discussie: paard alleen op de weide / stalling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

loutjuh

Re: discussie: paard alleen op de weide / stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 17:10

ik vind ook dat paarden in een kudde horen....beter gezegd, ik zou sam nooit alleen laten staan (die zou trouwens ook giga gek worden...wat ook een nadeel is). Ik denk dat een paard over het algemeen toch gelukkiger is in een kudde, tussen soort genoten. Daarnaast heeft mijn paard er een hoop zelfvertrouwen...

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 18:48

Jep als ze alleen staat is ze ook veel liever zoals jessie84 zegt. Ik wil geen paard dat andere paarden en mensen aanvalt omdat er een ander paard bij staat. Ze kan trouwens wel andere parden zien. Ze is eigenlijk heel egoistisch, want het is "haar" wei en duldt er geen andere paarden op zelfs geen vreemde mensen!

nanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 19:10

heej
even trug op de eerste reactie, ik woon dus in zweden, en ik wist niet eens dat er hier een wed komt die eenzaame paarden beschermd Bloos!
maar verder: ik vind dat paarden niet alleen kunnen staan, het zijn kudde dieren!
doeidoei

ramgad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 20:30

amyke schreef:
Ik ben het niet met je eens. Ik heb 1 paard en er hebben al 5 andere paarden bij haar gestaan. Elke keer klopte ze die paarden tot open wonden dat genaaid moesten worden. Ik kreeg elke keer de rekening van de VA. Dus ze staat alleen . MAAR voor iedereen zegt zielig en beul enzo wil ik wel zeggen dat ze paarden kan zien en ruike enzo. Dus eigenlijk staat ze niet alleen. Maar ik kan het mij als 14-jarige niet veroorloven voor elke keer een VA-rekening te betalen voor te naaien etc.
Dus het is niet altijd zielig als ze alleen staan. Sommige mensen hebben hier ook een reden voor !!
Denk daar ook is over na.
Amy

kwil nu ni ambetant doen ofzo he, maar friponne heeft toch nooit met andere paarden gestaan? :s ahja, op de manege, maar ze heeft er toch nooit bij kunnen staan, enkel ruiken enz, maar niet meer? :s En nu toch ook niet meer want nu staat ze (al 2 jaar zeker?) alleen op een wei waar ze geen andere paarden kan zien/ruiken/voelen?
sorry da ik da zo zeg he, mak wil gwn waarheid zegge:)

enneuh, kweet da kadimmeke ook alleen staat nu (net een weekje) ma da komt omdat zijn weidemaatje weg is nu (ze was niet van mij...) en ik nog geen nieuw gevonden heb...

ONTOPIC: zelf vind ik dus dat paarden NIET alleen moeten staan, kvind dat erg zielig Ach gut

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 21:41

sronnie schreef:
Sorry maar ik vind dit een beetje een egoistische opmerking.
Als ze andere paarden alleen maar lopen te meppen met alle gevolgen van dien vind ik het begrijpelijk, maar dit?

Paard kan even goed alleen een blessure oplopen, of met de training en misschien zelfs op stal als er een keer wat gebeurt.

Dat kan, dat jij dat vindt Haha!
Feit blijft dat mijn paarden nooit geblesseerd zijn en die van mijn stalgenoten die wel bij elkaar staan regelmatig kreupel of onder de wonden binnenkomen. Daar heb ik mijn paard niet voor, die staat er om te kunnen presteren (straks).

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 23:03

Urielle schreef:
sronnie schreef:
Als ze andere paarden alleen maar lopen te meppen met alle gevolgen van dien vind ik het begrijpelijk, maar dit?

Paard kan even goed alleen een blessure oplopen, of met de training en misschien zelfs op stal als er een keer wat gebeurt.

Feit blijft dat mijn paarden nooit geblesseerd zijn en die van mijn stalgenoten die wel bij elkaar staan regelmatig kreupel of onder de wonden binnenkomen. Daar heb ik mijn paard niet voor, die staat er om te kunnen presteren (straks).

