Wat kost het om een bak aan te leggen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Duke

Re: Wat kost het om een bak aan te leggen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 11:25

Houtsnippers (al dan niet gemengd met zand) raad ik ook af. Heb ik ook gehad. Wordt glad met regen en binnen now time is de bak naar z'n grootje. Als het gaat verteren wordt het net modder en wordt het glad.

Oh maar Erretje, je moet wel oppassen met goedkope oplossingen, maar ze zijn er wel! Op dit moment heb ik een vrij kleine rijdbak. Zelf aangelegd op zware zeeklei (slechtste ondergrond die maar hebben kan, imo). Drainagegeulen gegraven, worteldoek erin, buizen erin, grind erop, worteldoek erover, (goedkoop) zand erop. Ik heb twee jaar weinig aan deze bak hoeven doen. Kon 9 van de 10 keer in de winter gewoon rijden. Paard zakte niet weg, geen beenproblemen. Na twee jaar, nieuw zand erop en weer twee jaar goed kunnen rijden. Alleen daarna hebben we er een paar zware kwpn-ers dagelijks op gelopen (als paddock gebruikt dus) en die hebben de boel vast getrapt. Mest heeft de drainage dicht laten slippen en doorspuiten is geen optie. Daarom ga ik nu een nieuwe bak aanleggen ernaast. Groter en deze ligt direcht naast de sloot. Dus ik laat alle drainage buizen direct op de sloot uitkomen. En er mogen geen paarden in worden losgegooid. Daarvoor houd ik de kleine bak aan als paddock.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 11:40

Bij ons worden de houtchips helemaal niet glad en het wordt ook niet net modder. Je moet wel de goede nemen en niet die houtsnippers van de bijv. gemeente als er is gesnoeid of gekapt. Die kosten niets, maar dat is dus wel troep.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 12:01

Duke schreef:
Houtsnippers (al dan niet gemengd met zand) raad ik ook af. Heb ik ook gehad. Wordt glad met regen en binnen now time is de bak naar z'n grootje. Als het gaat verteren wordt het net modder en wordt het glad.

Oh maar Erretje, je moet wel oppassen met goedkope oplossingen, maar ze zijn er wel! Op dit moment heb ik een vrij kleine rijdbak. Zelf aangelegd op zware zeeklei (slechtste ondergrond die maar hebben kan, imo). Drainagegeulen gegraven, worteldoek erin, buizen erin, grind erop, worteldoek erover, (goedkoop) zand erop. Ik heb twee jaar weinig aan deze bak hoeven doen. Kon 9 van de 10 keer in de winter gewoon rijden. Paard zakte niet weg, geen beenproblemen. Na twee jaar, nieuw zand erop en weer twee jaar goed kunnen rijden. Alleen daarna hebben we er een paar zware kwpn-ers dagelijks op gelopen (als paddock gebruikt dus) en die hebben de boel vast getrapt. Mest heeft de drainage dicht laten slippen en doorspuiten is geen optie. Daarom ga ik nu een nieuwe bak aanleggen ernaast. Groter en deze ligt direcht naast de sloot. Dus ik laat alle drainage buizen direct op de sloot uitkomen. En er mogen geen paarden in worden losgegooid. Daarvoor houd ik de kleine bak aan als paddock.

Ik bedoel ook meer dat je zelf een beetje weet hoe of wat, ik geloof zeker dat het niet altijd eb- en vloed hoeft te zijn, maar bij ons is het echt gevaarlijk, in dit geval is het wel goedkoop=duurkoop gweest. Wij gaan daarom ook naar een andere stal. Maar zo te horen heb weet je er genoeg van!

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 12:02

Jol1 schreef:
Je moet de geulen voor de drainage met grind opvullen en niet met zand. Nu blijf je problemen houden.

Ik zal het doorgeven, misschien valt er nog iets te redden!

Trudy_dJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 12:08

Jol1 schreef:
Je moet de geulen voor de drainage met grind opvullen en niet met zand. Nu blijf je problemen houden.

Nee hoor, wij hebben het met grof zand gedaan en dat werkt prima. Daar overheen fijn zand.
Je moet het niet anders om doen, want dan raakt het wel verstopt.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 13:04

Erretje schreef:
Duke schreef:
....

Ik bedoel ook meer dat je zelf een beetje weet hoe of wat, ik geloof zeker dat het niet altijd eb- en vloed hoeft te zijn, maar bij ons is het echt gevaarlijk, in dit geval is het wel goedkoop=duurkoop gweest. Wij gaan daarom ook naar een andere stal. Maar zo te horen heb weet je er genoeg van!

