waar van drinken jullie paarden water?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 12:10

bij ons is in elke wei een automaitsche drinkbak met leidingwater.
Dit eigenlijk puur (denk ik) omdat de wallen te steil zijn om uit de sloot te kunnen drinken

Cowgirl

Berichten: 23770
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 12:15

Ik wil nog even iets toevoegen op Wodan's verhaal.
Ik sta samen met haar op stal en hebben het er gister al overgehad.

De vader zei ook dat er zoveel kreupele paarden lopenbij ons, maar het lijkt mij juist dat als een paard vergiftigd wordt het op zijn ingewanden gaat zitten.

Daarnaast vertelde hij ook dat heel veel boeren hun Koe Koe en andere vee niet meer uit de sloot laten drinken(alhoewel de schapen bij de buurman gewoon uit de sloot drinken) en dat het bij de gemeente bekend is dat de sloten zijn vergiftigd.

Als we bij ons op stal leiding water moeten gaan geven zal dat een enorme klus gaan worden omdat we niet een weiland hebben m,aar meerdere die niet aan elkaar vast liggen.
Ik ga dus ook absoluut niet met emmers slepen dan verhuis ik nog liever.

Maar we wachten het nog even af, ben wel heel benieuwd wat eruit komt.
Ik kan het me haast eigenlijk niet voorstellen dat het daarvan komt. De wetten/regels/samenstelling van landbouw gif zijn hel streng.
mijn Felix drink al 8 jaar uit de sloot en misschien al 11 jaar.

Nimber

Berichten: 26559
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 12:21

wij hebben badkuipen staan in elk weiland met daarin een vlotter zodra het water onder een bepaald nivo zakt vult die automatisch het watyer weer bij dit gebeurd met leidingwater.
In de stallen hebben we drinkbakjes met leidingwater

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 13:49

mijn paard drink uit de sloot. ik geef haar als ze op stal is nog een emmer vers water. ook vanwege die kleine. die moet genoeg drinken.
Op mijn vorige stal hadden ze waterbakken die vanaf de stal waren te bedienen. ze liepen soms wel over. persoonlijk zie ik geen probleem in het water brengen met emmers. zo zou het op mijn eigenstal ook zijn.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 13:51

Cowgirl schreef:
Ik wil nog even iets toevoegen op Wodan's verhaal.
Ik sta samen met haar op stal en hebben het er gister al overgehad.

De vader zei ook dat er zoveel kreupele paarden lopenbij ons, maar het lijkt mij juist dat als een paard vergiftigd wordt het op zijn ingewanden gaat zitten.

Daarnaast vertelde hij ook dat heel veel boeren hun Koe Koe en andere vee niet meer uit de sloot laten drinken(alhoewel de schapen bij de buurman gewoon uit de sloot drinken) en dat het bij de gemeente bekend is dat de sloten zijn vergiftigd.

Als we bij ons op stal leiding water moeten gaan geven zal dat een enorme klus gaan worden omdat we niet een weiland hebben m,aar meerdere die niet aan elkaar vast liggen.
Ik ga dus ook absoluut niet met emmers slepen dan verhuis ik nog liever.

Maar we wachten het nog even af, ben wel heel benieuwd wat eruit komt.
Ik kan het me haast eigenlijk niet voorstellen dat het daarvan komt. De wetten/regels/samenstelling van landbouw gif zijn hel streng.
mijn Felix drink al 8 jaar uit de sloot en misschien al 11 jaar.


paarden kunnen door vergiftiging wel degelijk kreupel gaan lopen. denk, maar eens aan spieren wat daar allemaal in terecht komt via het bloed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 14:57

Misschien drinkt dat paardje wel helemaal niet als hij op de wei staat. Kan ook een oorzaak zijn van het nierprobleem.

carola

Berichten: 8698
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 15:04

In de wei (=bijna altijd) drinkt mijn paard zuiver bronwater! *LOL* Er zit namelijk een natuurlijke sprengenbron vlak bij. We hebben het water laten onderzoeken, en het was schoner en gezonder als normaal kraanwater! Echt uniek dus...

marije999

Berichten: 330
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 16:12

Een tip van een aquatisch ecoloog in wording: neem eerst eens contact op met het waterschap (in NH is de verantwoordelijke voor het waterkwaliteitsbeheer het Hoogheemraadschap van Uitwaterende Sluizen in Hollands Noorderkwartier, gevestigd in Edam, vraag naar de afdeling voorlichting of de afdeling waterkwaliteitsbeheer). Zij zijn verantwoordelijk voor de kwaliteit van het oppervlaktewater in Noord Holland boven het Amsterdam Rijnkanaal. Zij hebben hier veel ervaring mee en moeten ook al jaren de boeren te woord staan die problemen hebben met het slootwater. Niet alleen kunnen zij je waarschijnlijk meer vertellen over de risico´s voor paarden, als er echt iets mis is met het water kunnen ze misschien maatregelen nemen, waardoor sjouwen met leidingwater helemaal niet nodig zal zijn. Er wordt al jaren onderzoek gedaan naar de effecten van gifstoffen in slootwater. Het is al fijn om zekerheid te hebben. Baat het niet dan schaad het niet.
Succes ermee!

spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

slootwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-02 15:48

Ik wilde even weten of jullie de uitslag al hebben gehoord van de controle op het slootwater ben wel benieuwd.