Zo zie ik meerdere paarden in mijn omgeving en inderdaad altijd met als reden dat ze dan niet eventueel geblesseerd kunnen raken. Ze hebben dus geen normaal sociaal contact en mogen hooguit elkaar ruiken omdat ze moeten presteren??? Ze staan dus de hele dag al dan niet helemaal alleen omdat de baasjes willen presteren, denk niet dat ze zelf die prestatiedrang hebben. Dus jouw prestatie drang is belangrijker dan het geluk van het dier wat tegen z'n eigen natuur in gehouden wordt, want het is en blijft een kudde dier met een grote behoefte aan onderling contact.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 07:51

@ramgad
Zou je op je nederlandse taal willen letten...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 08:07

Mijn twee hengsten zijn nog nooit geblesseerd door elkaar geweest en je kan wel raden dat daar af en toe heftige spelletje gespeeld worden. Vind het dus ook geen reden om paarden alleen te houden

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 09:06

Er zijn wat uitzonderingen, maar ik vind het echt heel erg zielig voor een paard om alleen te staan. Een pony van een vriendinnetje van me was alleen zo ongelukkig, en toen ze bij anderen mocht veranderde haar karakter helemaal!! Mijn paard is sowieso heel sociaal, die kan helemaal niet zonder anderen.

Zoals er al gezegd is, paarden zijn kuddedieren... En vooral ook sociale dieren! Als ik de keus zou hebben tussen mijn paard alleen te zetten, of geen paard, zou de keuze toch echt geen paard zijn, dat doe ik mijn paard namelijk niet aan!!!!!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 09:38

kinsealy schreef:
Dus jouw prestatie drang is belangrijker dan het geluk van het dier wat tegen z'n eigen natuur in gehouden wordt, want het is en blijft een kudde dier met een grote behoefte aan onderling contact.

Klopt helemaal. En als iedereen hier eerlijk redeneert: wij hebben allemaal een paard voor onszelf en zijn dus allemaal egoistisch bezig. Die paarden zitten er echt niet om te springen heel tegennatuurlijk binnen omheiningen gehouden te worden, gereden te worden of voor een karretje gezet, of wat je allemaal nog kunt bedenken. Paarden houden doe je altijd op egoistische gronden. Dan kan een paard het nog zo fijn vinden om aandacht te krijgen, geborsteld te worden, gewerkt te worden, evt. aandacht te trekken op shows en concoursen of wat dan ook, maar puur natuur kiezen ze er niet voor om van een eigenaar te zijn. Net zo goed als mijn kat hier nu niet op de vensterbank in het zonnetje hoort te liggen slapen, hoe prettig ze dat ogenschijnlijk ook vindt.
Een paard is voor mij heel strikt bezien een gebruiksvoorwerp (hoe zeg je dat bij beesten?) en die moet zijn doel kunnen dienen. In ruil daarvoor ben ik er ontzettend goed voor verder, want uiteraard hou ik van dat beestje, en mijn paard maakt dan ook verder een zeer gelukkige indruk en de overeenkomst werkt want mijn paard is ook stapelgek op mij (en ja dat weet ik want het is een eenkennig paard waar niet iedereen zomaar aan kan).

Maar nu hoeft niet iedereen gelijk bovenop mij te springen omdat ik een andere insteek heb dan jullie en daar eerlijk voor uit kom hoor Haha! Haha! Haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 09:45

karoliena schreef:
Mijn twee hengsten zijn nog nooit geblesseerd door elkaar geweest en je kan wel raden dat daar af en toe heftige spelletje gespeeld worden. Vind het dus ook geen reden om paarden alleen te houden

Het enige dat ik jou als argumenten aan zie voeren in elk van deze discussies die al eerder op Bokt gevoerd zijn is 'mijn hengsten doen dat niet.' Dat kan prima zijn, lucky you!
Maar het is gewoon een feit dat het hier dus wel gebeurt, ja, in vaste koppels! Pas geleden nog: het paard van mijn vriendin was net genezen van een rugprobleem, maandags mocht ze er weer op, woensdag was het paard in zijn rug gebeten en kon er geen zadel op. De wond was nog niet genezen want vrijdags was haar paard op de wei kreupel getrapt. Hallee, weer twee weken stilstaan. Ieder maakt voor zichzelf die keuze, maar ik heb daar geen paard voor. Ik vind het een veel te dure uitgave, elke maand weer, om geen gebruik te kunnen maken van mijn paard (ik zeg dat nu expres heel zakelijk). Plus dat iedere keer stilstaan weer een stilstand en daarmee een terugval in je training betekent en daarvoor staat hij er gewoon.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 09:51

Zo vaak meng ik mij niet in zulke discussies dit is de twee om precies te zijn.

