Hoe verzorgen jullie je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 09:37

Ik vertroetel of verwen m'n paard totaal niet. Het is een dier, en geen machine die hele dagen in een hokje kan staan. Met andere woorden; mijn paardje staat altijd buiten. Met dit weer lekker op het gras, maar met slechter weer in een paddock met een open stal. Het weiland + paddock zijn aan vier kanten goed beschud door bomen. Er staat niet veel gras op het land, want ik wil z'n buikje goed onder controle houden.

Ik ben echt een zeikerd wat voer betrefd. Adventures voerschema is heel precies op elkaar afgestemd, en het is voer van de hoogste kwaliteit en heel biologisch.

Beenbescherming gebruik ik niet. Om de simpele reden dat ik dat medisch gezien niet verantwoord vind bij mijn paard. (Bandages / neopreen is slecht voor de pezen naar mijn mening, en van peeskappen enzo krijgt ie meteen schuurplekken).
M'n hoofdstel en zadel zijn van goede kwaliteit en passen prima. Ik heb een bit wat super is gevormd naar de paardenmond en heel zacht is. Onder het zadel ligt een bontschabrak van echt lamsvel, dat goed ademt.

Ik heb een supergoede hoefsmid (wel duur....), en drie dierenartsen waarvan één homeopatische dierenarts. Wormenkuur krijgt ie om de 3 maanden van Equest, topspul gewoon!

M'n paardje wordt echt als paard gehouden, en niet als machine. Maar dat heb ik wel gecombineerd met sportpaard, en tot nu toe vind ik dat dat prima samengaat, zolang je het op de goede manier doet. M'n paardje is geestelijk en lichamelijk in topvorm en heel gezond. En dat is het belangrijkste wat er is.

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 09:55

min paard gaat als ik op stal kom eerst de paddock in (in dien mogelijk) dan mest ik dus uit. lekker wat stro erin.
dan ga ik haar poetsen en in beweging zetten. na het werken spelen we nog wat. en gaat ze naar stal met wat slobber met zeewier.
ze krijgt bix van de stal. wassen doe ik niet vaak, want dat is niet goed voor haar.
verder heb ik vele dekens, dus da's geen probleem. van de winter moet ik ook symmie nog doen, dus die doe ik erna ik weet niet tot hoe lang ze buiten blijft, maar ze gaat in iedergeval een goed tijdje los als ze op stal staat. staat ze in de wei dan ga ik met haar spelen en mocht poetsen mogelijk zijn doe ik ook dat. Dan krijgt ze slobber en gaat ze terug. dan wandel ik nog even met exel en ga naar huis.

denz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 10:10

Ik heb een hele makkelijke pony wat dat betreft!

Ze heeft geeneen deken(ik rij ook geen wedstrijden),met dit weer staat ze dag en nacht buiten,alleen nu met die harde windstoten en regen staat ze snachts weer binnen.
Ze wordt elke dag uitgemest(heel soms een dagje niet)Nu ze d'r korte vacht weer heeft hoef ik eigenlijk niet te poetsen,meestal alleen de zachte borstel eventjes,maar zo min mogelijk want dan poets ik d'r vetlaag ook niet weg voor de regen.

Verder krijgt ze 1 handje biks met foenegriek voor d'r hoest,normaal krijgt ze geen biks maar omdat ze het anders niet lust krijgt ze het erbij.

Ik was haar haast nooit,met de winter vaak d'r benen ff afspuiten want die zitten dan helemaal onder de modder.
En als het zon 25/30 graden is alleen even afspoelen.
Ik kijk eigenlijk nooit op een vies plekje.

Dat ene meisje zei dat ze d'r dekje altijd wast na het rijden?
Dat vind ik dus wel weer een beetje overdreven haha.
Ik doe het denk ik eens in de maand ofzo.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 10:33

Wisselend, m'n verzorgpaarden staan deels 's nahcts op stal, deels altijd in het land.

