Wat kan ik aan stallingsgeld vragen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Re: Wat kan ik aan stallingsgeld vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 23:07

GamblersCup schreef:
Stal is in Duitsland, de prijzen hier zijn te vergelijken met Nederland voor zover ik weet. In ieder geval bij maneges en grotere pensionstallen.

Wij zitten vlakbij de Duitse grens! (ter hoogte van drenthe/overijssel)
En een grote pensionstal/manege en hier hebben we dus binnen en buitenhal.
Ruime boxen met luik, uitrij mogelijkheden, paddock, weide (omheining hout)
2 x per dag brok en 2x per dag hooi, zadelkast. (er word ook elke dag gemest voor je)
Kosten 157 per pony en 206 per paard!

IK vind niet dat je kunt zeggen de prijzen in Duitsland zijn te verglijken met die in nederland.
Want in nederland zijn ze al niet te verglijken.
Bij de een betaal je 300 euro en bij de ander 150.
Dus hoe kan je dat met elkaar verglijken.
Ik zou er ongeveer tussen de 100 en 125 euro voor vragen.
Ligt een beetje aan het paard.
Ik bedoel is het een B pony'tje of een paard?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 23:10

Jawel, ik bedoelde dus dat de prijzen hier ook zo verschillen per regio. In de stad waar je alleen op de manege terecht kunt is het veel duurder dan het platteland, waar ik zit.

Ik kom zelf uit Friesland, heb jarenlang in de randstad gewoond en omdat ik nu in Duitsland woon, niet zo ver over de grens, weet ik globaal de prijzen in het oosten van Nederland. Dus ja, over het algemeen komen de prijzen, inclusief de verschillen qua regio/stad/platteland, wel degelijk overeen. Knipoog

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 23:13

En dat is dus precies waarom ik niet precies weet wat te vragen. Omdat er van die grote verschillen zijn.

Daarbij komt ook nog dat een grote stal/manege/pension groot inkoopt (voer, hooi, stro) en dus goedkoper uit is als een particulier zoals ik, die het volle pond moet betalen per baal en zak voer.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 23:34

Kijk eens bij mensen in de buurt wat ze vragen.
Ga af op hoeveel kosten je maakt! + een beetje extra
En probeer dan onder de prijs van je buren te zitten.

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 23:46

ik vind 150 a 200 euro redelijk. maar zoals men al zei, het is afhankelijk van de regio.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 23:50

Antwoord op Daantjuh:
Dat gaat dus niet helaas, er zijn hier zo goed als geen pensionstallen in de buurt. Klein dorpje, tussen de boerderijen waar ze de paarden tussen de koeien hebben staan.

Ik moet dus uitgaan van de kosten die ik aan alles heb (voer, hooi etc.) en ik heb geen zin om mezelf voor een ander voor niets uit de naad te werken. Daar moet ook wat tegenover staan natuurlijk. Hiervan moet ik dus een prijs knutselen.

shaviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 23:54

nou voor 150 of 200 euro kom ik gelijk bij je staan haha.
ik ben elke maand tussen de 220 en 280 euro kwijt.
tis naar eigenverbruik je prijs je hebt alleen vaaste box huur van 97 euro en vaste kuilgras bedrag van 34 euro de rest is naar verbruik

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 23:58

Shaviera: daar zit ook wel weer wat in... betalen naar gebruik.
Kan zijn dat ze meer hooi willen of meer voer. Of het paard maar een aantal uur per dag op de wei willen hebben en hierdoor het hele jaar door stro nodig hebben.

Misschien maar beter om een richtprijs te stellen (en dan ga ik toch maar uit van die 125 - 150 euro) en als iemand interesse heeft gewoonweg bespreken wat ze willen en n.a.v. de eisen/wensen de prijs aanpassen.

