Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
heleen80 schreef:Goed gedaan dat je ze binnen hebt gezet! Als je zelf bibbert betekent dat ook dat je het koud hebt en dan ga je ook naar binnen (of trek je een extra trui aan) en alleen wat extra eten helpt bij mij niet als ik het koud heb dus denk ik bij paarden ook niet.

aerdenhout1 schreef:Allemaal heel leuk verzonnen hoor dat natural horsemanship maar men vergeet punt een..dat we geen oerpaarden meer hebben en ons klimaat met veel regen meer kwaad dan goed doet bij een paard! Kou is minder erg dan nattigheid! En een paard op een stuk weiland zonder enige beschutting en een droog stuk om te liggen is natuurlijk niet ideaal voor onze verwende dieren! Dus goed dat je ze binnen hebt gezet!
Tancreda4 schreef:aerdenhout1 schreef:Allemaal heel leuk verzonnen hoor dat natural horsemanship maar men vergeet punt een..dat we geen oerpaarden meer hebben en ons klimaat met veel regen meer kwaad dan goed doet bij een paard! Kou is minder erg dan nattigheid! En een paard op een stuk weiland zonder enige beschutting en een droog stuk om te liggen is natuurlijk niet ideaal voor onze verwende dieren! Dus goed dat je ze binnen hebt gezet!
Mee eens.
Ze kunnen nog met zulke goede argumenten komen, een rillend paard zet ik op stal met een pluk hooi, of krijgt een deken op. Ze kunnen me wat dat het met bibberen juist weer warm maakt... Als ik ril wil ik liever ook een jas aan. En ja ja, we kunnen ze niet met ons zelf vergelijken enzo... Maar in mijn ogen is rillen niet anders dan het toch net wat te koud hebben. Misschien maken ze zichzelf dan weer warmen juist door het rillen, amar voor mijn eigen gevoel gaan ze toch echt eventjes op stal of iets als ik ze zo zou aantreffen.
Waratje schreef:De theorie is heel leuk, maar feit blijft dat een paard gaat rillen als hij het KOUD HEEFT. Nou is dat op zich natuurlijk nog geen grote ramp als het een jong, gezond, ietsjes vet paard is. Maar als het gaat om een ouder paard, dat moeite heeft met voldoende vlees op zijn lijf te houden, dan gaat het teveel energie verstoken met dat rillen en dan is een deken of een beschutte stal echt heel nuttig.
En wat die sneeuw betreft, sneeuw is niet erg, maar regen in grote hoeveelheden en met wind erachter is dat wel. Want die geweldige vacht van die paarden geeft het uiteindelijk op tegen regen en wind en dan heeft het paard het serieus koud omdat de huid dus WEL nat wordt.
Leuk dat je met je 13 ponys nooit problemen hebt gehad, maar niet ieder paard is even koude-tolerant en heeft een goede (winter)vacht. Een anda bij ons op stal heeft het een stuk moeilijker met de regen van de laatste tijd als de haflinger die in precies dezelfde omstandigheden staat. Altijd kijken naar het paard en de fraaie theorieen van PN, ach, laten we het er op houden dat er wel een kern van waarheid inzit.
Armaris schreef:Waratje schreef:De theorie is heel leuk, maar feit blijft dat een paard gaat rillen als hij het KOUD HEEFT. Nou is dat op zich natuurlijk nog geen grote ramp als het een jong, gezond, ietsjes vet paard is. Maar als het gaat om een ouder paard, dat moeite heeft met voldoende vlees op zijn lijf te houden, dan gaat het teveel energie verstoken met dat rillen en dan is een deken of een beschutte stal echt heel nuttig.
En wat die sneeuw betreft, sneeuw is niet erg, maar regen in grote hoeveelheden en met wind erachter is dat wel. Want die geweldige vacht van die paarden geeft het uiteindelijk op tegen regen en wind en dan heeft het paard het serieus koud omdat de huid dus WEL nat wordt.
Leuk dat je met je 13 ponys nooit problemen hebt gehad, maar niet ieder paard is even koude-tolerant en heeft een goede (winter)vacht. Een anda bij ons op stal heeft het een stuk moeilijker met de regen van de laatste tijd als de haflinger die in precies dezelfde omstandigheden staat. Altijd kijken naar het paard en de fraaie theorieen van PN, ach, laten we het er op houden dat er wel een kern van waarheid inzit.
Een paard houdt zich warm dmv het rillen!
Daarbij,hoe kan je dat met zekerheid zeggen?Als je paard rilt zet je hem binnen dus nooit zal je het zekerweten.
Wij hebben een 20-ger die altijd met deken stond.Deze winter opeens zonder deken
Hij is het héél goed doorgekomen.
