Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
runningkawa schreef:Volgende vraag wat is heel hoog?

Meys schreef:Suzan>Op veel manege's wordt er in de meeste lessen achter elkaar aan gehobbeld. Als de voorste gaat draven, sukkelt de rest erachter aan. Een paard bijvoorbeeld zelfstandig op een volte zetten lukt dan vaak niet.Maar dit is meer een typisch beeld van een slechte manege.
Dat klopt dat er op de meeste maneges achterelkaar wordt gereden...doen wij ook maar gelukkig rijd ik altijd voorop dus heb nergens last van en inderdaad achtermij aan komt de trein.
Maar om nou te zeggen dat dat slechte maneges zijn vind ik wel ver gaan...tegenwoordig zie je dat die kinders niet meer willen werken in een lesje ze zitten er maar op als een stel hobbezakken en ja daar maken die paardjes/pony's grof gebruik van...zou ik ook doen
Pipo schreef:Wat mij opvalt is wat bij de gemiddelde manege L nivo is, is in de officiele wedstrijdsport nog geen b proefje.
Jessica schreef:Ze hebben bij ons nu zelfs M-niveau ingevoerd. Een van de meisjes die op manegeniveau M rijdt, was een keer een ander meisje aan het zwart maken met onzinopmerkingen als 'Ze rijdt hem meteen aan de teugel, ze denkt zeker dat ze goed rijdt', (meisje in kwestie zat op een vrij groen paard wat voor het eerst in manegelessen meeliep) waarop ik haar weer moest uitleggen dat het ook om controle gaat en ze niet zat te trekken, maar ze was duidelijk bezig de achterhand eronder te rijden. Ze keken me aan alsof ik gek was ofzo. Nou ja, dat moet dan M rijden. Zucht...
Jessica"]
Ik weet dat er bij mij als manegeruiter nog heel veel schort aan houding en kennis. Problemen bij manegeklanten komt o.a. (in mijn geval dan) doordat je altijd met ongeveer 10 mensen in een les rijdt, er bijna geen prive aandacht voor je is. Het gebeurt geregeld dat ik de lessen heb, waarbij ik nooit opmerkingen krijg.
Soms vind ik het ook weleens jammer. Dan zie je gewoon dat een bepaald persoon heel erg gemotiveerd is om meer te leren dan het standaard rondje in de bak en dan wordt er wat laconiek op gereageerd als ze met vragen komen.
Ik heb ook vaak het idee dat het niet opschiet. Of ik nu elke keer op hetzelfde paard rijdt of op een andere, ik kan nooit het paard echt aan mijn hulpen zetten omdat Jan en alleman erop rijdt. Maar ja, dat kan je manege ook niet kwalijk nemen. Het blijft een manege.
De meeste paarden zitten toch aardig vast of reageren slecht en dat krijg je er echt niet in een of twee lessen uit cq in. Ik wordt er zelf ook niet goed van dat ik altijd maar moet rukken en plukken om ergens reactie te krijgen. De enige reden dat ik nog op een manege rijd is omdat ik nog steeds aan het sparen ben voor een eigen paard. Tot die tijd zit ik gewoon vast aan de manege.
P.S.
[quote="Pipo schreef:Wat mij opvalt is wat bij de gemiddelde manege L nivo is, is in de officiele wedstrijdsport nog geen b proefje.

Llewella"]
[quote="Maya"][quote="orri schreef:Ligt geheel aan de manege denk ik ook....
er zijn maneges die een standaard fout meegeven aan alle lesklanten, dan kun je aan de ruiters zien waar ze hebben leren rijden.