Wanneer zweetdeken nut?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wanneer zweetdeken nut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 22:58

wat toch bijzonder is is dat de huid van een paard niet nat word door het zweet.
En een vacht (mits men die niet verruilt voor een schapenvachtje) werkt precies hetzelfde als een zweetdeken.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 23:34

PaardNatuurlijk? Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 23:42

Jup, maar waar is het wel Knipoog

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 06:42

In de winter gebruik in mijn wollendeken en in de herft mijn fleece/cooler.

Het slaat natuurlijk nergens op dat een paard in het wild geen deken gebruikt. Nee duh hij doet ook niks in het wild. Ja lopen en een beetje rennen als het moet. Als ik mijn fjord niet zou scheren zou ik 3 uur met hem mogen gaan stappen om hem droog te krijgen. En dan zal nog de vraag zijn is hij droog. Met zo'n berenvacht is echt niet te werken.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 09:05

nielsd schreef:
xxappiexx je paard heeft korte haren omdat je dekens gebruikt. Anders zou ie een wintervacht krijgen.

En voor een paard is het vervelend om een deken om te hebben, paarden kunnen via hun haar de eigen temperatuur regelen.

gr niels

Paarden staan tegenwoordig niet meer alleen buiten te staan maar worden ook gebruikt voor de sport.
Ik houd mijn paard kort in haar vacht zodat ze zich niet kapot zweet tijdens het trainen en na het trainen weer snel opdroogd, dus echt niet voor de mooiigheid.

Ik weet dat paarden met dekens hun temp. niet goed kunnen regelen, daarom zorg ik er ook voor dat het niet stikheet of ijskoud onder de dekens wordt. Tegenwoordig zijn er ook goed ventilerende en fijn zittende dekens.
Mijn paard vind dekens niet vervelend, ze doet er gewoon mee wat ze normaal ook zonder een deken doet. Ik zorg dat ze iedere dag de kans krijgt om te rollen zonder deken en ik gooi er ook geen kilo's dekens op.
Dus ik hou het zo.

Natuurlijk snap ik ook wel dat een deken niet tegen de natuurlijke wintervacht op kan, maar ik heb geen zin om in de winter met een dikke vacht te zitten kijken waardoor mijn paard na 10 minuten trainen al peentjes zweet.

En als alleen dit gedeelte voor mij bedoed was:
nielsd schreef:
xxappiexx je paard heeft korte haren omdat je dekens gebruikt. Anders zou ie een wintervacht krijgen.

Dat snap ik ook wel...