Doorbetalen bij kreupelheid van paard!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-02 10:59

Sonja schreef:
Waar zijn die enthousiaste, bloedfanatieke paardenmeiden gebleven?

En dat vraag ik me nu ook wel eens af! Een tijd geleden was ik bij een fokker en die had gewoon hetzelfde probleem. Ik snapte de wereld niet meer en vond dat er in een paar jaar tijd toch wel erg veel veranderd was. De man heeft leuke goede paarden en is zelf instructeur, dan grijp je je kans toch lijkt mij?
Verder, ik snapte nooit dat je moest betalen om een paard bij te rijden Verward Vond het echt erg vreemd, want ik werd ook regelmatig betaald om paarden bij te rijden.
Maar als ik het goed begrijp ligt dat een beetje aan de streek en de mensen Verward

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-02 12:26

En toch vind ik het heel redelijk als een bijrijder meebetaald ,
ik kan het heel goed begrijpen als een eigenaar dat wil.

Je geeft de bijrijder de mogelijkheid om een "eigen" paard te rijden en misschien zelfs nog wel op een luxe stal ook...
Je geeft de bijrijder dus een hobby , en hobby's kosten nu eenmaal geld.

Als je bijrijder niet echt om het rijden van een paard zit te springen maar wel erg goed en verantwoordelijk is , en dus in feite vooral JOU een plezier doet , dan kun je ervoor betalen.

Maar als de bijrijder bv. geen eigen paard kan of wil betalen en dan van een eigenaar de mogelijkheid krijgt om er een aantal keer per week mee aan de gang te gaan ,
dan hoeft de eigenaar toch niet de hobby van de bijrijder te betalen ??

Stel je bent voor 7 dagen per week , 30 dagen per maand 300 euro kwijt puur aan het onderhoud van je paard .

En je maakt zelf voor de helft van de tijd gebruik van je paard en de andere helft gun je het plezier aan iemand anders , moet je dan echt het volle pond blijven betalen ?

Of gewoon de kosten delen ?
Lijkt me eerlijker , je deelt het paard immers ook met die persoon ....

En dat het paard er beter van wordt door een bijrijder betwijfel ik ook eerlijk gezegd.
Vaak gaan bijrijders helemaal niet zo zorgvuldig met "hun" paard om
als je wel zou willen en het paard wordt door een andere ruiter toch weer anders afgesteld...

Gun je iemand het plezier dan mag diegene er best voor betalen ,
maar helpt diegene je uit de brand en doet het graag dan gratis of als het echt geweldig goed voor je paard is misschien zelfs betalen.

Maar eigenlijk is de vrijheid die je met het paard hebt al betaling in mijn ogen , en de verzorging uit handen van de eigenaar nemen ook betaling de andere kant op.

Maar dat een bijrijder betaald is zeker niet raar !!

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-02 15:53

Toen ik zelf nog "bijrijdster" van Flair was is ze ook 8 maanden kreupel geweest ik heb gewoon door betaald, elke maand de helft van de stalling. De helft van de dierenartskosten, helft van de hoefsmid. En alle spullen die we nodig hadden betaalde ik ook. Nou was ik niet echt bijrijdster, Flair was officieel van iemand anders waarmee ik dus samen deed maar ik beschouwde haar gewoon als mijn eigen pony en had ook net zoveel over haar te zeggen als haar eigenaresse.

En toen heb ik nog 8 maanden lang 4 keer per dag met Flair gestapt omdat haar eigenaresse het af liet weten, wat moet je dan als "bijrijdster"? Het beestje laten stikken waar je gek op bent, lijkt me niet.

warren

Re: Doorbetalen bij kreupelheid van paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-02 16:41

Dimple schreef:
Ik heb zelf een paard gehad met een bijrijder die een bijdrage per maand betaalde. Tijdens langdurige kreupleheid of vakantie betaalden ze meestal niet door.

Hoe doen jullie dat? Betalen jullie als bijrijder zijnde, door als het paard langdurige kreupel is of je bijv 3 weken op vakantie gaat?

Hoe hebben jullie dat afgesproken? d.m.v een schrijftelijke overeenkomst of zo?

