Trillen... Van de kou?Of regen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wsundayl

Re: Trillen... Van de kou?Of regen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 19:28

Die van mij staat gewoon zonder deken, heb ook met maar eentje een keer gehad dat ze aan het rillen was, maar toen was het ook al een stuk later in het jaar.
Ik ben nooit zo van de dekens, ook omdat die van mij het tot nog toe ook niet nodig hebben gehad.

Kijk gewoon naar je eigen paardje en wat die aangeeft, elk paard is toch weer anders. En inderdaad als ze 24/7 staan indien nodig bijvoeren voor de extra energie die ze nodig hebben. Het gras is op het moment volgens mij in de meeste weilanden nu ook niet optimaal. Eerst die flinke droogte, nu de regen en de voedingswaarde van het gras begint af te nemen in augustus.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 19:29

bibberen zelfde als bij mensen , je warmt jezelf er meestal mee op
niets om je druk over te maken, tenzij ze beginnen te hoesten

heleen80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 19:36

Goed gedaan dat je ze binnen hebt gezet! Als je zelf bibbert betekent dat ook dat je het koud hebt en dan ga je ook naar binnen (of trek je een extra trui aan) en alleen wat extra eten helpt bij mij niet als ik het koud heb dus denk ik bij paarden ook niet.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 19:58

heleen80 schreef:
Goed gedaan dat je ze binnen hebt gezet! Als je zelf bibbert betekent dat ook dat je het koud hebt en dan ga je ook naar binnen (of trek je een extra trui aan) en alleen wat extra eten helpt bij mij niet als ik het koud heb dus denk ik bij paarden ook niet.

Zoals ik al zei,je kan een paard niet vergelijken bij een mens,de vacht is heel anders!

Bino_Pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 22:29

dat doen ze dus voor het warm te houden Knipoog
en idd, hooi houd hun ook lekker warm, dus zorgen dat ze altijd hooi beschikbaar hebben Knipoog
in de winter mogen ze uiteraard wel een deken op ! Lachen
wel goed dat je ze binnen gezet hebt, nu het zó slecht ligt!
als het echt érg slecht weer is dan zet je ze wel best binnen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 11:22

Onze paardjes (fjord + 2 tinkers) staan ook 24/7 in de wei, met als enige schuilmogelijkheid een stuk bos waar ze onder kunnen staan (moesten het stalletje van de gemeente afbreken).

Als het in september wat kouder begint te worden, en het regent al een tijd, dan bibberen ze ook wel eens. Maar ze zijn geen van allen ooit ziek geweest ofzo.
Gewoon lekker wat hooi geven, om aan te knabbelen en ze voelen zich kiplekker.

Bibberen hoort erbij Haha!
Dan krijgen ze 's winters weer een lekkere teddybeer vacht!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 11:26

aerdenhout1 schreef:
Allemaal heel leuk verzonnen hoor dat natural horsemanship maar men vergeet punt een..dat we geen oerpaarden meer hebben en ons klimaat met veel regen meer kwaad dan goed doet bij een paard! Kou is minder erg dan nattigheid! En een paard op een stuk weiland zonder enige beschutting en een droog stuk om te liggen is natuurlijk niet ideaal voor onze verwende dieren! Dus goed dat je ze binnen hebt gezet!

Mee eens.
Ze kunnen nog met zulke goede argumenten komen, een rillend paard zet ik op stal met een pluk hooi, of krijgt een deken op. Ze kunnen me wat dat het met bibberen juist weer warm maakt... Als ik ril wil ik liever ook een jas aan. En ja ja, we kunnen ze niet met ons zelf vergelijken enzo... Maar in mijn ogen is rillen niet anders dan het toch net wat te koud hebben. Misschien maken ze zichzelf dan weer warmen juist door het rillen, amar voor mijn eigen gevoel gaan ze toch echt eventjes op stal of iets als ik ze zo zou aantreffen.

mukkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 11:34

Tancreda4 schreef:
aerdenhout1 schreef:
Allemaal heel leuk verzonnen hoor dat natural horsemanship maar men vergeet punt een..dat we geen oerpaarden meer hebben en ons klimaat met veel regen meer kwaad dan goed doet bij een paard! Kou is minder erg dan nattigheid! En een paard op een stuk weiland zonder enige beschutting en een droog stuk om te liggen is natuurlijk niet ideaal voor onze verwende dieren! Dus goed dat je ze binnen hebt gezet!

