Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Ja waarom het zo goedkoop was bij deze weet ik ook niet precies....... zoals ik al zei hebben we verschillende loonwerkers gebeld en de prijzen vergeleken. Ook heb ik van te voren een prijs af gesproken, zodat ik niet voor verassingen kon komen te staan. Achteraf had het duurder moeten uitvallen omdat het op sommige plekken veel dieper lag als verwacht..maarja de afspraak was er al
Cuubje schreef:In woon in Sint Pancras, vlak bij Schagen. Wij hebben vorig jaar ook de grond laten keren en wit/grijs zand omhoog gehaald voor een 20 bij 60 bak. Op sommige stukken zat het zand op 60cm en op andere stukken 1,5 meter. Totale kosten 650 euro (al zei een andere loonwerker 2500 euro). In de winter super droog, door de megga zand laag! Maar in de zomer erg zwaar...dus als mensen hier nog ideeen voor hebben.......graag!!!
, maar ziftzand is gratis. 

Nancy_ schreef:ooh okee!
Mazzel Karoliefje!
Máár ik zou wel een goed drainage systeem doen. Ik weet niet of daar nog verschil in zit?
Maar je wilt niet weten hoe onze bak er van de winter uitzag. Gaten van tot de knieën van de paarden in de klei, en echt niet normaal. Nu is er een nieuwe bak, en geen problemen meer.
Pellie schreef:jol, overal komt een keer zandgrond, het maakt niet uit in welk deel je van het land woont. het is alleen de vraag hoe diep het zit. en drainage hoeft dan niet om dat je de klei lager legt. hier zitten we ook deels op klei en leem. het zand zat hier bij ons rond de 60 - 70 cm diep.

Karoliefje_ schreef:Nancy_ schreef:ooh okee!
Mazzel Karoliefje!
Máár ik zou wel een goed drainage systeem doen. Ik weet niet of daar nog verschil in zit?
Maar je wilt niet weten hoe onze bak er van de winter uitzag. Gaten van tot de knieën van de paarden in de klei, en echt niet normaal. Nu is er een nieuwe bak, en geen problemen meer.
Ik vind het nogal belangrijk dat er goed gedraineert is, het voorkomt echt een héle hoop problemen, veel mensen, en voornamelijk boeren denken zelf hun bak wel te kunnen draineren, en in de meeste gevallen gaat dat helemaal niet goed. Je kan het beter een x goed doen, ben je er voorlopig vanaf

Irisj schreef:Zaterdag wordt er bij ons een bak aangelegd, met drainage. Wat we doen is een loonbedrijf inhuren die de grond omzet, zwarte zand er uit, gele zand naar boven halen , zwarte zand er weer in en dan het gele znad er weer over heen, als we te weinig geel zand hebben vullen we dat iets aan. De kosten van onze bak zijn €4000 dus dat valt nog heel erg mee..
Al zijn we het over de drainering nog niet eens..
Ik wil de bak echt graag gedraineerd hebben, moet ook haast wel. We zouden eventueel ook een kennis van ons kunnen laten draineren, scheelt weer in de kosten