Nat geregend paard: deken of droog wrijven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daisies

Re: Nat geregend paard: deken of droog wrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 12:35

Als mijn paarden nat zijn zet ik ze gewoon op stal. Ze drogen vanzelf

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 12:42

Cowgirl schreef:
heb je het dan over een nat paard met een dikke vacht of een geschoren paard?
Is ie nat van de regen of van het zweet.

Een geschoren paard zal een deken op moeten omdat jij zijn jas hebt uitgetrokken.
Dus daarmee ook zijn warmte regelaar.
Denk niet dat je daar speciaal PN'er of zo voor moet zijn...beetje overdreven vind ik dat.

Mijn ervaring is dat ongeschoren paarden veel sneller droog worden zonder deken dan met deken.
Dat wist ik al voor iemand ook maar iets van PN had gehoord.

wat oude paarden betreft. Prima als ze moiete hebben met zich zelf op tempratuur te houden in de kou. Als mijne straks bejaard is en hij heeft echt en deken nodig op gure dagen zal hij die echt krijgen.

Ik heb geen geschoren paard, dus ik heb ook niet echt veel ervaring met hoe een natte geschoren vacht werkt. Daar heb ik het dus niet (persé) over.
Het ging over natgeregende paarden, dus in dit kader heb ik het ook over een natgeregend paard. Dus blijft mijn vraag: "Hoeveel PN-quoters hebben trouwens zelf gekeken hoe een badstoffen of fleecedeken in de praktijk werkt voor een nat paard?"

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 16:09

Gewoon zo op stal. (Mits hij een gezonde vacht heeft)

Dani001

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 16:12

ach wat, geen deken, als hij van de weide afkomt kan hij best zo drogen op stal. Als je nou al met dekens gaat beginnen kan hij als het echt kouder wordt nergens meer tegen. Zolang het om deze temperaturen gaat niks te dekens voor mij. en zelfs als hij nat wordt met rijden, als hij voldoende uitgestapt wordt in functie van de spieren kan hij ook best zonder deken op stal; (moet wel zeggen dat ik de paarden bijna altijd afspuit of -was en dan gaat ze ook zo op stal!)

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 16:37

Ik doe ze alleen een wollen zweetdeken op na het rijden, natgeregend of niet. Dit doe ik om de warmte geleidelijk kwijt te raken.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 20:10

Cassidy schreef:
Ik vind het erg afhankelijk van de situatie.
Een paard dat in de zomer dag en nacht op het land staat en verder niet bereden wordt, heeft van nature een vetlaag op de vacht die ervoor zorgt dat de vacht wel nat is, maar de huid niet. Het wordt een heel ander verhaal als we het paard dagelijks douchen, lekker wassen of grondig poetsen, daar haal je namelijk de vetlaag mee weg.

Valt reuze mee hoor, ik was paard hier elke week (met teatreeshampoo, met rosborstel in rossen, zeer goed afspoelen), en poets elke dag grondig (rossen, met poetsblok en met harde borstel) (zoniet meerdere keren pd) vetlaag zit er nog steeds, ze staat immers nog steeds dag en nacht buiten in de regen of wat voor weer dan ook (ook swinters). Ik gebruik over het algemeen geen dekens, tenzij ik wedstrijd heb en haar schoon wil houden, dan word ze helemaaal ingepakt :p
Ziek is ze nooit, rillen doet ze niet, en ze presteerd zeer goed.

In frankrijk poetsen en waste we ook veel; en grondig, witte paarden moeten wel wit zijn natuurlijk, en die hebben ook nog nooit wat gehad, waren toch al gauw om en nabij de 40 paarden en ponys die allen altijd buiten staan...

Waratje schreef:
Mijn paard hoeft niet meer hard te worden, dat is ze al Haha! En toch, als ze binnenkomt uit zo'n lekkere herfststorm, met bijna horizontale regen van net boven het vriespunt, dan waardeert ze het duidelijk dat ze binnen mag staan en kijkt ze niet eens lelijk als ik met een handdoek hier en daar de ergste nattigheid weghaal.