Mee eens.
Ze kunnen nog met zulke goede argumenten komen, een rillend paard zet ik op stal met een pluk hooi, of krijgt een deken op. Ze kunnen me wat dat het met bibberen juist weer warm maakt... Als ik ril wil ik liever ook een jas aan. En ja ja, we kunnen ze niet met ons zelf vergelijken enzo... Maar in mijn ogen is rillen niet anders dan het toch net wat te koud hebben. Misschien maken ze zichzelf dan weer warmen juist door het rillen, amar voor mijn eigen gevoel gaan ze toch echt eventjes op stal of iets als ik ze zo zou aantreffen.

helemaal mee eens (met beide)
ik heb een fjord, maar ook die gaat s'winters lekker naar binnen met een dekentje op!
Hij staat nu buiten, maar als hij aan het bibberen is gaat ie lekker weer even een paar daagjes naar binnen (vooral met die koude regen) en als het weer wat opklaard hup! weer naar buiten! hij komt zoiezo als ie op stal staat, een paar uurtjes buiten, maar als het regent een lekker regendekje op!!

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 12:44

Mensen, vergeet niet dat wij mensen zijn en paarden paarden. Je kan ons niet vergelijken met een paard. Ik weet dat iedereen de beste bedoelingen heeft en veel van zijn paard/pony houdt als ze hem/haar binnen zetten als het regent of een dekentje op te doen als ze vermoeden dat hij/zij het koud heeft maar een paard zit echt anders in elkaar. Mijn pony's staan ook zomer en winter 24/7 buiten. De vacht past zich aan aan de weersomstandigheden. Neem als voorbeeld de winter als het sneeuwt. Is het ooit wel eens opgevallen dat de sneeuw op de rug van het paard blijft liggen? Hoe kan dat dan? Heeft hij/zij het dan niet enorm koud? Bij mij krijgen ze geen deken op en wel hierom(Bron paardnatuurlijk en mijn eigen ervaring met 13 pony's):
De vacht aan de buitenkant van je paard/pony is zo koud is dat de sneeuw blijft liggen. En dit is nou juist het bewijs dat je paard weinig warmte verliest. Als er warmte vanuit je paard naar buiten zou weglekken dan zou de vacht aan de buitenkant warm worden en zou de sneeuw dus smelten. Vergelijk dit met je eigen lichaam: Smelt de sneeuw sneller op de mouw van je jas of op je hand? Op welke plaats voelt het het koudste aan? Hiermee wil ik zeggen dat de vacht van het paard het zelf reguliert. De eigenaars die uit medelijden en goeie bedoelingen het dier naar binnen halen of een deken op doen doen meer kwaad dan goed. De nadelen van een deken zijn ook dat de vacht de functie die hij heeft niet kan doen. Het paard kan zijn vacht niet meet opzetten als hij.zij het koud krijgt omdat de deken de vacht plat drukt. En het immuunsysteem van het paard kan verzwakken door het gebruik van een deken. Met een paard die uiteraard al jaar in jaar uit voor elk wissewasje werden binnen gezet of waar bij het minste of geringste een deken opgelegd werd moet je uiteraard voorzichter te werk gaan. Zij kunnen een verminderde weerstand hebben is ook mij ervaring bij mijn ruin die in april nog met 2 dekens opstond toen ik hem kocht. Nu 3 jaar later kan hij eindelijk de winter door zonder deken. Maar om terug te komen op het trillen. Dit is een reflex wat ervoor zorgt ervoor dat het paard het warm krijgt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 14:07

De theorie is heel leuk, maar feit blijft dat een paard gaat rillen als hij het KOUD HEEFT. Nou is dat op zich natuurlijk nog geen grote ramp als het een jong, gezond, ietsjes vet paard is. Maar als het gaat om een ouder paard, dat moeite heeft met voldoende vlees op zijn lijf te houden, dan gaat het teveel energie verstoken met dat rillen en dan is een deken of een beschutte stal echt heel nuttig.
En wat die sneeuw betreft, sneeuw is niet erg, maar regen in grote hoeveelheden en met wind erachter is dat wel. Want die geweldige vacht van die paarden geeft het uiteindelijk op tegen regen en wind en dan heeft het paard het serieus koud omdat de huid dus WEL nat wordt.
Leuk dat je met je 13 ponys nooit problemen hebt gehad, maar niet ieder paard is even koude-tolerant en heeft een goede (winter)vacht. Een anda bij ons op stal heeft het een stuk moeilijker met de regen van de laatste tijd als de haflinger die in precies dezelfde omstandigheden staat. Altijd kijken naar het paard en de fraaie theorieen van PN, ach, laten we het er op houden dat er wel een kern van waarheid inzit. Knipoog

