tips gevraagt om paard meet water te laten drinken.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Re: tips gevraagt om paard meet water te laten drinken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 22:00

Nou ik weet hoeveel liter in mijn speciekuip gaat!
Dus ik kan ook bijhouden hoeveel ze drinkt!

Maar goed, die van mij drinkt ook onwijs slecht.
Ik heb ook alles al geprobeert wat hier als tips word gegeven.
Niks werkt.
Zeewier heb ik nog niet geprobeert, maar kan ik weleens gaan doen!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 07:01

Ik zal een poging doen iets uit te leggen over zout en electrolyten.

Zout en electrolyten is ten eerste min of meer hetzelfde. Wat wij zout noemen, is NaCl, natriumzout. In de scheikunde is zout echter een verzamelnaam voor (meestal enkelvoudige) verbindingen die ontstaan bij de reactie tussen een zuur en een base. Zo'n zout is opgebouwd uit ionen: een positief ion en een negatief ion. Electrolyten zijn bepaalde ionen, en spelen een rol in ons lichaam bij de overdracht van zenuwimpulsen. Aangezien je een ion niet 'los' kunt 'bewaren', bestaat een electrolytenmix dus gewoon uit een aantal zouten, die uit die specifieke ionen die we electrolyten noemen zijn opgebouwd.
In je lichaam spelen Natrium (Na), Kalium (K) en Calcium (Ca) de grootste rol bij de zenuwoverdracht. Een zenuwimpuls is niets anders dan een klein electrisch stroompje langs de zenuw. Ionen hebben een positieve of negatieve lading, en afhankelijk van hoeveel en welke van deze electrolyten aan welke kant van een zenuwcel zitten, krijg je een lading, en dus een zenuwimpuls, die een spier aanstuurt, of een pijnsensatie doorgeeft.

Wat gebeurt er nu bij een paard als hij gaat zweten? Dan raakt hij zouten kwijt (en dus ook electrolyten). In tegenstelling tot een mens raakt een paard echter zoveel zouten kwijt, dat in zijn lichaam de verhouding zout/water min of meer gelijk blijft. Hij droogt dus uit, als hij niet drinkt, maar merkt dat niet omdat de zoutspiegel slecht heel geleidelijk stijgt. Bij een bepaalde verhoging van de zoutspeigel krijg je als reactie dorst. Een mens die zweet, wint het zout deels terug. Een mens verliest dus meer water dan zout, waardoor de zoutconcentratie in het lichaam veel sneller stijgt, wat een eerdere dorstprikkel geeft.

Een uitgedroogd paard kan dus opeens, van het ene op het andere moment, onder een kritisch grens komen qua absolute hoeveelheid electrolyten in z'n lichaam, en prikkelgeleidingsproblemen krijgen. Op dat moment is het echter gevaarlijk zout te geven, omdat in de darm het zout juist nog water aan het lichaam onttrekt (osmose).

Bij een paard dat 'gewoon' slecht drinkt, maar niet is uitgedroogd, kan het toevoegen van zout/electrolyten echter juist bevordelijk werken: Er is voldoende zout en water in het lichaam voor een normale prikkeloverdracht, en het enige dat je doet is dat je de zoutconcentratie in het lichaam verhoogt, wat een dorstprikkel geeft.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 19:52

Had de VA geen goede tip voor je?

Ik zou idd proberen of je paard uit zo'n grote zwarte emmer wil drinken.Ik zie het bij ons op stal ook heel veel dat paarden 's morgens van stal komen{waar ze dus een automatische drinkbak hebben}en dan gelijk uit de waterbak die buiten staat gaan drinken.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 19:58

ibbel@ bedankt voor het uitleggen en ik heb het wat aan Lachen
monsera@ ja, natte kuilgras geven, slobber geven, een grote bak met water geven en waterleiding bij het drinkbak afsluiten...

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 10:55

Misschien helpt het geven van een liksteen in het land of in de stal (ik geef zelf niet niet zo'n zoutsteen maar een mineralen liksteen), die zijn ook zout en krijgt je paard misschien ook wat meer zin om te drinken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 12:30

het paard dat ik doe drinkt ook liever uit een emmer dan uit de waterbak
volgens mij stroomt het water te traagg uit een automatische drinkbak.

XwendyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 12:34

ik weet dat je gezegt heb dat limonade niet helpt, maar wij gooien er altijd appelsap doorheen als we met paarden opweg zijn en ze uit emmers moeten drinken..dus misschien dat dat wel helpt?

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-06 14:52

zoutblok neemt hij geen een likje en dat vind ik echt heel erg vervelend Rolleyes
appelsap heb ik nog niet geprobeerd en ik weet zeker dat hij niet hieruit gaat drinken Lachen
ik heb een grote cementbak gekocht en ik ga vanmiddag in de stal neerzetten. hopelijk komt er wat verandering in Lachen

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 21:10

appelsap...of een pakje groene "appel"wikky

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-06 12:56

hij drinkt nu ongeveer 45 liter per 24 uur, dat is toch wel genoeg voor een paard van 1,75?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 15:05

Met dit weer is dat meer dan voldoende. Die van mij halen dat echt niet.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 15:54

Dat is inderdaad voldoende. Een paard drinkt gemiddeld 40 liter per dag.Met dit weer natuurlijk wel iets meer!

LesleyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 13:44

Mijn paard heeft een tijdje uit een emmer moeten drinken, omdat ze een muilkorf om had. Alleen ze vind uit emmers drinken helemaal niks (ook niet na een flinke buitenrit of wat ook). Toen heb ik als tip gekregen om er een beetje appelsap doorheen te doen, nou dat werkt als een trein! Wel handig als je op wedstrijd gaat.