Dat is, hoop ik, niet sarcastisch bedoelt toch? Mijn vader is boer, dus die heeft wel enig verstand van land draineren. In mijn directe kennisenkring zitten nog wel wat loonwerkers die ook wel wat ervaring en kennis hebben. Daarnaast ben ik bij bevriende stalhouders gaan vragen wat voor bakbodem hun hebben en wat hun ervaringen zijn. Blijkt dat het soms ook maar geluk hebben is. Ken bakken die bij elkaar 20.000 euro hebben gekost en maar een 1/2 jaar goed berijdbaar waren, maar ken ook goedkopere bakken die prima volstaan. Het geluk zit hem in of de drainage goed loopt, beste langs de sloot een bak maken, lager of hoger gelegen bakken, en of met storm er door bepaalde positie van gebouwen rondom er niet stukken uit de bak geslagen kunnen worden door de wind. Uiteraard is de meeste mazzel afhankelijk van je ondergrond: zand, klei, veen etc.

Mazzel in mijn geval is dat mijn bak niet zo intensief gebruikt wordt. Gemiddeld zullen dagelijks maar twee mensen gebruik maken van de bak. Dus 2x een uurtje in gereden worden. Scheelt ook veel slijtage.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 13:28

Nee joh, ik bedoel dat ze bij ons gewoon maar wat gedaan hebben en terwijl de eigenaresse dacht dat ze er zo lekker goedkoop vanaf kwam. Maar de drainage werkt zo goed dat de bak zelfs na dagenlang regen nog droog is en dan is hij redelijk te doen. Maar zoals nu, nu het zo droog is, is echt heel erg droog en mul, heel link. En ze doet er amper wat aan, ze sleept wat met een weidesleep, maar dat schiet niet op. Zonde van het geld, had ze beter een geode bodemvlakker kunnen aanschaffen ipv drainage en zand.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 13:59

Ik denk dat sommige geen houtschaafsels/krullen hebben gebruikt maar een soort schors/chips.... Ik heb er geen verstand van dus ik denk maar even met mijn boere verstand Clown

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 14:19

Mijn bak is op het moment erg droog. Hij is niet mul en dus wel goed te rijden, maar het zand stuift behoorlijk. Ik ben nog zoekende naar een oplossing. Ik wil bij de nieuwe bak een soort sproei-installatie plaatsen aangesloten op de sloot, zodat met extreem droog weer (zoals nu) 's nachts de bak beregend kan worden. Dit soort weer als nu, hebben we toch niet zo veel. Een eb en vloed bak is uiteraard het beste, maar daar heb ik geen centjes voor.

pilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 11:16

wij hebben nog een toplaag met Hippotex tapijtsnippers waar we vanaf willen. Haha!

Het kost in onze gemeente ca. 40.000 euro om het af te laten voeren. De gemeente zie het als een soort van chemisch afval, al is dat het niet. Dat hadden we met houtsnippers niet gehad. Van dat geld kan je gewoon 2 Agterbergbodems aan laten leggen (zonder hek etc. maargoed...........). Deze bodem lag er al toen we hier kwamen wonen en nu lopen we hier tegen aan. Dus in sommige gemeentes kan het afvoeren een probleem worden. En ooit moet de toplaag toch vervangen worden.........................

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 13:17

Duke schreef:
Mijn bak is op het moment erg droog. Hij is niet mul en dus wel goed te rijden, maar het zand stuift behoorlijk. Ik ben nog zoekende naar een oplossing. Ik wil bij de nieuwe bak een soort sproei-installatie plaatsen aangesloten op de sloot, zodat met extreem droog weer (zoals nu) 's nachts de bak beregend kan worden. Dit soort weer als nu, hebben we toch niet zo veel. Een eb en vloed bak is uiteraard het beste, maar daar heb ik geen centjes voor.

Met deze extreme warmte mag je niet uit sloten besproeien, wel mag je een put slaan.....

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 14:15

orionneke schreef:
Duke schreef:

Met deze extreme warmte mag je niet uit sloten besproeien, wel mag je een put slaan.....

Niet in Brabant en Limburg nee. Voor zover ik weet zijn die verboden regionaal geregeld. Hier in het westen zijn genoeg sloten en wordt nog beregend vanuit de sloot.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 19:09

Dan zal dat het wel zijn...