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 14:50

Waratje schreef:
De theorie is heel leuk, maar feit blijft dat een paard gaat rillen als hij het KOUD HEEFT. Nou is dat op zich natuurlijk nog geen grote ramp als het een jong, gezond, ietsjes vet paard is. Maar als het gaat om een ouder paard, dat moeite heeft met voldoende vlees op zijn lijf te houden, dan gaat het teveel energie verstoken met dat rillen en dan is een deken of een beschutte stal echt heel nuttig.
En wat die sneeuw betreft, sneeuw is niet erg, maar regen in grote hoeveelheden en met wind erachter is dat wel. Want die geweldige vacht van die paarden geeft het uiteindelijk op tegen regen en wind en dan heeft het paard het serieus koud omdat de huid dus WEL nat wordt.
Leuk dat je met je 13 ponys nooit problemen hebt gehad, maar niet ieder paard is even koude-tolerant en heeft een goede (winter)vacht. Een anda bij ons op stal heeft het een stuk moeilijker met de regen van de laatste tijd als de haflinger die in precies dezelfde omstandigheden staat. Altijd kijken naar het paard en de fraaie theorieen van PN, ach, laten we het er op houden dat er wel een kern van waarheid inzit. Knipoog

Een paard houdt zich warm dmv het rillen!
Daarbij,hoe kan je dat met zekerheid zeggen?Als je paard rilt zet je hem binnen dus nooit zal je het zekerweten.

Wij hebben een 20-ger die altijd met deken stond.Deze winter opeens zonder deken
Hij is het héél goed doorgekomen.

De paarden van nu zijn gewoon strontverwent,ik durf wedden dat de meesten liever buiten blijven in de regen staan grazen dan in de,volgens de mens,zo héérlijke stal. Uitzonderingen buiten beschouwing gelaten

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 17:19

Armaris schreef:
Waratje schreef:

Daarbij,hoe kan je dat met zekerheid zeggen?Als je paard rilt zet je hem binnen dus nooit zal je het zekerweten.

Wij hebben een 20-ger die altijd met deken stond.Deze winter opeens zonder deken

De paarden van nu zijn gewoon strontverwent,ik durf wedden dat de meesten liever buiten blijven in de regen staan grazen dan in de,volgens de mens,zo héérlijke stal. Uitzonderingen buiten beschouwing gelaten

Het is toch echt zo dat paarden geen dekens nodig hebben om warm te blijven en prima in staat zijn om zichzelf warm te houden. Daarom gaan ze ook rillen. Hoe weet je dat de vacht het uiteindelijk opgeeft bij zoveel regen? Heb je daar een voorbeeld van? Als de huid nat wordt is er iets mis met de vetlaag van de huid. Dit kan je verstoren door bijvoorbeeld te grondig te poetsen in de winter. Indien de vetlaag van de huid in orde is zal hij elke hoosbui kunnen weerstaan. Dat probeerde ik dus uit te leggen aan de hand van het voorbeeld met die sneeuw die op de rug van een paard blijft liggen. Ik heb overigens mijn pony's, op 3 na, niet van jongsaf aan. Akkie bijvoorbeeld mijn ruin is 17 jaar en stond bij zijn vorige eigenaresse in april met 2 winterdekens op. Och hij had het zo koud zei ze. Heel lief bedoeld van haar maar voor Akkie een crime. Ik heb hem gekocht en gelijk zijn dekens afgedaan. De winter ingegaan en afgewacht. Helaas werd hij verkouden en moest ik er een heel dun 1 grams waterdicht Harry's Horse dekentje opdoen. Een slechte weerstand had hij eraan overgehouden zei de veearts. De winter daarop toen het lange tijd regende en waaide heb ik er preventief een dekentje opgedaan omdat hij iets kuchte. Deze winter heb ik de deken eraf gelaten en het ging prima. Hij moest 2 winters wennen voordat dat kon want hij was te veel verwend. De pony van een vriendin van mij stond met 31 jaar nog zonder deken 24/7 buiten. Het rillen betekend echt dat een paard zich warm houd. Ga maar eens wat informatie vergaren. Je zult zien dat een deken wel tegenhoud dat de wintervacht erdoor komt en ja dan is het raadzaam om die deken er maar op te houden want anders heeft hij geen bescherming. Heb je ooit wel eens om een hoekje naar jou paard/pony gekeken als hij buiten stond in een onverwachte wind/regenhoos. Ik wel en wat doen ze. Ze staan met hun kont tegen de wind heerlijk te grazen. Ik heb een grote schuilstal. Er wordt s'winters praktisch nooit gebruik van gemaakt. Alleen als ik het hooi daar een keertje neer leg. Die zogenaamde theorieën van paard natuurlijk zijn wel gebaseerd op ervaringen. En dat zijn er veel meer dan die paar ponytjes van mij. Knipoog

