spullen voor paard aanschaffen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chocotof

Re: spullen voor paard aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 14:18

Een paard nemen zonder lessen?

Dan blijf je altijd op hetzelfde stukje hangen en het
voordeel van een eigen paard is toch wel dat je samen
uit kan bouwen.

liseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 12:57

ik heb in het begin dat ik mijn pony had gewoon de basis aangeschaft, dus een halster en touw en eten.
en dan merk je wel vanzelf wat je nog nodig hebt. dan kan je ook weer wat sparen tussen da aankopen in. als je alles ineens aankoopt word het mss wat veel.

priamos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 13:07

ik heb toen ik mijn paardje kreeg,, gewoon de basisdingen gekocht,, aangezien die van mij in de zomer kwam had ik nie veel nodig en ben beetje bij beetje meer gaan kopen en doe het nog steeds

Felisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 19:25

Heej,

Ik vroeg me nou eens af, hoeveel kosten al die spullen dan? Moet je bij de kosten ook niet denken aan het vervangen van die spullen als ze kapot zijn. Hoe zit het dan eigenlijk met de spullen voor jezelf? Ik wil misschien ook een paard kopen maar ik weet niet hoeveel alles nou kost. Ik heb de borstels, sjabrakken, lederonderhoud en spullen voor mijzelf.
De stalling zou rond de €185,- liggen (ik denk dat ik toch maar zelf ga uitmesten Knipoog ) en de lessen rond de €30,-. Als je dan ook nog moet denken aan de veearts en hoesmid enz. kwam ik uit op (ruim geschat) €50,- in de maand. Dan moet je ook nog je paardje betalen en alle spullen. Ik zou dan nooit alles in een keer kopen. Zoals al eerder gezegd werd zou ik eerst het hoogstnoodzakelijke kopen.

Ik had nog een vraag, hoe zit dat eigenlijk met hoefijzers. Als je nou vaker een buitenrit maakt neem ik aan dat je paard beter hoefijzers kan nemen. Hoeveel betaal je daar nou veel extra voor in de maand?

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 22:33

Felisie schreef:
Heej,

Ik vroeg me nou eens af, hoeveel kosten al die spullen dan? Moet je bij de kosten ook niet denken aan het vervangen van die spullen als ze kapot zijn. Hoe zit het dan eigenlijk met de spullen voor jezelf? Ik wil misschien ook een paard kopen maar ik weet niet hoeveel alles nou kost. Ik heb de borstels, sjabrakken, lederonderhoud en spullen voor mijzelf.
De stalling zou rond de €185,- liggen (ik denk dat ik toch maar zelf ga uitmesten Knipoog ) en de lessen rond de €30,-. Als je dan ook nog moet denken aan de veearts en hoesmid enz. kwam ik uit op (ruim geschat) €50,- in de maand. Dan moet je ook nog je paardje betalen en alle spullen. Ik zou dan nooit alles in een keer kopen. Zoals al eerder gezegd werd zou ik eerst het hoogstnoodzakelijke kopen.

Ik had nog een vraag, hoe zit dat eigenlijk met hoefijzers. Als je nou vaker een buitenrit maakt neem ik aan dat je paard beter hoefijzers kan nemen. Hoeveel betaal je daar nou veel extra voor in de maand?

Hoefijzers zijn niet perse nodig voor buitenritten Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 22:47

Je kan het ook met veel minder doen. Dit is wat ik heb voor mijn paard:

- 2 zadels, wintec VHZ (125 euro) en een boomloos zadel (350 euro) incl. singels etc
- 1 borstel: een sorbo borstel Haha!
- hoefvijlen en mesjes en slijpsteen (50 euro)
- hoefbokje (gekregen)
- hoofdstellen etc (20 euro en 40 euro)
- touwhalster (zelf gemaakt)
- leadrope (www.equiplay.nl)
- reflectie materiaal in overvloed (Xenos, Action, Hema)
- 1 regendeken voor nood, ligt altijd in de kast, nooit op t paard eigenlijk (40 euro, uitverkoop)
- emmers
- mestboy (15 euro ofzo) om mest uit de wei te scheppen, stal heb ik niet

GEEN hoefijzers, bekappen doe ik zelf (cursus was wel duur, maar dat heb je er na een jaar dik uit)*kopt af* veearts komt nu één keer per jaar voor het enten, verder heb ik m nooit nodig gehad.

Verder gebuik ik geen stro (24/7 buiten) en geen biks. Alleen pavo summerfit koeken of pavo ijslanderbrok, doe ik heel lang mee. Liksteen hang in de wei.

Verder betaal ik 25 euro per maand aan mijn collega, van hem is het weiland. Ik koop zelf hooi in, heb nu 15 balen voor 45 euro. Het gras is nog niet op, dus ik hoef voorlopig geen hooi bij te voeren, maar van iemand die haar paarden op stal heeft hoorde ik dat zij twee weken doet met 15 balen, dus zou ik er een maand mee doen. December, januari en februari, in maart groeit het gras weer als je geluk hebt.

En ik huur in de wintermaanden de binnenbak aan de overkant a 75 euro per maand.

Dus laat t maar weer zomer worden Haha!

Oja ontwormen doe ik 3x per jaar.

Felisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 17:13

Goed bedacht, zo kom je nog eens een eind. Ik denk dat ik ook alleen het noodzakelijke ga kopen. Geen extra borstels ofzo die ik niet nodig hebt en natuurlijk veel voor je verjaardag vragen..