Elk paard is anders. Mijn paarden willen absoluut nooit naar binnen, in wat voor stal dan ook.
Citaat:
Hoeveel PN-quoters hebben trouwens zelf gekeken hoe een badstoffen of fleecedeken in de praktijk werkt voor een nat paard? En hoe een gewone gevoerde regendeken werkt voor een oud paard? Kijk naar het paard en niet naar interessante verhalen!

Ik ben geen 'PN'er' (weet eerlijk gezegt niet eens waarvoor het staat haha), en ik kijk juist naar de paarden. Ik ben opgevoed met 'paard hoort buiten met zijn eigen deken; en geen nep nylon dek' 'paard is niet van porcelein'. En raad eens, we hebben ook nog nooit een ziek paard gehad.
Ook de oudjes stonden gewoon buiten, weer of geen weer. En ja, als ze het dan niet meer konden lieten we ze inslapen, ik ga geen dier wat 30 jaar buiten heeft gestaan nog een rottige oude dag geven door hem optesluiten in een stal of hem onnatuurlijk door te laten leven terwijl het lichaam aangeeft dat de tijd is geweest. Dáár doe je zo'n paard echt geen plezier mee.

Overigens heb ik hier in NL wel een staldeken, regendeken, fleecedeken, badstof deken en vliegen dek liggen, gekocht omdat 'iedereen' dat hier nou eenmaal had. Ik kwam er alleen algauw achter dat een fleecedeken zo snel koud word (vocht trekt in fleece en daar koelt het sneller af dan op de paardenvacht van een warm paard) dat het mijn paard alleen maar onderkoelde na inspanning waardoor ze júist problemen kreeg (longen en spieren). Heb het dus ook nooit meer gebruikt, alleen als ze droog is voor op de (tochtige) trailer. Badstof en wol had hetzelfde effect, alhoewel wol wel minder doordat het de warmte beter vasthield, maar ze werd daar wel sneller koud van. Heb liever dat ze heel langzaam afkoelt, dat is altijd beter na inspanning voor de spieren.
Ik quote niets, ik geloof nooit iemand op verhaal, moet het altijd zelf uitvinden.
Dus, als ze nat is en ik wil perse dat ze droog word, longeer ik haar even. Door de warmte die het lichaam produceert is ze zo droog.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 21:17

Ik heb geleerd een nat paard van de regen nooit droog te wrijven omdat je dan de natiigheid door de beschermende laag wrijft het het op de huid komt, waardoor ze ziek kunnen worden, gewoon laten drogen dus. Bezwete paarden wrijf je wel droog, omdat het vocht van de huid komt waardoor ze ook afkoelen, maar dit is natuurlijk noodzakelijk.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 17:02

Het paard overkomt hem niets als hij natgeregend op stal komt te staan. Zolang hij maar niet op de tocht staat.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 17:10

normaal zet ik hem gewoon binnen en klaar, eventjes zonder zadel rijden enzo..
maar laats haalde ik dries binnen en toen stond ie helemaal te rillen, toen heb ik dus maar even de zweetdeken opgedaan om hem te laten drogen Tong uitsteken

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 19:28

Citaat:
Zolang hij maar niet op de tocht staat.

Een paard hoort zowieso niet op de tocht. Hoe dik de vacht en hoe droog ook...van tocht wordt ie ziek.

Nog even over de werking van een deken op een natgeregend paard.
De deken zal het vocht opnemen maar druk tevens de haren plat waardoor het water op de huid kan komen.

Overigens zie ik geen nut om een natgeregend paard een deken op te doen.
Zijn huid is immers gewoon droog en ze hebben het verder echt niet koud.