Ik zeg ook neit dat het bij andere niet gebeurt, maar ik snap niet als het met dekhengsten wel goed gaat waarom het dan met andere paarden ook neit goed zou gaan. Kijk heb je geprobeerd om koppels ter maken en klikt het gewoon niet goed dan snap ik dat je ze apart zet, zou ik ook doen.

Mijn reactie was ook voro niemand persoonlijk bedoeld

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 09:52

Mijn pony heeft bij de oude eigenaars 10 jaar alleen gestaan en daarvoor dat ik te weten ben gekomen bij andere eigenaars ook.
Altijd aleen dus.

Nooit problemen mee gehad ze gedoogde niet eens andere op haal stal of in dr weitje Haha!

Toen ze van mij werd heb ik haar op een pensionstalling gezet.
Ze moest zich toen helemaal aanpassen.
Was echt een drama Cool

Ze is veel liever geworden vergeleken met de voorgaande jaren.

Vorige maand heeft ze even bij dr oude eigenaars gestaan in dr stalletje en Ze werd daar helemaal gek !
En dat terwijl ze er 10 jaar heeft gestaan.

Nee hoor mijn pony blijft lekker met dr soortgenootjes staan Haha!

hop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 09:56

amyke schreef:
Ik ben het niet met je eens. Ik heb 1 paard en er hebben al 5 andere paarden bij haar gestaan. Elke keer klopte ze die paarden tot open wonden dat genaaid moesten worden. Ik kreeg elke keer de rekening van de VA. Dus ze staat alleen . MAAR voor iedereen zegt zielig en beul enzo wil ik wel zeggen dat ze paarden kan zien en ruike enzo. Dus eigenlijk staat ze niet alleen. Maar ik kan het mij als 14-jarige niet veroorloven voor elke keer een VA-rekening te betalen voor te naaien etc.
Dus het is niet altijd zielig als ze alleen staan. Sommige mensen hebben hier ook een reden voor !!
Denk daar ook is over na.
Amy

Meestal wordt dit soort gedrag veroorzaakt door alleen opgroeien. Als paarden van jongs af aan niet in een kudde opgroeien leren ze geen sociaal gedrag waardoor ze gedragsstoornissen e.d. ontwikkelen. Weet niet of dat nog te verhelpen is.

Jurjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 09:58

Een paard hoort bij soortgenoten. Natuurlijk is het zo, dat als je paard ergens nieuw in een koppel komt, er opnieuw rangorde moet worden bepaald. En ja, dan kunnen er klappen uitgedeeld worden en de paarden kunnen wondjes krijgen. Maar voor mij is dat geen reden om een paard alleen te zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 09:59

Als ik Kawa alleen zette sprong hij over 140 om bij andere te komen.
Toen dat verhoogd was kroop hij onder het lint door.
En ja, daar zat stroom op.

Voor mij dus erg duidelijk dat hij geen genoegen nam met vriendjes in de wei ernaast. Lachen

En de wondjes zijn *afkloppen* altijd meegevallen.
En dat terwijl hij niet echt altijd zo'n lieverdje was

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 10:38

Mijn paard staat sinds een paar maanden alleen op stal, en alleen in het land.
En weet je? Ze is een stuk rustiger en veel minder onrust in haar lijf, dan toen de andere paarden er nog waren.

