wanneer rijd je als manegeruitertje?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pebblientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 17:29

vroeger waren de maneges wel beter,qua leren zitten etc.
daar had je jonge paardjes,groene paardjes,oude paardjes....alles door elkaar...
je leerde er wel van rijden!
wat vaak wel is,de manegepaarden van nu:iedereen noemt ze afgestompt...
ga er maar eens 1 of 2 weekjes GEWOON op rijden,moet je eens kijken hoe snel ze weer licht aan de hulpen zijn,en wat je uit sommige paarden nog kunt halen!
manegepaarden worden ook vaak misbruikt en ondergewaardeert:ow,dat is zo'n slome,daar ga ik echt niet op hoor...
terwijl dat juist DE paarden zijn voor de jonkies,de net beginnenden...tjah,wat betreft het woord:manegeruiter,het is iets waar ik regelmatig de kriebels van krijg...
menig ruiter met eigen paard rijd zo verschrikkelijk,dat wil je gewoon niet weten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 17:38

Citaat:
manegeruiter,het is iets waar ik regelmatig de kriebels van krijg...
menig ruiter met eigen paard rijd zo verschrikkelijk,dat wil je gewoon niet weten!

Die blijf ik heel gemeen ook manege ruiter noemen Lachen

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 17:48

Als je NIET als manegeruiter rijdt, dan weet je dat van jezelf wel. Als je daar over twijfelt, ben je manegeruiter, ook al heb je nooit op een manege gereden.

Suzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 17:58

Bij een manege ruiter denk ik aan iemand die niet zelfstandig kan rijden. Op veel manege's wordt er in de meeste lessen achter elkaar aan gehobbeld. Als de voorste gaat draven, sukkelt de rest erachter aan. Een paard bijvoorbeeld zelfstandig op een volte zetten lukt dan vaak niet. En als het commando galop volgt, dan zie je meteen alle benen een halve meter van het paard afwapperen, om met een plof tegen de paardenbuik te belanden. En als het een beetje meezit, is de enige reactie van de paarden: gezelllig net z'n allen in het midden gaan staan.
}> Maar dit is meer een typisch beeld van een slechte manege.

Maar daarmee wil ik helemaal niet zeggen dat het er op alle manege's zo aan toe gaat en dat iedereen die op een manege paard rijdt, op zo'n manier rijdt.

Op de manege waar ik ooit begonnen ben, moest iedereen vanaf de eerste groepsles voor zichzelf rijden en niet achter elkaar aan. En doordat er vaak handelspaarden stonden, was het paardenbestand vrij gevarieerd en waren er regelmatig echt goede paarden. Op zo'n manier leer je veel beter paardrijden en kan je ook zelfstandig rijden als je op een gegeven moment aan verzorg of bijrijpaarden begint.

missy_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 18:21

runningkawa schreef:
Volgende vraag wat is heel hoog?

ja dat is weer de volgende vraag het was in mijn ogen heel hoog, ik zal hoger dan gemiddeld zeggen. De paarden liepen rond de m2 en van de ruiters werd hetzelfde verwacht. Natuurlijk heb je ook de beginnersgroepen, maar het uiteindelijk niveau was m2 en op sommige paarden werden ook de wissels ed geoefend.

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 19:20

Tja,manegeruiter.Ik denk dat je dan zoals hierboven gezegd is, niet zelfstandig kan rijden.Ik denk wel(bijna zeker) dat ik geen manegeruiter meer ben.Ik rijd vaak vrij,neem zelfs dan eens een sprongetje, ik ben ook al verschillende malen gevraagd om half pension te doen met een paardje,wat ivm de kosten nu eenmaal niet gaat.Toch mag ik nu op het moment 2 paardjes rijden(1 op vakantie,en de andere is de eigenares te groot,maarze wil Sinja écht niet verkopen).
En wat die afgestompte manegepaardjes betreft,hier op de manege zijn er 11 paardjes.2 die niet meelopen bij beginners,4echte beginnerspony's, 1ideaal manegepaardje,verschrikkelijk goed bij de gevorderden én beginners,1 die niet bij de echte beginners gebruikt moet worden maar voor de rest wel heel goed is,2jonge paardjes,die wel in alle lessen mee kunnen,1vlot paardje,dat ook in alle lessen mee kan.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 19:35

