tips voor een heeeele vieze vlasbodem?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kidding

Re: tips voor een heeeele vieze vlasbodem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 21:14

Ben er achter gekomen dat het ook aan de kwaliteit van het vlas kan liggen !Hoe lichter van kleur[witter] hoe meer vocht er word vast gehouden.Je doet er dan echt langer mee...oke je betaald dan ook meer!!! Maar je hoeft weer minder bij te strooien!!! Haha! Haha!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 23:48

Mijn buurpony staat ook op vlas en ik vind totaal niet dat die pony er een smeerboel van maakt en hij loopt de mest ook kapot en door het vlas heen.Hij heeft wel een heel dikke laag.Ik denk toch dat de mensen die een smerige stal hebben te weinig vlas gebruiken.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 06:23

Ik heb gisteren de vlas eruit gehaald, ik kon haar niet schoon houden erop, terwijl het normaal eigenlijk een hele nette merrie is. Heb in 4 weken tijd 10 pakken vlas gebruikt, dus niet echt weinig, laatste nieuwe laag zaterdag erin en ik heb er geen droog vlasje meer uit gehaald. Nu heb ik het vermoeden dat ze het stiekem opeet, hoewel ik haar er nooit op heb betrapt. Gisteren heb ik haar maar weer op krullen gezet.

carlijn83 schreef:
Misschien wat vaker (als je de mogelijkheid hebt) de mestballen er uithalen voor ie ze kan fijnstampen.

Verder had een merrie van een vriendin ook altijd onwijs vieze stal, zij bleek onnodig (heel)veel te drinken en dat dus weer uit te plassen. Nu geeft ze een gedoseerde hoeveelheid water ipv automatisch drinkbakje en t gaat veel beter met dr stal!
Misschien iets voor jou om eens naar te kijken?

Dit doet mijn merrie dus ook, en normaal gesproken hebben we haar ook op waterrantsoen staan. Als ze de kans krijgt drinkt ze zo 120 liter (!) water per dag, en dat voor een d-pony! Het rantsoen is op advies van de DA gedaan, ze was namelijk helemaal in orde. Hoe minder ze dronk, hoe minder haar behoefte naar water ook was. Nu staat ze echter weer op onbeperkt water, omdat ze een veulen aan de voet heeft en dus water nodig heeft voor de melkproductie. Maar wij hebben haar dus ook gerantsoeneerd, en na een tijdje wil ze ook niet meer drinken als een 50 liter per dag. Als je ze echter haar gang laat gaan voert ze het langzaam weer op tot een 120 liter.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-06 07:55

Die van mij drinkt niet heel erg veel, en plast denk ik 2x in 24 uur, dat is toch redelijk normaal?

Het probleem is ook dat die urineplekken bij mij omhoog komen, ipv via de onderkant naar de zijkanten verspreid.

ik heb overigens wel duur vlas, zo'n 6,40 p.p.

okeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 11:18

bij mij in de vlasboxen komt ook de urine omhoog, dit komt ook omdat mijn paarden veel op de zelfde plaats plassen. Als ik die plekken tijdens het rechttrekken tegen kom, dan schep ik die eruit, gemiddeld is dit bij mij 2x per week.
De box helemaal omkeren om de natte plekken er uit te halen doe ik bijna niet. (2x gedaan in 4 maanden) dit komt ook doordat 2x per week de ergste plekken eruit haal.

Mijn paarden staan er nu ruim 4 maanden op en ik heb per paard ong 20 balen vlas gebruikt en ze staan er nog netjes bij. het wordt wel bruin maar het is niet nat en ook niet zwart en zeik nat.
Ik doe ook wel eens 2x per week een halve baal vlas erin. dan zien ze er 2x per week netjes uit.

De mest haal ik er uit met een bladhark en een mestboy, ik wip dan zo de losse mest ballen met de bladhark in de mest boy dit werkt super. Recht trekken doe ik ook met de bladhark.
Mijn paarden trappen de mest niet door de vlas maar verstoppen het ook, maar mijn paarden hebben mest die uit elkaar valt als het op de grond valt, dus je kan het bijna vergelijken met erdoor trappen/lopen.

Ik heb 1 paard opstal die de vlas soms eet, om dit te voorkomen krijgt ze af en toe een plakje stro
deze verspreid ik over de stal en dan heb ze nog iets te doen.

