paar vraagjes voor de mensen met een eigenpaard/pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: paar vraagjes voor de mensen met een eigenpaard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 07:59

Dat is een fijn bedrag GC Lachen Dat ben ik in 2 maanden al kwijt, maar ja, ik hou mijn paard op stal etc etc.

miss_annetjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 08:03

ik heb alles opgeschreven Lachen

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 09:56

Sjee 8 wormenkuren is wel veel hoor. Ik geef Sjim om de 2 a 3 maanden een wormenkuur. De ene keer een dure de andere keer een goedkopere.

De grootste kosten zijn het tuig enzo. Maar als ik jou was zou ik beginnen met een goedkoop wintec zadeltje. Heerlijk zadel om mee te beginnen en heel erg goedkoop. Zo rond de 300/350 euro compleet met singel, beugels en beugelriemen.

Een hoofdstelletje heb je al vanaf 20 euro. Het ligt er maar net aan wat je wilt. En leuk 2e hands dingetje is ook leuk om mee te beginnen natuurlijk.

Vergeet ook de zweetdeken niet, altijd handig. Die heb je ook al vanaf 15 euro.

Houd verder rekening met de dierenartskosten. Toen ik mijn tinker kocht had ik besloten om hem niet te laten verzekeren. Iedereen raadde dat af, want een tinker heeft toch nooit iets???????????????? Nog geen halfjaar later lag hij op de operatietafel in Utrecht met een koliekaanval en was ik 4000 euro lichter. Mijn tip: verzeker je paard! Dit kan een hoop centen schelen. Hij hoeft niks te krijgen, maar wie garandeert je dat?? En het zou erg zijn als je je paardje weg moet doen omdat je bepaalde dokterkosten niet kan betalen.

Tja en de rest heb ik een beetje opgespaard. Ik begon zelf met een wintec zadeltje met 2 dekjes. 1 Hoofdstelletje, een zweetdeken en een paar borstels. Wat ik nu allemaal help durf ik niet te vertellen....veel te veel..... Tong uitsteken

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 19:54

Ik denk dat je alles heel ruim moet nemen. Begin dit jaar kocht ik mijn eerste paard en ik had ook vanalles uitgerekent, maar dit klopte soms niet helemaal, zo ben ik voor voer en de hoefsmid toch nog meer kwijt dan berekend, aangezien mijn paard wel op ijzers moest en meer eten moest enz. Dus maak een ruime begroting Knipoog
En wat mij zwaar tegenviel zijn de extra zorgen die je hebt! Hiervoor heb ik altijd verzorgpony's gehad, en dan heb je niet zoveel zorgen dan met een eigen paard. Nu sta je voor problemen waar je zelf een beslissing over moet nemen wat je gaat doen ipv dat de eigenaar van het paard dat doet. Daar heb ik bijna helemaal niet bij stil gestaan bij het kopen van een paard. Al overtreft het hebben van een eigen paard al die zorgen wel hoor Knipoog

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 20:25

Ik heb twee paarden en doe alles zelf.
Als ik op stal kom mest ik ze allebei. Ga ik mijn merrie halen om te rijden. Na het rijden verzoregn. Mijn hegst uit de wei halen ook die zijn aandacht. Dan voeren en ik kan weer naar huis.
Ik ben dan zo gemiddeld 3 uur bezig. Ik rij meestal een halfuurtje tot een uur.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 21:40

Dat is hier ook zo, doe alles zelf, ben wel minder geld kwijt dan de gemiddelde pensionklant maar ik ben er veel meer tijd aan kwijt.

