Tijdens het rijden heb ik altijd voor de peesbeschermers en achter de kogelbeschermers van Eskadron om. Op de trailer hebben m`n paarden helemaal niets om en wel hierom: 1 paard is nogal woest op de trailer en stampt wild om zich heen. Het kost hem 5 minuten om alles van z`n benen te krijgen wat ik er zorgvuldig omheen gewikkeld had. Dus beschermers om bij dit paard is gevaarlijker dan zonder. M`n andere paard is super rustig en staat heel stevig op zijn benen en als je gewoon netjes met de trailer rijdt is er voor hem geen enkele reden om zijn evenwicht te verliezen. Dan kun je nu wel zeggen van stel dat je plotseling hard moet remmen of een botsing krijgt dan heeft je paard geen bescherming maar in mijn ogen vangen die beenbeschermers zo`n flinke klap echt niet op. Hooguit een wondje mischien maar je voorkomt er niet mee dat een paard een been breekt of een pees rekt. Nog meer redenen voor mij zijn om geen beenbescherming om te doen: de meeste ritjes op de trailer duren meer dan 3 uur, daarnaast is het hier in de zomer ook vaak nog eens boven de 40 graden, dus dan sta je daar dan als paard met je benen tot je oksels ingepakt. Uiterst warm en oncomfortable voor zo`n lange reis. De kleine wondjes die beenbeschermers WEL voorkomen vind ik niet belangrijk. Okee, je paard loopt een wondje op doordat ie zijn evenwicht verliest, so be it, maar voor die kleine kans dat ie een wondje krijgt ga ik hem echt niet inpakken. Overigens maak ik wel gebruik van springschoenen omdat wondjes op de kroonranden wel snel gemaakt zijn (aangezien mijn paarden dwars reizen) en een staartbandage omdat ze met hun kont tegen de muur staan. Stalbandages gebruik ik ook nooit.
Shaienne
Geplaatst: 22-05-01 09:01
Sommige mensen denken dat hun paard of pony het niet nodig hebben. Ja dat dacht ik eerst ook, maar ik gebruik het toch omdat:
Kijk maar een aan de binnenkant van je peesbeschermers. Helemaal vol met krassen. Dat betekend dus wel dat ze nut hebben.
kian
Geplaatst: 23-05-01 13:53
inderdaad, ik vond ook altijd dat een paard gewoon zonder bescherming moest kunnen lopen, totdat ik mijn vorig paard kocht. Een 3-jarige KWPN'er. Zij liep echt alles open, zodat ik na een week al over ben gegaan op bescherming. Als ik binnen rijd, of als het buiten droog is, zijn dat rondom bandages met springschoenen en als het buiten nat is, of ik minder tijd heb zijn het voor peesbeschermers en achter strijklappen. Natuurlijk ook dan weer met springschoenen. Inmiddels loopt ze gewoon stabiel en rechtgericht dus heb ik de springschoenen weer in de kast liggen, maar ik rijd voortaan wel altijd met bescherming. Daarbij vind ik dat dit als je de materialen hebt, altijd goed is. Als je het allemaal goed gebruikt, worden de benen en pezen er namelijk niet slechter van. Ik weet dat veel mensen dat denken, maar als dat zo was, waarom rijden de grote sportruiters er dan mee. Die weten echt wel wat goed is voor hun paarden.
visje
Geplaatst: 23-05-01 16:37
Wat waren jullie motieven om peesbeschermers en degelijke aan te schaffen? Of heb je ze gewoon uit voorzorgsmaatregelen gekocht? Beschermen ze ook voor meer buiten kleine wondjes? waarvoor zijn peesbeschermers bevooirbeeld goed tijdens het springen of het derssuur rijden? Struikelt hij dan minder gemakkelijk?
kian
Geplaatst: 23-05-01 22:08
ik ben dus begonnen, omdat ze met haar eigen benen, haar andere benen kapot liep. Ze sloeg zichzelf. Peesbeschermers zijn bedoeld om de pezen te beschermen tegen de achterbenen. Dat er niets gebeurd, als hij ze met zijn achterbenen raakt. Hebben dus niets te maken met wel of niet struikelen. Ook geven ze geen steun aan de pezen. Strijklappen zijn zoals de naam al zegt voor het tegen elkaar strijken van de benen. Deze kun je zowel voor als achter gebruiken. Voor als het linkerbeen tegen het rechterbeen komt dus (of andersom ) Pijpenkousen zijn eigenlijk hetzelfde als strijklappen, maar dan wat langer. (hoger) Bandages zijn voor rondom. Ze beveiligen de benen rondom, dus voor tegen elkaar strijken, achterbeen dat voor been raakt, enz. Ook geven deze steun bij de zijgangen en uitgestrekte gangen. Bij dressuur gebruik je ze vooral tegen het zichzelf raken. Bij de springsport komt daar ook nog bij dat ze de balk kunnen raken. Ik hoop dat je wat aan deze antwoorden hebt.
jantina
Geplaatst: 23-05-01 22:25
Ik rijd NOOIT met beschermers. Niet nodig. (op de trailer gaat ze nooit, das wat anders, dan zou ik ze omdoen) Isolda en Berber hebben beide 1 kleine periode gehad dat ze aantikten, toen hebben ze met bescherming gelopen. Dat kwam doordat de ijzers niet goed lagen. VOlgende keer bekappen gemeld en sindsdien geen last gehad.