Het wedstrijdpaard staat dag en nacht op het land, zonder deken. Heeft alleen een winterdeken, geen andere dekens. Peesbeschermers alleen met springles, anders niets.
Verder wordt ze door mij geborsteld, als ik niet kom dan staat ze gewoon vies te wezen in het land. Elke dag controle op water uit de sloot. en of ze nog leeft en niet kreupel is, verder wordt er dan niets meegedaan. En gras krijgt ze natuurlijk zoveel ze wil. Verder geen biks of wat dan ook. Elke 6 weken ontwormd en het is dat ik wedstrijden rij, anders werd ze niet 1 keer per jaar ingeent tegen influenza/tetanus (rhino is onzin).
Dit paard heeft gewoon een luizenleven voor paarden, lekker nietsdoen, in het land met 10 anderen en af en toe een uurtje aan het werk, ideaal.
Hoeven 1 keer per week uitkrabben.
Wel goede tuigage.
Gewoon een soort opfok voor volwassen paardne zeg maar.

Anderen staan elke nacht op stal. De 2-jarige en 3-jarige gaan niet op het land i.v.m. keuring, een grasbuik is ongewenst. De merrie met veulen staat in een klein stukje wei. Elke dag biks en vers gras i.p.v. hooi in de stal voor 'snachts voor de merrie met veulen. De andere 2 krijgen hooi en biks.
Worden bijna dagelijks geborsteld en hoeven uitgekrabt. Geen dekens, geen enkele deken of bontje, ook 0.0 beenbescherming. Wel geod zadle en hoofdstel (merkloos maar goed passend).

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 11:15

Ik ben niet overdreven truttig met mijn paarden, wel ben ik ze anders gaan behandelen dan ik 4 jaar geleden deed met mijn eerste paard. Toen was ik wat makkelijker en dat kon met dat dier op die stal ook zonder problemen.

In de winter staan ze met dekens op, afhankelijk van de kou, Toon wordt geschoren en heeft dus dikkere dekens dan Kaminka die uit zichzelf behoorlijk glad in het haar blijft. In de winter staan ze overdag in een droge paddock, in de zomer halve dagen paddock en halve dagen weiland (i.v.m. nogal snel dik worden geen hele dagen gras) Zomerdekens, daar doe ik niet aan.

In de winterperiode poets ik ze elke dag goed, omdat ze dus die dekens op hebben. In de zomer poets ik bewust veel minder, omdat ze overdag buiten staan en dus wat huidvet nodig hebben tegen de wind en regen hier in het open vlakke landschap. In de zomer staan mijn paarden ook 's nachts binnen.

Vroeger had ik ze 's nachts ook buiten, maar dat was bij een andere stal waar de wei vrij beschut lag. Hier is het me veel te open, bovendien gaat er bij ons op stal niets van de prijs af als je je paard 's nachts buiten laat. Frusty

Poetsen doe ik zowel voor als na het rijden, hoevenkrabben idem ditto.

2 x per jaar inenten, 1 x per 3 maanden Equest wormenkuur.

Met toiletteren ben ik niet zo fanatiek... heb gisteren toevallig Toon's manen getrokken, werd wel tijd ook! Knipoog

Met rijden en longeren heb ik bij Toon alleen voor peesbeschermers om. Bij Kaminka heb ik altijd peesbeschermers en springschoenen om, zij strijkt namelijk met haar kroonranden van haar voorbenen langs elkaar in stap.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 13:06

Vroeger verzorgde ik mijn paard(en) zeer uitgebreid maar toen had ik nog geen kinderen Haha!

Ze staan de hele dag buiten en ik poets alleen als ik ga rijden, mestplekken die er niet afgaan met de gewone borstel laat ik gewoon zitten. Toiletteren doe ik alleen als het hoognodig is en de fleecedeken gebruik ik als hij heel erg bezweet is of na een wasbeurt. In de wintermaanden krijgt hij op stal wel een dek op omdat hij anders te dik in de vacht komt. Beenbeschermers doe ik hem ook nooit om. Wassen doe ik echt alleen maar als ik met hem weg ga. Dan moeten die mestplekken namelijk wel weg Haha!

De hoefsmid komt wel regelmatig en ik geef elke zes tot acht weken een wormenkuur. Ik laat ze uiteraard ook allemaal inenten. Verder bel ik de veearts als ik iets niet vertrouw.

