Mager paard in de buurt.. Dierenbescherming bellen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Mager paard in de buurt.. Dierenbescherming bellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 14:01

Als de dierenbescherming door tussenkomst van een arts besluit dat het dier beter af is om ingeslapen te worden, moet je vriendin er vrede mee hebben. Sommige paarden zijn zo oud dat ze geen bespiering meer hebben, niet meer gaan liggen omdat ze niet zelfstandig meer op kunnen staan, het gebit dermate versleten is, dat ze niet meer behoorlijk kunnen kauwen en dus goed kunnen eten. Ik kan mij best voorstellen dat het een moeilijke beslissing is, maar helaas zijn er genoeg mensen die niet omkijken naar hun dieren op de wei en dan is het wel fijn dat er actie ondernomen wordt. Het paardje van ts kan ook zo oud zijn,maar wellicht ook gewoon ziek en daardoor verwaarloosd.

Aureej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 21:48

Dit gaat nu even niet over dat, maar je moet ook kijken of ere op de wei een schuilstal staat, als die er niet is kan je zeker de dierenbescherming bellen, want dzat is namelijk verplicht! Knipoog

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 21:52

Ik heb net al in een topic over verwaarloosde paarden gereageerd:ik mag ook wel op gaan passen;Ik heb een pony van 35 die 2,5 kg biks per dag krijgt,4 uur op het land staat en in de ochtend en de avond kuilgras krijgt maar gewoon mager is.Ik kan er op wachten dat ze van de DB vandaag of morgen op de stoep staan.........Afgelopen zaterdag was ze wat koliekerig(vermoedelijk door vlas vreten en is de DA geweest om haar te helpen.Ik heb hem toen duidelijk gemaakt dat als hij vond dat dit einde verhaal was,hij haar maar rustig in moest laten slapen.Blijkbaar vond hij haar nog goed genoeg en heeft hij haar weer opgelapt Haha!

stubborn_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 23:02

ik heb tweev jaar een 37 jarige oude pony verzorcht je kan bijna zeggen dat hij verwaarloosd was de kraaien plukte hem kaal en was gewoon een kasplantje ik heb hem helemaal geplukt en had weer een mooie vacht hij was ook echt onweis mager ze heupen staken echt uit en sprongen open echt vreselijk en de tijd dat ik hem heb verzorcht heb ik echt gigantische veel geprobeerd om hem aan te laten komen
en dan zag je die mensen met hun dure dresuur friezen en wat zeggen ze geef je paard eens wat te eten!
terwijl het echt kwam doordat hij zo oud was hij was helemaal opgeknapt maar nadat ik niet meer voor hem kon zorgen heeft iemand anders hem een maandje gedaan en toen heeft hij een epileptsiche aanval gehad en moest worden ingeslapen kon niet meer staan en was echt gewoon oud
ik raad je ook echt aan om eerst naar de eigenaar te gaan
anders kan het de eigenaar van het paard ook pijn doen als hij ze best doet om ze paard gezond te houden heel veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 08:10

Als je een handje pulp weekt met veel water, het een nacht laat staan en daar bv een handje brok of muesli door heen roert, gegarandeerd dat je haar na een paar dagen al ziet groeien. Ik heb deze week s'ochtends en s'avonds een handje geweekte pulp gegeven en ik zie nu al na 5 dagen dat hij voller is geworden. Echt een aanrader. Er zit verder geen voeding in, je kunt het ook als extra voeding geven.

enidan23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 15:01

niet alles teruggelezen Lachen
maar ik zou gewoon eerst eens even aanbellen,, misschien is t een oud paard of mankeert t wat,,en hoe de eigenaar reageert kan je zelf ook wel een conclusie trekken,,als de eigenaar bijvoorbeeld beweert dat t paard helemaal niet mager is en niks mankeert zou ik gewoon zeggen dat de dierenbescherming daar waarschijnlijk anders overdenkt.. gewoon een beetje lef hebben!! misschien kan jij wat aan de situatie veranderen,door ze gewoon op de hoogte te stellen en is de dierenbescherming overbodig..en ja misschien mankeert er wel wat aan t paard. en is er dus geen dierenbescherming voor nodig.
suc6!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 16:14

Aureej schreef:
Dit gaat nu even niet over dat, maar je moet ook kijken of ere op de wei een schuilstal staat, als die er niet is kan je zeker de dierenbescherming bellen, want dzat is namelijk verplicht! ;)

Schuilstal verplicht?? Waar staat dat in de wet? Aleen voor paarden dan of ook voor koeien? Volgens mij heeft 80% geen schuilstal.