Wat ik een typisch manegeruitertje vind... iemand die zn paard met de neus in het voorgaande paard laat rijden en niet stuurt maar de voorste alles laat doen, zit te sjorren en te trekken, pas een volte rijd als de instr. dat zegt, zo kan ik nog wel ff doorgaan Knipoog

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-02 20:05

ik stel een simpele vraag en krijg zoveel antwoorden hihi Haha!
ik weet niet wie het zei maar als je aan je zelf twijfeld hoef je toch niet meteen een manegeruiter te zijn?
ik twijfel ook welleens of ik het wel goed doe bij tonger(jong paard).
dan ben ik toch niet meteen een manegeruiter?
(ik kan het verkeerd begrepen hebben van diegene)

Meys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 23:46

Suzan>Op veel manege's wordt er in de meeste lessen achter elkaar aan gehobbeld. Als de voorste gaat draven, sukkelt de rest erachter aan. Een paard bijvoorbeeld zelfstandig op een volte zetten lukt dan vaak niet.Maar dit is meer een typisch beeld van een slechte manege.

Dat klopt dat er op de meeste maneges achterelkaar wordt gereden...doen wij ook maar gelukkig rijd ik altijd voorop dus heb nergens last van en inderdaad achtermij aan komt de trein.
Maar om nou te zeggen dat dat slechte maneges zijn vind ik wel ver gaan...tegenwoordig zie je dat die kinders niet meer willen werken in een lesje ze zitten er maar op als een stel hobbezakken en ja daar maken die paardjes/pony's grof gebruik van...zou ik ook doen

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 09:00

Ik geef les op een manege, waar paarden in beginnerslessen idd. achter elkaar aan hobbelen, maar ik vind dit persoonlijk niet slecht!!!
Ik zet iedere week iemand anders voorop, ik kan zo goed aan de oefeningen en aan de zit werken. Ik laat ze wel afentoe uit de groep sturen om zelf een oefening te doen. En...idd. galop achter elkaar aan gaat soms best moeilijk maar dan doe ik het per 2 of 3. Hoe verder de leerlingen komen, hoe zelfstandiger ze moeten rijden, vind ik.
Ik heb de Orun gedaan, maar dit leer je daar niet maar ik doe al mn lessen naar mn eigen inzicht en hoe ik denk dat het goed is, ik ben heel erg met zit bezig omdat als je dat fout aanleert, het veel moeilijker is om het af te leren. Waar ik ook veel mee bezig ben, is de leerlingen te laten inzien dat sturen vooral met de benen en ziit moet en niet teveel met de handen, verder keur ik te grote hulpen(drijven) gelijk af.
Oke, om verder op je vraag te gaan, ik denk dat het verschil tussen een manegeruiter en pensionklant is de ervaring, manegeklanten rijden vaalk maar 1 keer per week, aan de teugel rijden is voor hun vaak ook veel moeilijker omdat de meeste manegepaarden vaak een hardere mond hebben. Maar er zijn best veel manegeruiters die best leuk kunnen rijden, en ook best wel pensionklanten die het niet zo heel goed kunnen, ligt denk ik ook aan je ruitergevoel en idd. op de manier hoe je les krijgt.

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 10:30

Meys schreef:
Suzan>Op veel manege's wordt er in de meeste lessen achter elkaar aan gehobbeld. Als de voorste gaat draven, sukkelt de rest erachter aan. Een paard bijvoorbeeld zelfstandig op een volte zetten lukt dan vaak niet.Maar dit is meer een typisch beeld van een slechte manege.

Dat klopt dat er op de meeste maneges achterelkaar wordt gereden...doen wij ook maar gelukkig rijd ik altijd voorop dus heb nergens last van en inderdaad achtermij aan komt de trein.
Maar om nou te zeggen dat dat slechte maneges zijn vind ik wel ver gaan...tegenwoordig zie je dat die kinders niet meer willen werken in een lesje ze zitten er maar op als een stel hobbezakken en ja daar maken die paardjes/pony's grof gebruik van...zou ik ook doen

Wij rijden nooit achter elkaar in een rijtje, alleen de eerste keer toen Fidora meereed, dat is een beetje een heet paardje en ze reed toen voor het eerst mee met manegepaarden, dus reden we aan het begin even in een rijtje om te kijken hoe ze deed. Daarna gingen we weer gewoon voor onszelf rijden en het gaat altijd wel goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 10:31

Wat mij opvalt is wat bij de gemiddelde manege L nivo is, is in de officiele wedstrijdsport nog geen b proefje.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 11:31

Ergens is het wel begrijpelijk dat een manege kinderen snel "gevorderd" noemt omdat het wel een stimulatie is om door te gaan maar de kinderen zelf worden hiermee wel op het verkeerde been gezet. Ze zijn er van overtuigd dat ze goed rijden terwijl hun niveau naar de gewone maatstaven nog beginner is.