Als ik een buitenrit maak, geen bescherming, ze kijkt maar uit waar ze loopt! En als ik dan ook nog uitkijk waar zij gaat lopen, dan loopt dat wel los. Isolda en Berber hebben beide nog nooit een wondje oid aan hun benen gehad. Niet door een tak, niet door hun eigen hoeven. Ze kijken zelf zeer goed uit waar ze lopen blijkt.
Ik zeg niet dat het niet goed is hoor om zonder te rijden. Als je hoge dressuur, moeilijke oefingen vraagt of zelden buitenrijd, tsja dan tikt je paard misschien aan. Maar als je gewone dingen doet en je paard staat fatsoenlijk op zijn benen zou ie het niet nodig moeten hebben.
Thirza
Geplaatst: 23-05-01 22:27
ik rij zonder mijn zus heeft mijn pees kappen
Fitzroy
Geplaatst: 24-05-01 11:48
Ik heb eens een artikel gelezen van een dierenarts, waar ik persoonlijk veel vertrouwen in heb, en die adviseerde het gebruik van halfharde pijpekousen ter bescherming van de benen. Peesbeschermers waren te hard en bandages werden de benen zwakker van en had je volgens hem ook weinig aan als echte bescherming. Dus ik rijd altijd met pijpekousen voor en strijklappen achter. Ik heb wel van die harde peesbeschermers, maar die zijn voor buitenritten of om te springen.
Naz
Geplaatst: 24-05-01 17:11
Ik gebruik tijdens het rijden altijd beenbeschermers. De laatste tijd die zachte Gera pijpkousjes, omdat ze plekken kreeg van de Eskadron peesbeschermers. Die pijpkousen bevallen prima. Af en toe achter strijklappen, in ieder geval met longeren, omdat de kans dat ze zichzelf aantikt net wat groter is. En waarom beenbeschermers? Ik had ze altijd om, toen 1x niet tijdens een les, en uitgerekend die keer gingen we samen onderuit... met achterbeen voorbeen aangetikt. Sindsdien ben ik daar dus vrij consequent in!
ibikus
Geplaatst: 29-05-01 11:07
Ik rijd altijd met beschermers! Voor een paar tientjes heb je al goed kappen waar je een boel ellende mee kan voor komen
visje
Geplaatst: 01-06-01 20:45
Zoals????
Chrystal-gek
Geplaatst: 13-06-01 00:03
ik rijd altijd met bescherming om, voor en achter. *voor; peesbeschermers en soms ook springschoenen. *achter; kogelbeschermers altijd. *ik heb nu voor op reis ook reisbeschermers (vierkant) daarvoor deed ik toen gewoon de beenbescherming om of bandages. *ik heb ook nog gewone bandages liggen maar daar moet je tijd voor hebben (want dat lukt nooit goed bij mij in eenmaal) en ze worden erg snel smerig
ok, altijd erg goed ingepakt dus blijkbaar, had bij mijn vorige pony soms bandages om, maar meer niet en dan alleen maar soms, maar ben bij dit paardje ineens helemaal omgeslagen en wijk niet meer af van de bescherming.
tja als je het een keer niet gebruikt, dan gebeurt het altijd. echt waar, voorbeeldje. ik gooide paardje los in de bak, had wel gewoon voor en achter bescherming om, maar geen springschoenen. doe ik wel bij het longeren dacht ik, haal ik de rest van de spullen op waaronder de springschoenen, pak ik haar weer, wil de springschoenen omdoen zag ik bloed. en ikke en bloed gaat niet samen, maar ja kon op dat moment niks, ikke met springschoen om longeren was er niet veel bijzonders aan te zien, maar toch heel rustig aan gereden. thuisgekomen met water en betadine behandeld.
de dierenarts kwam toch die week of de week daarop, moest ie een stuk wegsnijden en ikke elke dag een tijdje lang er spul opdoen.
