is vlas echt zo goed als ze zeggen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_W

Re: is vlas echt zo goed als ze zeggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 19:48

Wij hebben sinds kort alle paarden op vlas overgezet Lachen
in 2 stallen liggen matten en de andere 2 zijn gewoon beton.
Merk met de stallen geen verschil.
Het scheeld in tijd kwa uitmesten, en zeker ook in ruimte (denk aan de mesthoop)
Ik vind het super! Vind het ook fijner dan stro Lachen
En idd wat er word gezegt, dagelijks de drollen eruit en de stukken die echt nat zijn. En dan 1 keer per week een nieuw pak erin Lachen

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 20:48

wij hebben ook vlas en ben er zee rover te spreken . 1 keer per week nieuw pak . en elke dag drollen eruit . als de laag gaat soppen een deel eruit .. en dan weer nieuw erbij .

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 22:14

Op een stal waar ik stage gelopen heb hadden ze eerst ook vlas ( vooral voor paarden en shet die veel stro aten) dit deden ze dus ook met vlas. Koliekoperatie was het resultaat! Dierenartsen zijn er niet zo van gecharmeerd.. Lukt het jullie dan om ze de hele dag ruwvoer voor te schotelen zodat je het vlas eten voorkomt?

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 23:25

annepanne schreef:
Lukt het jullie dan om ze de hele dag ruwvoer voor te schotelen zodat je het vlas eten voorkomt?

Van de meer dan 25 die er tot nu toe al jaren bij ons op vlas staan, is het nog nooit zo ver gekomen.
Wellicht dat dit komt doordat de paarden overdag zowieso een paar uur buiten komen en dan ook nog eens +/- 5 keer op een dag lekker veel hooi krijgen, maar anders zou ik het ook niet weten. Lachen

IIG hoop ik dat wij/iemand dat ooit meemaakt.

eefken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 23:36

Ik ben nu ook bijna 1 jaar geleden overgeschakeld op vlas.
Mijn haflinger heeft de eerste dagen wel wat van het vlas gegeten, en ik heb haar in het begin meer hooi gegeven om dit op te vangen.
Ik ben zeer tevreden over het vlas. Elke dag 5 minuutjes werk om de mest er uit te halen. En om de 6 weken haal ik het vuilste (onderste) vlas weg. Dan gooi ik er 2 balen vlas bij en is het weer klaar.
Verder heb ik maar 1 baal om de 2 weken nodig om de stal goed te houden.

Volgende week ga ik met m'n vriend samenwonen, en dan komen de andere paarden (3) ook op vlas te staan!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 07:47

Apert verschijnsel bij vlasstallen - véél minder vliegen Haha!

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 07:57

Sjoert schreef:
annepanne schreef:
Lukt het jullie dan om ze de hele dag ruwvoer voor te schotelen zodat je het vlas eten voorkomt?

Van de meer dan 25 die er tot nu toe al jaren bij ons op vlas staan, is het nog nooit zo ver gekomen.
Wellicht dat dit komt doordat de paarden overdag zowieso een paar uur buiten komen en dan ook nog eens +/- 5 keer op een dag lekker veel hooi krijgen, maar anders zou ik het ook niet weten. Lachen

IIG hoop ik dat wij/iemand dat ooit meemaakt.

Oe dat heb je dan wel heel luxe voor elkaar! (ook al is het het beste voor het paard!)

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 08:18

mijn paardje staat ook op vlas dit omdat ze last heeft van bronchitis en longemfyseem, door dat stof slecht is voor mijn paard ben ik over gegaan op vlas. Ik heb Thorobed deze is totaal niet stoffig en betaal er ook niet super veel voor.

dagelijks haal ik de drollen er uit en trek ik de bodem recht.
dagelijks gooi ik er ook wat schoon bij (dat komt uit op max 1 baal in de week) (Is misschien een TIP voor mensen die hun stal heel schoon er uit willen laten zien)
ik haal maar 1 x in de 2 weken de natte plekken er uit dit is genoeg omdat je anders geen bodem krijgt en je paard alleen maar uitglijd op het vlas en de hele tijd op het beton staat.
voor de rest gaat bij mij nooit de hele stal leeg. ik gebruik het losse 'oude' vlas om weer met het nieuwe te mengen, zo krijg je veel sneller weer een vaste bodem. op deze mannier is mijn stal schoon maar heb ik niet de extra kosten aan allemaal nieuwe balen en is de kans dat me paard uitglijd ook veel minder!
en een nog kleinere mesthoop!

