zieke staleigenaar; wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dozo

Re: zieke staleigenaar; wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 17:12

Ik vind het ook niet asociaal!
Ik heb 3 paarden in volpension staan en het is een huurovereenkomst die ik ben aangegaan met de eigenaar.
Vind het geen probleem om "een keertje" biks te voeren maar hij moet er wel voor zorgen dat hij niet in gebreken blijft.
Zal even lekker worden als je op je vakantie in een hotel plots zelf je kamer moet schoonmaken, je eigen eten moet halen en maken en dan natuurlijk ook de keuken schoonmaken en dan ook nog de volle mep betalen!?!
Maar aan de meeste reacties te lezen zouden ze dit de normaalste zaak van de wereld vinden?!?

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 17:16

Ik vind de vergelijkingen zoals hotel en kapster werkelijk nergens op slaan..
Je komt normaal ook voor je dier naar stal om hem te verzorgen waarom is het dan zoveel moeite om eens een keertje zijn drollen op te ruimen of hem te voeren en tegelijk de anderen mee te voeren..

Echt ik zou bijna zeggen dat jullie allemaal behoorlijk verwend zijn met de luxe die tegenwoordig aangeboden word.

RainyDays

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 17:22

Dat vind ik onzin sjietah, want ze heeft die afspraak gemaakt en daar betaald ze voor. Dat heeft niks met luxe en verwendheid te maken. Ze heeft niet voor niets voor deze stal gekozen en als er dan plotseling op de langere termijn wat gaat veranderen, dan hoef je dat niet zomaar te laten gebeuren. Het gaat hier niet om het dier, maar om de afspraak die ze daar heeft en de reactie van de anderen op haar. En het gaat niet om een keertje voeren, want een paard voor je niet voor een keertje, maar iedere dag minimaal 2 keer. Als je over ethiek, moraal en dergelijke gaat spreken, dan is het een ander verhaal, maar nu gaat het om de afspraken die er zijn. Die man runt een bedrijf, een pensionstal. Een keertje voeren is niet erg, maar als iemand daarvoor gelden opstrijkt, dan is het ook normaal dat hij voor vervanging zorgt, als hij de afspraken voor onvoorziene omstandigheden niet kan nakomen. Dit heeft niks met de liefde voor je paard te maken. Jij zou wel weken lang de paarden verzorgen en dan toch het normale stalgeld betalen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 17:24

Ze hoeft toch helemaal niet elke voerbuurt er te zijn?

Als iedereen wat doet is alles zo gedaan.

Ik vind de vergelijingen die hier gemaakt zijn ook nergens over gaan.
En ik schrik hier van de hardheid van de mensen van tegenwoordig.

Je kunt dan wel zien dat ik uit een klein gat kom, want iedereen daar op stal vond het heel normaal te helpen, ook al was dat voor langere tijd.

En natuurlijk deed de een wat meer dan de ander, omdat niet iedereen even veel tijd heeft.
Maar met z'n allen helpen en een kwartier minder in de kantine hangen en het is gebeurd.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 17:26

je kan toch ook doen wat wel in je macht ligt? Als buiten zetten en binnen halen niet mogelijk is, maar 's avonds wel hooi geven of een laatste voerbeurt, waarom doe je dat dan niet? Ik zie daar het probleem niet van in hoor.

Tenzij mensen denken over mijn tijd te gaan beschikken en mij in een rooster indelen waar ik niet mee uit kom zou ik er niet zo heel veel problemen mee hebben. Die acht weken zijn zo voorbij.
Ik sta ook volpension, maar als ik aanwezig ben om de paarden binnen of buiten te zetten ben dan help ik vrolijk mee. Als mijn paard geladen moet worden helpt de pensionhouder mij weer, zo gaat het over en weer en is de sfeer opperbest en iedereeen heeft wat over voor elkaar.

Je zal zien dat al help je maar 1x in de week mee de sfeer een stuk op klaart.

En over de service waarvoor je betaald en afspraken hebt? Ik zou wel eens in het boekhoudboekje van de gemiddelde pensionhouder willen kijken, maar weet wel bijna zeker dat er geen extra geld is voor het inhuren van hulp.
Wat de pensionhouder wel kan doen is aan een aantal klanten vragen een aantal taken uit te voeren en bij hen het pensiongeld verlagen voor die tijd.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 17:26

Ik heb ook die afspraken gemaakt met mijn staleigenaar Nathalie.. En ik doe ook gewoon bijspringen waar nodig..
Ben ik dan maar zo makkelijk of heb ik misschien dan nog een beetje menselijkheid in me zitten?

