Hoe krachtvoer geven als paard 24/7 in kude op land staat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

arno8

Re: Hoe krachtvoer geven als paard 24/7 in kude op land staat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 13:06

Op stal staan is enorm slecht voor een paard. Ik snap heel goed dat TS het paard liever buiten laat lopen.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 13:19

Verdorie, nu zie ik dat ik de vraag van TS niet goed beantwoord heb. Hoe groot is de kudde?
Ik weet niet hoe je relatie met je paard is, zou het mogelijk zijn om je paard aan een halster weg te voeren van de kudde? Als ze nieuwsgierig worden en volgen, kun je ze wegjagen met een longeerzweep, dit wegjagen zou ik dan wel doen voordat ze de brokken gezien hebben. Gewoon even op ze af rennen terwijl je met de zweep zwaait Haha! Maar dan moet je paard wel zo zijn dat hij rustig achter je blijft staan. Als je dan flink wat afstand van de kudde hebt, kun je de brokken geven.

sabien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 13:22

Dees schreef:
Zie, dat ze 's zomers buiten staan en 's winters op stal vind ik ook normaal.
Ik snap alleen niet waarom TS nu nog een paard de kudde in wil doen... daaruit begrijp ik dat de situatie ook zo is als het over een paar weken echt gebeurd is met de zomer en alles weer nat, koud en druilerig wordt...
Bij nat, koud en druilerig hoort een rijpaard dat gereden wordt, op stal. Als je het mij vraagt...
Vandaar, ik snap de vraag den TS niet.

Ieder zijn mening.... Maar wat is precies de reden waarom jij vind dat rijpaarden met nat, koud en druilerig weer op stal moeten? Omdat de meeste mensen dat doen? Als de meeste mensen hun rijpaard op stal zetten betekend dat toch nog niet dat dat het beste is?

En daarnaast paarden kunnen heel goed tegen nat, koud en druilerig weer hoor!

Mijn paarden staan nu ook al 24/7 buiten en hebben een schuil stal maar gaan daar nooit in! Gewoon weg omdat ze dus liever buiten rond lopen!

sabien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 13:26

arno8 schreef:
Verdorie, nu zie ik dat ik de vraag van TS niet goed beantwoord heb. Hoe groot is de kudde?
Ik weet niet hoe je relatie met je paard is, zou het mogelijk zijn om je paard aan een halster weg te voeren van de kudde? Als ze nieuwsgierig worden en volgen, kun je ze wegjagen met een longeerzweep, dit wegjagen zou ik dan wel doen voordat ze de brokken gezien hebben. Gewoon even op ze af rennen terwijl je met de zweep zwaait Haha! Maar dan moet je paard wel zo zijn dat hij rustig achter je blijft staan. Als je dan flink wat afstand van de kudde hebt, kun je de brokken geven.

De kude bestaat met mijn paarden erbij uit 8 paarden. Tuurlijk kan ik mijn paard gewoon aan het halster bij de kudde weg halen om bijvoorbeeld te gaan rijden ofiets. Krijg een beetje het idee dat julie denken dat ik mijn paarden in een wilde kude paarden ga zetten, dat is natuurlijk niet het geval het zijn gewoon allemaal netjes opgevoede rijpaarden!

En ik heb al besloten dat ik mijn paarden gewoon alleen krachtvoer ga geven na het rijden!

Anoniem

Re: Hoe krachtvoer geven als paard 24/7 in kude op land staa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 13:27

arno8 schreef:

Volgens mij heb jij nog nooit in een kudde gestaan met je emmertje brok. Of jouw paard is de baas van de kudde, maar dan heb jij geen longeerzweep nodig, daar zorgt je paard zelf wel voor en dan zal ik maar flink terug gaan staan.

De tip die jij geeft is spelen met je leven. De meeste ongelukken met paarden gebeuren trouwens met het in en uit de wei halen en voeren/tutten in een kudde paarden in de wei.

sabien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 13:31

Ik ben idd ook zeker niet van plan met een longeerzweep de wei in te rennen Gestoord Lijkt mij ook niet de manier van omgaan met paarden!

arno8

Re: Hoe krachtvoer geven als paard 24/7 in kude op land staa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 13:37

russel schreef:

Volgens mij heb jij nog nooit in een kudde gestaan met je emmertje brok. Of jouw paard is de baas van de kudde, maar dan heb jij geen longeerzweep nodig, daar zorgt je paard zelf wel voor en dan zal ik maar flink terug gaan staan.

