Schuilstal verplicht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Re: Schuilstal verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 08:32

Misschien dat je een schutting mag neerzetten zodat je paard iig uit de wind kan staan, maar overkappen mag niet. En hoe lelijker het is (een zeil is natuurlijk niet fraai, en klappert en zo) hoe eerder buren of voorbijgangers gaan klagen. Dus dat lijkt me geen optie. Ik ken echter zat paarden die (met een goede waterdichte deken) gewoon dag en nacht buiten staan zonder schuilgelegenheid. En daar niet slechter mee af zijn. Maar wél met een goede waterdichte deken, tenzij het om een IJslander of iets dergelijks gaat. Een 'gewoon' paard staat zo ver van de natuur af dat die het echt niet zonder berscherming redt.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 08:46

Wij hebben een paar jaar geleden zo'n mobiele melkstal op de kop getikt. Leek ons de ideale paardenstal.Stukje stal en een stukje opslag voor hooi en voer.
We hebben de stal op zaterdag opgehaald en op maandagochtend liep er iemand van de gemeente omheen om foto's te maken van het object.
Na 2 dagen hadden we een brief in de bus met het verzoek om het zo snel mogelijk op te ruimen.

We hebben gebeld en vermeld dat het over een verrijdbaar object gaat. (Er zitten assen met wielen onder) Verder staan er vlak in de buurt nog 2 van die omgebouwde melkhokjes.
Nou ja, er volgt een heel heen en weer geschrijf en ander gedoe, maar wij trekken aan het kortste eindje. Onze mobiele paardestal moet weg.

In de gemeenteraad zijn hevige discussies ontstaan over het wel of niet plaatsten van schuilstallen en schotten. Uiteindelijk mocht er helemaal niets meer geplaatst worden.

Ik heb overleg gehad met iemand uit een politieke partij. Ik heb gezegd dat ik volgens mij wettelijk verplicht ben om mijn dieren (Wat voor dier dan ook) schuilmogelijkheden te bieden, zowel in de zomer als in de winter. Zij heeft er voor gezorgt dat we nu in de maanden oktober tot maart een schuilschot mogen plaatsen. Dan komen de toeristen weer en moet alles weer netjes wezen.
Belachelijk, terwijl die zelfde toeristen 's winters komen klagen over die zielige paardjes.

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 09:17

Ze gaan er tóch niet in staan! Bij mij zijn er toevallig overal overhellende bomen, maar als die er niet zouden zijn, zou ik waarschijnlijk geen moeite doen voor een schuilstal, waar ze toch niet in staan..

EvaSuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 09:25

Wij hebben wel een schuilstal, en mijn pony's staan er best vaak in.

Ik heb trouwens eens een artikel gelezen over een soort varkensstal die helemaal opgebouwd was uit strobalen. Volgens mij was dat in "landleven" of "levende haven". Misschien is dat wel een idee? Strobalen vastzetten aan sterke palen en een zeil eroverheen. Het is iig lekker warm, en je breekt het zo weer af. Het kost ook niet al te veel als je het moet afbreken want de strobalen kun je dan weer gebruiken (als ze niet te lang hebben gelegen).

joanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 19:07

ik weet niet of shuilstal verplicht is, maar mischien is het voor je paardje wel fijn dat er wat bomen/ beschutting is in winter fijn om teschuilen en in de zomer fijn om in de shaduw testaan, een wei zonder iets van bomen of zo word op langere duur ook maar saai denk ik, vooral al je paard altijd buiten staat.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 19:27

Wij willen juist een schuilstal voor de zomer. In juli stonden de paarden in de brandende zon en ik denk dat ze toen graag in een schuilstal hadden gestaan. Scheelt ook nog voor de vliegen. Een aanhanger is toch geen bouwwerk? Ik wil hem ook telkens verplaatsen, dus in principe kan ik er niet eens een bouwvergunning voor aanvragen. Mijn buurman heeft 2 zeecontainers (zonder vergunning) staan, dus ik denk toch maar dat ik het ga proberen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 20:02

ik heb ook gevraagd voor schutting, mocht ook niet, in oude wei had ik nl stallen, maar voor de zomer ook schuttingen neergezet, extra schaduw. en mijn paarden gebruikten de schuilstal wel regelmatig. lkag daar tussen huizen achterom ingesloten, allemaal paardenmensen en niemand die gemeente belden, nu ligt in buitengebied, bij een weggetje naar een hotel/kasteeltje, Vrij veel mensen die daar langs komen, alleen voor vakantie. Weet niet of snel iemand zal klagen daar, denk eerder als er juist niks is. Misschien dat ik gewoon probeer met zeil, heb laatst zo`n stal gezsien, helemaal niet wapperend, en best mooi gemaakt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 20:11