Op zich zijn die nieuwe FNRS-proeven daarom zo fijn. Op die manier krijg je wel een beter beeld van het niveau van de kinderen. Alleen heeft nog lang niet elke manege die proeven in het pakket.

Tja, dat niet elke pensionklant een goede ruiter is, is natuurlijk wel logisch. Je hoeft nu eenmaal geen examen af te leggen om een paard of pony te kopen. Je kan er bij wijze van spreken al een kopen voordat je ook maar één les gehad hebt. Een vroegere vriendin van mij kocht haar paard na maar liefst drie lessen op een manege. Ze vond die lessen maar niets en bedacht dat een eigen paard leuker was. In het begin was dat een ramp. Ook omdat ze, geheel gespeend van enige kennis, een volbloed gekocht had. Overbodig om te zeggen dat dit paard na enige tijd verkocht moest worden omdat ze niet meer normaal te rijden was.

Soms komen er hier vriendinnetjes van mijn oudste dochter rijden op mijn dochters pony. Het is een hele brave, gemakkelijke pony maar de meesten kunnen er totaal niet op rijden, simpelweg omdat ze zich vaak aan de teugels vasthouden waarop de pony stopt omdat ze denkt dat dat gevraagd wordt of zo hard klemmen dat ze steeds harder gaan.

En deze pony is absoluut niet een "goed gereden" pony want het is de leerpony van mijn dochter die ook nog niet zo goed kan rijden. Maar ik vind het voor jonge kinderen belangrijker dat ze plezier hebben met een pony (maar wel met respect voor de pony). Dat goede rijden komt dan vanzelf er achteraan, hoop ik tenminste Haha!

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-02 15:27

het is inderdaad waar dat je hoort van ik rijd bij de vergevorderden terwijl ze gewoon nog rijden als beginner.
bij ons op de manege moet je alles vragen er word niks gezegd.
ik rijd nu bij beginnertjes(ik ben geen beginner)omdat bij de''vergevorderden'' krijg ik de ruimte niet om mijn ding te doen.
bij die kleintjes houden ze rekening met je en kijken ze ook naar je.
soms wil een pony niet lopen en dat kind geeft een tik met de zweep en dan wil die nog niet lopen help ik altijd even.
ik reed eerst bij kinderen van mijn leeftijd en als ze dan gingen galloperen ik werd gewoon omver gegallopeerd.
bakregels? nooit van gehoord.
ik heb ook nooit 1 bakregel gezien maar ik weet ze wel en andere kinderen van mijn leeftijd zeker niet Frusty

Suzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 17:07

En toch vind ik dat je op een manege zo snel mogelijk zelfstandig hoort leren te rijden. Als de paarden alleen maar achter elkaar aan sukkelen, stompen ze daar enorm van af.

Laat een absolute beginner eerst een aantal privelessen aan de longe nemen, om te leren zitten. (is trouwens niet alleen goed voor beginners, maar dat is weer een heel ander verhaal) Een beetje achter elkaar aan sukkelen heeft totaal niets met rijden te maken. En je neemt toch manegeles om te leren rijden?

Goed in sommige gevallen is het handiger om de paarden een tijdje achter elkaar aan te laten lopen. Maar als ik op een manege kom en ik zie in elke les alleen maar een soort paarden trein door de bak sjouwen, dan vind ik dat echt een afknapper. Als je altijd op die manier les krijgt, zal je ook altijd een manege ruiter blijven.
Gelukkig zijn er ook manege's waar je behoorlijk leert rijden.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-02 17:40

ik denk dat een treintje eerst wel goed is.
dan leer je ook goed zitten.
als je ze loslaat dan denk ik dat er ongelukken kunnen komen.
eerst leren sturen en blijven zitten en dan los.