Iris93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 14:09

Nee, er staat ook geen schuilstal in de wei bij dat paard.

enidan23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 15:58

heb je al stappen ondernomen dan? aangebeld ofzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 21:06

Aureej schreef:
Dit gaat nu even niet over dat, maar je moet ook kijken of ere op de wei een schuilstal staat, als die er niet is kan je zeker de dierenbescherming bellen, want dzat is namelijk verplicht! Knipoog

Zou je dan nu even de dierenbescherming bij mij/mijn pony langs willen sturen? Mijn pony heeft nl geen schuilstal (maar wel beschutting).

TS, heb je al gevraagd aan de eigenaar wat er met het paard is? Weet je al of er werkelijk iets mis is? Of is het paard gewoon oud?

margriet7678

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 22:33

Is er voldoende gras of ander voer.
Paard kan ook last hebbenvan kiezen.

Gewoon bellen bij twijfel !!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 09:09

Aureej schreef:

Misschien in België, maar in Nederland is dat niet verplicht. Als het wel verplicht zou zijn, moeten ze gelijk die regels van de gemeenten maar afschaffen dat je geen schuilstal of schutting mag plaatsen in een wei...

Het is bij ons juist de gemeente die tegenwerkt dat je een stal in je weiland mag zetten!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 09:13

Martine1232 schreef:
Mijn 2-jarige merrie is ook vrij dun. Er zijn zelfs dagen dat je haar ribben kan zien, maar dat is gewoon omdat ze nu ontzettend in de groei is. Ik zou een beetje oppassen als ik jou was Lachen

Idd de beste stuurlui staan namelijk altijd aan wal. Zodra de "pennymeisjes" een mager dier zien is het gelijk zielig enz...en wordt het allemaal overtrokken en voor je het weet staat het groot in de krant.

Als je niet voorzichtig naar de eigenaar loopt met je vraag heb je nog de kans dat hij boos wordt ook EN TERECHT. De betreffende eigenaar kan het namelijk als bemoeizucht zien wat helaas vaal voorkomt.

Ken ook een erg oud paard wat er idd niet uitziet je zou er geen stuiver voor geven. Toch als ik het mensen vraag is hij oud of mager en slecht zeggen ze allemaal het laatste.

Zou eerst eens kijken wat de eigenaar doet en voert enz voordat je je ermee gaat bemoeien.

enidan23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 10:53

idd..ben het met het bovenstaande eens! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 15:57

Ik zou maar uitkijken met wat je doet.
Ik ken ook zat magere paarden, maar met die paarden mankeert iets óf het is ouderdom. Zou eerst maar eens nagaan hoe het verder zit met leeftijd/voer en dergelijke. Daar weet jij natuurlijk niets van.
A la Prisca dus, helemaal mee eens.

RebeccaSimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 17:15

Ik heb niet alle berichten bekeken dus ik weet niet of het al is gezegd, maar het kan ook zo zijn dat het paard wormen heeft als het geen goede/of bijna geen/ of helemaal geen wormekuren krijgt om de zoveel tijd. Dan is het paard vaak ook heel mager en heeft het een scherp aanvoelende ruggegraat. Maar er kunnen best meerdere oorzaken zijn. Ouderdom inderdaad, ziek enzovoort, maar ik zou het een tijdje gewoon in de gaten houden en met de eigenaar praten over het paard. En als het paard nog maar heel jong is en niet ziek is dan zou ik wel misschien de dierenbescherming laten komen, dan hoeft het nog niet gelijk te zijn dat het paard in beslag wordt genomen maar dan wordt ook gekeken hoe oud het paard is en ze zullen het alleen meenemen als het verwaarloods wordt.
Hoop dat je er wat aan hebt. Knipoog

doeggdoegggg

Iris93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-06 17:51

Sorry maar sommige berichten vind ik niet echt aardig.. Scheve mond
Als je reageert zet dan ff een normaal bericht neer en geen waarbij je me behandelt alsof ik niks van paarden afweet.. Verward (Dit is niet tegen iedereen bedoelt hoor Knipoog )

