De wei; dooier dan dood

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amanda_T

Re: De wei; dooier dan dood

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 14:42

Ik heb dit topic niet helemaal gelezen dus weet niet wat iedereen als reactie heeft gegeven, maa dit zu je kunnen doen.
*Besproeien (LET OP! er geld in bepaalde gebieden een sproeiverbod, bij ons is het ook niet meer toegestaan, dus dat zou je even moeten checken) doe het besproeien wel savonds of snachts, dan kan je gras bijkomen, en zowiezo verbrand nat gras overdag en word het nog doder.
*Paarden op tijd verweiden. Of verplaats ze regelmatig naar een ander stukje wei, of haal ze eraf en zet ze op een stuk zand oid? En voer ze dan bij.
*Besproeien met mate, want als je ineens teveel water erop kiept verzuipt je gra misschien..De grond is op sommige plekken zo hard en zo droog dat het niet veel meer opneemt.

Hopelijk trekt je wei snel bij! Of krijgen we binnenkort weer eens wat regen!! Lachen

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 16:40

Bij ons in frankrijk is ook alles erg droog.... Het gras bij ons in de tuin was ook helemaal geel en dood, zijn met zo'n rond draai ding gaan sproeien en nu 2 weken later is de grond weer zacht en het gras groen en grooit lekker........... Dus ik zou idd gewoon lekker gaan sproeien en het tot die tijd met rust laten.......

San

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-06 19:34

Ik bedoelde idd 3 stukjes van 600m2. Ze zijn ong 20x30 en 2x 15x40.

We hebben er nu de sproeier opstaan en zal er morgen ook nog even wat kunstmest bijstrooien. Ze trekken nu aardig bij, ze worden langzaam maar zeker weer groen en nu maar hopen dat het ook nog lekker gaat groeien.

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 16:10

Had ik maar water in de sloot om mee te sproeien, maar zelfs daar is geen druppel meer te bekennen....

Ga over twee weken op vakantie maar ik zie het somber in, ik heb wel nog een stuk groene wei gereserveerd voor als ik op vakantie ben maar
wie krijg ik zo gek om er water naar toe te brengen???

Ik ga denk ik maar op zoek naar een stukje waar ze kunnen logeren in de vakantie waar wel water te vinden is.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 10:08

Hmmm, bij ons is er gelukkig nog geen sproeiverbod en ook de weides zien er nog redelijk uit. Ze hebben voor donderdag en vrijdag toch al redelijk wat buien afgegegeven?! Ik hoop het iig voor jullie, maar ook voor hier, want de scheuren zitten wel al in de grond!
Twee van onze paarden zijn ook al naar een andere wei gebracht, 5 km verderop. Daar blijven ze de hele verdere zomer, zodat de weilanden op stal bij kunnen komen.
Maar Sansje, het groeit dus alweer? Mooi! Ik zou ze alleen niet te snel er weer opgooien, zeker niet met kunstmest!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 10:14

Op groeien van gras zou ik deze week niet rekenen, gras stopt met groeien bij 30 graden. Met sproeien houdt je het wel levend zodat het meteen kan groeien als het koeler wordt.

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 10:22

Groeit gras 's nachts wel?? Ik ben ook gaan sproeien. Wil de het ook uit naastegelegen sloot doen, maar helaas, is al leeggepompt door de buurboer. hihi, dus nu maar via de put. Ik sproei maar kleine stukken tegelijk, heb gelukkig oko nog wel redelijk gras erop staan. Maar alles kurkdroog, wordt je niet goed van. Ik hoop echt niet dat er sproeiverbod komt. Geld dat verbod ook voor boeren?? Dit zal vriendlief niet leuk gaan vinden. Ik ga even op de site van onze gemeente kijken.