nog een tip voor paarden die het op eten,
op verschillende pakken staat dat bij overmatig eten koliek kan veroorzaken!!
als het vlas schoon is vinden veel paarden het lekker om het te eten, een beetje eten is niet erg maar sommige paarden kunnen niet meer stoppen. bij deze paarden is het verstandig om er meerdere keren in de week wat bij de gooien (tot bijv. max 1 baal per week) en het schone wat je er bij gooit goed te mengen met het 'oude' losse vlas wat al in de stal ligt.
en meerdere malen per dag ruwvoer is altijd goed natuurlijk!

ik ben zeer te vrede over vlas, mijn paard staat droog op een lekker dik matras ongeveer 20 cm. en de bodem geeft lekker warmte af.

voor de mensen bij wie het niet goed lukt om een goede vlas stal te maken lees is op de sites van de verschillende leveransiers hier staat het goed omschreven, op een mannier dat het je niet te veel vlas kost. en houd je aan deze richtlijnen, afwijken daarvan kan altijd (ieder paard is anders) maar daar staan wel de hoofdlijnen van een goede pot/vlasstal! en mensen als die bodem wat bruiner is dan is het echt niet gelijk smerig, zolang de bovenlaag van de bodem goed droog is, is er niks aan de hand.

het is trouwens wel lastig om een vlas stal te hebben met paarden die alles omgooien. maar opzich is dit ook heel goed te doen. heeft alleen heel erg zijn tijd nodig.

gr sofie

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 08:30

mijn paard staat sinds een jaar of 6 op vlas, ivm lichte bronchitis, vind het ideaal. Scheelt enorm in tijd met het onderhoud en de mest gaat eerst op de mestkar en dan rijden we het uit op de wei ( 1 x per jaar), met stro was dat bijna iedere week omdat de kar dan vol was. Sinds dat hij op vlas staat, hoest hij in de winter niet meer.
Overdag in de winter staat hij in een uitloop waar hij ook zijn hooi krijgt, 's avonds staat hij dan op stal met een behoorlijk portie hooi, heb nog nooit gemerkt dat hij van het vlas eet.

Voor het onderhoud, ga ik met Ifever mee, doe precies hetzelfde.

linneketeut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 08:33

Jasia schreef:
Wij hebben in de winter vlas, omdat dan niet elke dag de stallen worden schoongemaakt omdat ze 24/7 in de wei staan.
En dus heel soms maar in de stal staan, ivm zweten en kans op verbranden oid.
Je ruikt helemaal geen vieze luchtjes van de urine ofzo, echt top!

nou bij ons stinkt het anders behoordlijk naar pis als je daar de stal binnenkomt, maaru
wij hebbe dus alles gehad (stro, zaagsel, krullen, vlas).
Stro: elke week alles er uit.
Zaagsel: Zeer iritant en zwaar alst nat is
Krullen: Elke dag de strond en de pis dr uit en 1x in de week alles er uit
Vlas: alleen de drolle dr uit en zo af en toe is wa nieuw dr bij gooien of als het heel hard nodig is de pis dr uit.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 17:16

Bij mij snuffelen de paarden wel door het vlas maar vervelen of eten doen ze niet. Ze lopen overdag zo`n 12u lang buiten en staan dus ook ca 12u op stal...dan krijgen ze gewoon ruwvoer.

Mijn paarden liggen op vlas in de stal wel meer dan destijds op stro.

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 08:23

Ik vind vlas in de meeste gevallen alleen voordeliger voor degene die de stallen moeten uitmesten. Je kan mij echt niet wijsmaken dat de paarden zelf, het fijner op vlas vinden dan op stro.. In stro kunnen ze ongeveer een halve dag rond snuffelen en wat knabbelen enzo, bij vlas is dat hooguit een paar uur. Ko rtom gewoon een stuk saaier.
Mijn merrie heeft altijd op stro gestaan, ze is ongeveer een jaar terug spierbevangen geraakt. Ze moest toen box rust, en niets meer te eten. Ze begon der stro te eten waardoor ze wel op vlas moest maar ik heb me paard er nog nooit zo slecht uit zien zien... Ach gut
En dan zijn er dus uitzonderingen voor de paarden die om medische redenen op vlas staan, of paarden die toch amper op stal komen.

Verder ken ik bijvoorbeeld ook een stal die wat stro door het vlas heen mengt waardoor de paarden wat meer te doen hebben Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 08:30

Ik heb er 2 op zaagsel (beukenzaagsel) maar dat kan ik dit jaar denk ik niet meer aankomen.
Jammer, want dat was super spul.
Daarom staat er nu al 1 op vlas.
Iets minder fijn als het beukenzaagsel, maar ook fijn in gebruik.