Meys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 18:18

Ik rijdt dus op een manege waar je achter elkaar in de les rijdt...maar dat wil niet zeggen dat je er slecht leert rijden vroeger (toen ik nog jong was *grin*) reed ik wedstrijden op een gewoon manege ponytje dat dus ook gewoon in alle lessen mee liep.
Op concours stonden we meestal altijd boven aan, zijn met 4 of 8tal menig keer(bijna elk jaar) naar de nederlandse kampioenschappen gemogen dus je leert toch wel rijden op zo'n manier maar goed er zijn altijd mensen die dat niet vinden.
Nu rijdt ik na een stop van 8 jaar in een "drafgroepje" omdat ik alles nog wat op moet bouwen en ja daar gaat af en toe nog wel wat mis...ik rijd meestal voorop en achter me komt dus die trein.
Soms is het inderdaad wel goed dat ze zo achterelkaar aan hobbelen want onze instructrische probeerd wel eens andere dingen te doen(in het drafgroepje) zoals om ste beurt een volte draaien of aandraven maar daar gebeuren onder hand de grootste ongelukken mee omdat die kinders de pony's niet in de hand hebben en het gewoon weg niet willen leren en dat is ook best frustrerend voor de instructrische.

Tja als iemand mij een manege ruiter zou vinden maakt me niks uit...ik weet wel beter niet dat ik op een heel hoog niveau rijd(heb L2 en Z4tal gereden maar goed dat was vroeger) ik kan me goed redden en het paardje loopt lekker verzameld en mooi en het belangrijkste ik heb er hele grote plezier van omdat ik dacht dat ik nooit meer van mijn leven zou kunnen paardrijden.

JessicaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 22:13

Ik weet dat er bij mij als manegeruiter nog heel veel schort aan houding en kennis. Problemen bij manegeklanten komt o.a. (in mijn geval dan) doordat je altijd met ongeveer 10 mensen in een les rijdt, er bijna geen prive aandacht voor je is. Het gebeurt geregeld dat ik de lessen heb, waarbij ik nooit opmerkingen krijg.

Soms vind ik het ook weleens jammer. Dan zie je gewoon dat een bepaald persoon heel erg gemotiveerd is om meer te leren dan het standaard rondje in de bak en dan wordt er wat laconiek op gereageerd als ze met vragen komen.

Ik heb ook vaak het idee dat het niet opschiet. Of ik nu elke keer op hetzelfde paard rijdt of op een andere, ik kan nooit het paard echt aan mijn hulpen zetten omdat Jan en alleman erop rijdt. Maar ja, dat kan je manege ook niet kwalijk nemen. Het blijft een manege.

De meeste paarden zitten toch aardig vast of reageren slecht en dat krijg je er echt niet in een of twee lessen uit cq in. Ik wordt er zelf ook niet goed van dat ik altijd maar moet rukken en plukken om ergens reactie te krijgen. De enige reden dat ik nog op een manege rijd is omdat ik nog steeds aan het sparen ben voor een eigen paard. Tot die tijd zit ik gewoon vast aan de manege.

P.S.

Pipo schreef:
Wat mij opvalt is wat bij de gemiddelde manege L nivo is, is in de officiele wedstrijdsport nog geen b proefje.

Dit idee krijg ik nou ook altijd. Ze hebben bij ons nu zelfs M-niveau ingevoerd. Een van de meisjes die op manegeniveau M rijdt, was een keer een ander meisje aan het zwart maken met onzinopmerkingen als 'Ze rijdt hem meteen aan de teugel, ze denkt zeker dat ze goed rijdt', (meisje in kwestie zat op een vrij groen paard wat voor het eerst in manegelessen meeliep) waarop ik haar weer moest uitleggen dat het ook om controle gaat en ze niet zat te trekken, maar ze was duidelijk bezig de achterhand eronder te rijden. Ze keken me aan alsof ik gek was ofzo. Nou ja, dat moet dan M rijden. Zucht...

stokpeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 22:56

ik denk dat er mee wordt bedoeld dat iemand achter anderen aanhobbelt zonder zelf echt te rijden. en dat als zijn paard iets onverwachts doet niet goed weet wat te doen.
Mijn dochter neemt weleens een meisje mee die alleen op een manege rijdt, dat meisje zegt zelf dat ze op onze paarden veel meer leert te rijden dan op een manege paard.
Toch hou ik er niet van om die term te gebruiken, het klinkt zo degenerend t.o.v. mensen die alleen maar op een manege rijden. Op een manege zijn , denk ik, de meeste van ons begonnen met leren rijden. Dus ook wij waren niet alijd even handig!!
Daar komt ook nog bij dat er genoeg mensen zijn die die ene keer rijden op de manege voldoende vinden en ervan genieten, nou oke dus zou ik zeggen.