Ik heb een tijd geleden op marktplaats een verrijbare stal gezien, dat moet mogen!
2 boxen voor 3000,-
Ik vond dat er goed uitzien

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-06 21:32

grom..
we gaan onze weilandjes dus gewoon maar weer omzomen met de ouderwetse houtwallen daar kunnen ze niks tegen beginnen Extreme duivel boompjes en struiken

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 01:27

Mag dat wel dan zonder vergunning? Zou zo graag een rijtje bomen etc plaatsen, dan ziet het er al weer wat netter uit bij me.

Wij hebben ook ooit een stal gemaakt van ronde hooibalen, duurde niet land stond er inderdaad ook een mannetje van de gemeente met fototoestel.....afbreken dus die hap. Paarden hebben een maand nog buiten op het land gestaan maar stonden op een gegeven moment tot hun knieen in de blub. Kon dus ook niet.

Dit jaar laat ik m'n shetjes voor het eerst gewoon staan op het land, ik heb van die rubber tegels gekocht en er liggen tegels waar het gras doorheen groeit zodat ze toch een droge plek hebben om op te staan. Ook staat m'n trailer op het land waar ze dan in kunnen schuilen en m'n zoontjes "hut" zal als hooiopslag dienst doen. Ben benieuwd of ze weer komen zeuren over dat het niet mag, ik mag wel schapen of zo houden maar paarden vallen niet onder "vee" volgens de gemeente.

Ze deden zelfs al moeilijk over de houten paaltjes die ik in de grond had staan voor de afrastering.

Caroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 07:44

Volgens mij is het niet verplicht ik denk alleen dat het wel beter voor je paard is.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 07:58

Wanneer de stal op wielen staat, mag hij blijven staan Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 08:03

Super woman, lees het bericht van Ibbel op de vorige pagina eens en het bericht van Bluebontje een stukje hierboven.

Ik meende ook dat een verijdbare stal wel mocht, maar blijkbaar toch niet

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 08:06

Als je bomen mag planten heb je in elk geval iets. Maar of dat wel mag weet ik niet. Misschien als onderdeel van de afrastering?
Dan zou je ook een paar extra bomen kunnen planten en daar een schuilhok tussen zetten uit het zicht, camouflagenetten erover zodat het niet opvalt en klaar. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 08:09

Wat een vreemd topic, schuilstallen mogen niet eens in onze gemeente. Zet je hem neer, zul je hem met boete als de sodemieter weer moeten afbreken.

DB komt in Nederland alleen als ze het erf op durven, tegen bedreigingen bestand zijn en als het echt heel erg is. Meestal overleven die paarden de winter net, het voorjaar geeft dan weer genoeg gras zodat na maanden die paarden er ineens in korte tijd weer stukken beter uit zien. DB komt vaak pas als de dieren bijna niet meer kunnen lopen, woekerende wonden hebben, etc.

Voor iemand die zoveel ellende heeft gezien, zijn een paar ribjes niet eens de moeite om van de koffie af te komen.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 08:14

Shemar, bij ons in de gemeente zien ze paarden dus als huisdieren. Dat had wel weer tot gevolg dat we zonder vergunning twee stalletjes in de tuin mochten plaatsen. Dat zagen ze dan als een vergroting van je woongenot, omdat je paarden als hobby houdt. Als ik dezelfde stalletjes in het land wilde plaatsen dan moest ik minimaal een half jaar geduld hebben, want dan het werd het een artikel 19 procedure. Daarna moest ik ook nog een vergunning van het waterschap hebben. Kortom een hoop gezeur. Ze staan nu dus in de tuin.......