De tip die jij geeft is spelen met je leven. De meeste ongelukken met paarden gebeuren trouwens met het in en uit de wei halen en voeren/tutten in een kudde paarden in de wei.

Toevallig heb ik wel in een kudde jaarling hengsten gestaan. Inderdaad niet met een emmertje brok. Ik zeg ook zeker niet dat je dat moet gaan doen, waar heb jij dat uitgehaald?
Oh ik zie het: ik zei: voordat ze de brokken gezien hebben. Daarmee bedoelde ik dus dat je het emmertje niet dan al bij je moet hebben (zou moeilijk lopen worden, met een longeerzweep in je ene hand en een emmer brokken achter je rug in de andere hand, en dan nog een hand om je paard aan een halster mee te nemen).
Ik zeg: haal eerst je paard weg en geef DAN de brokken. De longeerzweep is om de kudde op afstand te houden, mochten ze nieuwsgierig worden als je opeens met een paard wegloopt.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 13:37

sabien schreef:
Ieder zijn mening.... Maar wat is precies de reden waarom jij vind dat rijpaarden met nat, koud en druilerig weer op stal moeten? Omdat de meeste mensen dat doen? Als de meeste mensen hun rijpaard op stal zetten betekend dat toch nog niet dat dat het beste is?

En daarnaast paarden kunnen heel goed tegen nat, koud en druilerig weer hoor!

Mijn paarden staan nu ook al 24/7 buiten en hebben een schuil stal maar gaan daar nooit in! Gewoon weg omdat ze dus liever buiten rond lopen!

Je schiet weer lekker de verdediging in Knipoog

Ik VIND dat een paard waarop gereden wordt, beschermd moet worden tegen 'nat, koud en druilerig' en wel hierom:
Als je rijdt, belast je het paardenlijf:
Je poets vantevoren en haalt zo toch een stukje natuurlijke bescherming van de vacht af. Anders doet het geschuif van het zadel het wel voor je.
Je rijdt je paard een tijdje en daardoor zal het spieren meer aanspreken dan bij niet-rijden. Spieren die vermoeid zijn, moet je warm en droog houden.
Een paard dat niet op stal wordt gehouden en zonder hele beste weidedeken door het leven moet, zal dik in het haar komen te zitten - als je dan gaat rijden, zal je paard eerder gaan zweten in zijn ondervacht, ook bij stapritjes van een half uurtje... De opdroging van die ondervacht duurt vrij lang en tijdens die opdroging loopt je paard goede kans op vervelende verkoudheid, zeker als het nat, koud en druilerig is.

Het op stal houden van een paard is helemaal niet slecht. Tenminste, niet als je het netjes doet, het paard wel de kans geeft op zijn voeten te strekken, en goed voert waardoor het zich niet al te lang hoeft te vervelen. Beetje afleiding is gewenst. Het is trouwens een fabeltje dat paarden in het land zich niet zouden vervelen.

Afgezien van bovenstaande argumenten VIND ik, dat een paard dat in een groep staat, oneerlijk wordt benadeeld ten opzichte van die groep als het keer op keer weer een tijdje uit die groep wordt gehaald voor aandacht en voer. Het duurt maar heel even en dan hebben die anderen echt wel door dat 'die ene speciaal is', en daarmee krijg je ruzie binnen de groep. Het is dus in paard-psychologische zin ook niet een goed idee, wat jij van plan bent.

En inderdaad - ik zie je al staan met je emmertje biks voor dat éne paard en die anderen eromheen die ook biks willen maar het niet mogen hebben... meid, dat is levensgevaarlijk, absoluut niet aan beginnen...

Dus vanuit mijn opinie, ik kan echt niet begrijpen wat voor jou hét grote voordeel is van je rijpaard te huisvesten in een 24/7 en 365/1 weidegroep.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 13:40

sabien schreef:
Ik ben idd ook zeker niet van plan met een longeerzweep de wei in te rennen Gestoord Lijkt mij ook niet de manier van omgaan met paarden!