Het valt me altijd op dat mijn jonge ruin, die ik helemaal nooit poets, er altijd een stuk schoner uitziet dan het paard en de pony's die wel regelmatig gepoetst worden Verward

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 13:23

Citaat:
Dat ene meisje zei dat ze d'r dekje altijd wast na het rijden?
Dat vind ik dus wel weer een beetje overdreven haha.
Ik doe het denk ik eens in de maand ofzo.

Haha!
De dekjes zijn altijd bezweet (en een beetje behaard) na het rijden. Ik vind het wel zo fris als er de volgende dag gewoon weer een schoon dekje onder het zadel ligt. Voorkomt drukplekjes en als ik bij mezelf na ga, ik zou ook niet mijn vieze bezwete kleren elke dag willen dragen. Jakkes...

Bovendien is het een kleine moeite om na het rijden even twee dekjes in de wasmachine te gooien. Knipoog

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 13:26

Ik wissel mijn dekjes dagelijks af, als hij gezweet heeft dan worden ze gewassen, soms zijn ze relatief droog en laat ik ze lekker luchten, meestal worden ze dan 3x gebruikt voordat ze gewassen worden.
Maar niet 2x achter elkaar.

wodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 15:58

ik doe niet echt veel. hij is nog jong elke dag ff pakken en meestal wel poetsen of alleen ff voeren. hoefjes krabben ong. 2 keer p/w kan weinig vuil in zitten in het land dus dan is het niet echt nodig. Hij heeft geen dek. en als ik zie dat hij weer begint te schuren(staart) in de zomer dan ff wassen en is het weer over. verder eigenlijk niet ja lekker spelen in de bak ofzo.elkaar lekker uitdagen. 'swinters lekkere dikkevacht en met weer en wind buiten zo bouwt hij alleen maar extra weerstand op tegen ziektes.

Shaienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 17:42

Ik doe best wel veel. Voor en na het werken de hoeven uitkrabben, 1 keer per weeg hoeven schoonmaken en invetten. Goed borstelen natuurlijk en ogen + mond + poepgat schoonmaken enzo.
Ook krijgt ie goed te eten: Foeneknof, appelazijn, lijnzaad enzo. En lekker veel naar buiten en een goede schone stal

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 18:42

mijn paard is best wel "verwend"wat verzorging(lees: alles) betreft Haha!
ik heb meer dekens ed voor hem dan kleding voor mezelf Knipoog
winterdeken, tussendeken, onderdeken, zomerdeken, 2 zweetdekens, uitrijdeken, vliegendeken.
een hele lading dekjes, met bijpassende bandages, god weet hoeveel halsters en touwen.
een poetskist met een gigantische hoeveelheid borstels, babydoekjes, schapenwol enz, een kist met ehbo spulletjes, shampoo, cremespoeling, zadelzeep enz, een kistje met opscheermachine, scharen, kammetjes.
bijna iedere dag komt ie een paar uur op de wei, de rest van de dag staat ie in een ruime lichte stal met voldoende stro die 1x per week wordt uitgemest, en iedere dag opgestrooid.
rijden, longeren, stapmolen, buiteritten wissel ik zoveel mogenlijk af.
2x in de week priveles, minimaal 1 rustdag per week.
poetsen totdat ie glimt als een spiegel, manen en staart iedere dag uit de klit halen(tja een fries he Knipoog ), hoeven worden super bijgehouden, ook door de smid, toiletteren wanneer het nodig is, hoeft maar weinig vanaf Haha!.
ontwormen en enten op tijd en met goed spul(smakelijk is anders Misselijk )
voer van cehave, voordroog van super kwaliteit, muesli als bijvoer, appels, wortels, hij hoeft er niks voor te doen Knipoog
hij krijgt water uit een automatische drinkbak, het enigste wat ie hoeft te doen is een keer drukken met zn neusje Haha!
verder is ie super opgevoed en luistert altijd perfect Schijnheilig
krijg met wedstrijden ook bijna altijd een 8 of een 9 Haha!
god wat is die knol van mij verwend zeg..... Schijnheilig
toedeledoki
gillian

smout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-02 19:36

We hebben het ook niet over"vertroetelen"(tenminste dat vind ik van niet)

Het gaat puur om de verzorging van het paard.

