Rugpijn door fanatiek rijden???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 13:41

Ik heb spit en scoleose en slik valium en meer troep tegen de pijn. Toen ik twee jaar geleden Nikita kocht was ik best bang dat het steeds slechter en slechter zou gaan. Maar het lijkt wel dat de spieren juist sterker geworden zijn, heb nog wel last, maar niet zoveel meer als voorheen!

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 14:07

Ik heb eigenlijk ook nergens last van terwijl ik elke dag wel een paar paarden opzadel. Ik heb ook een best wel holle rug. En dan heb ik wel eens gehoord dat je sneller last van rugpijn zou kunnen krijgen. Klopt dat ook?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 16:30

Hier nog een slachtoffer.
Ben er onlangs mee naar de dokter geweest(werd wel eens tijd want ik loop er a;l langer mee).
Ik verteld dat ik last heb van mijn rug en dat al meerdere mensen mij gewezen hebben op scheef staan.
Wat krijg ik te horen: buikspieren trainen en verder niks.
Ik zit dus scheef op mijn paard, linksom wordt ik er gewoon bijna qaan de rechterkant af geslingerd in galop in stap en draf gaat het wel.Ben ook van mening dat ik hierdoor felix kreupel heb gereden. Boos! Huilen
Ik zit ook meer op mijn rechter bil als op de linker(in de auto , in een stoel etc etc).
Rugklachten zijn gewoon ' normaal ' geworden bij mij.
Ja ook ik werk in de kas, en ik ben er zeker van dat het hier van komt, en van mijn jaren lang uitmest werk.
Tijdens het werk voel ik mijn rug vrijwel altijd.
Ik volg nu het advies van die dokter maar op en doe 2x per dag buikspier oefeningen, kijk het nog maar even aan ben al wel bezig ander werk te zoeken maar dat valt nog niet mee.

Soms wil een ander zadel waar je wat meer ruimte in hebt wel verbetering brengen. Ik kan bv veel beter zitten in een westernzadel/ijslands zadel dan nu op mijn kiefferVZH.
De kieffer zit goed hoor, maar ik kan er niet uren op zitten 2 uur is lang genoeg.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 17:17

ja, ik rij ongeveer 6 dagen in de week op 3 verschillende paarden. Mijn pony, die heerlijk zit, een merrie die jong is en veel lichtrijden en een Z-drs paard ( om zelf veel te leren) waar ik veel op moet doorzitten en overigens heerlijk zit. Ik heb eigenlijk 24/7 rugpijn, voornamelijk in me onderrug. Ik doe geen gekke dingen zoals stal uitmesten etc, dat wordt gedaan Haha! Ik heb speciale therapie ( cesartherapie) voor m'n houding, ik heb een holle rug en belast m'n onderrug dus teveel. Ik krijg speciale oefeningen om m'n rug en buik spieren sterker te maken.

B.v. Plat op een harde ondergrond gaan liggen, je bekken achterover kantelen, zodat je gehele rug plat op de grond ligt, en dan je benen een voor een, om en om optrekken en weer rustig laten zakken.

Heel erg zwaar maar het helpt, rugpijn wordt steeds minder en je traint meteen je spieren en corrigeert je houding!

Vendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-02 11:49

Da's een goede oefening ymke, denk ik.
Inmiddels is bij mij alweer alles weggetrokken, maar binnenkort heb ik weer les en ik zal er aan denken deze oefening te doen als ik het weer ga voelen.

Het doet me goed dat ik niet de enige ben met dit probleem, ik vind het alleen sneu voor jullie. Geen enkele pijn is fijn!
Sterkte meiden en ik hoop dat het plezier in je paard de pijn een beetje compenseert!!!

ukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 12:31

Ik studeer fysiotherapie, nou wil ik niet gelijk de fysiotherapeut uit gaan hangen Lachen
maar ik heb hier eventueel wel wat tips voor de mensen met lage rugklachten:

- Train je buikspieren (dit zorgt voor meer stabiliteit van de wervelkolom en dit voorkomt overbelasting van je onderrugspieren
-zorg dat je je bekken goed kantelt (vooral tijdens het doorzitten)
(eventueel heb ik hier nog wat oefeningen voor maar dan pb je me maar...)

en misschien is het een idee om naar een goede sportschool tegaan waar je onder begeleiding van eventueel een fysio je rug en buik spieren kan trainen dit voorkomt een hoop pijn denk ik....
voor vragen ofzo pb je me maar.... Knipoog kan ik ze misschien ook wel op school voorleggen

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 18:18

Zwabbertje schreef:
Ik heb sinds mijn nieuwe zadel (Passier) echt nooit meer pijn gehad.

Goh, hoe herkenbaar, ik heb m'n passier pas een heel klein weekje, maar ik had altijd rugpijn onderin boven de billen na veel galopperen en nu.....niet meer sinds de passier. GO PASSIER!!! hhahaha

missy_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 19:05

Vendell schreef:
Wauw, ik wilde dat ik 5 tot 7 paarden op een dag kon rijden. Mijn benen branden al na eentje... Misschien ben ik wel een watje...

Nou hier dan nog een watje Knipoog Na een uur intensief gereden te hebben hoef ik er 4 paarden meer achteraan te hebben.. echt niet Haha!. Ik heb zelf weinig last van rugpijn, wel van nekkramp omdat ik bij het doorzitten idd wel eens m'n nek op slot draai Frusty

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 11:50

Bij mij is het probleem mijn spieren in de onderrug. Vaak met paardrijden waait je t-shirt wat omhoog = lekkere koude windvlaag over je warme spieren en dan 1 verkeerde beweging en ze zitten echt goed vast, zonder verkeerde beweging alleen last van de spieren. Sinds ik dus zomer en winter een hemd onder mijn kleding draag gaat het een stuk beter. Ik had er dus het meest in de zomer last van als je toch wat schaarser gekleed gaat als in de winter. En dat het nu met hemd aan in de zomer zoveel warmer is als zonder, nee kan ik ook niet zeggen.