Tja, ik wist niet wat voor paarden het waren. De zweep is trouwens niet om raak te slaan hoor, maar het helpt wel om vreemde paarden die je niet kent op afstand te houden, mochten ze echt gevaarlijk worden.
Ik heb zelf niet eens een longeerzweep, een nieuw paard benader ik meestal ook zonder hulpmiddelen, maar je vraag kwam op mij een beetje over van: hoe moet ik mijn paard brokken geven tussen al die grote enge beesten?
Maar dat heb ik dus verkeerd begrepen.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 13:51

Dees schreef:

Ik VIND dat een paard waarop gereden wordt, beschermd moet worden tegen 'nat, koud en druilerig' en wel hierom:
Je poets vantevoren en haalt zo toch een stukje natuurlijke bescherming van de vacht af. Anders doet het geschuif van het zadel het wel voor je.
Je rijdt je paard een tijdje en daardoor zal het spieren meer aanspreken dan bij niet-rijden. Spieren die vermoeid zijn, moet je warm en droog houden.
Een paard dat niet op stal wordt gehouden en zonder hele beste weidedeken door het leven moet, zal dik in het haar komen te zitten - als je dan gaat rijden, zal je paard eerder gaan zweten in zijn ondervacht, ook bij stapritjes van een half uurtje... De opdroging van die ondervacht duurt vrij lang en tijdens die opdroging loopt je paard goede kans op vervelende verkoudheid, zeker als het nat, koud en druilerig is.

Het op stal houden van een paard is helemaal niet slecht. Tenminste, niet als je het netjes doet, het paard wel de kans geeft op zijn voeten te strekken, en goed voert waardoor het zich niet al te lang hoeft te vervelen. Beetje afleiding is gewenst. Het is trouwens een fabeltje dat paarden in het land zich niet zouden vervelen.

Afgezien van bovenstaande argumenten VIND ik, dat een paard dat in een groep staat, oneerlijk wordt benadeeld ten opzichte van die groep als het keer op keer weer een tijdje uit die groep wordt gehaald voor aandacht en voer. Het duurt maar heel even en dan hebben die anderen echt wel door dat 'die ene speciaal is', en daarmee krijg je ruzie binnen de groep. Het is dus in paard-psychologische zin ook niet een goed idee, wat jij van plan bent.

En inderdaad - ik zie je al staan met je emmertje biks voor dat éne paard en die anderen eromheen die ook biks willen maar het niet mogen hebben... meid, dat is levensgevaarlijk, absoluut niet aan beginnen...

Dus vanuit mijn opinie, ik kan echt niet begrijpen wat voor jou hét grote voordeel is van je rijpaard te huisvesten in een 24/7 en 365/1 weidegroep.

En jij schiet weer lekker de aanval in.

Dat spieren belast worden waardoor het paard moet uitrusten...! Dus als een paard in het wild even voor een wolf wegrent, moet hij snel naar een grot om daar te rusten? Anders wordt hij ziek? Zit lekker in elkaar, zo'n paard!
Dat verhaal van die dikke vacht en dus meer zweet en dus verkouden is echt achterhaald. Het zweet wordt bij een gezonde vacht meteen naar boven afgevoerd en blijft daar zitten, van buiten voelt het koud, van binnen niks aan de hand.
Ik heb bij mijn paarden nooit problemen met verkoudheid gehad en ik ken verder ook niemand die dat wel heeft gehad.
Paarden in het land kunnen zich ook best vervelen, maar paarden in een goed verzorgde kudde hebben het echt vele malen beter dan een paard op een goed verzorgde stal.

Je doet alsof je heel veel ervaring hebt met het houden van een paard in een kudde, maar daar heb ik zo mijn twijfels over.
Mocht ik er naast zitten, dan zijn de paarden in kuddes die jij hebt gezien op onverklaarbare wijze een stuk a-socialer dan de paarden die ik in kuddes heb gezien. Dat die ene speciaal is, zal trouwens sowieso niet gebeuren, want het zijn allemaal rijpaarden dus ze zullen allemaal wel eens uit de wei gehaald worden.
Ook al zou dat niet gebeuren, dan gaat het niet zomaar mis.
In mijn kuddetje stond trouwens ook een fjord die vanwege ziekte supplementen kreeg, nou de andere paarden hadden echt niet zoiets van: waarom zij wel en wij niet?

sabien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 13:52

Dees schreef:

Schiet ik de verdediging in? Volgens mij valt dat wel mee en het is zeker niet mijn bedoeling jou of wie dan ook te beledigen. Iedereen moet omgaan met zijn paard zoals hij/zij dat wil.