Lastig hoor! En niemand een tip om de paddock wat meer rijdbaar te maken?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 00:00

GamblersCup schreef:
Antwoord op Daantjuh:
Dat gaat dus niet helaas, er zijn hier zo goed als geen pensionstallen in de buurt. Klein dorpje, tussen de boerderijen waar ze de paarden tussen de koeien hebben staan.

Ik moet dus uitgaan van de kosten die ik aan alles heb (voer, hooi etc.) en ik heb geen zin om mezelf voor een ander voor niets uit de naad te werken. Daar moet ook wat tegenover staan natuurlijk. Hiervan moet ik dus een prijs knutselen.

Nou dan moet je dus een rekeningetje gaan maken.
Wat ben je kwijt aan onderhoud?
En hoeveel wil je voor je inspanning krijgen!
En hou ook rekening mee met de vraag die er naar pensionstalling bij jou in de buurt is en de facaliteiten die je te bieden hebt.
Want je hebt niet veel luxe, dus daar kan je niet veel voor vragen!
Voor mij zou dat ook echt een minpuntje zijn!

+ ik denk als er veel paarden daar bij een boertje staan dat dat heel goedkoop is.
Ik heb vroeger mijn pony ok bij een boer gehad (binnebak op 5 minuten wandelen, en verder dezelfde facaliteiten die jij had.)
Ik betaalde daar 125 gulden (is wel 10 jaar geleden hoor)
En als er voor mensen in de buurt de optie is om goedkoop bij een boer te stallen ze daar dus ook eerder heen gaan.
Als je nou de facaliteiten had gehad zou je een pluspuntje op de boeren uit jouw buurt hebben.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 00:01

GamblersCup schreef:
Shaviera: daar zit ook wel weer wat in... betalen naar gebruik.
Kan zijn dat ze meer hooi willen of meer voer. Of het paard maar een aantal uur per dag op de wei willen hebben en hierdoor het hele jaar door stro nodig hebben.

Misschien maar beter om een richtprijs te stellen (en dan ga ik toch maar uit van die 125 - 150 euro) en als iemand interesse heeft gewoonweg bespreken wat ze willen en n.a.v. de eisen/wensen de prijs aanpassen.

Lastig hoor! En niemand een tip om de paddock wat meer rijdbaar te maken?

Dit zou inderdaad een goede optie zijn.
Betalen naar verbruik, + een kleine beetje extra voor jou!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-06 00:08

Nou, 1 ding scheelt: de paarden die bij de boeren in het land staan zijn van hun zelf, of van de kinderen. Omdat de mensen hier in de buurt zelf boerderijen hebben kunnen ze zelf de paarden kwijt, maar ze verhuren niet. (iedereen kent elkaar hier, dus dat weet ik zeker)

Daarom zou het dus een persoon uit de stad moeten zijn, die goedkoper wil stallen. Mensen hier uit het dorp en directe omgeving hebben zelf de ruimte, maar nemen geen vreemde paarden aan. Hebben alleen een weiland en misschien een stal, maar geen paddock, geen spuitplaats, geen zadelkamer, geen persoon die de boel regelt/voert/buiten brengt en binnen haalt/uitmest.

Ik denk ook inderdaad niet dat het een stal is voor een fervente dressuurruiter ofzo, die faciliteiten heb ik niet, daar heb je gelijk in. Maar iemand die een pony heeft voor de kinderen of iemand die goedkoper wil staan als op de manege en graag buiten rijdt.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 00:10

Ja die mensen moet je zien te krijgen (aan te spreken)
Ik ben op die manier ook begonnen met mijn pony!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-06 00:15

Dat wordt briefjes ophangen in de supermarkt... Haha!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 00:18

Haha, dat denk ik wel!

supertygetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 01:09

Ik zou ook uitgaan van rond de 150 euro en dan gewoon met de mensen praten. Vragen waar zij aan dachten en er ook rekening mee houden wat hun wensen zijn en hoeveel extra werk en kosten jou dat geeft. Succes! Lachen