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 12:35

als ze in tuis staan mag ej idd ook verrijdbare stal zeiden ze tegen mij. Als ze in bebouwde kom stonden, Nu staan ze in buitengebdied en ik mocht niks!!! Stel nu de verhuizing van weiland met schuilstal zo lang mogelijk uit, mogen van natuurbeheer tot max 31-12 er staan,. ga dus ook niet veel eerder ervan af. daar staat nu al een stal, in mn andere weiland niet. heb kwpner , mss dat ik haar deken op ge leggen vanavond, iemand daar ervaringen mee. ik heb een vrij dikke winterdeken, waterdicht, maar moet toch eerst opbouwen he. Sorry, maar mn andere paardjes stonden altijd binnen sàvonds of in winter als koud was, en de ponny`s kunnen ertegen.
Nu dus geen stalletje meer, en bomen plaatsen is ook geen optie. Is niet mijn eigen grond.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 12:38

geen idee waarom hierboven vanavond heb gezet, haha. Wil niet vanavond al beginnen, typfoutje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 08:44

Dan hebben we het over wind en regen om te kunnen schuilen, ook voor paarden soms best prettig. Als ze het zelf opzoeken, hebben ze daar behoefte aan.

Maar wat ik veel belangrijker vind is schuilen tegen de zon. Staat er een dikke grote boom in, is dat het fijnst, maar soms is er niks en met zomers waar het bijna 40 graden is, is het voor paarden ondoenlijk om hele dagen in de brandende zon te staan. Dan is een schuilstal echt wel een must. Kortszichtig te denken dat paarden daar wel tegen kunnen en dat het niet natuurlijk is voor ze om ze te laten schuilen, want in de natuur is dat ook niet. Nou dus wel en als ze op een vlakte zitten waar geen schaduw is, hebben ze het zwaar. Maar die dieren weten het dan wel zo uit te zoeken dat dat zo min mogelijk mee zullen maken. Iid heb ik het dan niet over arabieren, andalusiers. Maar die worden ook in de schaduw gezet, als je in die landen bent en ze hebben paarden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-06 09:22

om maar niet te spreken van alle schapen en koeien die in NL in de zomer gewoon staan weg te bakken op het land Boos!

@ Russel, ik ken ook iemand die de DB op haar dak kreeg omdat een jaloerse stalgenoot de DB had gebeld met de tip 'dat meisje rijdt elke dag 3 uur op haar kreupele paard'. Daar kómen ze dus gewoon voor Gestoord. Ze moest haar paard laten zien en voordraven. Niks aan de hand natuurlijk.

En ik ken ook wel degelijk iemand die wegens het hebben van een ondeugdelijk stalletje (hij mocht geen nieuwe neerzetten van de gemeente) is veroordeeld! En iemand anders die als commentaar kreeg van de DB 'je stallen zijn onvoldoende opgstrooid'.

Nee Clown de paarden stonden buiten...Gestoord. (http://members.lycos.nl/pelgrimspark/ipage_1.htm) En voor het vervoeren van paarden in een trailer met ongeldig kenteken...Maar ik ga hier geen nieuw reltopic openen.. Haha!

Vandaar dat ik een beetje panisch ben geworden dat ik op een dag bij de weide aankom en mijn paardje ineens is afgevoerd door de DB of iets dergelijks..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 09:34

Wat denk je van schuilen voor de dazen.

Ik had gehoopt dat ze weg waren, maar hier staat op het moment weer alles op stal, om daasvrij te zijn Verdrietig

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 09:49

runningkawa schreef:
Super woman, lees het bericht van Ibbel op de vorige pagina eens en het bericht van Bluebontje een stukje hierboven.

Ik meende ook dat een verijdbare stal wel mocht, maar blijkbaar toch niet

Dat verschilt wel per gemeente hoor!
Je zou eerst kunnen bellen en vragen.
Ik ken iemand die voor z'n ezels al jaren een trailer open heeft staan op het land.
Hier kunnen ze dus in schuilen, of erachter gaan staan uit de wind of zon.
Daar hebben ze nooit wat van gezegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 09:50

Of iets gedoogd word, wil niet zeggen dat het ook toegestaan is Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 11:05

Dat begrijp ik ook wel Clown
Maar ik kan hier nergens iets over vinden ...
http://www.vrom.nl/pagina.html?id=1

Bellen ga ík niet doen, omdat ik het zelf niet nodig heb....

Toch vraag ik me af, om welke reden ze een trailer mógen verbieden op je eigen weiland

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 11:09

Op die site is wel meer niet te vinden Lachen

Ik zou persoonlijk de gok wel durven wagen om er een mobiele stal neer te zetten.
Maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen dat durft.