De paarden van nu zijn gewoon strontverwent,ik durf wedden dat de meesten liever buiten blijven in de regen staan grazen dan in de,volgens de mens,zo héérlijke stal. Uitzonderingen buiten beschouwing gelaten
Armaris schreef:Een paard houdt zich warm dmv het rillen!
Daarbij,hoe kan je dat met zekerheid zeggen?Als je paard rilt zet je hem binnen dus nooit zal je het zekerweten.
Wij hebben een 20-ger die altijd met deken stond.Deze winter opeens zonder deken
De paarden van nu zijn gewoon strontverwent,ik durf wedden dat de meesten liever buiten blijven in de regen staan grazen dan in de,volgens de mens,zo héérlijke stal. Uitzonderingen buiten beschouwing gelaten
Maar ik heb wel ondertussen genoeg paarden voorbij zien komen om het verschil te zien tussen paarden die je rustig buiten kunt laten staan (inclusief rillen) of welke je liever binnenhaalt of een deken opdoet. Niet ieder paard is hetzelfde!!
En ja, ze stonden toen op het gras, maar dat boeide volstrekt niet meer, dus dat onder alle omstandigheden doorgaan met grazen, dacht het toch niet....Yinnar schreef:Het is toch echt zo dat paarden geen dekens nodig hebben om warm te blijven en prima in staat zijn om zichzelf warm te houden. Daarom gaan ze ook rillen. Hoe weet je dat de vacht het uiteindelijk opgeeft bij zoveel regen? Heb je daar een voorbeeld van? Als de huid nat wordt is er iets mis met de vetlaag van de huid. Dit kan je verstoren door bijvoorbeeld te grondig te poetsen in de winter. Indien de vetlaag van de huid in orde is zal hij elke hoosbui kunnen weerstaan. Dat probeerde ik dus uit te leggen aan de hand van het voorbeeld met die sneeuw die op de rug van een paard blijft liggen. Ik heb overigens mijn pony's, op 3 na, niet van jongsaf aan. Akkie bijvoorbeeld mijn ruin is 17 jaar en stond bij zijn vorige eigenaresse in april met 2 winterdekens op. Och hij had het zo koud zei ze. Heel lief bedoeld van haar maar voor Akkie een crime. Ik heb hem gekocht en gelijk zijn dekens afgedaan. De winter ingegaan en afgewacht. Helaas werd hij verkouden en moest ik er een heel dun 1 grams waterdicht Harry's Horse dekentje opdoen. Een slechte weerstand had hij eraan overgehouden zei de veearts. De winter daarop toen het lange tijd regende en waaide heb ik er preventief een dekentje opgedaan omdat hij iets kuchte. Deze winter heb ik de deken eraf gelaten en het ging prima. Hij moest 2 winters wennen voordat dat kon want hij was te veel verwend. De pony van een vriendin van mij stond met 31 jaar nog zonder deken 24/7 buiten. Het rillen betekend echt dat een paard zich warm houd. Ga maar eens wat informatie vergaren. Je zult zien dat een deken wel tegenhoud dat de wintervacht erdoor komt en ja dan is het raadzaam om die deken er maar op te houden want anders heeft hij geen bescherming. Heb je ooit wel eens om een hoekje naar jou paard/pony gekeken als hij buiten stond in een onverwachte wind/regenhoos. Ik wel en wat doen ze. Ze staan met hun kont tegen de wind heerlijk te grazen. Ik heb een grote schuilstal. Er wordt s'winters praktisch nooit gebruik van gemaakt. Alleen als ik het hooi daar een keertje neer leg. Die zogenaamde theorieën van paard natuurlijk zijn wel gebaseerd op ervaringen. En dat zijn er veel meer dan die paar ponytjes van mij.

Yinnar schreef:Ik overschat naar mijn mening niets. Ik denk alleen vanuit het oogpunt van het paard wat ook het beste is. En draag uiteraard mijn mening uit (in het belang van het paard). Dit hoeft jouw mening niet te zijn maar ik probeer je alleen uit te leggen wat voor een paard zelf het beste is.
Yinnar schreef:Ik vind dat je wel een punt hebt met betrekking tot paarden die niet goed in hun vel zitten. Daarmee doel ik o.a. op te magere paarden. Natuurlijk moet je daar rekening mee houden en kijken of ze het aan kunnen net als met die strontverwende paarden die al jaren niet anders gewend zijn dan bij het minste of geringste naar binnen gezet te worden of een deken op krijgen. Mijn ruin is daar een voorbeeld van. Ik neem aan dat je bedoeld dat de combinatie van wind en regen een funest zou zijn voor de temperatuur van het paard geldt voor dit soort paarden? Maar hoe dan ook daar ging het in eerste instantie niet over. Het ging over of het rillen bij paarden betekende dat ze het koud hadden. Nou zoals al eerder door diverse mensen geschreven. Nee zo houden ze zich op temperatuur. En nee een deken is niet nodig als ze verder goed gezond zijn. En mocht dit niet het geval zijn houd het dan in de gaten en doe er pas eentje op als het echt niet anders kan.![]()
wil ik je wel laten weten dat je een prettige discussiepartner bent. Misschien kunnen we nog iets van elkaar opsteken.