groetjes

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 07:43

Hoi
Ik beschik thuis over 4hoekjes paardenweiden. Aangezien wij een eigen "bron" hebben drinken mijn paarden (net als onze koeien) dus bron water. één hoekje heeft een automatische drinkbak (lucky me) de andere 3 daar staan grote specietonnen van 100L inhoud (€ 8 bij de formido). Uiteraard liep ik eerst met emmertjes water. Bij 1 paard nog te doen, maar hartje zomer met 2of meerdere paarden NIET te doen! Dus hebben wij nu een stik handige oplossing. Een hele grote kruiwagen van plastig, die pompt de bron vol en huppa zo 100L water bij gevuld (tis wel ff sjouwen maar daar heb ik een sterke vriend voor Knipoog Overigens kun je inderdaad zoals eerder gezegd werd gewoon diverse tuinslangen aan elkaar koppelen al is 200m een behoorlijke afstand. Wat misschien ook een idee is, koop een paar grote jerrycans, vul die aan huis en rij met auto of trekker naar de wei om deze bij te vullen. Waar je een badkuip weg kan halen echt geen idee, maar ga eens kijken bij bouwmarkten of agrarische winkels voor grote drinkbakken, want deze hoeven echt niet stik duur te zijn hoor! Succes ermee!

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 07:59

In het weiland staat een grote zwarte (cement) ton, die ik altijd vul met vers water. Ook zorg ik dat ie schoon is.
Hij staat in de schaduw, dus het is altijd heerlijk koel.
In de bak heb ik een badkuip.

De sloot vind ik zelf nooit zo'n strak plan, uit lompigheid kan je paard erin sodemieteren, en ik vind het niet zo fris.
Als je eens wist wat er in die sloten gegooid word...

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 20:28

Nou hoorde ik net ook wat, misschien wel ff lachen (maar ik voel de pijn, AUW)

Een goede vriend van ons, zijn vader heeft altijd wel veel lef gehad om te rijden. Wilde je een paard zadelmak maken (en dit heel letterlijk opvatten, dus zadel erop en opstappen, proberen te blijven zitten en dat was het) nou dan riep je deze man erbij. Affijn een boer bij ons in het dorp (nu ca 7jr terug) had een kruising fries-kwpn merrie, die voor de kar kon maar er moest er nu ook maar eens 1 op. Dus hup, die man erop en die boer genoot. Want het scheen hem nog goed af te gaan. In het land stond dus ook een oude badkuip gevuld met water waar de paarden normaal uit dronken. Affijn, de man denderde vrolijk met het paard rond en zou een dag later weer op stappen. Nu vond die merrie t lang zo leuk niet meer en begon zich hevig te verzetten, deed een paar passen achteruit, met de hakken tegen de welbekende badkuip, wil naar voren schieten, man trekt de merrie flink in de mond....je raad het al....paard steigert en klapt achterover. JAWEL met de man in de badkuip!!!!!!!!!

De merrie was er zo weer uit Lachen , de man echter niet want zijn benen en armen staken eruit en die waren dus alle 4 gebroken Haha! . Minder voor hem, maar ja dit soort onwijs domme acties kwamen toendertijd dus wel eens voor (en misschien nu ook nog wel eens). Nu dik 7jaar later kon deze man ernog smakelijk om lachen, maar toch het was de laatste keer dat hij op een paard stapte (en maar goed ook!)

Nou ja ik vond het wel ff grappig om te vertellen!

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 20:55

Mijn paarden drinken putwater Haha!
De mensen die naast ons weitje wonen hebben nl. een put (met regenwater uit hun dakgoot (duh)) en bij hun mag ik een paar keer week langskomen met mijn emmertjes en zeulen maar. Pling
Het water is een beetje groen maar ze drinken het wel.

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 21:47

Grond water Misselijk *LOL*

marijke*

Berichten: 886
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Lubbeek, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 22:26

Wij gebruiken grondwater uit onze 2 waterputten. We hebben het water laten testen en dit voldeed aan de normen van drinkwater, dus gebruiken we het zelfs ook in huis (behalve voor de keuken dan).
Tot vanachter in onze tuin (en die is erg lang hoor) ligt er waterleiding vanaf de put. In de stal hebben we dus ook 2 kranen en vandaar hangen we tuinslangen, aan elkaar gekoppeld, tot in de weides.
In 1 wei hebben we ook een oud bad staan en in de andere zo van die grote ronde zwarte bakken waar ze cement in doen.

gr.Marijke

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-02 00:11

Mijn verzorgpony's drinken ook uit 'n smerig N-H's slootje, is tot nu toe nix aan de hand geweest, maar het kan natuurlijk opeens misgaan... Ik weet niet of 't ras ertoe doet, maar 't zijn 2 Shetjes en 'n New Forest.

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-02 07:42

Bij ons vlakbij zit een riool overstort. En in de loop der jaren loopt dat vieze goedje steeds meer de sloten in waardoor er altijd een laagje "viezigheid" achterblijft. Al ons vee drinkt bronwater. Alle waterbakken zijn dmv lange leidingen verbonden met de bron. Want er is een hele periode geweest (niet bij ons maar bij een goede kennis) dat door dit soort riool overstorten zijn vee (dus paarden en koeien) spontane abortussen kregen, en later er zelfs aan dood gingen. Je staat dan even met handen in het haar, maar uit onderzoeken is toen gebleken dat het water zo verontreinigd was, men toch beter over kon gaan op leiding/bron water.

En daarnaast, je wilt zelf toch ook niet vies of stinkend water drinken?

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-02 08:02

Bij ons is het ook elke dag aan jerry-cans sleuren. Onze baden staan wel inder de afvoer van de schuilstal, maar in de zomer moet je elke dag water meenemen, in de auto. Scheve mond
Het is een hele verhuis elke keer, maar je paarden hebben dan fris water en daar heb ik het dan wel voor over.