Je moet wel goed lezen, wand ik ben nooit van plan geweest om met een emmertje voer tussen de kude te gaan staan.... (dat maakten sommige anderen op uit mijn mijn vraag,maar is dus absoluut niet het geval!!) En daarnaast is mijn paard niet speciaal wand ook de andere paarden worden gereden en zulen dus bij de groep weg gehaald worden...

In iedergeval bedankt voor de uitleg waarom jij ervoor kiest je paard op stal te houden! Ik kies daar zelf niet voor maar vind het wel intressant te weten waarom anderen dat wel doen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 14:01

Sabien staat duidelijk stabieler in het leven dan arno8 (8 jaar oud misschien?)....

Een ieder moet inderdaad zelf weten hoe hij zijn paard wil houden.
Rijden, buiten in een groep houden en bijvoeren... lastig verhaal in mijn ogen.

Veel succes er verder mee.
Ik begrijp nog steeds niet waarom iemand zijn rijpaard buiten in een groep wil laten leven in de winter, maar laat ook maar. Zo belangrijk vind ik het vraagstuk niet.
Als mijn 2 warmbloedpaarden buiten in de bak vertoeven voor een uurtje ofzo en het wordt slecht weer, dan kijken ze vaak heel indringend mijn woning in, zo van "[naam verwijderd] - kom ons halen, wij willen naar binnen!". Best komisch. Ik zou die van mij absoluut geen plezier doen met een weide-leven.

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 14:05

Mijn pony staat ook da en naht op het land met mijn 2 shetlanders. Maar ik neem haar altijd even apart uit het land
geef haar iedere dag een emmer krachtvoer. En dan weer
terug. Of na het rijden. Anders vreten de shetlanders het op. Tong uitsteken
Dus ik haal haar gewoon even uit het land en geef het.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 14:07

Dit is gewoon een vraag, voordat we weer gaan roepen wie er wel en wie er niet stabiel in het leven staan...

Heb je weleens geprobeerd de bak met de stallen te verbinden? En dan langdurig, zodat je paarden er aan kunnen wennen? Mijn paarden stonden zelfs bij de hevige sneeuwbuien gewoon buiten, terwijl ze gewoon een stal hadden waar ze naar binnen kunnen lopen.
Toen de zon zo fel scheen, toen wilden ze wel eens even binnen gaan staan.

sabien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 14:07

Ik ben het er idd ook mee eens dat het verschilt per paard of je het beter op stal (s'nachts) of in de wei kunt zetten. Maar het gaat nu even om mijn paarden en weet zeker dat zij liever buiten staan als op stal. En eigenlijk gaat mijn vraag ook helemaal niet over het in de wei laten of op stal zetten maar over het voeren op de wei!

Maar zoals ik al een paar keer heb gezegt ga ik mijn paarden gewoon voeren na het rijden!

sabien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 14:10

Ja ik denk ook dat wel of niet stabiel in het leven staan hier weinig mee te maken heeft. We zijn gewoon aan het discusieren, niets mis mee toch! En we hoeven het toch zeker ook niet allemaal met elkaar eens te zijn....

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 14:11

Ik denk er ook zo over TS. Wil het met onze aanstaande pony ook zo gaan doen. Ze kan 24/7 op de wei in een kudde. Pony moet sober gevoerd worden. wil zelf 3/4 keer trainen (lichte endurance) en alleen na werken wat brok.Verder alleen ruwvoer. Twijfel of ik wat mineralen en vitaminen ter aanvulling wil. Tips?
Pony is kerngezond en nooit geen DA gezien. Alternatief 18 uur op stal in de winter en elke dag een paar uurtjes benen strekken. Dat vind ik niet horen bij een paardenleven. Puur persoonlijke beslissing dus.

sabien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 14:16

Voor de mineralen en vitamine; Ik geef zelf op dit moment ook Pavo koeken omdat ik zowiezo al niet zo heel veel krachtvoer geef. En in die koeken zitten alle vitamine en mineralen die ze nodig hebben. Ik wil die dus ook gewoon blijven geven zodat ik zeker weet dat ze in iedergeval genoeg vitamientjes binnen krijgen!

