Paard alleen op weide?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elixir

Re: Paard alleen op weide?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 23:02

Ja ik vind het ook best kunnen, ik zal er dan waarschijnlijk ook wel voor gaan, en als ik zie dat het niet goed met hem gaat zal ik er wel een maatje bijbrengen Knipoog

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 23:06

ik denk dat je het best kunt proberen. als je merkt dat het echt niet goed met hem gaat kun je altijd nog voor een andere oplossing zoeken.

ik denk dat het erg per paard verschilt net als bij mensen, de een heeft het liefst altijd vrienden om zich heen en ander heeft liever rust.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 23:11

Ja idd marloezzke, ik ga het inderdaad ook proberen;) en ik kijk ook wel uit naar een paard die het gewoon is om alleen te staan, snap je.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 04:57

Vechten is trouwens ook een vorm van sociaal paardengedrag. Dat wij als ruiters er niet tegen kunnen dat ze daar een keer een wond of blessure bij oplopen, tja ...

Maar voor een paard is het gewoon om te stoeien, te rennen, elkaar te bijten en voor elkaar te zorgen.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 10:01

het is inderdaad het gedrag dat bij paarden hoort, maar dat neemt niet weg dat er dan dus geen kans op blessures is. een paard loopt snel een blessure op tijdens een dolpartijtje met een ander paard, dat risico willen de meeste niet lopen en zetten vaak daarom hun paard appart in de wei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 10:55

Ik heb nu 2 ponies, maar Dewi heb ik nu goed 1,5 jaar, daarvoor heeft Aman 5 jaar alleen gestaan Lachen Geen probleem, ook geen gezelschapsgeit / schaap / gans / whatever. Enige contact verder was in de zomer op de wei met wat koeien Lachen En natuurlijk buitenritten met een vriendin en haar pony. Imo kan het dus wel. Ik merk wel dat nu ik Dewi heb, Amanda heel erg aan haar klit, da's wel minder.

Ik heb Aman ook 1 jaar op pension gehad, dat ging een half jaar goed, en daarna begon ze te verzuren. Ze was namelijk nooit alleen, altijd paarden bij haar op de paddock of wei, en naast de stal met open wanden. Dus veel paarden om haar heen, is niet zo haar ding, maar een enkele vriendin, dat vindt ze hartstikke leuk.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 11:03

Mijn paard staat alleen, heeft wel andere paarden in het zicht. Ook ivm blessuregevaar.

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 11:12

Arie heeft in mijn verzorgperiode altijd alleen gestaan, vanaf dat hij 2 jaar was.
Aan de overkant stonden paarden en je zag dat hij het miste, meerennen als de paarden gaan rennen en die keken niet naar hem om.
Toen hij 8 jaar was is hij verkocht en ging hij met paarden staan.
Hij begon heel erg te kleven aan andere paarden.
Wanneer de andere paarden weggingen en hij moest alleen staan werd hij helemaal gek.

Niet iets om aan te raden dus, het gaat overigens nou wel gewoon normaal na een jaar. Lachen
Want hij is nu weer bij mij.

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 11:14

Celia schreef:
Maar vriendin haar paard loopt liever alleen in de weide, dan samen met een maatje, ze heeft geprobeert (omdat ze 3 paarden heeft) en ze probeerde er eentje op haar weide te stoppen, en ze vochten en zo, hij wou haar er echt niet bij, en ze heeft het afgewacht, maar ze had op de duur een erg grote bijtwonde, dus heeft ze haar ander paard geprobeert, en daar deed hij net hetzelfde, dan een paard van haar vriendin, en deed hij ook. Dus sommige paarden zijn wel liever alleen op de weide.

Ik vind het niet alleen egoïstisch maar ook ontzettend onpaardvriendelijk om een paard alleen te zetten.
Als mijn paard niet bij een ander paard zou kunnen staan, zou ik hem verkopen aan iemand die wel die mogelijkheid heeft. Dus in jou geval helemaal geen paard kopen.
Sommige paarden staan inderdaad liever alleen op de wei. Maar.. ze willen wel contact hebben met andere paarden, dus eventueel een draadje ertussen.
Het is echt niet goed voor paarden om ze alleen te staan.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-06 11:17

wat raard je niet aan abalaydi? Ja mijne zal geen paarden in zijn zicht krijgen, maar in de winter zal die wel iedere week twee keer ofzo lessen in een manege in groep, en ook samen met vriendin en haar paard rijden bij mij thuis. Dus hij zal gerust wel paarden zien.

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 11:18

Abalaydi schreef:
Arie heeft in mijn verzorgperiode altijd alleen gestaan, vanaf dat hij 2 jaar was.
Aan de overkant stonden paarden en je zag dat hij het miste, meerennen als de paarden gaan rennen en die keken niet naar hem om.
Wanneer de andere paarden weggingen en hij moest alleen staan werd hij helemaal gek.

