Keuringsklaar maken oren uitknippen drama

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Re: Keuringsklaar maken oren uitknippen drama

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 18:26

Oei, wat doe ik het dan fout: ik scheer de benen niet op, wel bijknippen. Ik doe niets aan de oren en laat de tastharen ook zitten. Toch nog nooit problemen gehad. Ook vooraan gestaan met deze paarden (jeugdkampioen, tweede in Ermelo, zadelrubriek gewonnen, veulenkampioen, paarden zijn overigens niet van mezelf.)

Oftewel, laat bij die tweejarige maar gewoon de haren in de oren zitten. Knip evt. de rand van de oren bij en anders doe gewoon maar niets.

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 19:57

Ik was vandaag bij de foresters en het viel de juryleden niet eens op of een paard al dan niet soms te grote o had.
Het gaat om de uitdrukking die een gezicht heeft en over de uitstraling die een hoofd heeft en daar let een jury op en niet om al dan niet uitgeschoren oren. Persoonlijk vind ik het netjes als de uitstekende haren weg worden gehaald maar wat daar binnen zit gewoon lekker laten zitten.

veel succes Knipoog

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 14:28

Praam...sedalin...niet zeuren??? Klinkt mij meer als dwang dan vriendelijk.

leuk als dit paard straks een hoofdstel om moet...dan moet de sedalin en de opraam ook weer te voorschijn komen.

gewoon alleen die pluk uitknippen en als dat niet lukt laten zitten en na de keuring weer verder oefenen zodat het volgend jaar wel lukt.
Paard is immers pas 2.

Poppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 14:30

Ik geef ook even mijn (ongevraagde) mening Haha! Ik vind oren uitknippen/scheren echt iets wat je niet moet doen. Die haren hebben een functie hoor! Zoals al in dit topic gezegd wordt er op keuringen niet eens altijd naar gekeken. Dus waarom dan je paard pesten? Want zo zie ik het echt.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 18:16

Heb vanmorgen zonder problemen die lelijke fossen uit de oren van mijn veulentje geknipt, dus alles wat buiten de oren kwam heb ik afgeknipt. Ik heb nooit problemen met het verwijderen van haren uit de oren, ik leer ze van jongs af aan dat ik ze aan de oren mag komen en ik gebruik dus geen praam, sedalin enz. enz. Uitscheren vind ik niet kunnen, tenminste als ze op de wei staan met die vliegen op dit moment.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 18:57

Cowgirl schreef:
Praam...sedalin...niet zeuren??? Klinkt mij meer als dwang dan vriendelijk.

leuk als dit paard straks een hoofdstel om moet...dan moet de sedalin en de praam ook weer te voorschijn komen.

Nee hoor oren uitscheren is heel wat anders als hoofdstel indoen. Aan de oren zitten hebben de meeste paarden geen problemen mee, alleen het in de oren komen met scheren vinden ze vervelend.
Ieder zn mening erover maar lieve broodjes worden niet gebakken, als ze met uitscheren niet stil staan duurt het allemaal nog veel langer dus kan je ze beter de praam opdoen en is het zo gebeurd.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 18:59

of gewoon niet uitscheren.... Knipoog ben je nog sneller klaar, haha!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 19:01

dierfysio schreef:
of gewoon niet uitscheren.... Knipoog ben je nog sneller klaar, haha!

Ja dat is dus een verschil van mening, ik doe dat alleen voor belangrijke keuringen enzo, ook niet als ze gewoon bij mij in de wei hobbelen. Je merkt gewoon echt dat het veel meer gewaardeerd wordt door de juryleden als het paard op en top getoiletteerd is, KWPN dan. Als je daar schijt aan hebt OK, maar als je echt voor een hoge plaatsing gaat doe je er alles aan om hem zo optimaal te laten scoren.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 08:46

Suzanne F. schreef:
doe je er alles aan

Er zijn toch altijd grenzen. Bij de arabieren is het nu verboden tastharen weg te scheren, ik vind dat ze bij de warmbloeden ook gerust eens met regels mogen komen.
Je gaat mij niet zeggen dat een mooi getoiletteerd veulen, met tastharen en oren mooi gelijkgeknipt met de oorrand, gaat moeten wijken voor ééntje zonder tastharen en met kale oren?

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 08:54

Zannekin schreef:
Suzanne F. schreef:
doe je er alles aan

Er zijn toch altijd grenzen. Bij de arabieren is het nu verboden tastharen weg te scheren, ik vind dat ze bij de warmbloeden ook gerust eens met regels mogen komen.
Je gaat mij niet zeggen dat een mooi getoiletteerd veulen, met tastharen en oren mooi gelijkgeknipt met de oorrand, gaat moeten wijken voor ééntje zonder tastharen en met kale oren?

Ik weet zeker dat dat 100% niks uitmaakt. Het is mooier voor het plaatje dat snap ik, maar ik vind het nooit opwegen tegen de ellende van 'Sedalin, Praam, niet zeiken, nooit! Het moet wel leuk blijven.

elissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 09:25

Hoi,

ik denk dat ik gewoon het ergste probeer weg te knippen en de snorharen bijknip.
We zien wel op de keuring ik verwacht er niets en als we een premie krijgen is het erg leuk.

ElskedZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 09:35

Maar je kan het beter met een scheermachine doen , is mijn mening
Je heb minder kans dat je perongeluk in je paard knipt, en wondjes krijgt... want bij knippen moet je paard wel akelig stil staan.
Zeker met de tastharen als je die wat korter wil maken, zou ik uitkijken, want ze willen dan heel graag met hun lippen de schaar pakken.

Ik zelf haal nooit de tastharen helemaal weg, maar maak ze wel iets korter, omdat het er dan netter uitziet. Dit gaat heel makkelijk met de scheermachine.
Bij het oren scheren doe ik even een praampje op en scheren maar, knippen kan echt alleen als een paard goed stil staat, en niet heen en weer gaat.

Zelf zou ik zeggen gebruik lekker een scheermachine ook daar kan je alleen de rand van de oren meedoen en een klein laagje weghalen, je hoeft niet alles gelijk helemaal glad te scheren.

Succes

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 10:36

In Dld. is het weghalen van de tastharen verboden en wordt je van deelname aan keuringen/wedstrijden uitgesloten als je het wel doet OK dan! !
Paarden (dieren in het algemeen) hebben die haren niet-voor-niets, dus ik vind het een goede zaak dat die moeten blijven zitten.
Ik persoonlijk vind het ook fout als de oren helemaal uitgeschoren worden; die haren hebben als functie vuil/insecten te weren. De uitstekende haren weghalen vind ik geen probleem, dat ziet er imo net zo netjes uit.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 16:08

En toch scheelt het wel degelijk of je aankomt met een veulen dik in het veulenhaar en plukken uit de oren en sokjes aan de kogels of je komt met een perfecht getoiletteerd geschoren veulen. Toont gewoon heel anders en ik ben genoeg keuringen afgeweest om te kunnen zeggen dat de juryleden dit gewoon echt waarderen.
Ik zeg niet dat een slecht lopend getoiletteerd veulen boven een goed lopende pluizenbol komt te staan maar alles scheelt.

En ik scheer de tastharen ook niet allemaal weg, kort ze wel in. Oortjes scheer ik uit, niet te diep, derde oortje weg, staartje bovenaan en beentjes. En evt. met veel veulenhaar helemaal een maand van te voren.

ElskedZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 16:26

Bij mij wordt een veulen wat nog veulenhaar heeft, echt niet weggeschoren, omdat hij er opeens glad uit moet zien voor de keuring. Ik vind dit zonde is van zijn vacht die daarna komt (net zoals je een paard niet gaat scheren als de zomervacht er al aankomt, dan wordt het stekelig)

Twee jaar geleden had ik een veulen bij de beste 10 van nederland zitten (KWPN), en het veulen zodat nog gedeeltelijk in zijn veulenhaar. Hij was nog niet helemaal door het haar heen, maar dat was pech. We hadden wel netjes zijn oortjes en beentjes geschoren.... We kwamen terug met een goed resultaat.

Ik ben zelf geen voorstander om de tastharen te kort wieken (had ik hierboven ook gezegd).
We hebben het wel de eerste keer (ongeveer 12 jaar geleden)dat ik ooit naar een keuring ging gebeurd. Toen heeft iemand mij voorgedaan hoe ik mijn paard moest toileteren voor de keuring.
Drama want dag daarna stond het paard met een dik oog. Sindsdien maak ik ze alleen korter als ze heel lang zijn, maar ik haal ze er niet af.
Want vind het wel netter staan als ze korter zijn dan die lange bullebakken.

Tja en je moet gewoon doen wat jezelf wil, want het is immers jouw paard, maar het gaat vooral dat het er verzorgd uitziet. Vind zelf toch wel dat een paard er net wat mooier uitziet als je de beentjes opscheerd, oortjes wat bijscheerd, randjes, en in de binnenkant wat korter, tastharen wat korter, staart onderkant netjes recht en goede hoogte (evt opscheren/mooi vlechten), daarna goed wassen en hem lekker laten glimmen, en dan mooi invlechten(ook hier zijn discussie over kleine en grote vlechten)

Dan ben je nog van tig factoren afhankelijk zoals conditie van het paard, beweegd tie op dat moment mooi, ga maar door.

Tip voordat je de ring in gaat is, neusje inwrijven met babyolie.

Maar doe datgene bij je paard waar jezelf ook achterstaat....

Oja elke (stamboek) keuringen hebben hun eigen regeltjes.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 20:30

Oren uitscheren doen wij ook niet, maar we knippen het wel netjes bij. Veel paarden vinden het eng als er iets aan de oren gedaan wordt. Wij doen er vaak dan de praam op als ze jong zijn. Als je weet hoe de praam werkt (dus wat er gebeurt met een paard) weet je dat het niet zielig is en dat het zeker niet angstig wordt voor de toekomst. Vaak is bij ons 1 keer de praam gebruiken genoeg, daarna weten ze dat het niet eng is en missen ze alleen het roesje nog. Haha!

elissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 09:27

Hoi,

Gister heb ik bij haar oortjes de uitstekende haartjes weggeknipt en haar tastharen korter gemaakt in het begin was het even strijd maar na 15 minuten had ze echt zoiets van is dat alles.

Het ging al met al echt goed voor een jong paardje ben echt trots op haar Bloos

Iedereen bedankt voor hun tips