Hoe vaak manen, staart kammen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

carlijn83

Re: Hoe vaak manen, staart kammen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 12:14

Ik pluk wel ieder dag even t stro e.d. er uit maar verder niets.
Zowieso na t wassen antiklit er in en dan uitpluizen, verder alleen met concours.

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 14:26

Ik borstel der staart practisch nooit! ze heeft al een behoorlijk dun staartje en je ziet het dunner worden als ik het vaak borstel!!
Doe er wel vaak anti-klit in en pluk het wel uitelkaar met me handen!

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 17:24

Zelf haal ik er altijd een hardere borstel doorheen, dit doe ik dagelijks..
en kam het echt eens in de 2 weken goed door..

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 17:26

Ik spuit het sowieso een aantal keer per week in met antiklit spray en haal ik er de strootjes eruit met mijn handen. En eens per week ga ik er met een harde borstel doorheen, nooit met een (mensen)kam oid. Het resultaat is perfect! Knipoog

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 17:26

Izie schreef:
Ik borstel der staart practisch nooit! ze heeft al een behoorlijk dun staartje en je ziet het dunner worden als ik het vaak borstel!!
Doe er wel vaak anti-klit in en pluk het wel uitelkaar met me handen!

van antin klit willen de haren wel eens afbreken

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 21:07

Je moet de staart eigenlijk nooit uitkammen. Het is beter om dit gewoon met je handen uit te pluizen. De haren van de staart groeien namelijk erg langzaam aan en aangezien je met kammen er erg veel uit haald, is dit niet zo goed

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 12:43

Idd, zo weinig mogelijk aankomen!
De paarden bij ons op stal worden 1 keer per maand gewassen en dan worden ook de manen en staart uitgekamt, that's it. Verder alleen even de strootjes eruit halen met de handen. Juist door dat vele kammen worden manen en staart veel dunner.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 16:43

wij borstelen de manen en staart eigenlijk altijd als we gaan rijden. wel altyd eerst anti-klit erin. door dat ze regelmatig geborsteld worden zitten er bijna geen klitten in en weinig haren komen eruit Lachen

Marlies22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 17:07

De manen een keer of 3 per week uitborstelen, en de staart om de week of gewoon wanneer die erg vies is Knipoog

Mo_I_Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 17:08

zijn manen iedere keer als ik hem borstel:)
en zijn staart weinig, hij heeft maar een dunne staart, dus pluis ik hem heel af en toe uit.

Corini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 15:49

Wassen: manen alleen wanneer ze errug smerig zijn, staart alleen voor concours, omdat ie anders veel te dun wordt. Daarna equi-star erin, uitkammen (voorzichtig...) en vlak voor vertrek nog eens uitpluizen.
Probleem: 's zomers slaat ze vaak naar vliegen en zitten er in no-time weer allemaal hele kleine strengetjes in. Weet iemand hoe dit op te lossen? Vlecht is geen optie, want daar krijg je golfjes van in de staart en dat vind ik persoonlijk bij mijn paard geen gezicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 14:32

(Heb een Fries, behoorlijk behang dus).
Manen doe ik alleen Babyolie van Zwitsal in en ik pluis ze uit of bij uitzondering kam ik ze van boven naar beneden, zodat er geen onnodige haren verloren gaan. Invlechten, alhoewel ik graag der manen zeker 20cm langer zou zien, durf ik niet aan te beginnen. Ben als de dood dat ze in de wei (ze heeft daar opties zat), gaat schuren en zo in één keer een enorme dot haar eraf schuurt, met als gevolg een hap uit der manen. Nagelbijten / Gniffelen Heb ik rond de weideperiode liever dat ze op dezelfde aardige lengte blijven, dan dat ik dat risico moet lopen.
De staart kom ik nooit aan. Enkel Antiklit erin (Silkcare) erin voor een 'fotoshoot' .

babychicah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 11:22

ik doe alleen de manen met een haarborstel en de staart pluis ik af en toe uit.Doe er wel van te voren anti klit spray in.
De staart van mijn pony zit nooit zo erg in de klit.
Doe het alleen wanneer het nodig is (1 keer in de maand ofzo)

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 11:24

manen doe ik iedere dag bijna nu om de 2 dagen ongeveer.. staart doe ik ook 1 keer in de 3 of 4 dagen (gewoon onder de staartwortel vasthouden en dan uitborstelen, en daarna als de grootste klitten eruit zijn met een borstel.. je kan eventueel de staart vantevoren wassen en antiklit indoen, meteen kammen en als hij droog is weer.. (je moet wel de staart goed vasthouden onder de staartwortel anders haal je er haren uit!)

liseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 20:58

ik kam de manen en staart bijna nooit, enkel als ze er is netjes moet voorkomen. Ik haal er gewoon het vuil uit. Ik wil dat ze zo lang mogelijk worden.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 19:22

Elke keer, ze hebben zulke lange manen dat ze iedere keer weer in de knup raken als er een paar dagen niks aan gedaan is.

Wietse_07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 19:25

ik doe het meestal nadat ik z`n staart heb gewassen.

ff vraagje waar kan je dat cowboy spul kopen??

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 21:26

Een keer per week ofzo. Mijn pony vindt manen en staart borsteken sowieso lekkerder dan geborsteld worden. Haha!

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 11:16

Ik borstel de manen en de staart alleen als ik op wedstrijd ga. En SOMS doordeweeks.

Firefly1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 11:20

Alleen als het er echt niet meer uitziet, iemand bij ons op stal heeft een paard met bijna geen staart meer omdat ze iedere dag de staart kamt.

JapSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 11:35

hey,
de staart moet je eigenlijk nooit iets aan doen. Alleen eigenlijk als je op wedstrijd moet ofzo. En de manen moeten er gewoon elke dag netjes eruit zien. Zo doe ik het altijd gewoon.
Suc6!!

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 18:09

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 21:06

Staart doe ik eigenlijk nooit (alleen takjes enzo eruit halen), en de manen ongeveer 1 keer per week. Lachen

Aislinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 21:10

De manen kam ik wel een paar keer per week, maar de staart nooit. Daarmee trek je er veel te veel uit. Wel 1 keer per week uit pluizen. En af en toe met soda wassen, daar wordt de staart mooi schoon van.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 21:37

heel af en toe met een oude haarborstel van mezelf.. dan trek ik er niet te veel manen uit. verder doe ik het eigfenlijk bijna nooit...