Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
carlijn83 schreef:Misschien wat vaker (als je de mogelijkheid hebt) de mestballen er uithalen voor ie ze kan fijnstampen.
Verder had een merrie van een vriendin ook altijd onwijs vieze stal, zij bleek onnodig (heel)veel te drinken en dat dus weer uit te plassen. Nu geeft ze een gedoseerde hoeveelheid water ipv automatisch drinkbakje en t gaat veel beter met dr stal!
Misschien iets voor jou om eens naar te kijken?
2 keer per week de natte plekken eruit en klaar. Niet gaan prikken of woelen dat werkt niet. Een mestboy in inderdaad een must.
Jol1 schreef:In mijn geval is dat geen optie. Ik kan er moeilijk de hele dag (en nacht) bij gaan staan om snel elke hoop eruit te halen. Aan een hengstige merrie kun je weinig doen. Ik kan haar moeilijk een pamper omdoen. Daarnaast vind ik dat een paard zoveel moet kunnen drinken als het wil. Het lijkt me stug dat een paard zomaar onnodig veel gaat drinken. Als dat al gebeurt, zal het wel vrij zeldzaam zijn. Te weinig drinken is zeker niet goed, je hebt dan ook nog eens sneller kans op koliek.

Jol1 schreef:In mijn geval is dat geen optie. Ik kan er moeilijk de hele dag (en nacht) bij gaan staan om snel elke hoop eruit te halen. Aan een hengstige merrie kun je weinig doen. Ik kan haar moeilijk een pamper omdoen. Daarnaast vind ik dat een paard zoveel moet kunnen drinken als het wil. Het lijkt me stug dat een paard zomaar onnodig veel gaat drinken. Als dat al gebeurt, zal het wel vrij zeldzaam zijn. Te weinig drinken is zeker niet goed, je hebt dan ook nog eens sneller kans op koliek.
) Deze merrie krijgt zeker nog voldoende water, er worden steeds nieuwe emmers erbij gezet, alleen is de waterbak zelf afgesloten.Gillian1987 schreef:even off-topic
De merrie waar carlijn83 het over heeft (tenminste denk ik) dronk zo ontzettend veel dat niet alleen haar stal vies was maar dat het ook over liep in de stallen daarnaast en over de poets plaats. (ik sta daar namelijk ook op stal) Deze merrie krijgt zeker nog voldoende water, er worden steeds nieuwe emmers erbij gezet, alleen is de waterbak zelf afgesloten.

carlijn83 schreef:Gillian1987 schreef:even off-topic
De merrie waar carlijn83 het over heeft (tenminste denk ik) dronk zo ontzettend veel dat niet alleen haar stal vies was maar dat het ook over liep in de stallen daarnaast en over de poets plaats. (ik sta daar namelijk ook op stal) Deze merrie krijgt zeker nog voldoende water, er worden steeds nieuwe emmers erbij gezet, alleen is de waterbak zelf afgesloten.
Ha gill!
Ja, klopt ik had t over cobra

Hierdoor trapt ze alles naar buiten en vertrapt ze de mest. Ik doe in 1box altijd 3 zakken vlas (130l per zak), dagelijks trek ik bij haar de bodem recht en haal resterende keutels met een gark eruit. 2x per week strooi ik het extra op, dat heeft zo`n groot paard in een grote box gewoon nodig. Super intensief is het niet qua onderhoud, het bevalt beter dan dagelijk stro uitmesten
Maar door het zo bij te houden blijft ze relatief netjes. Wel haal ik 2x per week ook de natte plekken eruit ipv 1x per week. stees schreef:Mijn paard doet dat ook, plast ook in het midden van de stal en doet al het vlas/zaagsel naar kanten. Ik mest nu gewoon uit en maak in het midden een soort van bult en zorg dat er aan de randen minder ligt. Hij verspreidt het allemaal zelf weer tot een egale laag. Ook zorg ik altijd voor een dik pak vlas, zo werkt het bij mij prima. Succes ermee!