Wel belangrijk is om veel hooi te voeren, de hooiruiven zijn bij ons altijd wel gevuld.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 12:15

Als je ze op vlas hebt staan is het inderdaad heel belangrijk om ze voldoende ruwvoer te geven. Met een strostal hebben ze altijd nog wat te knabbelen op vlas niet. Het zou misschien zo kunnen zijn dat de merrie veel drinkt om een gevuld gevoel te krijgen. Ik heb mijn paard ook op vlas en begin de stal met 4 balen en vervolgens 1 keer in de 2 weken een nieuw pak erbij. Nu staat mijn paard er praktisch nooit in aangezien de deuren altijd open staan en ze er zelf voor kiest om buiten te blijven. Plassen doet ze wel op stal Knipoog 2 keer per week de natte plekken eruit en klaar. Niet gaan prikken of woelen dat werkt niet. Een mestboy in inderdaad een must.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 13:06

Hoe is je bodem van de stal?
Gewoon beton oid?

Ik heb soort van roosters er onder, daar zakt ook nog wel wat urine naar toe.
Bij vrienden hebben ze de stalbodems heel licht aflopen naar achteren en daar een soort goot waar t naar toe kan lopen, scheelt ook weer wat.

Al snap ik dat dit natuurlijk niet 1,2,3 te realiseren is Knipoog

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 13:10

Jol1 schreef:
In mijn geval is dat geen optie. Ik kan er moeilijk de hele dag (en nacht) bij gaan staan om snel elke hoop eruit te halen. Aan een hengstige merrie kun je weinig doen. Ik kan haar moeilijk een pamper omdoen. Daarnaast vind ik dat een paard zoveel moet kunnen drinken als het wil. Het lijkt me stug dat een paard zomaar onnodig veel gaat drinken. Als dat al gebeurt, zal het wel vrij zeldzaam zijn. Te weinig drinken is zeker niet goed, je hebt dan ook nog eens sneller kans op koliek.

Nee, das logisch, maar je kunt toch zoveel mogelijk er uit halen als je op of bij stal bent?
Er bestaat natuurlijk nog een heleboel tussen te weinig en te veel drinken!

Gillian1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 13:23

Jol1 schreef:
In mijn geval is dat geen optie. Ik kan er moeilijk de hele dag (en nacht) bij gaan staan om snel elke hoop eruit te halen. Aan een hengstige merrie kun je weinig doen. Ik kan haar moeilijk een pamper omdoen. Daarnaast vind ik dat een paard zoveel moet kunnen drinken als het wil. Het lijkt me stug dat een paard zomaar onnodig veel gaat drinken. Als dat al gebeurt, zal het wel vrij zeldzaam zijn. Te weinig drinken is zeker niet goed, je hebt dan ook nog eens sneller kans op koliek.

even off-topic

De merrie waar carlijn83 het over heeft (tenminste denk ik) dronk zo ontzettend veel dat niet alleen haar stal vies was maar dat het ook over liep in de stallen daarnaast en over de poets plaats. (ik sta daar namelijk ook op stal Tong uitsteken ) Deze merrie krijgt zeker nog voldoende water, er worden steeds nieuwe emmers erbij gezet, alleen is de waterbak zelf afgesloten.

On-topic, naast de tips die al gegeven zijn kan ik niet zo snel iets bedenken

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-06 14:22

nou, ik heb het met de staleigenaar besproken, ik haal morgen heel de stal leeg en ik gooi er morgen 5 nieuwe balen in! Dan even kijken hoe het loopt! Dan gooi ik er per week weer 1 baal bij, moet voldoende zijn!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 14:55

Ik hoop dat dat werkt en je paard nu een lekker droog bedje heeft.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 15:42

Hou je ons op de hoogte?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-06 17:04

ja, ik zal blijven posten er zijn zo te lezen genoeg mensen met hetzelfde probleem als ik!! bedankt voor alle tips

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 21:44

Gillian1987 schreef:
even off-topic
De merrie waar carlijn83 het over heeft (tenminste denk ik) dronk zo ontzettend veel dat niet alleen haar stal vies was maar dat het ook over liep in de stallen daarnaast en over de poets plaats. (ik sta daar namelijk ook op stal Tong uitsteken ) Deze merrie krijgt zeker nog voldoende water, er worden steeds nieuwe emmers erbij gezet, alleen is de waterbak zelf afgesloten.