Fijn te weten dat er iemand net zo over denkt als ik!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 14:18

Ik heb mijn pony's nu ook in de [kudde] staan.Ze staan dus met een groepje bij elkaar dag en nacht buiten.De rest van de paarden staan in andere groepjes en staan 's nachts binnen.Ik kijk altijd even hoeveel gras er staat.Is er erg veel gras dan voer ik na het rijden een beetje granenmix.Is er bijna geen gras meer dan voer ik ze elke dag bij.Ik haal ze dan uit de wei en geef ze beide een emmer en als ze die leeg hebben zet ik ze weer terug.Ik zie dat die van jou ook kuil/hooi op het land krijgen dus ik zou dan alleen extra brok geven als je hebt gereden precies zoals je ook al van plan bent.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 14:19

Bij mineralen denk ik meteen: liksteen, als die er niet al is.
Verder pas supplementen geven als je ziet dat er iets achteruit gaat en in overleg met iemand die er verstand van heeft.
Een teveel aan vitaminen kan namelijk ook weer slecht zijn.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 14:21

Wat lees ik toch weer een hoop onzin. Haha!

Ik houd mijn paarden al jaren in een groep, zowel in de winter als in de zomer. De groepen bestaan altijd uit diverse paarden ....dus shetlanders, rijpaarden en mixjes.

Al deze paarden worden het hele jaar door gewoon gereden. In de wei hebben ze beschikking over 24 uur hooi/kuil.
Als er gereden wordt wordt het dier gewoon uit de groep gehaald en daarna weer terug gezet. Ook als er alleen gevoerd moet worden gaat het zo.

Voeren moet je beslist niet midden in de groep doen: LEVENS GEVAARLIJK!!!.
Je haalt het paard eruit , neemt het mee naar stal of een eindje verderop en geeft het daar te eten.
Zo doe ik het al jaren.

Verder is mijn ervaring dat paarden , ongeacht ras, die buiten lopen veel gelukkiger zijn.
Ook na het rijden herstellen ze zich veel sneller omdat ze in beweging blijven. dat een paard moet rusten na beweging is echt bullshit!. Bewegen betekent een goede bloedsomloop die de afvalstoffen sneller afvoerd.
Een paard is een bewegings dier geen staldier dus hoe meer beweging hoe beter.

In de winter op stal? waarom om dat het regent en guur is. Paarden kunnen wel wat hebben hoor. En als je een dun vachtje wil gooi je een deken op.
dat ze naar binnen willen is alleen maar omdat ze dan te vreten krijgen.
Die van mij wouden vroeger ook altijd naar binnne...simpel omdat ze dan voer kregen. Nu beginnen ze als het het op hebben tegen de deur te rammen omdat ze eruit willen.

Verder denk ik dat wanneer de TS voert na het rijden het prima in orde is. Ik doe dat ook en ze zijn nooit ziek en hebben geen tekorten.
Goed het tandvlees in de gaten houden of het mooi roze blijft wordt het licxhter van kleur heeft ie iets te kort en moet je wat bijvoeren.

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 14:23

Pavo koek ! ideaal , mijn 12 jarige KWPN'er leeft er op in de zomer. Hij wordt erg snel dik, staat dus op een kaal weitje en krijgt elke dag na het rijden een Pavo koek, Erg lekker en goed voor de lijn.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 14:24

Even voor de duidelijkheid: er heeft niemand gezegd dat je midden in de groep moet voeren.

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 14:26

Die van mij staan gewoon in een groepje van 3 Tong uitsteken , en dat
vind ik prima. Lekker buiten in de wei... Ik vind het maar niks
om ze op stal te zetten. Alleen s'nachts in de winter dan
wel omdat het dan wel erg noodweer kan zijn en ze kunnen
in het land nergens schuilen.
Maar lekker in de wei met z'n 3en hebben ze de ruimte en elkaar
om lekker te racen en gek te doen. En in een stal kunnen
ze niks.

sabien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 14:26

arno8 schreef:
Bij mineralen denk ik meteen: liksteen, als die er niet al is.
Verder pas supplementen geven als je ziet dat er iets achteruit gaat en in overleg met iemand die er verstand van heeft.
Een teveel aan vitaminen kan namelijk ook weer slecht zijn.

Ja idd ik wil ook een paar liksten in de wei gaan hangen.