[edit] gelukkig er staat nog niks op de site

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 10:38

Wij sproeien gewoon overdag, want 's nachts wil ik slapen Slapen en niet om het uur de sproeier verzetten..................
maar er is nog nooit een sprietje gras van dood gegaan; alle 4 de weiden zijn best mooi groen gelukkig, maar je loopt je wel wezenloos met die zware slang en spuit!
Ziek
Wij hebben gelukkig een bron en gebruiken geen opp. water; als ik alle berichten lees besef ik weer eens hoe bevoorrecht we hier zijn......................... Bloos Bloos Bloos

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 10:39

wreckh schreef:
Groeit gras 's nachts wel?? Ik ben ook gaan sproeien. Wil de het ook uit naastegelegen sloot doen, maar helaas, is al leeggepompt door de buurboer. hihi, dus nu maar via de put. Ik sproei maar kleine stukken tegelijk, heb gelukkig oko nog wel redelijk gras erop staan. Maar alles kurkdroog, wordt je niet goed van. Ik hoop echt niet dat er sproeiverbod komt. Geld dat verbod ook voor boeren?? Dit zal vriendlief niet leuk gaan vinden. Ik ga even op de site van onze gemeente kijken.

[edit] gelukkig er staat nog niks op de site

Een sproeiverbod geldt voor iedereen...

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 10:42

's avonds of 's ochtends nat sproeien. en een stuk afzetten waar alleen de paarden mogen komen, anders gaat het land echt helemaal stuk.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 10:52

wreckh schreef:
Groeit gras 's nachts wel??

Nee, 's nachts groeit het gras ook niet, daar heeft het licht voor nodig. In dit soort periodes staat de groei gewoon helemaal stil.

_loekie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 11:03

Niet overdag in de volle zon sproeien daar droogt het alleen maar meer van uit.
Dus 's ochtends of 's avonds

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 11:11

hier boerin in opleiding, (hahah vriend is melkveehouder)
maar het is gewoon overal een trieste bedoeling.
als er nog wat gras staat is het van het oude sprietjes gras.
en idd voorlopige groeid er ff helemaal niets.
het is erg jammer. maar helaas.

_loekie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 11:20

Bij ons is 1 weide ook best droog (waar nu de te dikke pony's opstaan)
Maar in de andere 4 weides is er nog volop groen.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 11:35

Bij ons staan de paardjes dag en nacht op het land.. En is het gras ook wat geel.. maar ze worden bij gevoerd met hooi en (groen) gras. Dus ach.. op die manier gaat het ook wel Lachen

San

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-06 09:57

T gras is iig weer groen bij ons. Nu dan idd maar ff een paar flinke regenbuien en dan ben ik ook weer gelukkig. Hopen dat het dan ff afkoelt en dat het gras dan weer gewoon groeit.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 10:34

Jeeeeeeej, het heeft hier vannacht lekker geregend! Tis buiten weer lekker fris en een stuk afgekoelt! Mn tuintje is er blij mee, dus de wei ook wel, denk k!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 11:09

Let op: in het noorden krijgen we weer geen drup net als laatst.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 11:10

Hier is ook nog niks gevallen en de voorspellingen zijn dat er ook weinig tot niks gaat komen hier Boos!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 11:22

Ook wij hebben maar 2 weilanden, en eentje is in de winter al opgeofferd aan de opfok van jonge hengsten. Dit is momenteel zandgrond, groeit echt niks meer in.
De andere wordt niet gebruikt, om meer rendement te hebben. Wij maaien het gras daar, dan hebben we 100% rendement, het wordt niet vertrapt en er komt geen paardenmest in. De stalpony's krijgen in de bak beweging, ze krijgen nu allemaal gras bijgevoerd. We zijn nu voor de 3de keer al aan het maaien, gras staat nu weer mooi groen erbij en een dikke 40 cm hoog. Veel sproeien, iedere avond staan bij ons de sproeiers aan, zeker op die stukken die net gemaaid zijn!

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 11:42

Jaan81 schreef:
Jeeeeeeej, het heeft hier vannacht lekker geregend! Tis buiten weer lekker fris en een stuk afgekoelt! Mn tuintje is er blij mee, dus de wei ook wel, denk k!

Hier ook Ja

Heerlijk hoor.. Het was wel maar 2 mm.. Maar het is beter als niks Tong uitsteken

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 11:53

Nou ik heb tot nu toe al twee verdwaalde druppels gevoeld en toen stopte het weer. Nu maar hopen dat er nog meer druppels komen.

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 11:55

Nou ook ons weitje kan wel een goeie sproeibeurt gebruiken. Weet iemand wat zo een pomp installatie kost?

San

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 15:46

wij waren voor onze pomp installatie, dus pomp, dubbele slang en twee sproeiers ruim 350 euro kwijt. Geld zat dus nog... helaas.

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 16:45

ja dat is best duur zal het is in de groep gooien