Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Citaat:maar ik wilde toch nog even kwijt dat het voor jonge paarden en veulens heel erg slecht is om op stal te staan

Cowgirl schreef:Citaat:maar ik wilde toch nog even kwijt dat het voor jonge paarden en veulens heel erg slecht is om op stal te staan
Het is voor elk paard slecht om op stal te staan.
Met 4 maanden kunnen ze wel degelijk te vroeg weggehaald worden.
Ik kocht mijn fjord op de zuidlaarder markt toen ie 4 maanden oud was. Hij heeft ruim 1,5 jaar met zijn gezondheid lopen sukkelen, had weinig weerstand dus elk wondje ging ontsteken,en hij had meer het idee dat ik zijn moeder was.
Mijn paard is gewoon een maand te vroeg weggehaald.
Inmiddels is ie 8 jaar en heeft de schade dubbel en dwars ingehaald. Mede doodat ik hem vooral confronteerde met andere paarden van diverse leeftijden. Hij heeft een tijdje met een hengst in de wei gestaan en na de castratie in een gemengd koppel.
En dat laatste is vele malen beter dan opfok met leeftijd genoten. Je hebt imnmers oude paarden nodig die de jonkies opvoeden.

.
! Degene die wel aan te raden zijn, zijn helaas zo´n 200 km verderop, wat niet echt handig is als je er regelmatig wil gaan kijken. Sterre schreef:Plaats anders eens in advertentie in een plaatselijk krantje; misschien is er wel iemand te vinden die bijv. een eigen stal heeft en een veulentje, die toevallig ook een weidemaatje voor zijn/haar veulen zoekt!
Een kennisje van mij zit een beetje in dezelfde situatie; haar merrie heeft 5 weken geleden een hengstveulentje gekregen. Moeder en kind staan nu samen met een 22-jarige, een 20-jarige en een 12-jarige ruin + mijn 3 jarige merrie op de wei. Met mijn merrie speelt ´ie graag en de ruinen voeden hem op.
Toch is mijn kennisje dringend op zoek naar een andere merrie met veulen en als ze niet snel iemand vindt die haar merrie met veulen bij haar wil stallen (heeft een mooi grote openstal), wil ze over een paarden maanden een veulentje wat al bij de moeder weg kan, kopen.
De opfok is hier helaas niet echt een keuze; er zijn er hier 2 die niet zo heel ver weg zijn, maar daar komen de veulens helaas vermagerd en verwormd van terug! Degene die wel aan te raden zijn, zijn helaas zo´n 200 km verderop, wat niet echt handig is als je er regelmatig wil gaan kijken.

Neonlight schreef:Bij ons gaan ze er in de regel op 4 maanden van af. Vorig jaar nog een hengstveulen gekocht van nog geen 3 maanden oud, is ook prima gegaan. Eigenaar wilde hem per direct kwijt, dus hebben wij hem maar gekocht.
Wat betreft opfok, wij hebben onze eigen opfok en het liefst ook een gemengde kudde. Jonge hengsten staan tussen de drachtige merries. Als de veulens gespeend worden komen ze zelfs een tijdje bij een volwassen hengst te staan. Die is wel dominant, maar de veulens zijn direct onderdanig en er is nog nooit wat gebeurt. Dat dominante gedrag en achterna jagen komt omdat het andere paard niet onderdanig is, veulens zijn dat wel.