Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Cowgirl schreef:heb je het dan over een nat paard met een dikke vacht of een geschoren paard?
Is ie nat van de regen of van het zweet.
Een geschoren paard zal een deken op moeten omdat jij zijn jas hebt uitgetrokken.
Dus daarmee ook zijn warmte regelaar.
Denk niet dat je daar speciaal PN'er of zo voor moet zijn...beetje overdreven vind ik dat.
Mijn ervaring is dat ongeschoren paarden veel sneller droog worden zonder deken dan met deken.
Dat wist ik al voor iemand ook maar iets van PN had gehoord.
wat oude paarden betreft. Prima als ze moiete hebben met zich zelf op tempratuur te houden in de kou. Als mijne straks bejaard is en hij heeft echt en deken nodig op gure dagen zal hij die echt krijgen.
Cassidy schreef:Ik vind het erg afhankelijk van de situatie.
Een paard dat in de zomer dag en nacht op het land staat en verder niet bereden wordt, heeft van nature een vetlaag op de vacht die ervoor zorgt dat de vacht wel nat is, maar de huid niet. Het wordt een heel ander verhaal als we het paard dagelijks douchen, lekker wassen of grondig poetsen, daar haal je namelijk de vetlaag mee weg.
Waratje schreef:Mijn paard hoeft niet meer hard te worden, dat is ze alEn toch, als ze binnenkomt uit zo'n lekkere herfststorm, met bijna horizontale regen van net boven het vriespunt, dan waardeert ze het duidelijk dat ze binnen mag staan en kijkt ze niet eens lelijk als ik met een handdoek hier en daar de ergste nattigheid weghaal.
Citaat:Hoeveel PN-quoters hebben trouwens zelf gekeken hoe een badstoffen of fleecedeken in de praktijk werkt voor een nat paard? En hoe een gewone gevoerde regendeken werkt voor een oud paard? Kijk naar het paard en niet naar interessante verhalen!

Citaat:Zolang hij maar niet op de tocht staat.
Cowgirl schreef:Nog even over de werking van een deken op een natgeregend paard.
De deken zal het vocht opnemen maar druk tevens de haren plat waardoor het water op de huid kan komen.
Overigens zie ik geen nut om een natgeregend paard een deken op te doen.
Zijn huid is immers gewoon droog en ze hebben het verder echt niet koud.
Waratje schreef:Dus blijft mijn vraag: "Hoeveel PN-quoters hebben trouwens zelf gekeken hoe een badstoffen of fleecedeken in de praktijk werkt voor een nat paard?"
Foogul schreef:Een paard kan makkelijk opdrogen als hij nat wordt weggezet op stal, geen probleem. Je kan het paard natuurlijk een beetje helpen door hem droog te wrijven met stro, maar dat is niet noodzakelijk. Ik doe mijn paard in zo'n situatie alleen een wollen deken op als hij het echt koud heeft gekregen en staat te rillen.

Citaat:Ligt aan de situatie. Als het zomer is en ze zijn nat geregend, dan krijgen ze geen deken op. Maar als ik in de winter gereden heb en ze zijn nat dan krijgen ze een zweetdeken op.
GamblersCup schreef:Waratje schreef:Dus blijft mijn vraag: "Hoeveel PN-quoters hebben trouwens zelf gekeken hoe een badstoffen of fleecedeken in de praktijk werkt voor een nat paard?"
Ik weet niet hoeveel dat er zijn, maar ik in ieder geval wel. N.a.v. alles wat ik gelezen heb (en wat verdomd logisch klonk, al die aangeleerde dingetjes klonken opeens zó stom!) ben ik gaan kijken ja. En ze hebben gelijk.
Maar dat "ze hebben gelijk" is te ongenuanceerd. In de meeste gevallen klopt het wat daar staat, alleen gaan ze voorbij aan de uitzonderingen en hebben ze nooit serieus gekeken hoe je bijvoorbeeld dekens op de goede manier toepast. Ook dat moet je eens gaan controleren
GamblersCup schreef:Dus na uitproberen en logisch nadenken ben ik een voorstander van je paard zo paards mogelijk behandelen, en niet denken dat het een porceleinen poppetje is die hetzelfde functioneert als een mens.