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 22:56

Armaris schreef:

Dat jouw paard toevallig in een goede combinatie van omstandigheden leeft, maakt het geen maatstaf voor de hele Nederlandse paardenstapel!!!!!
Als ik voor mijn oude paard geen dekens had gebruikt, had ze de 29 bij lange na niet gehaald...........

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 07:53

Armaris schreef:

En hoe kun jij met zekerheid zeggen dat die theorie die je van PN afhaalt klopt? En nee, ik zet niet elk paard dat rilt binnen, soms zijn ze van iemand anders Tong uitsteken Maar ik heb wel ondertussen genoeg paarden voorbij zien komen om het verschil te zien tussen paarden die je rustig buiten kunt laten staan (inclusief rillen) of welke je liever binnenhaalt of een deken opdoet. Niet ieder paard is hetzelfde!!
Ik ken(de) ook paarden die op hoge leeftijd (30+) zonder deken enzo konden, maar ik ken(de) ook een aantal waarvoor dat echt niet opging en dan soms al voordat ze 20 werden. Daar moet je gewoon extra zorg aan geven.
Enne, met die lekkere novemberstorm vorig jaar wisten de paarden niet hoe snel ze naar binnen moesten gaan. Paardje dat tot dan toe niet snapte dat je aan de hand kon meedraven, had dat opeens zo goed in de gaten, dat ik moeite had om het hek op tijd open en dicht te krijgen Haha! Haha! En ja, ze stonden toen op het gras, maar dat boeide volstrekt niet meer, dus dat onder alle omstandigheden doorgaan met grazen, dacht het toch niet....

Yinnar schreef:
Het is toch echt zo dat paarden geen dekens nodig hebben om warm te blijven en prima in staat zijn om zichzelf warm te houden. Daarom gaan ze ook rillen. Hoe weet je dat de vacht het uiteindelijk opgeeft bij zoveel regen? Heb je daar een voorbeeld van? Als de huid nat wordt is er iets mis met de vetlaag van de huid. Dit kan je verstoren door bijvoorbeeld te grondig te poetsen in de winter. Indien de vetlaag van de huid in orde is zal hij elke hoosbui kunnen weerstaan. Dat probeerde ik dus uit te leggen aan de hand van het voorbeeld met die sneeuw die op de rug van een paard blijft liggen. Ik heb overigens mijn pony's, op 3 na, niet van jongsaf aan. Akkie bijvoorbeeld mijn ruin is 17 jaar en stond bij zijn vorige eigenaresse in april met 2 winterdekens op. Och hij had het zo koud zei ze. Heel lief bedoeld van haar maar voor Akkie een crime. Ik heb hem gekocht en gelijk zijn dekens afgedaan. De winter ingegaan en afgewacht. Helaas werd hij verkouden en moest ik er een heel dun 1 grams waterdicht Harry's Horse dekentje opdoen. Een slechte weerstand had hij eraan overgehouden zei de veearts. De winter daarop toen het lange tijd regende en waaide heb ik er preventief een dekentje opgedaan omdat hij iets kuchte. Deze winter heb ik de deken eraf gelaten en het ging prima. Hij moest 2 winters wennen voordat dat kon want hij was te veel verwend. De pony van een vriendin van mij stond met 31 jaar nog zonder deken 24/7 buiten. Het rillen betekend echt dat een paard zich warm houd. Ga maar eens wat informatie vergaren. Je zult zien dat een deken wel tegenhoud dat de wintervacht erdoor komt en ja dan is het raadzaam om die deken er maar op te houden want anders heeft hij geen bescherming. Heb je ooit wel eens om een hoekje naar jou paard/pony gekeken als hij buiten stond in een onverwachte wind/regenhoos. Ik wel en wat doen ze. Ze staan met hun kont tegen de wind heerlijk te grazen. Ik heb een grote schuilstal. Er wordt s'winters praktisch nooit gebruik van gemaakt. Alleen als ik het hooi daar een keertje neer leg. Die zogenaamde theorieën van paard natuurlijk zijn wel gebaseerd op ervaringen. En dat zijn er veel meer dan die paar ponytjes van mij. Knipoog

