Wel/niet grond frezen voor het aanleggen van een simpele bak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Re: Wel/niet grond frezen voor het aanleggen van een simpele

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 14:07

Nee, vandaag, even bellen met Schaafsma.
Joure - Terhorne... dat je niet méér klei erin hebt zitten....

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 14:43

Joure is zandgrond voorbij Terhorne begint de klei.
Als jij in de buurt van Appelscha zit dat heb je daar vast mooie grond, kun je ook fijn buitenrijden.
Is hier waardeloos, je kunt alleen wat over het fietspad en als er een trekker voorbij komt lig je bijna met paard en al in de sloot Boos!

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 15:05

Heb Schaafsma al gebeld, is aardig goedkoper 10,- ex btw incl. transport, scheelt dus bijna 3 euro.
(bedankt voor de tip)

Heb jij ervaring met het zand wat zij leveren?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 16:04

Ja, heb in het verleden al vele kuubjes van ze afgenomen.

Aan de telefoon niet altijd even correct, maar als ze zeggen dat ze komen, komen ze zeker.
Denk dat ze voor een 100 - 150 kuub best even een eindje willen rijden hoor, handel is immers handel.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-06 16:49

Vandaag met de aanleg gestart, het loonbedrijf heeft vanmiddag de graszode gefeesd, zie foto.

Afbeelding[url]

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 16:54

Als je pijn gaat storten, wel met wegendoek gaan werken, anders werkt het puin zich op den duur toch weer naar boven toe.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-06 19:08

Het loonbedrijf adviseerde wel te draineren, maar dan in de sleuven en op de buizen spuitzand te doen, daarna woudzand erop en evt. mocht het te zwaar zijn er een laag P zand erop of erdoor dat weet ik niet precies, geen idee wat dat is maar daar wordt het dan minder los van.

We draineren eerst niet, maar brengen er nu na het frezen eerst een laag van ong. 10 cm woudzand op, we kijken hoe dat gaat en mocht het erg nat blijven dan draineren we volgend voorjaar de bak, volgens het loonbedrijf was dit eenvoudig te doen, als er niet gedraineerd hoeft te worden brengen we er volgend jaar voor de winter opnieuw een laagt woudzand op.

Om de bak heen komen houten palen met een dubbele witte stroomdraad van 1 cm dik.
Hij is niet heel diep gefreesd alleen de bovenste 15 cm ongeveer en het is mooi vlak geworden.

jacomijn1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 11:00

Even een vraagje tussendoor: komt het gras en onkruid niet weer boven wanneer je het alleen freest? ik wil hetzelfde doen als jij maar heb alleen zandgrond.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-06 12:15

Eerst zal er niets bovenkomen vooral nu het vlak voor de herfst/winter is.
Hoe meer je de bak gebruikt hoe minder er gras/onkruid er kans heeft te gaan groeien, regelmatig slepen helpt ook om het tegen te gaan.
Als er wat bovenkomt gelijk weghalen evt. doodspuiten en als het heel erg wordt opnieuw ligt frezen.

EmMetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 15:16

Volg dit topic even voor het aanleggen van een paddock.

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 15:26

Je hebt mazzel dat je woudzand zo goedkoop kunt krijgen. Ik zit inm groningen en wij hebben ook achter woudzand aan gebeld maar dat was bij een leverancier 17,5 euro exl BTW. We gaan nu kijken of we de bak van iemand anders eenvoudig over kunnen nemen. Dat zijn tapijt snippers.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-06 16:45

Iemand van onze vereniging woont ook op een plaats waar het zand niet heel diep zit, zij hebben een jaar of wat geleden een bak aangelegd van 20 x 60 mtr. simpel even omgooien (zand bovenhalen) ook niet gedraineerd alleen maar omkeren en een prima bak gekregen waar ze bijna altijd in kunnen rijden.