Yinnar schreef:Voor paarden met een slechte gezondheid en paarden die te verwend zijn zal regen en wind misschien een funest zijn. Je moet de paarden niet generaliseren want er zijn legio paarden die gewoon met zeer slecht weer buiten staan en dit prima vinden. Dit baseer ik op het feit dat ze lekker achter in het land staan te eten. Anders verwacht ik wel ander gedrag. Dat verhaal van Silfre is er één op zich. Hoe wist ze bijvoorbeeld dat ze onderkoeld waren? Had ze ze getemperatuurd? Zoja zullen dat uitzonderingen zijn. Het komt mij vreemd voor want ijslanders komen van oorsprong toch uit een gebied waar het klimaat toch nog veel grilliger is dan hier. Wat betreft het bibberen dat heb ik niet allen van de PN site. Ik heb er zo'n beetje een studie van gemaakt omdat ook ik het beste wil voor mijn pony's. Ik ga nooit zomaar klakkeloos ervan uit wat iemad beweerd dat dat waar is. Ik zoek naar een onderbouwing en meer informatie. Het is zelfs door een veearts bevestigd en die zijn over het algemeen niet zo "natuurlijk" ingesteld. Ondanks dat we duidelijk van mening verschillenwil ik je wel laten weten dat je een prettige discussiepartner bent. Misschien kunnen we nog iets van elkaar opsteken.
ikke schreef:Yinnar schreef:Voor paarden met een slechte gezondheid en paarden die te verwend zijn zal regen en wind misschien een funest zijn. Je moet de paarden niet generaliseren want er zijn legio paarden die gewoon met zeer slecht weer buiten staan en dit prima vinden. Dit baseer ik op het feit dat ze lekker achter in het land staan te eten. Anders verwacht ik wel ander gedrag. Dat verhaal van Silfre is er één op zich. Hoe wist ze bijvoorbeeld dat ze onderkoeld waren? Had ze ze getemperatuurd? Zoja zullen dat uitzonderingen zijn. Het komt mij vreemd voor want ijslanders komen van oorsprong toch uit een gebied waar het klimaat toch nog veel grilliger is dan hier. Wat betreft het bibberen dat heb ik niet allen van de PN site. Ik heb er zo'n beetje een studie van gemaakt omdat ook ik het beste wil voor mijn pony's. Ik ga nooit zomaar klakkeloos ervan uit wat iemad beweerd dat dat waar is. Ik zoek naar een onderbouwing en meer informatie. Het is zelfs door een veearts bevestigd en die zijn over het algemeen niet zo "natuurlijk" ingesteld. Ondanks dat we duidelijk van mening verschillenwil ik je wel laten weten dat je een prettige discussiepartner bent. Misschien kunnen we nog iets van elkaar opsteken.
Dat moet JIJ nodig zeggen!!! JIJ beweerd nota bene dat ALLE paarden ALTIJD zonder deken zouden kunnen!!
Wat jij denkt en wat jij ergens leest is jouw zaak. Maar als je vervolgens gaat proberen mij die mening als een FEIT op te dringen, dan zit je ernstig fout.
Als ik jouw met een hamer van 3 kilo op je kop sla, dan ben je dood, dat is een FEIT
Als ik jouw een etmaal in je blootje in een vriescel van -30 hang, dan ben je dood, ook een FEIT
Als jij gaat beweren dat ELK paard tegen regen en kou kan omdat iemand dat met ÉÉN paard heeft uitgeprobeert, dan ben je ZEKER NIET bezig met feiten, maar met eenmalige waarnemingen. Bovendien zijn die waarnemeingen door veelvuldige ANDERE waarnemingen moeiteloos weerlegbaar.
Resumee: Iemand die beweert dat ELK paard ALTIJD zonder deken kan, die is nog niet verder dan tweede klas lagere school van de paardenkennis......................
kan ook een paard niet tegen overigens! Yinnar schreef:Dat is en dat blijft mijn mening!!! Waarom doe je in goedsnaam zo vijandig??? Wat heb ik jou aangedaan? Een discussie vind ik prima en erg leuk maar zoals jij reageert vind ik ronduit belachelijk. Ik dring jou mijn mening NIET!!! op. Jij moet zelf weten wat je doet. En ik heb overigens 13!!!!! pony's die allemaal 24/7 zonder deken staan.