Hier mag een slotje op.. Bedankt voor t reageren! Lachen

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 15:44

ga eerst inderdaad eens na waarom hij zo mager is.. mijn pony is op het moment ook mager, doordat hij behoorlijk ziek is geweest. verder krijgt hij de beste verzorging die hij zich maar kan wensen en genoeg eten Knipoog dus probeer daar eerst eens achter te komen

Myr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 21:13

Maareh, als de Dierenbescherming contact opneemt met de eigenaar dan is het toch anoniem zeg maar? Dat jouw naam niet genoemd wordt bedoel ik? Dus je hoeft het niet te laten als je bang bent dat die eigenaar dan boos op jou zou worden.

Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en toch wel de Dierenbescherming vragen of ze het in de gaten kunnen houden. Ze nemen heus niet zomaar een paard in beslag ofzo, maar het kan toch geen kwaad als ze even een kijkje nemen?

enidan23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 10:03

hoe zou jij je voelen als erineens de dierenbescherming voor je deur staat..? terwijl je je paard goed verzorgd.. wees gewoon geen schijterd en ga zelf even langs bij die mensen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 18:41

enidan23 even uit ervaring... Geen dierenbescherming in mijn geval, maar politie.
Neem een strenge winter waarin een waterbak snel dichtvriest. Neem een eigenaar die verschillende keren per dag ijs gaat hakken en het ijs (plus een deel ijskoud water) uit de waterbak haalt om het weer aan te vullen met vers heet water zodat het water net niet meer ijskoud is... Die eigenaar krijgt opeens politie aan de deur omdat de pony "verwaarloost" wordt volgens meneer of mevrouw anoniem.
Geloof mij maar, dat is NIET leuk.
O, en toen had die 'o zo zielige pony' ook nog eens geen schuilstal Bloos! Dat naaldbos waar hij beschutting kon vinden telde toch niet zeker? Gelukkig had ik getuigen die wilden verklaren dat ponybeest nooit in een schuilstal wilde* maar anders was ik mijn pony kwijtgeweest.

*Op een andere wei had hij wèl een schuilstal maar hij stond daar nooit in. Erger nog, toen de wei-eigenaar hem daar eens in opsloot brak hij de tent zowat af terwijl de schuilstal van treinbilzen gemaakt was. De schuilstal heeft nooit meer in het lood gestaan sinds Won 'wat lastig' was geweest Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 10:16

Hier ben ik ook zo bang voor Boos! op dit moment staat mijn paard op een weide zonder schuilstal, omdat hij voorheen op een plek stond MET schuilstal en er toch niet in ging staan, kan dat wel.

Ik wil weleens weten wat de 'eisen' van de DB zijn.

Ik krijg een beetje een sik van mensen die elk paard 'sielughh' vinden. Er is zelfs een keer een heisa geweest over ijslandse paarden die in de sneeuw stonden, dat was sielughh die moesten op stal Gestoord

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 13:16

Oh ja onze boer is ook wel een bedreigt met de DB. Onze paarden stonden 's winters buiten. Zonder deken maar wel met schuilstal. Wat daar zielig aan was weet ik ook niet.

Debbyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 07:46

messchien eerst met de eigennaar gaan praten. miss is het paard wel oud ofzo bij mij op manenge staat oook paard oud en heel dun maar heeft nog helemaal niks..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 17:12

Ilovehorsies schreef:
Sorry maar sommige berichten vind ik niet echt aardig.. Scheve mond
Als je reageert zet dan ff een normaal bericht neer en geen waarbij je me behandelt alsof ik niks van paarden afweet.. Verward (Dit is niet tegen iedereen bedoelt hoor Knipoog )

Hier mag een slotje op.. Bedankt voor t reageren! Lachen

Ik vind het ook niet echt aardig van je om zonder verdere info de DB te bellen. Laf vind ik het zelfs. Vraag idd eerst maar eens aan de eigenaren naar het hele verhaal, klopt er iets niet kun je altijd nog actie ondernemen.

Enneh, als je een post krijgt waarin iets gemeld wordt waar je het niet helemaal mee eens bent gaat niet gelijk het topic op slot hoor, daar moet je maar tegen kunnen of mss kan je je afvragen of die mensen gelijk hebben...