Ik heb pas geleden zelf de paarden verzorgt.. Zie een paar posts terug. De dankbaarheid en lof die we ervoor kregen is mij meer waard dan die korting op het stalgeld.

Inderdaad RK.. het zal wel zijn dat de mentaliteit waar ik vandaan kom ook heel anders is..
Klein boerengat inderdaad, ons kent ons, en ons doen niet moeilijk..

RainyDays

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 17:27

Runningkawa, natuurlijk kun je best even bijspringen, maar voor de langere termijn, bijna twee maanden, vind ik de zaak toch anders. Dat is geen hardheid, maar puur onderhandelen. Waar het om gaat, is dat ze het volgens de afspraken gewoon niet hoeft te doen en hier dan ook niet op aangekeken moet worden. Of ze het gaat doen uit fatsoen of iets dergelijks, is een ander verhaal.
En ik kom ook uit een klein gat, die vergelijking is pas onzin. Knipoog

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 17:28

Ze hoeft het toch ook niet alleen te doen?
Als ze nou met iedereen een schema maken wie wat en wanneer doet is het helemaal zo gebeurt..

Maar mijn logica zal wel te boers zijn daarvoor.. Verward

RainyDays

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 17:29

Pensionhouders hebben inderdaad niet heel veel centjes om iemand in te huren, maar als hij het legaal doet en eigen ondernemer is, dan is hij waarschijnlijk verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid, wat maakt dat er een regeling komt om dit op te vangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 17:29

Hier houd e pensionhouder je paard ook vast bij de smid als je zelf niet kunt.
Telt ook geen 10 euro voor het helpen laden van het paard.
Om idd maar wat te noemen.
Maar dat vergeet men even Lachen

En 2 maanden zijn toch zo om?
Als je er bent is het dan zo ontzettend veel moeite idd ff hooi te geven, te voeren of wat er dan ook nog moet gebueren??

RainyDays

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 17:33

Ik snap wel wat jullie bedoelen, maar ze mogen het haar gewoon niet verplichten en ik vind het ook niet eerlijk dat ze haar erop aankijken. Ik weet zeker dat ze niet te beroerd is om te helpen, maar gezamenlijk de hele zorg voor de paarden twee maanden overnemen, vind ik echt een andere zaak.

Mettetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 17:35

Voor wat hoort wat......................zo kun je het ook zien. De pensionhouder zal het heus wel goed maken met zijn pensionklanten. Misschien niet financieel, maar op een andere manier.

Ik denk als je het (gezellig) met z'n allen doet in roulatiesysteem de band onderling sterker wordt.

Wel is het moeilijk te oordelen of dit nu asociaal is of niet, dit is het gevoel wat de Topic-starter erbij heeft en ze zal haar redenen ervoor hebben.

Doen waar je je goed bij voelt, maar ik krijg de indruk omdat je dit topic start dat je het zelf nog niet weet.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 17:37

Nathalie1983 schreef:
Pensionhouders hebben inderdaad niet heel veel centjes om iemand in te huren, maar als hij het legaal doet en eigen ondernemer is, dan is hij waarschijnlijk verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid, wat maakt dat er een regeling komt om dit op te vangen.

ik denk het niet, dergelijke verzekeringen zijn megaduur en de meeste middenstanders hebben er geen omdat het gewoonweg te duur is. Of hebben er een die alleen uitbetaald als ze voor altijd arbeidsongeschikt zijn.

en wat rk al zegt, als de meeste pensionhouders sec doen wat er is afgesproken en voor de rest geld vragen dan zal dat voor een aantal mensen vies tegenvallen. Gewoon een kwestie van elkaar helpen. Doen wat er voor je mogelijk is en voila: iedereen happy.

RainyDays

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 17:41

Ik dacht tot echt dat dit gewoon een verzekering is die komt kijken bij het UWV en waar ze zowiezo recht op hebben.

bonbonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 17:42

bonbonnetje schreef:
een dagje weg vindt ik iets anders dan 2 maanden... Moet wel zeggen dat ik er het langst op stal sta en in de loop der tijd steeds meer zelf heb moeten gaan doen, terwijl de stalhuur wel verhoogd is. Mijn stalgenoten zijn de laatste paar maanden binnengedruppeld en weten dus niet beter. Denk dat ik daarom ook wat dwarser ben.