Ik weet redelijk goed waar de theorieen van PN op zijn gebaseerd en vrees dat jij hier iets overschat Knipoog
En ik weet onderhand drommels goed hoe paarden zich in verschillende weertypen gedragen en dan met name mijn eigen paard (19 en zonder deken!). De combinatie van wind en regen, en dan heb ik het niet over een buitje, is funest voor de temperatuur van een paard, zelfs als het niet helemaal tot de huid komt. Water geleidt namelijk perfect warmte, dus de warmte die het paard produceert wordt overgenomen door het water, als daar dan ook nog eens een lekkere wind langskomt om die warmte weer over te nemen, kun je misschien wel nagaan hoe goed een paard het ERRUG KOUD kan krijgen bij veel regen en wind. Zolang het paard in kwestie gezond in z'n vel zit en wat reserves heeft, kan dit ook nog best goedgaan, maar als je er eentje hebt die niet zo vet is en moeite heeft om vlees op de botten te houden dan gaat dat onherroepelijk fout. Dat gaat heel snel en dat voer je er niet meer zo even bij.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 09:55

Armaris schreef:

Kan dan toch ook terug gevraagd worden, hoe weet je met zekerheid dat een paard zich kiplekker voelt als hij rilt?? Misschien voelt hij nog niet koud aan bij de 'voelplaatsen', misschien kijkt hij idd met zn oortjes naar voren, en wordt hij niet echt ziek. Maar wie kan met zekerheid zeggen dat het zo is? Niemand, ze kunnen nu eenmaal niet praten
Knipoog

[qoute]Wij hebben een 20-ger die altijd met deken stond.Deze winter opeens zonder deken
[/quote]
Ben ik met je eens dat de paarden van nu meer verwend zijn. Die van mij krijgt geen deken op nooit, en staat met regen buiten, maar als ze rilt komt ze binnen. Daarnaast vind mevrouw het toch ook zelf niet echt geweldig in de aanhoudende regen en de stal is twee stappen van het hek verwijderd, dus zoveel moeite is het niet. Is ze opgedroogd en is het weer beter, hup weer naar buiten als het kan Lachen

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 11:19

Ben het met Waratje eens. Weersomstandigheden als sneeuw en regen zijn niet te vergelijken.

Vorig jaar november tijdens die storm (met heel veel wind en regen) hebben we we onze ijslanders apatisch en lichtelijk onderkoeld naar binnen gehaald. De meest brave en boelkloedige paarden reageerden gestresst en schrikkerig bij benadering. Ze waren als het ware de weg kwijt. Bij meerdere paarden was de vacht volledig doorgeregend en tot op de huid nat.
IJslanders zijn sterke paardjes en kunnen écht wel wat kou of een buitje aan. Wij houden ze zo natuurlijk mogelijk, niet wassen, weinig poetsen dus met die vetlaag zit het wel goed. Ze hadden al een beginnende wintervacht, sommigen hadden wat overconditie en er was ruim kuil voor handen om zich 'warm te eten', en dit bleek niet voldoende te zijn.
Het heeft uren geduurd voor ze weer droog waren.

Door deze eigen ervaring neem ik niet meer klakkeloos aan dat paarden probleemloos alle Nederlandse weersomstandigheden kunnen doorstaan.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 12:34

[/quote]
Ik weet redelijk goed waar de theorieen van PN op zijn gebaseerd en vrees dat jij hier iets overschat Knipoog
En ik weet onderhand drommels goed hoe paarden zich in verschillende weertypen gedragen en dan met name mijn eigen paard (19 en zonder deken!). De combinatie van wind en regen, en dan heb ik het niet over een buitje, is funest voor de temperatuur van een paard, zelfs als het niet helemaal tot de huid komt. Water geleidt namelijk perfect warmte, dus de warmte die het paard produceert wordt overgenomen door het water, als daar dan ook nog eens een lekkere wind langskomt om die warmte weer over te nemen, kun je misschien wel nagaan hoe goed een paard het ERRUG KOUD kan krijgen bij veel regen en wind. Zolang het paard in kwestie gezond in z'n vel zit en wat reserves heeft, kan dit ook nog best goedgaan, maar als je er eentje hebt die niet zo vet is en moeite heeft om vlees op de botten te houden dan gaat dat onherroepelijk fout. Dat gaat heel snel en dat voer je er niet meer zo even bij.[/quote]