Niet dat ik dat erg vind hoor! Haha!
Alleen in de winter, zo 's morgens vroeg in het donker en de kou, met de blote handen ijs uit de waterbakken vissend, al klappertandend vraag ik me soms wel eens af wat daar de lol van is. Maar als mijn paardje dan haar warme neus in mijn nek duwt is die gedachte al heel gauw weer weg! Knipoog

summer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 22:37

Misschien heb ik het over het hoofd gezien, maar heb je geen stro nodig? Wij betalen in (ZH) 1 euro per baal, maar die komt dan wel rechtstreeks van het land en moeten deze zelf opslaan. Ik weet niet hoeveel je betaald bij een fourage handel. En wat betreft verder kosten.
Kosten hoefsmid mocht je wel ijzers moeten hebben i.v.m. bv problemen met de hoeven dan moet je rekenen op ongeveer 75 euro per 6 a 8 weken. Het is niet altijd maar zo dat je alleen ijzers nodig hebt vanwege op de weg rijden. Mijn paard heeft voorijzers nodig i.v.m. slechte hoeven. En met haar rijd ik ook niet buiten.
Maar het meestel geld gaat op aan een DA als je pech hebt. Sommige mensen hebben mazzel met hun paarden, maar ik weet waar ik voor werk. Een ongeluk zit in een klein hoekje en als de DA moet langs komen ben je zo 20 euro kwijt en dan heb ik het nog niet over onderzoeken of medicijnen.Het laatste jaar ben ik voor mijn pony zo ongeveer 1300 euro kwijt geweest aan DA kosten. Jammer genoeg heeft het niet mogen baten. Ook voor mijn andere paard ben ik al heel wat geld kwijt geraakt, maar die is gelukkig verzekerd.
De een zegt verzekeren de ander niet. Als je mazzel hebt en je paard heeft nooit wat dan kan je die jaren goed sparen met het geld wat je anders had betaald aan de verzekering. Maar als je paard wel wat krijgt dan ben je blij als je een verzekering hebt. Maar let wel op als je een verzekering neemt, dat je goede en slechte maatschapijen hebt. De ene verzekeraar betaald makkelijk uit en de andere doet heel moeilijk. En ook is het zo dat je een maximum bedrag hebt per jaar en dat je niet ongelimiteerd maar kan claimen. Ik zelf heb Hippo Zorg bv. voorheen Amev. Zij hebben nog nooit moeilijk gedaan met uitbetalen.
Ik hoop niet dat je schrikt van mijn verhaal. Want ik heb gewoon vaak pech met mijn paarden, maar het is wel de realiteit.
Ik wens je veel plezier met je voorbeidingen. Een eigen paard is echt onwijs leuk hoor.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 16:09

miss_annetjj schreef:
na de 8 jaar paardgek, rijles, en paardeliefde,
beginnen mijn ouders toch iets meer aan een eigen pony te denken..

maar het leek mij (en mijn ouders) een goed idee om eerst op te zoeken,
hoeveel alles kost en hoeveel tijd alles in beslag neemt,
er zijn zoveel mensen die zonder dat ze weten waar ze verandwoordelijk voor zijn, een paard kopen..
ik wil deze fout niet maken, dus eerst op onderzoek uit..

ik heb al een goede hoefsmid gevonden, ik weet de prijs en alles al..
ook heb ik nog een paar dingetjes uitgerekend,,
ik zet ze hier effe neer, als jullie zien dat er iets niet klopt,
zeg het dan please:

het voer: (de pony waar ht om gaat krijgt nu een half schepje biks en 1of2 plakken hooi per dag..)
als mijn pony ongeveer 1of2 balen hooi per week eet,
eet hij ong 106 balen per jaar..
en je ong per baal hooi 2/3 euro betaald,
kost het hooi per jaar 212euro..

als mijn pony ongeveer een half schepje biks per dag eet,
verbruik je ongeveer 6 zakken biks (is een gokje,, iemand die het precies weet, graag!) per jaar
als een zak biks(voor een weide pony) ongeveer 15/20 euro (dit weet ik ook niet precies) kost..
kost het per jaar: 120euro ongeveer

hoefsmid:
(dit heb ik al aangevraagt, en ik weet ook al welke hoefsmid het word)
de pony staat niet op ijzers, de hoefsmid komt om de 6/7 weken..
het kost 25euro per keer..
dus per jaar 225euro..