Ha gill!
Ja, klopt ik had t over cobra Ja

Gillian1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 22:37

carlijn83 schreef:
Gillian1987 schreef:
even off-topic

Ha gill!
Ja, klopt ik had t over cobra Ja

Hai,
Dacht ik al wel Lachen

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 08:12

Nou, ik heb er gister 6 nieuwe pakken ingedaan, ik ben erg benieuwd hoe het er straks bij ligt!!

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 09:34

Mijn ruin poepte ook door z'n hele hok, dat ging een stuk beter toen ik achterin een hoop van onze merrie neer had gelegd.. al helpt het maar een beetje, dan blijft je hok een stuk schoner!
Als je een merrie hebt schijn je het beste een hoop van een ruin erin te moeten leggen.
Succes

MargotM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 16:25

Voor paarden die vlas opeten, kun je ook een beetje cresil (kun je als het goed is gelijk bij je vlas bestellen) verdunnen in een gieter en over elke laag heen gieten. Deden wij vroeger ook en dat hielp goed. Desondanks zijn wij uiteindelijk overgestapt op zaagsel omdat de stallen steeds sneller vies werden en zaagsel dan goedkoper is om steeds bij te vullen.
Lein, mag je geen zaagsel of stro afvoeren?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 16:37

nou, dat zou ik dan zelf moeten verzorgen en dat wordt denk ik erg kostbaar..

Zijn stal is nu echt super schoon met die vele balen erin! Kijken hoe lang we het volhouden, ik hoop dat dit de oplossing is!

MargotM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 07:11

Dat denk ik ook ja, ben benieuwd hoe het nu is met die 6 balen! Hopelijk werkt dat!

Gillian1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 09:13

hoe gaat het nu met die 6 balen??

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-06 14:06

Een stuk beter!!! het wordt langzamerhand wel weer iets viezer, maar ik gooi er overmorgen weer een nieuwe baal bij. Dit is echt wel een perfecte oplossing! Bedankt allemaal.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 16:33

Een van mijn merrie`s staat in een box waarin 3 van de 4 zijdes iets te zien is. Ze mest ook en draait vervolgens een rondje om iedereen in de gaten te kunnen houden Haha! Hierdoor trapt ze alles naar buiten en vertrapt ze de mest. Ik doe in 1box altijd 3 zakken vlas (130l per zak), dagelijks trek ik bij haar de bodem recht en haal resterende keutels met een gark eruit. 2x per week strooi ik het extra op, dat heeft zo`n groot paard in een grote box gewoon nodig. Super intensief is het niet qua onderhoud, het bevalt beter dan dagelijk stro uitmesten Haha! Maar door het zo bij te houden blijft ze relatief netjes. Wel haal ik 2x per week ook de natte plekken eruit ipv 1x per week.

RockyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 19:57

Ik heb mijn paard op rapsodie staan, wat naar mijn gevoel een vergelijkbaar soort strooisel is. Ook ik krijg 1 baal schoon per week. bijna elke dag haal ik er 1/2 kruiwagen uit. ik gooi al het redelijke rapsodie aan de zijkant en alles uit het midden (plasplekken) en de mest haal ik eruit, veeg het aan en laat het even drogen (de ene keer is het sneller droog dan de andere keer) Als de bodem droog is verdeel ik alles gelijkmatig over de bodem en kijk ik of er schoon nodig is. Meestal gooi ik er 3x in de week 1/3 baal schoon in wat ik dan meng met de rest van de rapsodie. Soms gooi ik er alleen maar 1/3 baal schoon in en meng ik alles zonder wat vies eruit te halen. Naar mijn mening staat mijn paard viezer als ik er in 1 keer 1 hele baal schoon ingooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 14:31

stees schreef:
Mijn paard doet dat ook, plast ook in het midden van de stal en doet al het vlas/zaagsel naar kanten. Ik mest nu gewoon uit en maak in het midden een soort van bult en zorg dat er aan de randen minder ligt. Hij verspreidt het allemaal zelf weer tot een egale laag. Ook zorg ik altijd voor een dik pak vlas, zo werkt het bij mij prima. Succes ermee!

dit vind ik link, als hij een keer gaat rollen dan kan hij vast komen te liggen.....