nou leuk, nu doe ik dat dus echt niet weer, nu gaat bij mij alles erom, niet in de wei, maar wel als ik haar in de bak gooi ofzo, zeker na een tijdje rust want dan weet ik gewoon dat ze gek gaat doen, en bij het longeren en zeker bij het rijden, springschoenen niet altijd, maar kan toch blijkbaar wel handig zijn ook al ga je niet springen.
dus wees voorzichtig, gebruik bescherming (ach waar lijkt dit toch op, hihi)
Jasmijn
Geplaatst: 13-06-01 10:05
Ik gebruik altijd peesbeschermers voor en pijpkousen achter. De pijplousen zitten er echt voor mijn idee, na zijn peesblessure, maar doen verder niets, hij strijkt nl. niet. Peesbeschermers voor vind ik wel heel belangrijk. Ik zou daar ook nooit pijpkousen doen, want als hij per ongeluk met zijn achterijzer tegen de pees van zijn voorbeen aankomt, doet zo'n pijkkousje niets, en ik moet er niet aan denken weer ruim 1 jaar aan het revalideren te zijn (vorige was achter). In het stukje van Sonja Gademan staat dat zij van Sjef altijd met bandages moet rijden.
ibikus
Geplaatst: 13-06-01 10:34
Citaat:
Op 2001-06-01 20:45, schreef visje: Zoals????
Zoals wat? Bedoel je narigheid die je voorkomt of bedoel je wat voor peesbeschermers van een paar tientjes>
xandra
Geplaatst: 16-06-01 10:27
Ik rijd nooit metbescherming. Paardenbenen zijn sterk genoeg om alle klappen op te vangen. Als je beschermers gebruikt, worden de benen alleen maar zwakker. Is mij verteld door een dierenarts. Alleen indien je paard zichzelf aantikt, kun je bescherming gebruiken. En natuurlijk voor in de trailer. Maar nooit met rijden. Je kunt wel nagaan, als je zelf altijd met bescherming om je enkel heenloopt, worden je spieren en pezen slapper en als je dan zonder gaat sporten, loop je een verhoogt risico op blesures. Dus als het enigszins mogelijk is, niet doen !!
Laura
Geplaatst: 16-06-01 12:28
Nou dat laatste geld misschien voor bandages, maar voor simpele peesbeschermers is dat onzin. Die geven geen steun maar beschermen wel. Ik rijd dus altijd met bescherming. Mijn paard is een jachtpaard en ik ben hardstikke blij met mijn stevige beschermers want anders waren zijn benen vaak zat open geweest door andere paarden, door het aantikken van de sprong en door draad of vieze takken. Dat de benen zichzelf daartegen zouden beschermen is onzin!
jantina
Geplaatst: 16-06-01 12:51
Nee Laura, daar heb je gelijk in. Beschermers geven ook geen steun. Maar Xandra heeft wel wat gelijk wat betrefd bescherming. Een normaal paard moet gewoon kunnen lopen zonder bescherming! Hij moet zelf maar oppassen dat ie zich zelf niet verwond. Het zijn zijn eigen benen, kan ie zelf wel op letten dat ie zich zelf niet open schopt!
Let op he, ik bedoel hiermee dus het gemiddelde recreatie paard. Sportpaarden, of op de trailer ed. is een ander verhaal. Maar een paard dat normaal loopt, zonder rare beenstanden en ingewikkelde oefeningen moet zonder kunnen lopen!
Laura
Geplaatst: 16-06-01 12:56
Ja ok, das waar, maar als je naar buiten gaan? De invloeden van buitenaf zoals uitstekende takken enzo daar zijn beschermers wel erg goed voor. Verder deed ik Iwaldo in de winter in hte land ook altijd beschermers om; de hele hap: zelfs springschoenen. Hij moet msischien zelf opletten dat ie z'n benen niet openhaatlt; maar als ie zo door het dolle heen is en springt en vliegt dan heb ik liever beschermers om om dikke benen te voorkomen en lelijke wondjes. Liever dat dan verwondingen.
jantina
Geplaatst: 16-06-01 14:58
Persoonlijk denk ik dat een paard zelf uitkijkt waar ie zijn benen neerzet. Isolda en Berber hebben nog nooit hun benen opengehaald aan een takje of id. Terwijl ik helemaal niet altijd overal netjes in stap op het pad rijd. (lees dus in galop door ruig land) Zelf in de marathon wat toch heel intensief is en je nogal wat onverwachte bewegingen mag verwachten. Geen bescherming, geen wondjes. Maar misschien is het maar net wat voorpaard je hebt. Of heb ik zoveel geluk?
corinep
Geplaatst: 16-06-01 22:01
De mensen die ik ken met een eigen paard rijden bijna altijd met peesbeschermers voor en kogelbeschermers achter. In de trailer hebben ze van die dikke transportbeschermers.