wormenkuur+vitaminen:
GRAAG HULP HIEROVER!!
ik denk dat een pony ongeveer om de 6 weken wormenkuur moet..
dus ongeveer 8× in een jaar (is dit niet zo,, zeg het dan even)
ik denk dat een spuit rond de 10/15 euro zit..
is dit ongeveer 96euro per jaar..

over vitaminen weet ik niks,,
de pony staat nu in de zomer en in de winter gewoon buiten,,
bij ons krijgt hij dan wel een schuilstalletje+dekens enzo..
heb geen idee of hij extra vitaminen nodig heeft,,

dat is wat ik nu ongeveer heb berekend,,
daar komen nog de kosten van de wei+het tuig bij..
wie kan mij vedder helpen, met de dingen die hier nu staan,
en de dingen die ik ben vergeten..
ik wil gewoon goed weten waar ik mee bezig ben Lachen

vriendelijke groet anne
p.s. als het hier niet goed staat, ik heb geen idee waar het anders zou moeten..

6 zakken biks per jaar! Die eet weinig. Ik zou rekenen op een zak in de twee a drie weken.

En stalling? Stro? Eventueel verzekering? Aanschaf van tuig, dekens, halsters. En een vliegenspray hier, een zakje snoepjes daar, een speciale borstel zus, kleding voor jezelf, etc. Volgens mij zie je nog veel over het hoofd.

Onverwachte kosten: hoefsmid die duurder is dan je dacht omdat paardje op speciaal beslag moet of iets dergelijks, of onverwachte hoge dierenarts kosten. Een onderzoekje voor een apart kuchje is al snel een paar honderd euro.

En je wilt uiteraard ook les nemen. Meestal zit je met privé lessen al rond de 25 euro per uur minstens. Dat iedere week.

En dit zijn dingen die snel in me op komen. Als ik nog langer ga nadenken dan kom ik op nog wel meer kosten uit. Ik weet niet of ik wat dubbel heb gezegd met anderen, want ik heb niet het hele topic doorgelezen. Excuses.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 16:13

Even ter aanvulling en ter info voor jouw: mijn paarden staan gratis gestald bij mijn ouders op de boerderij. Ik heb wel eens een schatting gemaakt (met alle jaarlijkse kosten opgeteld) dat ik per paard gemiddeld 300 euro per maand kwijt ben aan alles (dus ook aanschaf van zadel enzo). En dat is dus zonder stalling. Dit betekent wel dat ik de ene keer (al dan niet onverwachts) een investering van 1.000 euro maak en de volgende maand alleen een paar tientjes aan voer kwijt ben.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 22:43

miss_annetjj schreef:
na de 8 jaar paardgek, rijles, en paardeliefde,
beginnen mijn ouders toch iets meer aan een eigen pony te denken..

maar het leek mij (en mijn ouders) een goed idee om eerst op te zoeken,
hoeveel alles kost en hoeveel tijd alles in beslag neemt,
er zijn zoveel mensen die zonder dat ze weten waar ze verandwoordelijk voor zijn, een paard kopen..
ik wil deze fout niet maken, dus eerst op onderzoek uit..
verstandig!
ik heb al een goede hoefsmid gevonden, ik weet de prijs en alles al..
ook heb ik nog een paar dingetjes uitgerekend,,
ik zet ze hier effe neer, als jullie zien dat er iets niet klopt,
zeg het dan please:

het voer: (de pony waar ht om gaat krijgt nu een half schepje biks en 1of2 plakken hooi per dag..)
als mijn pony ongeveer 1of2 balen hooi per week eet,
eet hij ong 106 balen per jaar..
en je ong per baal hooi 2/3 euro betaald,
kost het hooi per jaar 212euro..
bedoel je niet 1 of 2 plakken per voerbeurt? je moet hem toch wel 2 x per dag voeren. Geldt overigens ook voor de biks. Reken maar op 13 plakken in een pakje hooi. Hooi wordt een stuk goedkoper als je een grote partij kan inslaan op een gunstige tijd in het jaar en zelf kan opslaan.