Ik overschat naar mijn mening niets. Ik denk alleen vanuit het oogpunt van het paard wat ook het beste is. En draag uiteraard mijn mening uit (in het belang van het paard). Dit hoeft jouw mening niet te zijn maar ik probeer je alleen uit te leggen wat voor een paard zelf het beste is. Ik vind dat je wel een punt hebt met betrekking tot paarden die niet goed in hun vel zitten. Daarmee doel ik o.a. op te magere paarden. Natuurlijk moet je daar rekening mee houden en kijken of ze het aan kunnen net als met die strontverwende paarden die al jaren niet anders gewend zijn dan bij het minste of geringste naar binnen gezet te worden of een deken op krijgen. Mijn ruin is daar een voorbeeld van. Ik neem aan dat je bedoeld dat de combinatie van wind en regen een funest zou zijn voor de temperatuur van het paard geldt voor dit soort paarden? Maar hoe dan ook daar ging het in eerste instantie niet over. Het ging over of het rillen bij paarden betekende dat ze het koud hadden. Nou zoals al eerder door diverse mensen geschreven. Nee zo houden ze zich op temperatuur. En nee een deken is niet nodig als ze verder goed gezond zijn. En mocht dit niet het geval zijn houd het dan in de gaten en doe er pas eentje op als het echt niet anders kan. Knipoog

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 12:54

Yinnar schreef:
Ik overschat naar mijn mening niets. Ik denk alleen vanuit het oogpunt van het paard wat ook het beste is. En draag uiteraard mijn mening uit (in het belang van het paard). Dit hoeft jouw mening niet te zijn maar ik probeer je alleen uit te leggen wat voor een paard zelf het beste is.

Wat JIJ denkt dat voor het paard het beste is. Jij hebt daar een mening over, ik ook, maar wie bepaalt er wie van ons gelijk heeft? Of dat we misschien allebei een beetje gelijk hebben, of helemaal niet? Meestal bestaat er geen "heilige waarheid", de praktijk is meestal een stuk genuanceerder dan dat. Clown

Yinnar schreef:
Ik vind dat je wel een punt hebt met betrekking tot paarden die niet goed in hun vel zitten. Daarmee doel ik o.a. op te magere paarden. Natuurlijk moet je daar rekening mee houden en kijken of ze het aan kunnen net als met die strontverwende paarden die al jaren niet anders gewend zijn dan bij het minste of geringste naar binnen gezet te worden of een deken op krijgen. Mijn ruin is daar een voorbeeld van. Ik neem aan dat je bedoeld dat de combinatie van wind en regen een funest zou zijn voor de temperatuur van het paard geldt voor dit soort paarden? Maar hoe dan ook daar ging het in eerste instantie niet over. Het ging over of het rillen bij paarden betekende dat ze het koud hadden. Nou zoals al eerder door diverse mensen geschreven. Nee zo houden ze zich op temperatuur. En nee een deken is niet nodig als ze verder goed gezond zijn. En mocht dit niet het geval zijn houd het dan in de gaten en doe er pas eentje op als het echt niet anders kan. Knipoog

Nee, uiteindelijk is regen en wind voor ALLE paarden funest, zie ook de bijdrage van Silfre hierboven. Alleen het ene paard kan meer hebben dan het andere. Wel vindt ik dat als een paard staat te bibberen je wel heel goed op moet gaan letten of je actie moet ondernemen. Onderkoeling is niet alleen bij mensen gevaarlijk, maar ook bij paarden.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 14:48

[/quote]
Wat JIJ denkt dat voor het paard het beste is. Jij hebt daar een mening over, ik ook, maar wie bepaalt er wie van ons gelijk heeft? Of dat we misschien allebei een beetje gelijk hebben, of helemaal niet? Meestal bestaat er geen "heilige waarheid", de praktijk is meestal een stuk genuanceerder dan dat. Clown

Het paard bepaald wie gelijk heeft, jij en ik niet en wij moeten daarnaar handelen En zeker hebben we in bepaalde opzichten beiden gelijk (zie mijn vorige bericht) Waarheid is wel dat paarden een vacht hebben en mensen niet. Wij trekken een winterjas aan als we het koud hebben en paarden krijgen een wintervacht. Ondanks dat hebben paarden het toch warmer dan wij. Wel eens als het vriest je handen op je paard gelegd? Lijkt wel een kachteltje hè?