Ze kon met geen van de ruinen goed overweg. Ze heeft nooit echt geleerd hoe het is om met paarden om te gaan, en verschillende pogingen gedaan, dan ging het even goed (al werd ze wel gelijk harstikke hengstig steeds), maar ze is meerdere malen flink in elkaar getimmerd, ondanks de ruimte in het land, waardoor we haar bijna kwijt waren geweest.
Dus stond ze op een gegeven moment apart, omdat ze er niet samen meer mee kon. Ze stonden wel naast elkaar of elkaar zien. En soms dat ze elkaar niet zagen. Maar mevrouw was super gestresst, had geen rust in haar lijf in het land, kon amper rustig grazen, want ze wilde de anderen in de gaten houden. Dit was overigens ook zo als ze er mee in het land stond. Zodra ze een stapje deden, moest ze gelijk helemaal in de gaten houden. Ook op stal onrustig door de aanwezigheid van de andere, of omdat ze juist even van stal waren om te rijden ofzo.

En nu? Nu staat ze alleen. Helemaal alleen op stal, in het land met 4 geiten waar ze harstikke leuk en lief mee is. En ze heeft nu heerlijk rust in haar lijf. Ze kan hele dagen op het land staan zonder dat ze na een paar uurtjes gaat flippen en rennen, is op stal ook erg rustig.

Ja, het liefst zie ik haar met maatjes in het land, lekker kriebelen, lekker paard zijn. Helaas is het niet anders. En is het eigenlijk wel harstikke prima zo. Ik heb niet het idee dat ze ongelukkig is. Ja, ze mist een hoop, en dat is ontzettend jammer dat ze dat niet heeft meegekregen in haar jonge jaren. Maar z is niet zielig.

Omdt het voor dit paard harstikke goed uitwerkt, wil niet zeggen dat ik het goed vind dat een paard alleen staat. Ik zie ze tig keer liever met weidegenoten, stalgenoten. Dat hoort eigenlijk gewoon, het zijn niet voor niets kuddedieren. Maar soms is het niet anders. Een paard is dan per definitie niet zielig. Er zijn gevallen waar het niet anders bij kan, of waar het prima bij werkt. Maar je hebt natuurlijk ook paarden die kosten wat het kost apart worden gehouden, terwijl ze prima in een koppel kunnen lopen... Natuurlijk blijft de kans op wondjes, zeker met een nieuw paard, maar dat hoort er gewoon bij. Al kan het natuurlijk uit de hand lopen... Ik zou mijn verzorgpaard niet snel bij een ander paard zetten door gebeurtenissen in het verleden... Ik ben veelte bang dat we weer maanden bezig zijn om haar op te lappen, of erger, wat er met een van mijn vorige paardjes is gebeurd... dat die de verwondingen niet meer te boven komen...

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 10:42

mijn paardje staat alleen op het land.
Hij kan niet bij merries, want die wil hij dekken(ruintje hoor)
En bij ruinen is hij veels te dominant en schopt en trapt er op los.
Nu staat hij dus alleen op de wei maar in de wei naast hem staan de andere paarden, dus echt alleen is hij niet...

Ik heb ook liever dat hij in het land staat met andere maar helaas lukt dit niet, ik heb er geen zin in dat mijn pony een ander paard verwond..

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 10:45

Urielle schreef:
sronnie schreef:

Er kunnen ook paarden hun benen breken met een verkeerde draai in de wei...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 10:49

Mijn merrie KAN niet alleen staan, en mijn hengst wil liever niet alleen staan. Nu staat mijn hengst noodgedwongen alleen, hij wordt steeds slomer en verdrietiger Ik voel me er heel erg schuldig om. Ik ben al een hele tijd opzoek naar een maatje voor hem (en mijn merrie die nu nog in de opfok staat met haar 3,5 Knipoog ) maar het wil niet lukken...

Dus als iemand nog een jong ponietje weet of een bejaarde!!!

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 10:50

@ramgad:Ze kan wel de shetties rieken van iets verder en de haflinger met chris ook. Elke dag ga ik ook met haar aan de hand gaan wandele naar de andere paarden. Op de manege heeft ze op de wei gestaan snachts met macho,marcella,... elke keer was ze aan het vechten. Daar stond ze zonder draad tussen. Toen we op die wei aankwamen hefet er een paard naast gestaan en daar werd ze ook wild op. In de winter staat ze samen met een ander paard daar word ze ook wild op. Soms gata het goed maar soms gaat het echt niet (bijna altijd). Dus moeten we ze van de wei halen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 11:18

griebels schreef:
Er kunnen ook paarden hun benen breken met een verkeerde draai in de wei...