als mijn pony ongeveer een half schepje biks per dag eet,
verbruik je ongeveer 6 zakken biks (is een gokje,, iemand die het precies weet, graag!) per jaar
als een zak biks(voor een weide pony) ongeveer 15/20 euro (dit weet ik ook niet precies) kost..
kost het per jaar: 120euro ongeveer
kijk eens op www.pavo.nl voor een voercheck; daar kan je globaal laten berekenen hoeveel voer je pony nodig heeft, gebaseerd op gewicht, weidegang, werk, conditie en temperament. 15/20 euro per zak lijkt me erg duur, overigens.

hoefsmid:
(dit heb ik al aangevraagt, en ik weet ook al welke hoefsmid het word)
de pony staat niet op ijzers, de hoefsmid komt om de 6/7 weken..
het kost 25euro per keer..
dus per jaar 225euro..
[b]mijn hoefsmid komt 1 x per 8 a 9 weken, alleen in de zomer, laten we zeggen april mei, juni, juli laat ik er 67 weken tussen omdat de hoeven dan zo hard groeien. Met goede hoeven is dat echt genoeg, als hij niet beslagen is. 25 euro is wel redelijk, ik betaal zelf 20.

wormenkuur+vitaminen:
GRAAG HULP HIEROVER!!
ik denk dat een pony ongeveer om de 6 weken wormenkuur moet..
dus ongeveer 8× in een jaar (is dit niet zo,, zeg het dan even)
ik denk dat een spuit rond de 10/15 euro zit..
is dit ongeveer 96euro per jaar..
wormspuiten kan je boeken over vullen. Het hangt erg van de situatie af; als je maar een klein stukje land hebt en je kan je pony niet telkens op een ander stukje zetten, moet je vaak ontwormen. Kijk naar de werkzame stof: pyrantel (de goedkoopste) moet dan na 6 weken herhaald. In november en januari ontworm je altijd tegen horzels, dat kan niet met pyrantel. Ivermectine is wat duurder en houdt het 8 weken uit. De duurste is moxidectine en die werkt maar liefst 12 weken. Afwisselen is wel een goed idee. Als je een wormspuit koopt, zoek dan gerust de goedkoopste met de werkzame stof die je wilt. bijvoorbeeld eqvalan is veel duurder dan noromectin en ze zijn beide ivermectine-spuiten

over vitaminen weet ik niks,,
de pony staat nu in de zomer en in de winter gewoon buiten,,
bij ons krijgt hij dan wel een schuilstalletje+dekens enzo..
heb geen idee of hij extra vitaminen nodig heeft,,
als je ca 2 x een halve kg biks voert, krijgt hij echt genoeg vitamines binnen.
beetje off-topic, maar als je je pony sober gaat houden, dus 24/7 in het land met schuilstal, moet je je afvragen of je wel aan dekens wil beginnen.

dat is wat ik nu ongeveer heb berekend,,
daar komen nog de kosten van de wei+het tuig bij..
niet onderschatten, paaltjes, lint, schrikapparaat, weideponp zijn best dure dingen.
wie kan mij vedder helpen, met de dingen die hier nu staan,
en de dingen die ik ben vergeten..
jaarlijkse enting: verschilt per DA maar ca 50 euro ben je gauw kwijt. Door ineens af te spreken met meerdere eigenaren kan je de kosten flink drukken.
jaarlijks tandarts; ook zo'n 50 euro per keer.
verzekering: moet je zelf afwegen of je dat wilt. Als je dan je paard verliest, ben je tenminste in staat om een ander te kopen.
Verder raad ik je aan om maandelijks een bedrag te reserveren voor DA kosten. Mijn paard werd een paar weken geleden ziek, gewoon virusje, met hoge koorts. Natuurlijk in het weekend... De DA moest 3 x komen om AB te spuiten. Kosten van dit grapje: bijna 200 euri. het is verstandig daar een potje voor te hebben.

ik wil gewoon goed weten waar ik mee bezig ben Lachen

vriendelijke groet anne
p.s. als het hier niet goed staat, ik heb geen idee waar het anders zou moeten..