lid worden van rijvereniging / ponyclub ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 20:44

op dit moment ben ik nergens lid.
Ik heb priveles + 'eigen' buitenbak.
Onderlinge wedstrijden mag je ook meedoen als je geen lid bent.
ik zou lid worden als ik een startkaart wil, of als ik bijvoorbeeld gebruik kan gaan maken van een binnenbak, maar bij ons op dorp is geen binnenbak, dus daar is geen sprake van.

Dorine
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 20:51

Pmarena:
Het verschilt heel erg van vereniging tot vereniging.
In ieder geval is elke vereniging gebonden aan de NHS, waardoor dus officieel wedstrijden kunnen worden gereden, startkaart, winstpunten, dat soort dingen.

Maar het officieel wedstrijd-rijden is niet verplicht.
Je kunt dus ook 'gewoon' met je paard gezellig bij de vereniging lessen, is meestal goedkoper dan in een manegeles.
Nog een voordeel:
als het goed is weet de lesgever dat jij altijd op dat paard rijdt, en dat je met dat paard kunt trainen.
Dus niet als op een manege: elke keer op een ander paard.

Daardoor wordt in de les gelet op wat je moet oefenen met je paard, en letten ze op jullie beiden als combinatie.
Dus niet alleen hoe jij rijdt, maar ook hoe je paard en jij op elkaar reageren en wat daaraan verbeterd kan worden.
Tenslotte ben jij degene die het paard vaak rijdt, en samen met het paard probeer je veel te leren en het paard niet te 'verpesten'.

Ik weet niet of je het snapt, maar i.i.g. is de bedoeling dat de samenwerking tussen jou en 't paard beter wordt, en daar wordt op sommige maneges minder aan gewerkt omdat je de week erop toch weer op een ander paard zit.

Vreemde gedachte... Verward Komt-ie:
Sommige mensen die een verzorgpaard of eigen paard hebben en geen wedstrijden rijden, denken wel eens:
"Ik ga niet bij de vereniging rijden, want ik rijd niet goed genoeg, en pas er dus niet tussen." Scheve mond

Dit is een vooroordeel!
Ook beginnende ruiters zijn welkom bij verenigingen en zijn altijd goed genoeg!

Tenslotte is goede begeleiding juist in het begin heel belangrijk.
En op zo'n vereniging kom je veel mensen tegen die, of op een eigen paard of op een paard van een ander rijden, maar dus net als jij telkens op hetzelfde paard, en proberen net als jij dit beestje wat te leren en zelf wat te leren. Teamwork! }>

Of je dus wel/niet wedstrijden gaat rijden is niet het allerbelangrijkste.
De eerste vraag is of je samen met je paard 'verder wilt komen', een bepaald niveau wilt halen, al is dat niveau dan alleen 'voor jezelf'.
Ja?

Vraag dan eens aan wat paardeneigenaren in jouw omgeving op welke club ze rijden en waarom, of het er gezellig is en op welke dag ze lessen bijv. en hoe de lessen bevallen...

Zoals je ziet bij de reacties op je topic:
-sommigen zijn lid van een vereniging en hebben dan 1x per week les, of dressuur of springen of afwisselend.
-sommigen zijn lid, 1x les en mogen ook nog de binnenbak gebruiken wanneer ze willen. Dat is vaak wel duurder!
Dit is bij onze club niet, meestal moet je de bak huren, hoewel ze wel eens een oogje dichtknijpen.
-sommigen zijn lid en hebben 2x p.w. les. Met of zonder gebruik van binnenbak.

Dit alles zorgt natuurlijk voor grote prijsverschillen.
Vaak is er aan een manege ook een rijvereniging 'gebonden', dus eentje die op die manege altijd oefent en daar ook de wedstrijden organiseert.
Je zou bij verschillende maneges kunnen kijken, of aan mensen met eigen paarden bij jou in de buurt kunnen vragen waar ze lessen en waarom.

Veel succes met het vinden van een gezellige club! Lachen

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 21:29

Ik word lid van de Bogelscamp, die zit als ik het goed heb in Oldenzaal, maar ze hebben geen bak oid. Tis voor mij ook puur voor de startkaart. Kost 40 euro per jaar. maar dan heb je geen les, en concours moet je zelf regelen.
Bij mij in de buurt heb je:
Loleeruiters: wel leuk maar errug duur
Vjenneruiters: Mooie bak enzo, maar hebben een ledenstop en je als je al lid kan worden hoor je er toch niet bij, is echt heel erg een cluppie vriezenveners, beetje aparte lui, willen geen buitenstaanders erbij hebben
Hubertus: lessen zijn echt 3 x nix, en de club is ook niet gezellig, ook hier heb je een heel hecht cluppie boeren waar je nevernooit tussen komt. je mag ook niet in de bak.
Saasveld: ledenstop voor niet-saasvelders, wel coole club
dusse, ik ga lekker bij de bogelscamp!
Alane, bij welke zit je dochtertje? *oh-oh, nieuwsgierig*
van de ponyclubs weet ik het trouwens niet precies, doe zelf meer met paarden.