Mijn zand en de palen voor de omheining komen begin volgende week. Vork

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-06 10:21

Ze zijn nu aan het zand brengen en mijn man is het aan het vlakschuiven, ga morgen gelijk even proberen Pling.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 11:27

Voordat je er voor de eerste keer in gaat rijden, is het handig om hem goed met een trekker, liefst met landrol erachter, aan te drukken. Dan is de bodem alvast een beetje stevig en zak je niet zo weg.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-06 12:52

Mijn man is al druk bezig met trekker met "grondbakje" het zand aan het vlak maken.
Door alle regen van gister is het zand erg nat dus dat gaat erg goed. Vork
Er zijn ondertussen 5 kiepers geweest met elk 12 m3 zand, er zouden 7 komen, maar misschien moeten er nog 1 of 2 extra komen.
Als ik hem morgen even uitprobeer zal ik vragen of hij een paar foto's wil maken dan kunnen jullie zien hoe het lijkt, de afrastering zit er nog niet omheen, maar dat is niet erg.
Hoop dat het morgenochtend net zulk mooi weer is als nu, en niet dat de regen met bakken uit de hemel komt vallen

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-06 12:06

Zoals beloofd hier een foto van mijn rijbak in wording.
Gister is er ongeveer 90 m3 woudzand ingekomen en mijn man heeft het mooi vlak gemaakt met trekker en grondbakje (het was bijna zonde om er vanmorgen in te gaan met Ulf Knipoog )
Hij had goed werk verricht want de bodem was erg mooi en Ulf zakte niet erg ver in het zand, en ja nu natuurlijk afwachten hoe het zich zal houden.
De afrastering (palen met stroomkoord) komen er waarschijnlijk volgende week omheen.

Afbeelding

Voor meer foto's verwijs ik jullie naar Ulfeino@work

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 12:09

Hee dat lijkt er maar op!
Hoop dat je bak zich goed houdt als het straks echt natter weer wordt, want nu is het nog vooral mooi droog geweest natuurlijk.

Fijn he, je eigen bak Ja

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-06 12:41

Echt geweldig, en ja het zand was wel erg nat toen het kwam gister, maar gister was het mooi weer en nu ook weer, het heeft alleen vannacht 3 mm geregend.

Het is ook heel erg mooi zand er zitten helemaal geen stenen in, er zijn alleen een paar plaatsen die nog wat extra zand kunnen gebruiken maar dat doen we volgend jaar wel na de winter.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 19:40

Das fijn, geen stenen, ik ben nu regelmatig aan het stenen rapen, want door die regen komen ze nu zichtbaar aan de opeervlakte Tong uitsteken

Zal binnenkort je topic even checken!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 19:20

Weet iemand ook een leverancier voor woudzand in Brabant te zitten, liefst omg. eindhoven e.o.?
Alvast bedankt.

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 19:29

...
Laatst bijgewerkt door XXXX2015 op 04-12-22 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 19:59

Ik wacht het wel af, maar ben tot dusver super blij met mijn bak, hij is een beetje zwaar, maar denk dat het snel genoeg inzakt als het begint te regenen.
Wat een genot kan als ik wil mijn paard nu iedere dag even trainen door te rijden of te longeren echt super, voorheen moest ik altijd met de trailer naar een vriendin en dat kost gewoon erg veel tijd en het gevolg is dat ik mijn paard heel onregelmatig trainde.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 20:11

Ik zie dit topic nu pas. Wij hebben ook een bak aangelegd met alleen maar zand bovenop zware rivierklei. Deze bak is inmiddels wel 12 jaar oud. Er zakt helemaal geen water door weg, maar we hebben de bak boven het maaiveld liggen en hij ligt ook vrij bol(je kunt nog wel normaal rijden hoor). Ik probeer de bak altijd te slepen voordat het gaat regenen en dan is ie meestal goed te rijden. Soms moet ik wat geultjes scheppen om een grote plas weg te laten lopen, maar de ondergrond is wel mooi hard. Eens in de twee jaar laat ik de loonwerker een vracht zand brengen en dan laat ik hem de bak met de shovel ook weer iets bol maken. Voldoet prima, maar slepen voordat het gaat regenen is wel een must, anders wordt ie te nat en trapje er doorheen en wordt het een blubberzooi.

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 20:40

Wij hebben nu ook een bak gemaakt. De bewoners die er eerst woonden hadden er zand voor de koeien liggen. Er zou 40 cm zand met schelpen liggen. Maar toen we er mee bezig gingen blek dat maar 15 cm te zijn . We hebben nu zelf slangen gelegd en er schelpen p gegooid. Daar is nu zand over heen gekomen. En nu maar hopen dat de bak goed is.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 21:56

Hoop dat je bak het ook goed gaat houden de winter door, maar ja dat is toch vaak even afwachten, wij moeten sowieso volgend jaar nog wel wat extra zand hebben, als het gaat zakken krijg je toch hier en daar plekken waar het meer zakt.
Maar dat zien we volgend jaar wel.
En als het nodig is draineren we dan ook nog.