[/quote]
Nee, uiteindelijk is regen en wind voor ALLE paarden funest, zie ook de bijdrage van Silfre hierboven. Alleen het ene paard kan meer hebben dan het andere. Wel vindt ik dat als een paard staat te bibberen je wel heel goed op moet gaan letten of je actie moet ondernemen. Onderkoeling is niet alleen bij mensen gevaarlijk, maar ook bij paarden.[/quote]

Voor paarden met een slechte gezondheid en paarden die te verwend zijn zal regen en wind misschien een funest zijn. Je moet de paarden niet generaliseren want er zijn legio paarden die gewoon met zeer slecht weer buiten staan en dit prima vinden. Dit baseer ik op het feit dat ze lekker achter in het land staan te eten. Anders verwacht ik wel ander gedrag. Dat verhaal van Silfre is er één op zich. Hoe wist ze bijvoorbeeld dat ze onderkoeld waren? Had ze ze getemperatuurd? Zoja zullen dat uitzonderingen zijn. Het komt mij vreemd voor want ijslanders komen van oorsprong toch uit een gebied waar het klimaat toch nog veel grilliger is dan hier. Wat betreft het bibberen dat heb ik niet allen van de PN site. Ik heb er zo'n beetje een studie van gemaakt omdat ook ik het beste wil voor mijn pony's. Ik ga nooit zomaar klakkeloos ervan uit wat iemad beweerd dat dat waar is. Ik zoek naar een onderbouwing en meer informatie. Het is zelfs door een veearts bevestigd en die zijn over het algemeen niet zo "natuurlijk" ingesteld. Ondanks dat we duidelijk van mening verschillen Ach gut wil ik je wel laten weten dat je een prettige discussiepartner bent. Misschien kunnen we nog iets van elkaar opsteken. Knipoog

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 17:04

Yinnar schreef:
Voor paarden met een slechte gezondheid en paarden die te verwend zijn zal regen en wind misschien een funest zijn. Je moet de paarden niet generaliseren want er zijn legio paarden die gewoon met zeer slecht weer buiten staan en dit prima vinden. Dit baseer ik op het feit dat ze lekker achter in het land staan te eten. Anders verwacht ik wel ander gedrag. Dat verhaal van Silfre is er één op zich. Hoe wist ze bijvoorbeeld dat ze onderkoeld waren? Had ze ze getemperatuurd? Zoja zullen dat uitzonderingen zijn. Het komt mij vreemd voor want ijslanders komen van oorsprong toch uit een gebied waar het klimaat toch nog veel grilliger is dan hier. Wat betreft het bibberen dat heb ik niet allen van de PN site. Ik heb er zo'n beetje een studie van gemaakt omdat ook ik het beste wil voor mijn pony's. Ik ga nooit zomaar klakkeloos ervan uit wat iemad beweerd dat dat waar is. Ik zoek naar een onderbouwing en meer informatie. Het is zelfs door een veearts bevestigd en die zijn over het algemeen niet zo "natuurlijk" ingesteld. Ondanks dat we duidelijk van mening verschillen Ach gut wil ik je wel laten weten dat je een prettige discussiepartner bent. Misschien kunnen we nog iets van elkaar opsteken. Knipoog

Dat moet JIJ nodig zeggen!!! JIJ beweerd nota bene dat ALLE paarden ALTIJD zonder deken zouden kunnen!!
Wat jij denkt en wat jij ergens leest is jouw zaak. Maar als je vervolgens gaat proberen mij die mening als een FEIT op te dringen, dan zit je ernstig fout.
Als ik jouw met een hamer van 3 kilo op je kop sla, dan ben je dood, dat is een FEIT
Als ik jouw een etmaal in je blootje in een vriescel van -30 hang, dan ben je dood, ook een FEIT
Als jij gaat beweren dat ELK paard tegen regen en kou kan omdat iemand dat met ÉÉN paard heeft uitgeprobeert, dan ben je ZEKER NIET bezig met feiten, maar met eenmalige waarnemingen. Bovendien zijn die waarnemeingen door veelvuldige ANDERE waarnemingen moeiteloos weerlegbaar.

Resumee: Iemand die beweert dat ELK paard ALTIJD zonder deken kan, die is nog niet verder dan tweede klas lagere school van de paardenkennis......................

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 17:07

Als ik dit allemaal zo lees denk ik dat het ene paard gewoon wél
een deken nodig heeft met regen en wind (en noem maar op)
en het andere paard er geen last van heeft.
Maar ik denk dat als ze bibberen, toch echt wel liever naar stal willen
of een deken op hun rug hebben liggen dan.