Meys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 23:04

En....er zijn gewoon mensen die het niet kunnen veroorloven om een eigen paardje te kopen...

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 23:07

Jessica schreef:
Ze hebben bij ons nu zelfs M-niveau ingevoerd. Een van de meisjes die op manegeniveau M rijdt, was een keer een ander meisje aan het zwart maken met onzinopmerkingen als 'Ze rijdt hem meteen aan de teugel, ze denkt zeker dat ze goed rijdt', (meisje in kwestie zat op een vrij groen paard wat voor het eerst in manegelessen meeliep) waarop ik haar weer moest uitleggen dat het ook om controle gaat en ze niet zat te trekken, maar ze was duidelijk bezig de achterhand eronder te rijden. Ze keken me aan alsof ik gek was ofzo. Nou ja, dat moet dan M rijden. Zucht...

ze doen het omdat ze de klanten graag geven wat de klanten willen, ook al is het rijtechnisch gezien volslagen onzin. ok jij mag naar de M en jij misschien volgend jaar als je nog een jaartje doorga zo. misschien privelesje erbij, en meisje weer happy...

en... de beste stuurlui staan aan wal, vooral bij ons.

Llewella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 00:09

Jessica"]
Ik weet dat er bij mij als manegeruiter nog heel veel schort aan houding en kennis. Problemen bij manegeklanten komt o.a. (in mijn geval dan) doordat je altijd met ongeveer 10 mensen in een les rijdt, er bijna geen prive aandacht voor je is. Het gebeurt geregeld dat ik de lessen heb, waarbij ik nooit opmerkingen krijg.

Soms vind ik het ook weleens jammer. Dan zie je gewoon dat een bepaald persoon heel erg gemotiveerd is om meer te leren dan het standaard rondje in de bak en dan wordt er wat laconiek op gereageerd als ze met vragen komen.

Ik heb ook vaak het idee dat het niet opschiet. Of ik nu elke keer op hetzelfde paard rijdt of op een andere, ik kan nooit het paard echt aan mijn hulpen zetten omdat Jan en alleman erop rijdt. Maar ja, dat kan je manege ook niet kwalijk nemen. Het blijft een manege.

De meeste paarden zitten toch aardig vast of reageren slecht en dat krijg je er echt niet in een of twee lessen uit cq in. Ik wordt er zelf ook niet goed van dat ik altijd maar moet rukken en plukken om ergens reactie te krijgen. De enige reden dat ik nog op een manege rijd is omdat ik nog steeds aan het sparen ben voor een eigen paard. Tot die tijd zit ik gewoon vast aan de manege.

P.S.

[quote="Pipo schreef:

Dit idee krijg ik nou ook altijd. Ze hebben bij ons nu zelfs M-niveau ingevoerd. Een van de meisjes die op manegeniveau M rijdt, was een keer een ander meisje aan het zwart maken met onzinopmerkingen als 'Ze rijdt hem meteen aan de teugel, ze denkt zeker dat ze goed rijdt', (meisje in kwestie zat op een vrij groen paard wat voor het eerst in manegelessen meeliep) waarop ik haar weer moest uitleggen dat het ook om controle gaat en ze niet zat te trekken, maar ze was duidelijk bezig de achterhand eronder te rijden. Ze keken me aan alsof ik gek was ofzo. Nou ja, dat moet dan M rijden. Zucht...
[/quote]

Op je eerste stukje, ik heb een hele andere ervaring met mijn manege.
Ik rijd niet op makkelijke paarden, veel ook luie paarden.
Maar als ik werk krijg ik ze echt wel aan mijn hulpen, ok ik hoef geen wonderen te verwachten en zodra ik zelf ook inzak zakt het paard ook in, maar ik krijg ze uiteindelijk wel aan het werk.