Ik ben benieuwd Knipoog

Ik vind dat hele betalingssysteem maar vreemd. Ik heb een paard (friese merrie) waar Honeybee op rijdt (nu even niet ivm as veulenen), maar wij hebben het niet over geld. Ik ben heel blij Haha! dat zij wil rijden (zelf kan ik het niet meer) , dat is goed voor mijn paard. En Honeybee offert uiteindelijk ook tijd op voor mijn paard. Wie moet er dan betaald worden?? In mijn beleving helpen wij elkaar, en hoeft er niemand betaald te worden. Lessen (na het veulenen) zullen we denk ik samen betalen, om dezelfde reden. En ik rijd haar erheen. Mooi toch???

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-02 21:51

Ik heb een bijrijdster, ze hoeft niets te betalen, alleen de lessen die ze volgt. Lijkt me redelijk, is voor haarzelf, ik stel mij paard beschikbaar.
Zij helpt mij op de dagen dat ik niet kan komen, en ik ben blij dat ze die dagen komt zodat Omega toch zijn beweging en aandacht krijgt. Zij is blij dat ze kan rijden en lekker troetelen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-02 22:57

ik heb bijna 4 jaar een paard geleased voor 20 gulden in de week en als ze kreupel was betaalde ik gewoon door, maar dan mocht ik wel op een van de andere paarden daar op stal rijden als ik wilde. in de vakanties moest ik ook gewoon doorbetalen, want de paarden aten ook gewoon door.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-02 17:28

Ik vind het in principe heel logisch dat wanneer je een paard ter beschikking krijgt je er ook verantwoordelijk voor bent. En dat je er best iets in bij mag dragen. Zeker geldt dit voor al diegenen die anders alleen maar op een manege konden rijden of geen tijd genoeg hebben voor een eigen paard. Ieder moet voor zich maar uitmaken wat diegene er voor over heeft en wat de ander ervoor wil hebben.

Mijn verzorgster heeft geen maandelijkse bijdrage, maar af en toe snoepjes meenemen voor algemeen gebruik (doe ik immers ook) en meehelpen met schoonhouden van tuig en stal vind ik wel het minste.
Ze bespaart straks lesgeld op de manege doordat ze met mijn pony heen mag. Ze mag er wedstrijden mee rijden, en dat is vaak op 1 van mijn dagen...

Dan verwacht ik op zijn minst dat ze deze dingen blijft doen als mijn pony een periode in de lappenmand ligt. Wat heb ik anders aan haar?
Mijn pony staat dag en nacht in het land zomers, en 's winters overdag buiten. Die 2 dagen kan hij best een rustdag hebben. Wordt hij eerder beter dan slechter van.

Ik vind het leuk om haar een plezier te doen, en dat wil ik dan ook graag zien. Zij geeft mij de vrijheid om ook eens een dag over te kunnen slaan terwijl ik weet dat hij wel aandacht krijgt.

Een verzorgpaard is niet een manegepaard wat je uit de stal trekt, opzadelt, rijdt en weer terug gooit. Je bouwt er een band mee op, bouwt iets op met het rijden en lessen. Als je dan in mindere tijden het paard laat barsten (en de eigenaar) dan ben je in mijn ogen geen verzorgpaard waard. Neem dan zelf maar een paard, dan weet je wat een werk en verantwoordelijkheid dat is...

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-02 18:04

Joyce B het gaat hier over bijrijdpaarden niet over verzorgpaarden, maar goed ik vind dat een bijrijder op zijn/haar dagen dat zij/hij het paard rijd net zoveel verantwoordelijkheid heeft als dat het zijn/haar eigen paard zou zijn. Het paard zorgt immers niet voor zichzelf en het is de bijrijder toevertrouwt om voor het paard te zorgen.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-02 08:26

Flair, jij bent denk ik een grote uitzondering. De helft van de hoefsmid, dierenarts en stalgeld? Was er toen ook al zicht op dat het jouw eigen paard zou worden?
Ik betaal nu de helft van het stalgeld, maar als de DA komt, dan zijn die kosten toch echt voor rekening van de eigenaresse hoor.
Ik heb zelf mijn paard verkocht om van dit soort dingen af te zijn. Dit soort onvoorziene kosten wil ik dus niet meer. (iig niet op het moment)

Ik koop voor Gam wel snoepjes, wortels, vitaminekuurtje e.d, maar verder dan dat ga ik toch echt niet.