Verder werk ik fulltime en heb ik een 'zieke' stalgenote, die mij gevraagd heeft haar paardje erbij te doen. En dat doe ik dus wel, dus zo heel erg egocentrisch ben ik niet Clown

En verder heb ik inmiddels opgezegd, was al langere tijd op zoek naar een andere stal (overigens om een hele andere reden).

Had misschien iets duidelijker beeld moeten schetsen.

....

Denk dat een aantal mensen bovenstaand berichtje van mij niet gelezen hebben. Ik werk fulltime en ben zo 'sociaal' om tijdelijk naast mijn eigen paard ook dat van een stalgenote te verzorgen.
Ik ben dit topic gestart omdat ik met een dubbel gevoel zit: tuurlijk help je mensen uit de brand als het nodig is (sociaal oogpunt), maar in dit geval is er een soort servicecontract (zakelijk aspect). En dan doe ik liever iets vrijwillig dan dat het mij opgelegd wordt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 17:46

Nathalie1983 schreef:
Ik snap wel wat jullie bedoelen, maar ze mogen het haar gewoon niet verplichten en ik vind het ook niet eerlijk dat ze haar erop aankijken.

Ik vind de TS niet asociaal omdat ze het niet wilt doen. Haar asociaal noemen vind ik echt te ver gaan in deze context. Zover wil ik dus mijn mening niet stellen, maar ik begrijp het niet, dat ze niet een klein handje wilt meehelpen. Naar mijn mening is het gewoon wel sociaal om een klein beetje te helpen, naar wat jij kan qua tijd etc. Dat valt bij mij onder fatsoensnormen.

Ik vind dat men haar daar wel op mag aankijken, want zij heeft de keuze gemaakt om niet te willen helpen. En eerlijk is eerlijk, als jij in een moeilijke situatie zit, dan wil je ook graag dat een ander jou even helpt totdat je zelf meer kan / wat geregeld hebt of niet? En de soep wordt altijd niet zo heet gegeten als het opgediend wordt. Wellicht moet nu een week iedereen samen even alles doen, en komt over een week een familielid/buurman/whatever blijvend helpen, waardoor men niets of veel minder meer hoeft te doen Lachen

En ja, de stalhouder moet idd in principe zorgen voor vervanging, maar bedrijfshulpverlening kost een berg geld, plus dat is ook niet altijd gelijk de dag erop georganiseerd. En daar moet je idd net maar voor verzekerd zijn, wat best zo kan zijn als jij een pensionstalling van 40 paarden hebt, maar heb jij 15 stallen, dan denk ik dat toch niet. En dan is het fijn als je klanten/gasten, even bijspringen en het samen doen. Juist dat samen de zorg dragen zorgt ervoor dat het voor iedereen meevalt, en het doet een hoop voor de sfeer / groepsgevoel.

Bonbonnetje, in principe doe je dit toch vrijwillig? Omdat het onder fatsoensnormen valt, is het toch 'normaal' dat je helpt? Eens iets over hebben voor een ander zonder dat je gelijk in geld wordt uitbetaald? Omdat waardering, en dankbaarheid je ook heel erg kan betalen...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 17:52

Er bestaat ook gewoon een bepaald stalritme van zo-en-zo laat moet er gevoerd worden, zo-en-zo laat moeten de paarden naar binnen. Daar zou ik niet aan kunnen en willen voldoen als ik gewoon weer fulltime van huis ben, dus dan krijg je sowieso al onvrede.
Overigens: als de smid komt bij ons, moet je ook zelf maar zorgen dat je er bent. En imo terecht, bij ons is het gewoon veel zakelijker, en dat bevalt alle partijen prima.

EDIT: met stalritme bedoel ik dus: er wordt altijd om half 6 gevoerd, dan ben ik nog niet thuis dus als het jouw beurt zou zijn en je doet het pas tegen 8 uur dan krijg je weer gemauw op stal dat de paarden niet op tijd gevoerd zijn.
Laatst bijgewerkt door Urielle op 22-08-06 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 17:52

En als jij dan ziek bent, verhinderd bent?

