Bak, waarom zo duur :\

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

friesiszwart

Re: Bak, waarom zo duur :\

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 12:58

De bedragen die jullie noemen vind ik behoorlijk acceptabel. In het verleden heb ik op veengrond een bak aan laten leggen door PAEX bv. totale kosten tegen de 50.000,00 gulden daarbij alle kosten dus aannemer PAEX, en van aanvoer zand, loonwerker en drainage etc. Moet wel zeggen na 7 jaren nog steeds een perfecte goed afwaterende rijbodem en dat terwijl ik zeer weinig onderhoud pleeg zoals slepen oid.
De kosten voor een goede rijbodem zijn zeer afhankelijk van de ondergrond en de omstandigheden. mijn huidige rijbak was zeer betaalbaar omkeren van het aanwezige zand dus 2 dagen arbeid van een loonwerker en het gehele jaar prima.
Maar goed ander gebied en zandgrond.
Maar als je het doe doe het dan goed en niet half want dat kost meer en heb je nog niets.

Moniquex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 17:18

In woon in Sint Pancras, vlak bij Schagen. Wij hebben vorig jaar ook de grond laten keren en wit/grijs zand omhoog gehaald voor een 20 bij 60 bak. Op sommige stukken zat het zand op 60cm en op andere stukken 1,5 meter. Totale kosten 650 euro (al zei een andere loonwerker 2500 euro). In de winter super droog, door de megga zand laag! Maar in de zomer erg zwaar...dus als mensen hier nog ideeen voor hebben.......graag!!!

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 11:26

Was jullie bak 650 euro ??? Of lees ik dat nou verkeerd

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 17:27

Dat lees je goed!!

Vraag me zeer sterk af hoe dit zo goedkoop kan..

Moniquex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 18:06

Ja het was echt 650 euro Vingers aflikken Ja waarom het zo goedkoop was bij deze weet ik ook niet precies....... zoals ik al zei hebben we verschillende loonwerkers gebeld en de prijzen vergeleken. Ook heb ik van te voren een prijs af gesproken, zodat ik niet voor verassingen kon komen te staan. Achteraf had het duurder moeten uitvallen omdat het op sommige plekken veel dieper lag als verwacht..maarja de afspraak was er al Haha!

Hopelijk lukt het voor jullie ook een betaalbare bak te kunnen aanleggen! Ik ben er erg blij mee, ook ideaal als winter paddox, al is hij nu echt te zwaar.......er zou eigenlijk nog een verstevigende laag doorheen moeten......

http://i39.photobucket.com/albums/e192/cuubje/26september2005050.jpg
Dit is de bak...

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 20:20

De bak ziet er zo op de foto netjes uit

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 10:28

Die bak ziet er idd netjes uit!!!
Waar ik nu met mijn paarden sta hebben ze eerst een laag plastik of zo? dan een laagje zand (Niet te veel) en dan heel fijn grind.... In mijn onderschrifst staan foto's (Bij Cerice @ Work) Ik ook erg fijn te rijden, niet zwaar nu (terwijl het al heel erg droog is bij ons) en ook na een regenbui geen plassen etc....

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 21:29

Wow Saffier, ik vind jullie bak er echt supermooi uitzien. Je hebt zeker geen idee van wat het gekost heeft? Hoe jij het beschrijft klinkt het niet als veel werk..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 09:25

Ik zag op de site www.actiefstal.nl de H I T- Bodemrooster waardoor het regenwater sneller zou wegzakken.
Is er iemand die dat gebruikt, of iets wat erop lijkt?
Het klinkt wel makkelijk, maar werkt het ook echt?
En er staan geen prijzen bij, iemand enig idee wat zo'n matten kosten?
We willen heel misschien een bak gaan aanleggen van 20 bij 40 meter, en nu zijn we overal eens voorzichtig aan t rondkijken naar alternatieven voor drainage.
De zand zouden we heel goedkoop kunnen krijgen, en ook het fijne puin voor de onderlaag...

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 09:34

Wij hebben ook gekeken naar die Hit-bodemroosters en hebben ook een prijsopgave gevraagd. Ze zijn echt heel duur. Je bent al duizenden euro's alleen voor de matten kwijt. Wij hebben dus toch maar voor wegendoek gekozen, dat was heel wat goedkoper.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 09:42

Sow dat is inderdaad erg veel! Voor dat geld ga ik liever in de winter af en toe eens naar de manege om de hoek!
Ik ga ook eens rondkijken naar zo'n wegendoek. Bevalt dat jullie goed? Heb je dan niet het probleem dat het langzaam naar boven komt?

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 09:45

Het is verstandig om het wegendoek aan één stuk erin te leggen. Dus de stroken zijn dan aan elkaar genaaid. Als je allemaal stroken van een paar meter breed naast elkaar gaat leggen dan kunnen ze de uiteinden gemakkelijker omhoog trekken.

nd423

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 09:47

Cuubje schreef:
In woon in Sint Pancras, vlak bij Schagen. Wij hebben vorig jaar ook de grond laten keren en wit/grijs zand omhoog gehaald voor een 20 bij 60 bak. Op sommige stukken zat het zand op 60cm en op andere stukken 1,5 meter. Totale kosten 650 euro (al zei een andere loonwerker 2500 euro). In de winter super droog, door de megga zand laag! Maar in de zomer erg zwaar...dus als mensen hier nog ideeen voor hebben.......graag!!!