Staan ze dan toch te rillen zet ze dan even op stal en geef ze bv een bak warme slobber om wat sneller op temp. te komen.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 05:45

Dat ben ik ook van mening, maar er zijn genoeg stallen waar paarden wel degelijk op de tocht staan Knipoog

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 14:32

Ik zou hem gewoon op stal zetten zonder iets, eventueel een zweetopnemend dekentje (heb zelf een wollen maar die gebruik ik enkel in de winter, als ik dat nu doe verstoor ik enkel de balans) maar die na een uur of 3 weer afdoen.

wreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 18:37

Ik zet hem ook gewoon nat op stal. Kan hij prima tegen.

summer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 11:19

Ligt aan de situatie. Als het zomer is en ze zijn nat geregend, dan krijgen ze geen deken op. Maar als ik in de winter gereden heb en ze zijn nat dan krijgen ze een zweetdeken op.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 12:37

Cowgirl schreef:
Nog even over de werking van een deken op een natgeregend paard.
De deken zal het vocht opnemen maar druk tevens de haren plat waardoor het water op de huid kan komen.

Overigens zie ik geen nut om een natgeregend paard een deken op te doen.
Zijn huid is immers gewoon droog en ze hebben het verder echt niet koud.

Als zijn huid nog droog is, is er inderdaad niet zoveel aan de hand, maar als je heftige regen hebt met een stormachtige wind erachter kan het voorkomen dat ze echt tot op de huid nat zijn. En dan mag je best een beetje helpen en mogen ze zeker wel een tijdje binnen staan om op te drogen.
Als mijn paard dus zo nat binnekomt, gaat er even een badstoffen deken op, die neemt alvast een stuk van het "bovenste" water op uit de vacht. Dan gaat die deken weer snel af, want anders maakt hij het paard juist kouder. Je kunt dan nog een keer of wat zo'n deken wisselen als je ze hebt (ik niet) en verder is het lekker hooi geven, droog bed in de stal en vooral geen tocht. Dan drogen ze verder wel op.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 23:09

Waratje schreef:
Dus blijft mijn vraag: "Hoeveel PN-quoters hebben trouwens zelf gekeken hoe een badstoffen of fleecedeken in de praktijk werkt voor een nat paard?"

Ik weet niet hoeveel dat er zijn, maar ik in ieder geval wel. N.a.v. alles wat ik gelezen heb (en wat verdomd logisch klonk, al die aangeleerde dingetjes klonken opeens zó stom!) ben ik gaan kijken ja. En ze hebben gelijk.

En dan het verschil tussen onze paarden; mijn paard wordt natuurlijk gehouden, ze is nooit ziek geweest, heeft het ontzettend naar d'r zin en ja, staat regelmatig zeiknat in de regen. Maar naar binnen? Nee hoor, wil ze niet.
Het paard van mijn stalgenootje werd altijd verzorgd zoals de meeste het op een manege te elren krijgen. Deken hier, zweetdeken daar, regendruppeltje? Oh jee, paard naar binnen! En dan vind ze het gek dat haar paard veel vatbaarder is voor verkoudheid enzo. Nu worden de paarden gelijk behandeld hier, en na 2 jaar is dit paardje de ruigheid zelve. Lekker buiten, het hele jaar door. Komt geen deken aan te pas. En hoe vaak verkouden geweest het afgelopen jaar? Geen 1 keer.
Dus na uitproberen en logisch nadenken ben ik een voorstander van je paard zo paards mogelijk behandelen, en niet denken dat het een porceleinen poppetje is die hetzelfde functioneert als een mens.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 23:15

Foogul schreef:
Een paard kan makkelijk opdrogen als hij nat wordt weggezet op stal, geen probleem. Je kan het paard natuurlijk een beetje helpen door hem droog te wrijven met stro, maar dat is niet noodzakelijk. Ik doe mijn paard in zo'n situatie alleen een wollen deken op als hij het echt koud heeft gekregen en staat te rillen.