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 12:31

ik vind een bedrag wat je kunt vragen van 150,00 euro rieel, met inbegrip van stro, hooi / kuil, bix, voeren, binnen en buitenzetten en weidegang en in de winter uitloop. Het hebt toch ook je onderhoudskosten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 18:56

Ik heb gekeken naar de kosten van het land en dat gedeeld door het aantal paarden dat je er op kunt houden het jaar rond. Bij ons zit je dan al snel aan zo'n 40 a 50 euro per maand als je het land er zelf voor gekocht hebt (25.000/ha tegen 4% rente, 2 paarden per ha). Pachtprijzen liggen vaak lager geloof ik.
Dat wilde ik in elk geval vragen voor weidegang, met daarbovenop de andere kosten zoals ruwvoer, water, strooisel etc. Wel of niet krachtvoer en wel of niet stal uitmesten, enten en/of ontwormen is dan een optie...

Je houd als particulier niet veel over aan stalling aanbieden (in onze regio), is meer een tegemoetkoming in de vaste lasten van je land. Misschien dat mensen in duurdere regio's er meer aan over houden, maar daar liggen de grondprijzen meestal ook hoger.

Ik zou dus ook zeggen: bereken een basisprijs voor weidegang en bereken kosten voor bepaalde opties die ze kunnen kiezen aan de hand van prijzen van verbruik en wat je zelf extra wilt verdienen aan klussen als uitmesten etc.
50 á 60 euro voor weidegang in de zomer en 120 tot 150 euro voor winterstalling incl de dingen die jij noemt lijken me eerlijke prijzen.

Ik zou ook zomer en winter verschillende prijs doen ivm die 24 uur weidegang in de zomer, of ze moeten per jaar willen betalen. Anders zit je in de winter misschien onder de prijs en in je "terugverdientijd" zoeken ze een goedkopere plek...

clara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 18:12

Ik betaal voor ong. dezelfde faciliteiten + buitenbak 115 euro. Dit is in Brabant.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-06 22:09

Wat een enorme verschillen he! Ik krijg bijna medelijden met de portemonnee van de mensen in de dure gebieden! Haha!

loutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 08:48

ik sta nu nog op stal waar ik een buitenbak heb (niet ech goed rijdbaar, vaak veel te zwaar) en een klein stukje weiland en een padockje + 3 stalletjes.

Ik betaal zomers 75 zonder stalling
ik betaal 's winters 100 euro zonder stalling
met stalling is de prijs 125

incl.: halve baal hooi, gebruik buitenbak

excl: weiland mesten (Wat veel werk is, ook al staan er maar 2 paarden in), paarden voeren, binnen en buiten zetten, uitmesten.

Ik stond eerst bij een stal voor 160 euro per maand:
- incl. slecht rijbare buitenbak
- groot weiland
- incl. hooi (wordt gevoerdt)
- incl stalling
- excl. uitmesten
- incl. binnen en buiten zetten
- incl. voeren ('s ochtends en 's avonds krachtvoer)
- stal moet je zelf klaar maken (hooi en water voor de nacht)

Rafarta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 10:28

Hondervijftig euro, vind ik wel een nette prijs.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 10:30

Ook zonder bak, met alleen een in-de-zomer-rijdbare paddock en de rest buitenrijden?

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 10:56

Je biedt weinig faciliteiten. Er is geen bak en het komt er dus op neer dat je in de zomer alleen weidegang biedt met eventueel bijvoeren van hooi en verder helemaal niets. Binnen/buitenzetten is niet van toepassing aagezien ze 24 uur per dag op het land staan en brok voer je niet bij. Spuitplaats is er zo te lezen ook niet en aangezien je denk ik niet wil dat je pensiongast in jouw huis komt is er voor de ruiter ook geen plek om even wat te drinken of naar de wc te gaan.