Zo hebben wij het ook laten doen. Uurloon was 60 euro en het was 2 dagen werk. Bij ons was ook een gedeelte waar ze vroeger in gegraven hebben, dus daar moet het zand ook dieper vandaan komen. Maar inderdaad nu erg zwaar. Volgende week krijgen we een waterbron zodat we veelvuldig kunnen sproeien. Hoop dat het daar beter van wordt. Kunststof vezels wil ik niet, die moet je uiteindelijk ook weer afvoeren.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 09:56

Ik zou er een goede kwaliteit houtchips (niet te grof) doorheen mengen. Voor een 20x40 bak heb je zo'n 84 kuub nodig. Maar ook dat is prijzig, voor Megatop betaal je voor 84 kuub 1300 euro. Sproeien zul je dan elke keer vlak voordat je gaat rijden moeten doen, want met dit weer is het zo weer opgedroogd.

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 14:28

ik dacht dat houtchips glad werden... dan glijden de paarden uit

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 17:37

Nee hoor de houtchips die wij hebben, worden helemaal niet glad. Voordeel met dit droge weer is ook nog eens dat de bak niet zo stoffig is.

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 20:51

Wij hebben vorige week onze piste aangelegd. Wel een beetje anders dan al in het topic werd beschreven. Wij moesten onze grond een beetje ophogen omdat wij met een te groot hoogteverschil zaten. Daarom is alles opgevuld met ziftzand, daarna alles platgeduwd met de kraan en mooi afhellend gemaakt. Daar bovenop kwam dan een laagje van max. 10 cm scheldezand(omdat de bodem anders te zwaar is om op te rijden). Prijskaartje weet ik nog niet Bloos , maar ziftzand is gratis.

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 20:58

Maar je hebt toch ook van die soort 'stoflapjes'. Hoe duur zullen die zijn dan? Lachen
*heeft er geen verstand van Bloos

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 21:00

volgens mij bedoel jij hele dure, ik weet niet zeker, maar heb gehoord dat die heel duur zijn... Bloos

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 21:01

Het is inderdaad duur, wat ben ik dan blij dat mijn stiefvader een drainage bedrijf heeft. Dat scheelt zowiezo al een stuk Lachen

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 21:30

ooh okee! Lachen

Mazzel Karoliefje!
Máár ik zou wel een goed drainage systeem doen. Ik weet niet of daar nog verschil in zit?
Maar je wilt niet weten hoe onze bak er van de winter uitzag. Gaten van tot de knieën van de paarden in de klei, en echt niet normaal. Nu is er een nieuwe bak, en geen problemen meer. Lachen

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 21:32

Nancy_ schreef:
ooh okee! Lachen

Mazzel Karoliefje!
Máár ik zou wel een goed drainage systeem doen. Ik weet niet of daar nog verschil in zit?
Maar je wilt niet weten hoe onze bak er van de winter uitzag. Gaten van tot de knieën van de paarden in de klei, en echt niet normaal. Nu is er een nieuwe bak, en geen problemen meer. Lachen

Ik vind het nogal belangrijk dat er goed gedraineert is, het voorkomt echt een héle hoop problemen, veel mensen, en voornamelijk boeren denken zelf hun bak wel te kunnen draineren, en in de meeste gevallen gaat dat helemaal niet goed. Je kan het beter een x goed doen, ben je er voorlopig vanaf Lachen

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 21:34

Pellie schreef:
jol, overal komt een keer zandgrond, het maakt niet uit in welk deel je van het land woont. het is alleen de vraag hoe diep het zit. en drainage hoeft dan niet om dat je de klei lager legt. hier zitten we ook deels op klei en leem. het zand zat hier bij ons rond de 60 - 70 cm diep.

wij idd ook, vooral veeel leem, ondanks drainage is het ellende in deze regio met de buitenbakken...ja ook de hele dure die die proff. aangelegd zijn...ken in heel de regio maar 3 goede buitenbakken Nagelbijten / Gniffelen
maar op ruim 1 meter zat wit zand, bodem laten keren, 2500,- kwijt, scherp wit zand erdoorheen om het lichter te maken en een errug duur hek er omheen, zonder dat hek waren we voor 3500 klaar geweest, nu voor meer dan het dubbele
en in de winter rij ik naar een binnenbak toe Lachen

ook een optie: rijden op de wei en in de winter je pony in pension zetten, en in de zomer ze wel alle2 thuis, dit heb ik ook jaren gedaan Lachen

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 21:44

Karoliefje_ schreef:
Nancy_ schreef:
ooh okee! Lachen

Mazzel Karoliefje!

Ik vind het nogal belangrijk dat er goed gedraineert is, het voorkomt echt een héle hoop problemen, veel mensen, en voornamelijk boeren denken zelf hun bak wel te kunnen draineren, en in de meeste gevallen gaat dat helemaal niet goed. Je kan het beter een x goed doen, ben je er voorlopig vanaf Lachen

Zou het toeval zijn dat het bij ons een 'echte' boer was. *LOL*
Ik bedoelde mijn tweede zin zeg maar ook niet tegen jou hoor, meer tegen TS. Haha!
was een beetje onduidelijk. Bloos

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 10:11

Irisj schreef:
Zaterdag wordt er bij ons een bak aangelegd, met drainage. Wat we doen is een loonbedrijf inhuren die de grond omzet, zwarte zand er uit, gele zand naar boven halen , zwarte zand er weer in en dan het gele znad er weer over heen, als we te weinig geel zand hebben vullen we dat iets aan. De kosten van onze bak zijn €4000 dus dat valt nog heel erg mee..

Zo komt binnenkort de loonwerker het ook bij ons doen Lachen Al zijn we het over de drainering nog niet eens.. Scheve mond Ik wil de bak echt graag gedraineerd hebben, moet ook haast wel. We zouden eventueel ook een kennis van ons kunnen laten draineren, scheelt weer in de kosten Lachen