Was de eerste reactie die ik las, maar volkomen mee eens. Van regen is een paard nog nooit gestorven bij wijze van. Daar kunnen ze best wel tegen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 07:39

Citaat:
Ligt aan de situatie. Als het zomer is en ze zijn nat geregend, dan krijgen ze geen deken op. Maar als ik in de winter gereden heb en ze zijn nat dan krijgen ze een zweetdeken op.

Maar dit zijn 2 verschillende situaties.

Bij de een komt het water van boven en bij de ander komt het water van onder.

Bij het rijden wordt de huid nat. In een erg nat geval leg ik ook even een (half) uurtje een deken op. Weet ik in iedergeval dat de ondervacht weer droog is als ie weer naar buiten gaat.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 12:00

GamblersCup schreef:
Waratje schreef:
Dus blijft mijn vraag: "Hoeveel PN-quoters hebben trouwens zelf gekeken hoe een badstoffen of fleecedeken in de praktijk werkt voor een nat paard?"

Ik weet niet hoeveel dat er zijn, maar ik in ieder geval wel. N.a.v. alles wat ik gelezen heb (en wat verdomd logisch klonk, al die aangeleerde dingetjes klonken opeens zó stom!) ben ik gaan kijken ja. En ze hebben gelijk.

Ja, tuurlijk klinkt het logisch het is een techneut die het schrijft Duivel Maar dat "ze hebben gelijk" is te ongenuanceerd. In de meeste gevallen klopt het wat daar staat, alleen gaan ze voorbij aan de uitzonderingen en hebben ze nooit serieus gekeken hoe je bijvoorbeeld dekens op de goede manier toepast. Ook dat moet je eens gaan controleren Vork

GamblersCup schreef:
Dus na uitproberen en logisch nadenken ben ik een voorstander van je paard zo paards mogelijk behandelen, en niet denken dat het een porceleinen poppetje is die hetzelfde functioneert als een mens.

Ben ik het helemaal mee eens, met daarbij wel de nuancering dat je goed naar het individu blijft kijken en je behandeling daar op aanpast.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 14:43

Uiteraard, ik kan ook alleen maar praten over onze 3 paarden.

En wat die eerste opmerking betreft; ik sprak over het gebruik van een zweetdeken. En dáár hebben ze gelijk mee, de vacht van een paard werkt net zo als een zweetdeken, dus dubbelop hoeft niet. En dan heb ik het natuurlijk niet over bijvoorbeeld geschoren paarden, maar over de mijne. Die niet verwend zijn en gewoon goed in de vacht zitten.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 14:45

natgeregend paard gewoon zonder poespas op stal zetten.
Geen deken op, niet droogwrijven met stro/handdoek or whatever...
Gewoon op stal met flink wat hooi en hij/zij redt zich prima dan.

Laat de natuur het maar zelf regelen Lachen

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 14:01

Ik ben ook een over bezorgt baasje. Ik ben net in de hele harde regen en onweer naar me paard toe gereden op de fiets om hem binnen te halen. Vind het maar niks als hij dan buiten staat.

De tempratuur is nu nog goed dus ik hem hem gewoon op stal gezet. In de winter gooi ik hem dan nog wel eens onder het solarium of probeer ik hem met dekens droog te krijgen. Maar dat is nu nog niet nodig.

Vlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 15:48

Ik zet mijn paard ook altijd gewoon binnen als ze nat is, zondar deken en zonder haar af te drogen.
In het wild komen er toch zeker ook geen kaboutertjes om na de regen de paarden even droog te wrijven of om ze een dekje op te doen? Clown

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 20:00

Pas op wat je zegt hier over "in het wild" want je krijgt hier gelijk commentaar dat ze "in het wild" ook niet gereden worden.
Wat die lui dan even vergeten dat het páárden zijn, in het wild en bij ons mensen, en ze functioneren nog steeds als páárden en niet als mensen.

Ik vind dat je gelijk hebt overigens.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 20:45

Ik doe meestal de fleecedeken op en zet haar dan in de stal, gewoon voor mijn eigen gevoel Lachen