Wij vinden dat er bijv. veel verschil zit tussen de wedstrijd ruiters en de fok gerichte paarden liefhebber.

Een wedstrijd ruiter doet meer aan voorzorg en verzorg dan een gemiddelde fokker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 21:53

Getver, je dekje eens per maand wassen? Ik denk dat de mijne groen uitgeslagen zijn tegen die tijd *LOL*

Ik denk dat het ook nogal verschil maakt of je bijv. dressuur rijdt of bijv. endurance (Carola) Ieder zoekt uiteindelijk een manier van houden die het beste bij hem/haar en het gebruiksdoel van zijn/haar paarden past. Ik ben met Sven veel makkelijker dan met Nescio. Hij is pas 3 en komt echt in alles op de 2e plaats. Dus juist de prutsdingen schieten er bij hem bij in. Met peesbeschermers in de wei e.d. ben ik bij hem juist veel panischer Haha! Ik ben nogal zuinig op hem, hij is immers mijn sportieve toekomst...

denz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 08:43

Jah eens per maand ongeveer,tot ie bruine plekken krijgt haha,nee maar ik rij niet intensief,alleen buitenritjes.
Ze zweet haast nooit(tenzij het 30 graden is,maar dan ga ik zoiezo al niet rijden)
Maar ik denk niet dat een paard denkt:"Gatver moet ik alweer dat dekje op,die heb ik gister ook al opgehad!!!" Tong uitsteken
Maar ik moet toegeven ik ben wel heel gemakzuchtig hoor.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 08:47

Citaat:
Maar ik denk niet dat een paard denkt:"Gatver moet ik alweer dat dekje op,die heb ik gister ook al opgehad!!!"

Nee, dat paard denkt dat niet. Maar ik denk wel: gatver, moet ze nu alweer dat dekje op dat ze gisteren ook al opgehad heeft (als dat dekje bezweet was)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 09:28

zowel jamey als hon worden voor het rijden gepoetst. Longeren haal ik vaak (als ik weinig tijd heb) alleen even een borstel over het hoofd en de singelplaats (als ze die op hebben) Hon heeft af en toe enkel bandages om voor de sier (wit dekje, witte bandages, groen dekje, groene bandages etc) Na het rijden, en vaak ook na het longeren worden bij allebei de benen afgespoten, als het mooi weer is, ook de zadelplek. Zweetmes erover en de wei in.
Jamaica heeft met een buitenrit peesjes om, verder niet. Mijn schabrak gebruik ik meerdere keren, tot ie te vies/nat is.
Ze krijgen via de stalhouder, brok van Subli, maar alleen als ze binnen staan, nu ze op de wei staan krijgen ze dus niks.
De hoefsmid komt als het nodig is, en geen seconde eerder. Toen ik alleen hon nog had, en hon geen ijzers had, kon ik het af met 2x per jaar bekappen.
Nu de smid voor jamaica wat vaker komt, wordt hon elke keer bijgevijld, en zo loopt ze het hele jaar door.
Ze worden eens per jaar ge-ent, om de 3 mnd ontwormd.
Hon heeft 3 dekens, 1 winter, 1 zweet, en 1 vliegen deken.
Jamaica heeft er 2, een winter en een zweetdeken.
Verder hebben ze allebei 4 of 5 halsters, en evenveel shabrakjes.
Als de zon schijnt wordt jamaica's neus ingesmeerd tegen het verbranden, en als het erg warm is, gaan de manen van beide in een vlecht

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 09:55

Ik verzorg mijn paarden heel precies, omdat ik het belangrijk vind dat ze er goed gezond uit zien, en er verzorgd bij lopen.
Chester poets ik sowiso zowat nooit, maar die is nog jong, en die loopt op het moment toch ingeschaard. Knipoog
Tamaartje poets ik ook een paar keer in de week, die ziet er voor een shetlander erg sjiek uit vind ik. Schijnheilig Ook keurig getoileteerd, stak in dr vachtje, etc. Af en toe maak ik wel eens vlechten in haar manen, staat erg leuk. Lovers
Pompidou poets ik altijd voor we aan het werk gaan, gewoon uitgebreid, ik vind het belangrijk dat het geheel verzorgd is.