Niet iets om aan te raden dus, het gaat overigens nou wel gewoon normaal na een jaar. Lachen

Lips are sealed Verward
Vind je dat gek! Eerst kon hij noooit bij andere paarden, vanaf dat hij 2 was Lips are sealed dus sociaal gerdag moest leren. Dan komt hij EINDELIJK in een "kudde", waar hij vreselijk aan gehecht is geraakt en er graag bij wilde horen, haal jij hem daar weer weg, omdat hij gek doet als hij niet bij zijn "kudde" is! :S
Hoe wreed!

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-06 11:19

Maar zoals ik al zei zoek ik wel een maatje, bv. een paard van iemand. Ik zie nog wel wat ik doe.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-06 11:22

Is een paard bij hem op de weide zetten dan een optie? Of is één paard ook te weinig ofzo?

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 11:32

een paard bij hem op de wei zetten is prima! Eventueel kan daar zelfs een draadje tussen.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-06 11:36

Ja dan zal ik daarvoor kiezen als iemand een weide zoekt voor zijn paard Knipoog

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 11:39

Ik vind het persoonlijk schandalig om je paard in zijn eentje in een weitje neer te zetten. In Zweden is dit zelfs verboden.

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 11:41

serieus?! wat geweldig! die wet zou in Nederland en België ook ingevoerd moeten worden!

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-06 11:59

Ja daar is het verboden.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-06 12:00

Maar zoals ik al zei, als ik hier eens rond rijdt, zie ik hier meer paarden alleen staan dan samen in de weide hoor. Maar ik ken wel iemand die een paard bij me op de weide kan zetten, moet die dan ook mee op stal? (omdat ik van plan ben om mijn paard snachts binnen te zetten (valt van de weersomstandigheden af))

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 12:07

Martine1232 schreef:
Abalaydi schreef:

Lips are sealed Verward
Vind je dat gek! Eerst kon hij noooit bij andere paarden, vanaf dat hij 2 was Lips are sealed dus sociaal gerdag moest leren. Dan komt hij EINDELIJK in een "kudde", waar hij vreselijk aan gehecht is geraakt en er graag bij wilde horen, haal jij hem daar weer weg, omdat hij gek doet als hij niet bij zijn "kudde" is! :S
Hoe wreed!

Zou je eens een beetje normaal kunnen reageren?
Dit is een voorbeeld, je hoeft mij niet te vertellen wat fout is.
Het is niet bij mij gebeurd- dus lees het nog een keer voordat je WEER uitvalt, want dat is wat je nu doet.
Het lijkt mij doodnormaal om een paard voor een ritje buiten ofzo weg te halen zonder een flippend paard achter te laten, niet?
Daarbij heb ik nooit gezegd dat hij daar weggehaalt word, maar dat hij bleef staan.
Het is inderdaad wreed hoe er met Arie in dat jaar is omgegaan, maar dat ligt niet in mijn handen.
Wat er NU met Arie gebeurd ligt wel in mijn handen, want hij is van mij: dus ik bepaal wat er gebeurd etc.
Ik zal nooit mijn paard alleen zetten.

Ach laatmaar: ik ga geen verantwoording afleggen voor iemand die van een onschuldig verhaal haar verhaal maakt. Lachen
Laatst bijgewerkt door Poenarie op 12-08-06 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 12:09

Celia schreef:
wat raard je niet aan abalaydi? Ja mijne zal geen paarden in zijn zicht krijgen, maar in de winter zal die wel iedere week twee keer ofzo lessen in een manege in groep, en ook samen met vriendin en haar paard rijden bij mij thuis. Dus hij zal gerust wel paarden zien.

Ik raad het je niet aan een paard alleen te zetten, paarden zijn kuddedieren, ondanks dat sommige mensen ze alleen zetten.
Ik zeg niet dat het ALTIJD fout is een paard alleen te zetten- want ik ken een paard die alleen staat en die kijkt niet eens om naar andere paarden.
Kan ook een reden hebben hoor, maar ik heb het idee dat hij het niet mist.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-06 12:11

Ja, ma ik zeg het, ik zoek wel een maatje ofzo.

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 12:12

Doe wat jouw het beste lijkt, doe het alleen niet ten koste van het paard.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-06 12:13

Ja ik kijk ook wel wat voor hem het beste is hoor.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 12:15

Het is echt beter voor de geestelijke gezondheid van een paard om niet alleen te zijn! Ik denk ook dat je zeker geen paard moet aanschaffen voor je eigen plezier als je het paard geen paardwaardig bestaan kunt geven en daar hoort contact met andere paarden bij!Er zijn inderdaad mensen die het op die manier doen. Dat wil niet zeggen dat het een goede manier van paarden houden is. Je hebt maar 1 stal begrijp ik? Dan is het lastig om ze te scheiden s'avonds. Misschien kun je een schuilstal maken waar ze allebij in kunnen als ze behoefte hebben. In de winter kun je ze dan daar mooi bijvoeren met hooi of kuil.