Ik zit op dit moment in een kleine discussie fase over het te betalen bedrag, dus ik kan de antwoorden en reacties van dit topic mooi gebruiken!!! Thanx!!

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 08:32

Waar ik een pony verzorg hoef ik ook niks te betalen.
die vrouw zegt omdat ik al het werk doe zoals stal uitmesten poetsen enz,enz,enz, hoef je niet te betalen.
Ik moet er wel elke dag heen omdat zij dus niet voor die pony kan zorgen.
maar dat vind ik niet erg.
maar daarvoor moest ik ook wel eens wat betalen hoor voor een andere verzorgpony.
vind ik redelijk omdat je wel gebruik mag maken van die pony.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 08:56

Sonja schreef:
Wat betreft de reactie "je mag blij zijn dat je op een ander paard mag rijden".... *LOL* De eigenaren waarvoor ik gereden heb, mochten blij zijn dat ik op hun paard wilde rijden. Heb me er vaak genoeg voor laten betalen.

Reactie: je zegt toch ook niet tegen de staleigenaar: ik betaal niet want m;'n paard is kreupel..... ja goeiedag he, dat slaat helemaal nergens op. Met een staleigenaar heb je een totaal andere overeenkomst.

Ik heb zelf in beide posities gezeten: jarenlang bijrijder geweest, nooit een cent betaald, wel zelf geld ervoor ontvangen. Ook nooit geen bal te zeggen gehad over die dieren.

Inmiddels enkele jaren eigenaar, en bijrijders hoeven bij ons geen cent te betalen. Sterker nog, die worden regelmatig verwend met leuke uitstapjes naar bv bos en strand, en laatst nog een compleet verzorgd lang weekeinde paardrijden in de Drunense Duinen. Gewoon als dank voor de goede zorgen.
'k Zou het echt niet anders willen.

Ik ben het helemaal met Sonja eens.

Ik zou niet eens geld kunnen vragen aan een bijrijder om te rijden, laat staan dat mijn paard kreupel zou zijn. Het is mijn paard dus ook mijn mijn kosten.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 09:48

Cody"]
[quote="Desiree schreef:
niet alleen de lusten, ook de lasten. voor niets gaat de zon op.

Maar zoals in mijn geval dan. Ik betaal per maand 1/3 van het stalgeld. Madeleine betaalt 2/3 omdat we dat nu eenmaal zo afgesproken hebben omdat zij werkt en ik nog studeer.
De eigenaresse van Aldira betaalt bijna niks. Madeleine en ik betalen namelijk stalgeld aan hen (ze zijn eigenaren van Dira en pensionstalhouders - dus pure winst) + strooisel + voer + binnen en buiten laten zetten. Zij betalen hoefsmid, wormkuur en evt. dierenartskosten.
Bovendien moeten Madeleine en ik wel elke dag paddock of weiland schoonmaken. Of het beest nou kreupel is of niet.
Toen Aldira te kort bekapt was voor de tweede keer had ik wel zoiets van: als ze nu weer lang stilstaat betaal ik niet.
Jammer dan, maar ik ben geen stalhulpje die nog betaalt ook en er niks voor terugkrijgt.
[/quote]

Wat jullie doen lijkt meer op een leasecontract. maar dan rijdt de eigenaresse er zelf neem ik aan nooit op. bij ons op stal kun je ook leasen, maar de stal en zo wordt voor je onderhouden. Ik geloof dat de mensen die jij daar beschrijft een beetje profiteurs zijn.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 09:50

Merilyn"]
[quote="Sonja schreef:
Wat betreft de reactie "je mag blij zijn dat je op een ander paard mag rijden".... *LOL* De eigenaren waarvoor ik gereden heb, mochten blij zijn dat ik op hun paard wilde rijden. Heb me er vaak genoeg voor laten betalen.

Reactie: je zegt toch ook niet tegen de staleigenaar: ik betaal niet want m;'n paard is kreupel..... ja goeiedag he, dat slaat helemaal nergens op. Met een staleigenaar heb je een totaal andere overeenkomst.

Ik heb zelf in beide posities gezeten: jarenlang bijrijder geweest, nooit een cent betaald, wel zelf geld ervoor ontvangen. Ook nooit geen bal te zeggen gehad over die dieren.