Ik pot ook niet op.
Elke dag gaan de drollen er uit en ook het nat eruit.
Ik gooi dan vlas van de zuivere plek, op de plek waar ik het nat eruit gehaald heb. En nieuw vlas op de zuivere plek in stal.
Zo blijft alles gewoon schoon.
Glijden doen ze niet.

Ik heb 1 baal in de week nodig.
En geen extra werk 1x in de maand of 2 maanden of wanneer ook om de hele stal leeg te gooien.

Mijn paarden staan wel de hele dag buiten, ook in de winter.
Hebben onbeperkt hooi, dus vervelen zich ook niet op stal.

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 08:42

Heel goed spul, elke dag de drollen eruit en zodra ik de pies er ook maar iets door zie komen haal ik dat weg. Dat is ongeveer elke 2 weken. Al het schone er voorzichtig afschrapen en de piesplek weghalen. Mijn paard graaft ook in de stal, dus die maakt er een flinke bende van en dus gebruik ik denk ik iets meer dan een ander. Ongeveer een pak per 1,5 week.
Met zaagsel moest ik ook elke dag de drollen eruit halen en de piesplek ook doordat ie zo in de stal graaft. En daar moest wel meer bij in elke week. Vlas is goedkoper dus ben ik goedkoper uit en de stal blijft evenzogoed droog. Groot voordeel is dat vlas supersnel composteert op de mestbult wat een groot voordeel is. Mijn stal wordt trouwens niet bruin, ik volg de richtlijnen redelijk van vlas maar vind het een goor idee dat mijn paard bijv. 3 tot 4 maanden in zijn eigen zeik staat. Dat wil ik niet. Toch ben ik er denk ik wel zuinig mee. Denk dus dat ik de middenweg heb gekozen tussen vlas en zaagsel hoe er mee om te gaan.

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 08:52

Vlas is ideaal, ténzij goed gebruikt.
Ik lees dat iedereen hier de natte plekken eruit haalt, maar dat is nou net niét de bedoeling.
Als er een natte plek is, moet je daar nieuw vlas overheen doen. Dan krijg je onder een hele dikke laag, waar je wel 3 maanden mee kan doen, zonder dat je paard mok krijgt oid, want je houdt de bovenlaag droog.
Ik doe meestal in een lege stal anderhalve zak. (dat is heel weinig) en dan als het eenmaal wat natter en meer ingeklonken is iedere dag een beetje eroverheen om het droog te houden.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 08:57

even een vraagje, blijft een wit paard een beetje schoon op vlas of komt hij helemaal onder de gele vlekken?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 09:37

Wit paard blijft hartstikke schoon op vlasbodem. Tenzij je dus de natte plek veel te lang laat liggen, want dan wordt ook de toplaag gewoon ordinair nat.

Vlas kan amoniak-dampen en vocht heel goed aan zich binden. Met een schone en droge toplaag heb je gewoon ook een schoon en droog paard.

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 09:43

Citaat:
Ik lees dat iedereen hier de natte plekken eruit haalt, maar dat is nou net niét de bedoeling.

Dat gaat niet altijd op voor elk paard. Ik weet dat het de richtlijnen zijn volgens de beschrijving van het vlas, maar voor mij werkt dat echt niet. Bij mijn paard komt de pies er door heen omdat ie altijd op precies dezelfde plek plast. Daarnaast graaft ie ook nog eens. Ik wil mijn paard absoluut niet op een natte plek hebben staan ivm hoefproblemen en moet dus wel eens in de zoveel tijd de plas weghalen. De merrie van mijn vriendin kan er veeeeel langer mee doen omdat die keurig op verschillende plekken plast. Ik denk dat dat toch afhankelijk is van het paard en dus ook per paard moet bekijken. Neemt niet weg dat ik het met je eens ben dat het eigenlijk wel zo hoort om een laag te kweken, maar dat werkt gewoon niet altijd, helaas.....

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 09:51

In de richtlijnen die tot mij zijn doorgedrongen, staat toch echt wel dat je de natte plek eruit moet halen zo eens in de 2 weken.
Ik haal het eruit als het een soppend geluid maakt als ik erover heen loop, dat is bij mij op stal zo eens per 2 weken.