Toileteren vind ik ook heel belangrijk, staart, manen, derde oor, voetjes etc. worden allemaal bijgehouden.
Hoeven krabben schiet er eerlijk gezegd nogal vaak bij in. Bloos

Ook wil ik de vacht van Pompidou strak houden, alhoewel dat toch niet groeid. *LOL*
Ik heb voor haar een regendeken (die ze met dit weer op heeft), een waterdichte dikke winterdeken, een 200 grams staldeken, een wollen zweetdeken, een zomerdeken, en een vliegendeken.

Het tuig hou ik regelmatig bij, als het vies is, ff een lappie erover heen en klaar. Pling
Ik doe er elke week een ander dekje onder het zadel, maar leg onder het dekje ook nog eens een moltondeken, wat het zweet altijd opvangt. Dat was ik heel regelmatig. Dit bespaart mn dekjes heel wat wasbeurten (dus verkleuringen *LOL* )

Voer kies ik ook zelf uit, en heb dat ook zorgvuldig uitgezocht. Ook hooi en stro zoek ik allemaal zelf uit.
Ik verzorg ze ook helemaal zelf, en moet ook écht alles zelf doen, wat me uitermate goed bevalt. Lachen

Verder komen ze de hele dag buiten, en is er de hele dag hooi en schoon drinkwater(dus geen slootwater) tot hun beschikking.
Met dit weer lopen ze in de grote rijbak, die gedraineerd is. En omheind met bomen.
Ze zien er lekker gezond uit, en daar ben ik trots op. Knipoog

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 10:43

Het liefst zie ik Navy ook minstens 12 uur buiten lopen. Goed voor de spieren, hardheid, en de algemene gezondheid. Helaas heb ik die mogelijkheid nog niet, ben druk bezig met een zoekactie, maar een geschikte stal métplaats heb ik nog niet gevonden.
Nu moet ze het dus doen met een paar kleine uurtjes (varierend van anderhalf tot 3) in de wei, of als die echt veel te nat is, vol is of te glad eventjes in de bak.

Ik ben een zeur als het gaat om met wie ze in de wei/bak loopt. Als Navy ze niet mag en ze lopen achter d´r kont langs hebben ze zo een trap te pakken. Ze staat hoog in rang, maar degene die boven haar staan vindt ze dan ook echt eng. Zo staat er een NRPSje hier op stal die nogal eens wil rennen.. Achter Navy aan.. Wordt ze in een hoek gedreigd en open getrapt. Hou je een paar flinke wonden en sneeen aan over. Wil ik dus echt niet hebben.

We mogen elke maandag, woensdag en vrijdag uitmesten. Naar mijn mening te weinig, maar veranderen mag niet. Ik schep de stal dan bijna geheel leeg, op wat schone strootjes na, en gooi ´m dan vol met schoon stro. Bijna elke avond wordt er stro uitgehaald door de staleigenaresse omdat zij het te veel vindt. Zijn al velen ruzies en onenigheden over ontstaan. Daarom staat ze vaak op weinig, kan ik me ontzettend boos over maken..

Ik voer meer naarmate de arbeid meer word, en zij dit nodig lijkt te hebben. Navy is erg gevoelig voor ondervoeren, waardoor ze snel te dun wordt. Inmiddels staat ze er weer lekker bij, een mooi vetje op de buik, en een goed lijntje. Ze volgt een ´dieet´wat bestaat uit brokken- prestatiebrok, muesli- met o.a haver, mais, gerst, basisbrok en kruiden. Een scheut zonnebloemolie erover voor de onverzadigde vetten tijdens de Endurancetraining, en een vitaminen/mineralenmengsel. Ik voer behoorlijk wat hooi/kuil, omdat ze zo weinig de wei op komt. Hier doet ze het op het moment goed op.