Voor alleen weidegang vind ik 100 euro eigenlijk wel het maximum wat je kan vragen. In de winter zou je dan wat meer kunnen vragen omdat je dan natuurlijk meer werk hebt door het uitmesten van de stal en de extra kosten van het stro plus dat je dan wel bijvoert. Dat er geen bak is, is dan extra nadelig omdat het mij niet aanlokkelijk lijkt om in het donker in een bos te rijden. Dus 125 vind ik dan wel het maximum.

Hierbij is het wel een voordeel dat je geen echte pensionstal hebt waar je er rekening mee moet houden dat je het bedrag niet te hoog vaststeld zodat je alle boxen gevuld kunt krijgen.

Sommige mensen geven hier aan dat ze wel 200 euro willen betalen. Kan je zo iemand vinden. Prima toch maar ik zou er niet van uit gaan.

Het beste kun je volgens mij een berekening maken wat je minimaal wil ontvangen ivm met de kosten die jij hebt en de tijd en moeite die je er in steekt. Dan gewoon een advertentie plaatsen met n.ot.k. en afwachten of er veel reacties komen.
Reageren er maar weinig mensen dan je minimum prijs aan houden. Reageren er veel dan kun je kijken of er mensen tussen zitten die bereid zijn meer te betalen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 11:16

Spuitplaats is er, we hebben een Party Raum met koelkast, keukentje (dus schoon water, iets te knabbelen) en toilet waar gebruik van gemaakt kan worden. Dit zijn dingen die ik vergeten ben te melden, ik heb daar totaal niet aan gedacht.
De paddock is in zo'n staat dat ie van ongeveer Maart tot en met Oktober als bak gebruikt kan worden (zandbodem en groot genoeg). Met verlichting. Helaas is ie in de winter te nat en glad, dus kunnen we daar niet rijden en gebruik ik de paddock om de paarden buiten te zetten.

Als de paarden 24/7 buiten staan, ben ik wekelijks een paar uur bezig het land mestvrij te krijgen. De ongebruikte stukken worden af en toe met kunstmest behandeld en uiteraard worden de paarden dagelijks bezocht. (al is dit laatste erg logisch en kost dat niets, ik wil weten of alle paarden in orde zijn, hoe het zit met wondjes, hoeven e.d., ook bij paarden die niet van mezelf zijn)
Brok voer ik bij als de persoon dat wil natuurlijk, MIJN paard kijgt niets extra's in de zomer ivm het feit dat ze meer op het land vakantie viert als werkt. Bloos

Ik hoef inderdaad de stal niet vol te hebben, mijn paard zal nooit alleen staan (dan koop ik er zelf een tweede bij) en het gaat mij erom dat het gezelliger is met nog een persoon en paard (ook voor de paarden). Ik hoef er niet rijk van te worden, ik wil alleen geen werk voor niets doen.
Iemand die minder wil/kan betalen maar waar het beter mee klikt als iemand die de hoofdprijs wil betalen voor de " service" (geen moer aan je paard te hoeven doen behalve de leuke dingen als rijden) is ook zeer zeker meer welkom!

Het leuke is, ik zit al van alles te verzinnen, maar wat ik uiteindelijk doe hangt af van de beslissing van mijn stalgenote eind Augustus. Haha! Ik wil alleen voorbereid zijn voor als ze weggaat, dat niet mijn paard ineens alleen staat.

snamsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 21:03

zelf heb ik laast een aanbod gekregen .
daar zit alles bij muslie hooi en wat je maar kunt bedenken.
ook stoo zit er bij.voeren wordt gedaan en staal word daar ook uitgemest.
en daar bij is een padock en een buiten bak. en ze heben nog 3 weien waar ik gebruik van kon maken waneer ik wou.en er zaten nog een aantal dingen bij.
dat alle maal kost 100euro per maand .
maja volgens mij is dit wel erg goed koop.

maar als ik jouw was zou ik tussen de 100 en de 150 euro vragen. Knipoog