Inmiddels enkele jaren eigenaar, en bijrijders hoeven bij ons geen cent te betalen. Sterker nog, die worden regelmatig verwend met leuke uitstapjes naar bv bos en strand, en laatst nog een compleet verzorgd lang weekeinde paardrijden in de Drunense Duinen. Gewoon als dank voor de goede zorgen.
'k Zou het echt niet anders willen.

Ik ben het helemaal met Sonja eens.

Ik zou niet eens geld kunnen vragen aan een bijrijder om te rijden, laat staan dat mijn paard kreupel zou zijn. Het is mijn paard dus ook mijn mijn kosten.
[/quote]

als mensen niets voor mijn paard over hebben, dan mogen ze er ook niet op rijden. heel simpel. Het is een eer en een voorrecht om op mijn paarden te mogen rijden. En niet andersom. Ja, Anky van Grunsven mag gratis op mijn paarden rijden. DAN ben ik wel vereerd. Maar Sonja zou er voor moeten betalen. Dat is het verschil.

DaniellevE

bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 11:16

Tuurlijk is het logisch dat ze wanneer het paard kreupel is, gewoon blijft betalen. Het zou mooi zijn zeg. Wel lekker rijden als het paard "goed" is, en wanneer kreupel ineens niet meer willen betalen.

En natuurlijk is het niet gek dat een bijrijder mee betaalt! Voor niets gaat de zon op! Als ze op een manege zou rijden of op manegepaarden dan moeten ze toch ook betalen.

Een paard kost nu eenmaal geld........

en daarbij is het voor iedereen anders....het ligt eraan wat de afspraken zijn!

DaniellevE

nog aanvulling

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 11:17

Je zou een bijrijder niet hoeven te betalen wanneer hij/zij op zeer hoog niveau rijdt! Maar gewoon recreatief, is betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 15:51

Desiree schreef:
[ Het is een eer en een voorrecht om op mijn paarden te mogen rijden. En niet andersom. Ja, Anky van Grunsven mag gratis op mijn paarden rijden. DAN ben ik wel vereerd. Maar Sonja zou er voor moeten betalen. Dat is het verschil.
[/quote]

Tja, in zulke eigenaren ben ik nooit geinteresseerd geweest. Zal wel nooit gebeuren ook niet.... Iets zegt me trouwens dat Anky ook afhaakt... *LOL*

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 16:16

Dimple schreef:
Flair, jij bent denk ik een grote uitzondering. De helft van de hoefsmid, dierenarts en stalgeld? Was er toen ook al zicht op dat het jouw eigen paard zou worden?
Ik betaal nu de helft van het stalgeld, maar als de DA komt, dan zijn die kosten toch echt voor rekening van de eigenaresse hoor.
Ik heb zelf mijn paard verkocht om van dit soort dingen af te zijn. Dit soort onvoorziene kosten wil ik dus niet meer. (iig niet op het moment)

Ik koop voor Gam wel snoepjes, wortels, vitaminekuurtje e.d, maar verder dan dat ga ik toch echt niet.

Ik zit op dit moment in een kleine discussie fase over het te betalen bedrag, dus ik kan de antwoorden en reacties van dit topic mooi gebruiken!!! Thanx!!

Ok, ik ben misschien een uitzondering. Ik was ook niet echt bijrijdster, ik deed gewoon samen. Ik vond het daarom ook niet meer dan normaal overal de helft van te betalen, en ik reed ook nog eens bijna elke dag. Haar toenmalige eigenaresse kwam echt bijna nooit. Vandaar dat zij zich ook niet om de spullen bekommerde die nodig waren, dat was ook allemaal voor mijn rekening.

Er was toen nog helemaal geen sprake van dat ze ooit van mij zou worden
het was ook helemaal mijn bedoeling niet om ooit een pony van 1.45 te hebben, ik had altijd in mijn hoofd dat ik een paard van rond de 1.60 wilde waar ik dan wedstrijden mee zou gaan rijden. Nu is dat plan verandert, dat paard komt er ooit wel maar dan naast Flair. Ik heb btw ook niks betaald voor Flair hoor, ik heb haar niet gekocht ofzo dus daar heb ik wel weer mazzel mee.

