Ik weet het niet meer, paard op de wei!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Re: Ik weet het niet meer, paard op de wei!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 10:00

En dat is makkelijker gezegd als gedaan...
Ik ben heel zeker als het om mezelf gaat, maar als het om dieren gaat die afhankelijk zijn van mij, dan ben ik heel onzeker...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 10:47

Kun je dat kale stukje land niet elke dag een beetje groter maken met van die prikpaaltjes.
Dan kun jezelf heel goed bepalen hoeveel gras hij er per dag bij krijgt en toch kan hij lekker de hele dag buiten staan.

Zo doe ik dat nu ook en dat bevalt me erg goed (kawa is er anders ook 1 die veel te vet word en kans krijgt bevangen te worden)

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 11:29

runningkawa schreef:
Kun je dat kale stukje land niet elke dag een beetje groter maken met van die prikpaaltjes.
Dan kun jezelf heel goed bepalen hoeveel gras hij er per dag bij krijgt en toch kan hij lekker de hele dag buiten staan.

Zo doe ik dat nu ook en dat bevalt me erg goed (kawa is er anders ook 1 die veel te vet word en kans krijgt bevangen te worden)

dat is alleen verstandig als het land wel bemest is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 11:43

Toch ik Kawa vorig jaar ook licht bevangen geweest op langer gras.
Nu doe ik het dit jaar op deze manier en het gaat wel goed.

Ze hebben dan ook niet alleen het korte gras, maar ook dagelijks wat lang.
Maar ze vreten zich dan ook weer niet te pletter.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 13:24

Ik zou gewoon als je het echt niet vertrouwd gewoon even de DA bellen. Maar het is niet raar met dit weer dat de paarden vocht vast houden, dat doen wij als mensen ook.
Verder zou ik het denk ik net zo doen als RK het ook doet. Is een hele goede manier om te voorkomen dat een paard zich te pletter vreet in te veel vers gras

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 14:49

griebels schreef:
En dat is makkelijker gezegd als gedaan...
Ik ben heel zeker als het om mezelf gaat, maar als het om dieren gaat die afhankelijk zijn van mij, dan ben ik heel onzeker...

nou ja dat zal toch ergens vandaan komen, en idd het is tijd en moeite investeren in jezelf. maar aan de andere kant, al doende leer je ook ontzettend veel. dus ik hoop dat je onzekerheid snel overgaat in plezier hebben van je paard aan huis. Ja het is toch één van de fijnste dingen heb ik gemerkt.

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 17:23

runningkawa schreef:

wat had kawa dan voor symptomen? vucht in de benen, warme hoeven ect ect?

heb je je land wel bemest? hoe is de staat van het gras? vers, grof, lang enz?

griebels zelf heeft geen vers gras. en omdat ik gelezen heb dat als een land niet bemest is meer fructaan bevat per grasplant dan hectare, en een bemest land weer meer fructaan bevat per hectare. aangezien het niet bemest is, kan een groot stuk niet kwaad, en telkens in kleine beetjes wel.. (snap dit gedeelte ook niet zo goed) ook is het zo dat een land wat slecht geroeid/gegroeid heeft dat de fructaan op hoping sterk toe neemt..

aan de andere hand kan een kaal stuk wat hij al van gegeten heeft en weer groeit niet veel kwaad, omdat de fructaan met dit weer niet groeit

hmmm heel ingewikkeld allemaal..

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 17:46

Even checken hoor, ik kan namelijk op mijn werk in dit topic en nog een ander topic niet posten, snap niet hoe dat kan maar goed... Esperance dus gevraagd om bovenstaande te plaatsen. Nu ben ik thuis (bij moeders) en kan ik hopelijk zelf posten Knipoog

Liekie had dus geen warme hoeven, wat een paard wat bevangen is wel moet hebben... Vandaar mijn vraag wat Kawa aan symptomen had...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 17:47

Kawa kreeg een beetje een stijve achterhand.
Zijn voorhoeven zette hij gelukkig nog niet onder zich uit. Die waren ook niet warm.
met een paar dagen waren de symptomen aan de buitenkant ook weer voorbij.

Hoefsmid kon later wel zien aan de hoeven dat hij licht bevangen was geweest.

Mijn land is in het voorjaar bemest, maar wel erg weinig omdat het door die mestwet nogal moeilijk is flink wat varkensmest erop te krijgen als particulier.

Vorig jaar was het wel groener, dan dat het nu is.
Maar dat komt door het gebrek aan regen.

Het gras is (helaas) gras van een koeienwei.
Als wij een bij moeten gaan zaaien word het iig ander gras wat grover is.
Er staat ook veel klaver tussen.

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 18:01

hebben er ook koeien op gestaan? want koeien laten net de dingen staan wat paarden eten, en andersom..

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 18:02

Ik zal morgen eens proberen om een foto van mijn wei te maken, dan zie je wat ik bedoel met het gras wat ik erop heb staan...
Liekie is ook niet stijf geweest... Ik denk toch dat het met de warmte te maken heeft. Vanmorgen had hij natte benen van de ochtenddauw, en ook geen dikke kogels...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 18:06

Vorig jaar wel, dit jaar niet.

Ik denk dat jij dezelfde wei hebt als ik nu Lachen
Lange dorre sprieten omhoog, met met wat geluk wat klein groens eronder in (ena ls het niet snel gaat regenen is dat ook dor)

Naatus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 18:12

mijn paard heeft ook telkens dikkere achterbenen. Bij die van mij komt het van de vliegen. DWZ van het stampen op de grond, misschien ook die van jou hierdoor dikkere kogels? Mijne heeft het dus wel om deze reden

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 18:41

Hmm dat zou misschien ook nog kunnen...
Kawa, het klinkt hetzelfde Knipoog
Ik heb begrepen dat het gras is wat te ver is doorgegroeit. En daarom zit er dus niets meer in, en is het vergelijkbaar met hooi...

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 19:39

BTW onze paarden hebben ook wat opgelopen benen.. na het trainen, of buiten zetten is het weg.. vooral s'morgens en 's avonds laat hebben ze het..