Want daar op stal moest je er ook zijn, maar dat was niet altijd zo.
Dan was er geen probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 17:56

Citaat:
EDIT: met stalritme bedoel ik dus: er wordt altijd om half 6 gevoerd, dan ben ik nog niet thuis dus als het jouw beurt zou zijn en je doet het pas tegen 8 uur dan krijg je weer gemauw op stal dat de paarden niet op tijd gevoerd zijn.

dan valt in jou taak niet het voeren van half 6, maar doen andere dat die er dan wel zijn.

Maar dan kun je bijv wel nog de laaste hooi ronde van 10 uur geven Lachen

Zo kun je het toch verdelen zonder dat het veel extra tijd en moeite kost Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 17:58

Als ik ziek ben en ik kom niet wordt er dus ook niks met mijn paard gedaan behalve waar ik voor betaald heb. Dus hij komt buiten te staan en wordt weer binnen gehaald, daar heb ik voor betaald. Wil ik dat hij gelongeerd of gereden wordt, dan betaal ik daar 20 Euro per dag voor. Komt de hoefsmid oid, dan moet ik die afbellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 18:00

Echt waar moet je dan de smid afbellen?

Nee dat was op die stal waar ik stond niet.
Dan hield een stalgenoot die tijd had hem wel vast anders te staleigenaar.

Alles ging door.

Rijden longeren werd daar ookniet gedaan, maar dat hoefde van mij ook niet, kwam toch elke dag buiten.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 18:02

Elke stal heeft weer andere regels neem ik aan.
Imo ligt het helemaal aan de soort stal waar je staat Ja
En de TS asociaal noemen vind ik eerlijk gezegd te ver gaan.

Ik ben het voor de rest met Maya eens Ja

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 18:07

Dat is dus een heel verschil van stalklimaat. Bij ons is het ieder voor zich en erg zakelijk. Ik vind dat zelf ook wel fijn, ik weet dat alleen het stalpersoneel aan mijn paard komt, op de manier waarop ik erom gevraagd heb en verder niet. Zo krijg je ook geen onenigheid door dingen die met je paard gebeurd zijn zonder dat je er van wist. Maar het heeft dus ook de andere kant dat je zelf voor vervanging moet zorgen als je zelf niet kunt. Wat eigenlijk dus ondervangen wordt door betaald de service aan te bieden om voor je paard te zorgen.
Maar dat houdt voor mij dus ook in dat ik niet bereid ben om voor hetzelfde bedrag ineens zelf stalwerk te gaan doen, nog afgezien van dat ik het praktisch niet zou kunnen organiseren.

Ik vind dus ook niet dat ze TS kunnen verplichten om mee te helpen.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 18:10

bonbonnetje schreef:
Ik ben dit topic gestart omdat ik met een dubbel gevoel zit: tuurlijk help je mensen uit de brand als het nodig is (sociaal oogpunt), maar in dit geval is er een soort servicecontract (zakelijk aspect). En dan doe ik liever iets vrijwillig dan dat het mij opgelegd wordt...

Ik snap je punt wel bonbonnetje, en zeker als je aangeeft dat je al niet meer zo tevreden was.
In principe heb je een zakelijke overeenkomst met een pensionhouder. En als hij ziek wordt moet hij zelf zorgen voor de continuïteit van zijn bedrijf. En zoals, Uriëlle geloof ik, al zei ligt het er aan op wat voor stal je staat. Zelf zou ik wel meehelpen, al was het alleen maar om ervoor te zorgen dat de paarden niets tekort komen Knipoog en 2 maanden is nog te overzien. Maar je moet wel van elkaar accepteren dat de één meer zal kunnen doen dan de ander, afhankelijk van de persoonlijke situatie.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 18:11

Urielle schreef:
Als ik ziek ben en ik kom niet wordt er dus ook niks met mijn paard gedaan behalve waar ik voor betaald heb. Dus hij komt buiten te staan en wordt weer binnen gehaald, daar heb ik voor betaald. Wil ik dat hij gelongeerd of gereden wordt, dan betaal ik daar 20 Euro per dag voor. Komt de hoefsmid oid, dan moet ik die afbellen.

Erg apart Verward

Bij mij kwam dan wel een stalgenoot te hulp, of deed de smid het desnoods zonder mij, dat geld kwam dan de volgende keer wel.