Ik heb 1 smeerkees op stal (we noemen geen namen) en 1 dame. De dame is heel netjes en doet alles consequent op dezelfde plaats. Waardoor de natte plek idd telkens op dezelfde plaats ligt en er per 2 weken echt uit moet. Haar box is altijd gevuld met stralend wit vlas, zij maakt het gewoon niet smerig genoeg. Wel is haar box daarom ook altijd het stoffigst, en dat is heel handig als je paard zwart van kleur is Knipoog
De smeerkees zorgt zelf voor een lekker losse ondergrond, hij mag graag een potje graven in de stal. Zijn stal is met geen enkel strooisel fatsoenlijk te houden. Onze oplossing is dus 50% rubbermat voorin de box waar hij gevoerd wordt, en 50% vlas achterin, dat dus door het gegraaf en gewoel vrij vlot al heel bruin van kleur is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 10:01

Richtlijn of niet, ik wil gewoon geen pisplekken in de stal.
Bij mij gaat het er dus al uit voordat het sopt, maar erg donker is. Dan neemt het niets meer op.
toch gebruik ik maar 1 pak per week en dat is hetzelfde als volgens de richtlijn.
Maar ik hoef het niet 1 keer in de X tijd leeg te halen en er dan 4 balen in te gooien.

Verder heb ik geen bobcatje of zo en vind ik een op gepote stal leeghalen lichamelijk zo enorm zwaar, terwijl ik nu elke dag hoogstens 10 min per stal bezig ben (meestal maar een paar min.)
Dan is het voor mij goed te doen, maar als ik een opgepotte stal leeghaal, ben ik kapot voor de rest van de week.
Laat staan meerdere op pot stallen...

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 13:18

Onze leverancier van vlas adviseerd elke dag de mestballen te verwijderen en 1x per week de urineplek(ken) dan wekelijks met 1 zak vlas opstrooien. Het scheelt dat mijn paarden op 1 vaste plek mesten en urineren, die plekken houden we dus schoon met zijn advies. Elke dag trekken we de boxen weer recht en 1x per week gaat er 1 nieuwe zak vlas in.

Onze stallen hebben een dichte bodem, misschien als de urine weg kan lopen dat je het niet hoeft te doen, maar je wil toch niet je paard 3maand op een stal hebben staan waarvan de onderbodem verzadigd is met zijn eigen urine? Met die hitte wat we gehad hebben zou je toch denken dat het ongedierte oid aantrekt? blegh...

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 13:20

runningkawa schreef:
Verder heb ik geen bobcatje of zo en vind ik een op gepote stal leeghalen lichamelijk zo enorm zwaar, terwijl ik nu elke dag hoogstens 10 min per stal bezig ben (meestal maar een paar min.)
Dan is het voor mij goed te doen, maar als ik een opgepotte stal leeghaal, ben ik kapot voor de rest van de week.Laat staan meerdere op pot stallen...

Daar heb ik een oplossing voor gevonden Haha! In de groepshokken kan de shovel het er zo uitschuiven de mesthoop op, en de overige boxen worden gedaan door onze stalhulp die er een extra zakcentje mee verdient...Die heeft zoveel energie, die raakt nooit uitgeput Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 16:39

Maar ik heb geen schovel
Geen tractor met voorlader.
Verder heb ik gewone boxen binnen.

Buiten wel schuilstallen, maar daar past ook door de opening geen groot materiaal

En een stalhulp is weer overdreven met 3 stallen Lachen
En als ik het dagelijks bij hou, kan ik het zelf best.
Maar een op potstal, nope, dat red ik niet fatsoenlijk Lachen

Verder wil ik ook gewoon een zuivere stal en geen gore rotzooi onder in.
Ook al ligt er dan een leuk laagje op voor het mooi.

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 19:14

wij hebben rubberen tegels, en van de zomer alleen dat rubberen,

en van de winter vlas, dus oppotten, elke dag de drollen eruit, de echte 'pis'plekken ook eruit.
daarna weer beetje schoon vlas eroverheen.

Bij ons hebben de paarden de ruimte, dus paddock, zodat ze alles onder kunnen snuffelen+elkaar.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 19:18

SemiR_4_LiFe schreef:
wij hebben rubberen tegels, en van de zomer alleen dat rubberen,

en van de winter vlas, dus oppotten, elke dag de drollen eruit, de echte 'pis'plekken ook eruit.
daarna weer beetje schoon vlas eroverheen.

Bij ons hebben de paarden de ruimte, dus paddock, zodat ze alles onder kunnen snuffelen+elkaar.

Ik heb ook rubberenmatten van die speciale voor in stal.Laten die nu nog wel door met het vlas er boven op?