Het is natuurlijk met geen mogenlijkheid te vergelijken met een eigen paard, maar je kan zo'n paard wel degelijk aan je hulpen krijgen, je moet op het paard weten in te spelen, de een heeft wat anders nodig dan de ander...
En ja sommige manege paarden zijn gewoon idd heel lastig te rijden omdat ze zo verknalt zijn, maar niet onmogenlijk...
Paardjes die normaliter alleen rond hobbelen in de beginners les probeer ik toch zoveel mogenlijk los te krijgen als ze op 1 hand vast zitten en bijv de achterhand eronder te zetten, dat is ook gewoon een onderdeel van de les, en vaak lukt het nog beter dan verwacht Lachen

Als je vind dat er te weinig aandacht voor je is kan ik aanraden afentoe een priveles te nemen.
En als je niet voorruit komt in je les, ja ik ben onlangs ook van les gewisselt omdat ik in een beginnersles reed wat opzich wel leuk was, maar het hobbelen leerde ik gewoon weinig van, ik reed voor mezelf maar had er verders weinig aan, ik heb mijn oude tempo vrij snel weer op weten te pakken...
Nu zit ik in een les waar ik elke les weer leer, zowel groepsgewijs als individueel.

Lees er ook veel naast, hard werken en proberen erdoor heen zien te prikken bij de typische manege paarden.
Je hoeft niet de sterren van de hemel te rijden, maar voorruit gang boeken is al een heel mooi iets, en vooral idd er plezier in hebben Lachen
En hard doorsparen voor een eigen paardje Knipoog

Ohw en meisjes langs de kant die het beter weten blijf je altijd tegen komen, heel irritant maar goed.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 08:00

Ik ben 20 jaar geleden ook op de manege begonnen en heb daar zeker geen slechte ervaringen mee. Wel vind ik dat je op de manege uiteindelijk alleen een beetje de basis leert en verder niks.
Twee vriendinnen van mij rijden nog steeds op de manege gewoon omdat ze lekker 1 of 2 keer in de week willen ontspannen en verder niks.
Ondertussen heb ik zelf 4 paarden achter de deur staan en ik heb die meiden 1 keer meegenomen voor een bosrit, hierna nooit meer.
Mijn paardjes zijn vrij licht aan de hulpen en van nature erg heet en voorwaarts dus dat werd een erg explosieve bosrit. De meiden hebben de paarden aan de hand naar huis gestapt... . Zij rijden ook allebei in de vergevorderde les bij de manege dus ik verwachtte wel iets. Ze hebben gewoon de ervaring niet om dergelijke paarden te rijden en ik denk dat ze bij maneges nog steeds te weinig probleem-oplossend bezig zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 14:03

Llewella"]
[quote="Maya"][quote="orri schreef:
Ligt geheel aan de manege denk ik ook....
er zijn maneges die een standaard fout meegeven aan alle lesklanten, dan kun je aan de ruiters zien waar ze hebben leren rijden.

Inderdaad, dan heb je twee jaar met je voeten recht naar buiten gereden, krijg je ineens te horen dat die tenen eigenlijk naar binnen/voren moeten wijzen. Ja hallo, dat krijg ik dus niet meer afgeleerd.
[/quote]

Dat krijg je wel afgeleerd hoor, al is het vrij lastig Knipoog
Gewoon hard werken en veel op je houding letten, oefeningen doen gewoon thuis om het te stimuleren.
Ik ben ook veel aan het af en aanleren, ja het is moeilijk als je jaren anders gewend bent, maar het is niet onmogenlijk.
[/quote]

Wees niet bang, het is al redelijk ver afgeleerd, ze wijzen nu al redelijk naar voren, maar toch ook naar buiten, maar echt netjes zal me nooit lukken, en dat hoeft voor mij ook niet, ik rijd toch alleen maar voor mijn plezier en doe geen proefjes. Maar ik blijf er wel aan werken hoor, maar perfect/goed gaat het niet worden, en dat bedoelde ik eigenlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 14:12

alleen de kop van het topic al vind ik redelijk denigrerend overkomen. Wat is het probleem van als een manegeruiter rijden????? Weet nog goed toen ik les gaf op de manege, manegeklanten waren veel leuker om les te geven dan die arrogante pensionklanten, die over het algemeen hun paard altijd de schuld gaven van hun eigen tekortkomingen.