Ik doe het nu trouwens ook zonder poetskoffer. Ik heb erg veel poetsspullen en neem ze altijd van de manege weer terug mee naar huis.
Neem ik gewoon 1 tas mee met mijn rijlaarzen, zweep, sporen, poetsspullen enz. Als ik namelijk een poetskoffer zou moeten kopen moet wel alles erin passen en het lijkt me moeilijk mee op de fiets te nemen.
O ja, ik zou alle dingen die niet op maat zijn vantevoren kopen en extra singels, dekens en sjabrakken pas kopen als het echt nodig is.
Ik zou je spullen ook goed verzorgen (zadels optijd invetten enz.) zo gaan ze langer mee en je bespaard er ook erg mee.

Hoe doen jullie dat eigenlijk met wedstrijden? Ik bedoel daar heb je ook de nodige spullen voor nodig..

INGEMUIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 17:23

Ik zelf ben ook aan het denken aan eigen pony, en ik weet niet waar jij je paard wil gaan zetten.. Maar bij sommige stallen krijg je hooi/stro gratis. Ik denk dat het allerbelangrijkste is : je ouders overtuigen, en een baantje zoeken want dan laat je meteen zien dat je het echt wil, voor het geval je ouders moeilijk gaan doen Knipoog

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 22:34

Persoonlijk vind ik het inderdaad ook van belang dat je les neemt als je een paardje koopt. Ik heb zelf nog niet zo lang een eigen paardje en inderdaad kwamen er nog wat extra kosten bij.
2 sjabrakjes? Tja, best weinig heb ik gemerkt. Dekens heb ik dus nu wel al moeten aanschaffen door de tijd van het jaar.
Verder heb ik dus wel een goede longeersingel gekocht. Want ik vind longeren niet alleen bewegen, het is ook een stuk training voor mijn paard.
Verder heb ik gemerkt dat elke dag rijden (of longeren) ook de noodzaak van extra rijkleding geeft. Want die broek is echt niet droog een dag later (wasdroger is sterk af te raden).
Vergeet trouwens niet het extra voer dat je gaat geven (of wil gaan geven). B.v. muesli of wortels. Het is niet veel, maar het zijn toch extra kosten.
En tenslotte ook incidentele kosten. Vrij snel na de aanschaf van mijn paard merkte ik dat hij een gevoelig stuk in zijn rug had. Dus een osteopaat ingeschakeld. Wanneer is het paard voor het laatste geënt? Want als je pech hebt kan je dat ook vrij vlug laten doen.
Kortom: niet alleen sparen voor de spullen die je voor je paardje moet aanschaffen, maar zorg er ook voor dat je wat reserves hebt voor het geval je tegen onverwachte kosten oploopt.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 10:30

Ik ben het eens met Arabesk voor de meeste punten. Een hele hoop van de spullen op je lijst zijn peperduur en volstrekt overbodig. Ze zijn meer het produkt van de "commerce" dan dat je ze nodig hebt. Longeren is geestesdodend voor een paard, dus dat doe ik niet. (moet je zelf maar eens een kwartier in een rondje lopen...)Hulpteugels zijn een verdoezeling voor de onkunde en luiheid van het baasje. Heb ik niet. Als je al die spullen denkt nodig te hebben die je in zo'n glanzende cataloog ziet, koop je dan een barbiepaard. Veel goedkoper. Haha! Haha!
Dit zijn de spullen die ik ECHT nodig heb: halster + touw, hoofdstel, een GOED zadel, min. 2 shabrakken, touwhalster + leadrope, stick of dressuurzweep, harde borstel, manenborstel, hoevenkrabber, zachte borstel, antiklit, vliegenspray, vliegendeken + kapje, zweetdeken.
Wij hebben wel "complete" boxen, waar de paarden 's avonds in komen, dus : hooi, stro, wortelen, bieten, muesli, zemelen. Ik gebruik ong. 1,5 balen hooi per dag voor 3 paarden en 2 pony's (ze hebben ook gras, hoor), 1 grote baal stro per 14 dagen, 60 kg wortelen per week, 1 veldje bieten per winter, 20 kg muesli per week, 12 kg zemelen per 14 dagen, het oude brood (hard !!) van in huis en van de ouders en schoonouders (al is dit meer een toemaatje).
Elk paard heeft zijn eigen liksteen in de stal + een "likit" met biotin. In de ruiperiode krijgen ze lijnzaadolie door hun voer.
Ik bekap niet zelf, dat doet de hoefsmid. Onze paarden hebben lichte ijzertjes vooraan, achteraan niets. De hoefsmid komt om de 6 a 8 weken en kost 90 € voor alles samen. Ik ontworm elke 3 maand. Elk jaar worden ze ingeënt tegen griep en rino.
Al die andere spullen (bandages, uitrijdekens, winterdekens, regendekens, strijklappen, peesbeschermers, setjes, clochen enz enz) zijn zeer leuk om te hebben en te krijgen, maar niet noodzakelijk. Knipoog
Nog andere spullen : kaptoom, bijzetteugels, slof, chambon, gogue, pessoatuig, kluisters, beenbeschermers met gewichten, stangbitten, stootteugels enzovoort, klasseer ik onder de noemer "marteltuigen" en deze komen bij ons niet over de vloer.
Koop liever wat minder overbodige spullen en neem les ! Les nemen kan ook zeer leuk zijn, hoor !! Haha!
Succes met je toekomstige paardje en veel paardenplezier !!