Elke dag voor het rijden krijgt ze een poetsbeurt, en niet even gauw, maar vrij uitgebreid. Hier houdt ze absoluut neit van, maar goed, even pesten om een schone pony te hebben.. Daarna doen we wat oefeningetjes om de spieren op te rekken en de rug te verbeteren. Zadel erop, aansingelen en om de beurt de voorbenen naar voren om de huid onder de singel goed glad te hebben.

Ze heeft voor geen peesbeschermers of ander gedoe, vind ik tijdens Endurances in de weg zitten, en dat natte neopreen (zweet, modder, zand, water, regen..) kan behoorlijk irriteren. Achetr heb ik wel strijklappen. Af en toe wil ze nog wel ´es in een vreemd galopje of telgang vallen, en in een hoek heeft ze dan af en toe een ijzer tegen d´r been. Niet bevordelijk..

Ik rijd verder met een goed passend zadel, wat elke 3 maanden gecontroleerd wordt. Ook het hoofdstel past prima en schuurt niet.

Met Navy ben ik ook overgestapt op de 3 maandelijkse wormenkuur. Navy vindt het vreslijk vies, maar dat moet ze er maar voor over hebben.

Navy heeft 3 winterdekens, waarvan een echte isilatiedeken.. Helemaal tot aan de oren, lekker ingepakt. Voor aankomende winter moet ik er nog een hebben, een waterdichte, en dit keer een echt goede. Ik heb 2 zweetdekens, waarvan eentje met borst en kruissingels en bilkoorden. Die is tevens mijn wedstrijd/trailerdeken. Mijn vliegendeken heb ik inmiddels verkocht, paste niet goed. Ik heb een stuk of 7 halsters (vraag me niet wat ik ermee moet..), en 7 dekjes/shabrakken.

Hier doet ze het goed op, is lekker op conditie, vrolijk, zit lekker in d´r vel en ziet er goed uit. En daar doen we het voor!!

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 10:59

Ik vind Flair persoonlijk niet echt verwend, ze heeft het gewoon goed.

Ik loop niet de hele dag met haar de zeulen en aan haar te pulken, daar heb ik helemaal geen zin in. Mijn leven bestaat uit meer dan Flair alleen.
Flair krijgt een goede verzorging, goed voer, komt haar stal genoeg uit. Hoefsmid komt op tijd, veearts wanneer nodig.

Ik heb als het wat kouder word wel dekens om, ik heb 1 superdikke winterdeken, 1 gewone winterdeken, 1 tussendeken, 1 zomerdeken, 1 zweetdeken. Verder heb ik wel altijd beenbescherming om, Flair heeft al een keer een peesblessure gehad dus vind ik bescherming erg belangrijk.

Poetsen doe ik alleen als ik ga rijden, en als ik ga longeren. Er zijn ook dagen dat ik haar gewoon uit het land pluk, op stal zet, en voer geef.
Ze staat vanaf mei tot oktober hele dagen in het land en in de koudere periode kan ze in een grote buitenbak. (een uurtje)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 11:37

denz schreef:
Maar ik denk niet dat een paard denkt:"Gatver moet ik alweer dat dekje op,die heb ik gister ook al opgehad!!!"

Dat denkt ie inderdaad niet, maar zo'n nog nat, of keihard opgedroogd dekje zal toch niet zo prettig voelen. En daarbij ook schuurplekjes etc...

Als je niet zo intensief rijdt zal er ook minder noodzaak zijn, da's absoluut waar.

UniferB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 11:51

Ik ben denk ik wel een pietlut en pietje precies. Mijn paarden komen dus echt om in de spullen. Worden goed verzorgt, de catering is bij ons zeer uitgebreid en ik hou niet van viese spullen dus was ik me een ongeluk. (gelukkig wasmachine op stal) Verder hebben die van mij ook snel een deken op, vooral de schimmel da's echt een kouwkleum. Altijd bandages om met rijden en als ze er uit gaan beenbeschermers. Bhalve in het land maar da's meer omdat ik dat mijn schoonvader niet kan aan doen. Elke dag bij drie paarden pijpkousen om doen. Als het aan mij zou liggen liever wel dus....Pietlutje (?) Ook moeten de kapsels on orde zijn. Dus regelmatig de schaar er in! Tja, ik wil ze graag dat ze er tiptop bijstaan/lopen. En uiteraard moet mijn stal ook altijd opgeruimd en schoon zijn.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 15:42

pff ik ben van smmige wel het tegenovergestelde Haha!