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 17:13

Ons oudje had dit laatst ook, het is een IJslander nou en hij kan wel tegen een stootje. Ik denk dat hij gewoon weer moet wennen aan de weersverandering. Het was toch lang warm geweest en regende het ineens, niet dat het koud was hoor.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 17:20

ikke schreef:
Yinnar schreef:

Dat moet JIJ nodig zeggen!!! JIJ beweerd nota bene dat ALLE paarden ALTIJD zonder deken zouden kunnen!!
Wat jij denkt en wat jij ergens leest is jouw zaak. Maar als je vervolgens gaat proberen mij die mening als een FEIT op te dringen, dan zit je ernstig fout.
Als ik jouw met een hamer van 3 kilo op je kop sla, dan ben je dood, dat is een FEIT
Als ik jouw een etmaal in je blootje in een vriescel van -30 hang, dan ben je dood, ook een FEIT
Als jij gaat beweren dat ELK paard tegen regen en kou kan omdat iemand dat met ÉÉN paard heeft uitgeprobeert, dan ben je ZEKER NIET bezig met feiten, maar met eenmalige waarnemingen. Bovendien zijn die waarnemeingen door veelvuldige ANDERE waarnemingen moeiteloos weerlegbaar.

Resumee: Iemand die beweert dat ELK paard ALTIJD zonder deken kan, die is nog niet verder dan tweede klas lagere school van de paardenkennis......................

Dat is en dat blijft mijn mening!!! Waarom doe je in goedsnaam zo vijandig??? Wat heb ik jou aangedaan? Een discussie vind ik prima en erg leuk maar zoals jij reageert vind ik ronduit belachelijk. Ik dring jou mijn mening NIET!!! op. Jij moet zelf weten wat je doet. En ik heb overigens 13!!!!! pony's die allemaal 24/7 zonder deken staan. Als je niet op een normale manier kunt discussieren met mij reageer dan niet. Want wat je schrijft slaat kant nog wal als dit je reactie is op mijn verhaal. Dan heb je het niet goed gelezen! Dus reageer normaal en voer een normale discussie of laat mij met rust en ga iemand anders lastig vallen. Ik blijf bij mijn mening en als een ander hiervoor openstaat is dat fijn. Zoniet jammer! En hier Hamer kan ook een paard niet tegen overigens!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 17:31

Yinnar schreef:
Dat is en dat blijft mijn mening!!! Waarom doe je in goedsnaam zo vijandig??? Wat heb ik jou aangedaan? Een discussie vind ik prima en erg leuk maar zoals jij reageert vind ik ronduit belachelijk. Ik dring jou mijn mening NIET!!! op. Jij moet zelf weten wat je doet. En ik heb overigens 13!!!!! pony's die allemaal 24/7 zonder deken staan.

Dat klopt, maar verkondig dat dan niet als een feit. 13 paarden is niet veel op een bestand van meer dan 500.000 paarden...........
Dat 90% van de paarden zonder deken kan, maakt toch niet dat die resterende 10% OOK zonder deken MOET kunnen??
Het feit dat sommige paarden nodeloos een deken dragen, maakt niet dat alle paarden nodeloos een deken dragen, en DAT is wat jij schrijft en wat mij mateloos ergert. Als je dat niet bedoeld, schrijf het dan niet en het feit dat je 13 pony's hebt aanvoeren als onderbouwing van je mening is een zwaktebod..........

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 18:02

wat ik mij afvraag waarom gaan mijn paarden dan staan schuilen als het regent of onweert...
of gewoon sowieso slecht weer is ...
zodra ik het hek open doe met slecht waar mag ik zelf snel aan de kant springen want ze rennen toch zo hard ze kunnen naar stal....
en j ik heb heele gezonde paarde die ook hooi krijgen buiten en die dik zijn en zich toch voldoende warm kunnen houden...
behalve dan ons warmbloedje..die moet een deken op omdat hij te weinig wintervacht aan maakt..en dus staat te bibberen buiten met koude weer... maar hij is de enigste met deken...
veder heb nog oude merrie maar die heeft rede waarover ik zit te twijfelen haar dit jaar een deken om te gooien..maar laat haar maar zo lang mogelijk zonder..
maar mijn paarden zijn toch erg graag op stal met slecht weer...mischien omdat geen klein hokje is van 3 bij 3 maar een grote ruimte waar ze zelfs in kunnen rennen...
maar het verschilt echt per paard...maar als mij paard rilt breng hem toch echt naar binnen..