Als jij ervoor bent dat ze helemaal binnen blijven, dan moet je dat maar doen he, ik ben de laatste om commentaar te geven op hoe iemand anders zijn paarden wil houden Clown
(ja, ik pak hem expres verkeerd op Knipoog )

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 11:38

Mijn paard staat op de wei alleen naast de anderen. Ze is zo beschermend dat ze het niet altijd toestaat dat andere paarden uit de kudde worden gehaald en dat is niet echt handig zeg maar. Als er een mogelijkheid zou zijn dat er geen paarden tussentijds uit de wei gehaald zouden worden zou ze weer in de kudde kunnen. Overigens heeft ze een mini-shet vriendinnetje die zich niets van het stroomdraad aantrekt en als mijn paard op de wei staat uit de kudde loopt, onder het draad doorgaat om bij mijn paard te kunnen lopen. Lovers De anderen komen ook vaak bij haar landje staan om even te neuzen of te kroelen en in de winter komt ze zo vaak mogelijk met een ander paard samen in de paddock. Dus zij is zeker niet zielig.

Een paard bewust helemaal afschermen van andere paarden (om welke reden dan ook) vind ik niet kunnen.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 12:09

Urielle schreef:
Klopt helemaal. En als iedereen hier eerlijk redeneert: wij hebben allemaal een paard voor onszelf en zijn dus allemaal egoistisch bezig. Die paarden zitten er echt niet om te springen heel tegennatuurlijk binnen omheiningen gehouden te worden, gereden te worden of voor een karretje gezet, of wat je allemaal nog kunt bedenken. Paarden houden doe je altijd op egoistische gronden. Dan kan een paard het nog zo fijn vinden om aandacht te krijgen, geborsteld te worden, gewerkt te worden, evt. aandacht te trekken op shows en concoursen of wat dan ook, maar puur natuur kiezen ze er niet voor om van een eigenaar te zijn. Net zo goed als mijn kat hier nu niet op de vensterbank in het zonnetje hoort te liggen slapen, hoe prettig ze dat ogenschijnlijk ook vindt.
Een paard is voor mij heel strikt bezien een gebruiksvoorwerp (hoe zeg je dat bij beesten?) en die moet zijn doel kunnen dienen. In ruil daarvoor ben ik er ontzettend goed voor verder, want uiteraard hou ik van dat beestje, en mijn paard maakt dan ook verder een zeer gelukkige indruk en de overeenkomst werkt want mijn paard is ook stapelgek op mij (en ja dat weet ik want het is een eenkennig paard waar niet iedereen zomaar aan kan).

Maar nu hoeft niet iedereen gelijk bovenop mij te springen omdat ik een andere insteek heb dan jullie en daar eerlijk voor uit kom hoor Haha! Haha! Haha!

Je hebt volkomen gelijk. Hoe moeilijk het ook te verkroppen is voor ons. We zullen, in mindere of meerdere mate, altijd te kort schieten naar ons streven om het paard het helemaal naar de zin te maken.

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 12:35

opala schreef:
Urielle schreef:

Je hebt volkomen gelijk. Hoe moeilijk het ook te verkroppen is voor ons. We zullen, in mindere of meerdere mate, altijd te kort schieten naar ons streven om het paard het helemaal naar de zin te maken.

Vind ik wel erg kort door de bocht eerlijk gezegd, natuurlijk is het tegen-natuurlijk om een paard of wat voor dier dan ook te bezitten, het is ook tegen-natuurlijk om paard te rijden en zo kun je nog wel even doorgaan. Een beetje "het kip of het ei" argument.
Ik vind dat wanneer je een paard "bezit" het jouw verantwoordelijkheid is om dat paard een zo goed mogelijk leven te geven, wat zo weinig mogelijk tegen zijn natuur ingaat, het zoveel mogelijk leven in groepsverband is daar wat mij betreft een essentieel onderdeel van omdat dat een basis behoefte van een kuddedier is, hun hele gedrag is daarop gebasseerd. Een kuddedier hoort niet alleen te staan.