Mijn knollen staan 24 uur buiten, worden alleen gepoetst als ik ga rijden en dan is het ff snel een borstel en rijden maar.
Felix nu ong 2 a 3x per week want daar rijd ik nu niet op.
Ach en als ze in de prut rollen jammer dan, dan is het wachten op regen en dan zijn ze weer schoon Haha!
Toileteren houd bij mij in 2x per jaar stukje staart knippen en de fjord zijn manen bijhouden.
Snorharen knippen vind ik zielig want die hebben ze nodig.

Wel loop ik elke dag ff de wei op om ze te controleren.
Smid, inentingen en wormenkuren gebeuren netjes op tijd omdat dit gewoon ter behoud van je paard is.
En op zijn tijd een gebits controle
In de winter staan ze s' nachts binnen in een schone box met goed voer.
Ik houd ze erg simpel maar ze zijn kern gezond en super gelukkig Party!!

nicolietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 15:59

nou, ik vind dat sommige wel heeeel er gaan in de verzoging van hun paard..

mijn paard krijgt aan voer: 2x per dag 1 tot 2 bak brokken(licht aan het weer)
ze krijgt 1 tot 2 plakken hooi per dag. water per zelfdrinker.

als ik haar rijdt, poets ik haar natuurlijk eerst, maar ook niet echt veel langer dan 15 min..
na het rijden spoel ik haar af, als eht mooi weer is, is het geen mooi weer en zweet ze wel heele rg en spons ik haar effe af..

als het mooi weer is komt ze gewoon elke dag op de wei..
en anders staat ze binnen met een extra plak hooi..

als ik niet rijdt wordt ze gewoon 15 min gepoetst..

ik voer gewoon goede brokken, naar mijn gevoel..
de hoefsmid komt als het nodig is.(haha. A.s. donderdag!!)
de Dierenarts komt ook als eht nodig is..en dat is snel nodig.ik bel snel de dierenarts als ik denk dat er iets niet helemaal goed gaat.

de stal wat vaak genoeg gemest, zo dat de stal niet vies is...

Ik heb 2 winterdekens, en een zweetdeken en een uitrijdeken,met zo'n gaat voor het zadel.

dat was het..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 17:23

s´morgens krijgen ze rond 07:30 bix en daarna gaan ze de wei in, weer of geen weer.
In de wei of in de stal hebben ze geen bandage´s om.
Als de temp. buiten onder de 10 C° gaat krijgen ze een deken op.
Eerst een dunne Rambo en als het gaat vriezen een dikke Rambo.
s`winters gaan ze rond 17:00 weer naar binnen en zomers rond 21:00, ligt er een beetje aan hoe laat het donker wordt en het weer.
Voeren doen we gewoon op het oog.
Ik ontworm ongeveer 6x per jaar en ze worden 1x ingeënt.
De hoefsmid komt om de 6a 8 weken.
Voor het rijden worden ze geborsteld en na het rijden afgesponst (mits het weer het toelaat) op weer geborsteld.
Als ze nat op stal komen krijgen ze een zweetdeken op.
Ik ben er vrij makkelijk mee, maar vind een goede verzorging wel erg belangrijk.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 19:44

Ik ben wat je noemt een grote zeikerd als het om verzorging gaat. Mijn spullen zijn goed voor elkaar. Ik poets uitgebreid en gebruik beenbescherming. Niet voor de pezen maar simpelweg omdat Maaraak zijn benen met ijzers kapottrapt. Ook mijn bescherming is van goede kwaliteit. WEl duur maar ik doe er dan ook even mee.

Verder heb ik erg veel dekens. Beter mee verlegen dan om verlegen. Wil daar absoluut niet aan tekort komen.

Goede hoefspullen, borstels, shampoo alles. is in orde. Verzorging vind ik heel belangrijk en nog veel belangrijker vind ik NAverzorging. Helaas vinden velen dat niet zo boeiend.