En wat betreft het betalen door een bijrijder, vind ik vrij normaal. Ookal heb ik nu zelf een bijrijdster voor 1 keer in de week en voor als ik echt niet kan die helemaal niets betaald. Maar dit is omdat ik het gewoon lekker vind om die ene dag in de week vrij te hebben, en omdat ik toch iemand achter de hand wil hebben die goed voor Flair is als ik bijv. ziek ben of wat dan ook.

grassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 20:11

Desiree schreef:
als mensen niets voor mijn paard over hebben, dan mogen ze er ook niet op rijden. heel simpel. Het is een eer en een voorrecht om op mijn paarden te mogen rijden. En niet andersom. Ja, Anky van Grunsven mag gratis op mijn paarden rijden. DAN ben ik wel vereerd. Maar Sonja zou er voor moeten betalen. Dat is het verschil.

precies, helemaal mee eens!

Ik vind het logisch dat een bijrijder niet alleen het plezier, maar ook de kosten deelt.

Als je iemand op je paard laat rijden deel je je paard dus min of meer. Waarom zouden ze dan niet ook iets bij moeten dragen?
Lijkt me logisch..

Liesje4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 21:45

Als je op een manege rijd, betaal je toch ook om te rijden? Dus als bijrijder ook lijkt mij. Als een manege paard kreupel is, rij je op een ander, bij een bijrijdpaard kan dat niet, dat is het verschil.
Zelf zou ik gewoon doorbetalen, lijkt me wel zo eerlijk tegenover die baas, maar je kan ook zeggen, ja jammer ik kan niet rijden, dan krijgt de eigenaar ook geen geld, tis tenslotte een bijrij paard. Is net hoe je er zelf over denkt, en wat je afspreekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 22:20

Citaat:
Als je iemand op je paard laat rijden deel je je paard dus min of meer. Waarom zouden ze dan niet ook iets bij moeten dragen?
Lijkt me logisch..

En waarom wil je dat er een bijrijder op rijd?

Omdat je zelf graag een paar dagen wat anders doet. Om wat voor reden dan ook.

En wie helpt je dan uit de brand?
Precies.. de bijrijder!

Als je geen bijrijder zou hebben at je paard ook door, moest de hoefsmid toch komen.
Die kosten ben je nu eenmaal kwijt.
Voor mij lijkt het zo net, ik wil wel een paard maar kan het eigenlijk niet betalen.

Maar deze discussie is er ook 1 waar je niet uitkomt:D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 22:28

runningkawa schreef:
Als je geen bijrijder zou hebben at je paard ook door, moest de hoefsmid toch komen.
Voor mij lijkt het zo net, ik wil wel een paard maar kan het eigenlijk niet betalen.

Ik ken toch aardig wat gevallen waarbij de bijdrage hard nodig is voor het onderhoud van het paard. Hier in de stad zie je nog wel eens dat mensen kiezen voor een luxe locatie met bijrijder ipv een boer zonder bijrijder.

Cody

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 22:30

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 22:32

Jippie"]
[quote="runningkawa schreef:

Ik ken toch aardig wat gevallen waarbij de bijdrage hard nodig is voor het onderhoud van het paard. Hier in de stad zie je nog wel eens dat mensen kiezen voor een luxe locatie met bijrijder ipv een boer zonder bijrijder.
[/quote]
juist, maar waar ben je dan mee bezig Verward
Als de bijrijder gaat hebben ze grote problemen.
En is er wel geld voor onvoorzien kosten bij zulke mensen?

ik vind het een eng idee, maar ja, wie ben ik Haha!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 22:36

runningkawa schreef:
Citaat:
Lijkt me logisch..

En waarom wil je dat er een bijrijder op rijd?

Omdat je zelf graag een paar dagen wat anders doet. Om wat voor reden dan ook.

En wie helpt je dan uit de brand?
Precies.. de bijrijder!

Maar deze discussie is er ook 1 waar je niet uitkomt:D

Hihi , die bijrijder heeft standaard geen eigen paard , maar zou wel graag rijden , . dus wie helpt hem/haar uit de brand ?
Precies...de paardeneigenaar . Haha!

Als je zelf een paard zou hebben , of op een manege zou rijden zou je die kosten ook kwijt zijn en nog wel meer ook.
En met een manegepaard kun je meestal maar verdomd weinig ivt een
privépaard Knipoog

Maarja ik kan alle standpunten hierin heel goed begrijpen en dat is het mooie ,
ieder kan voor zich bepalen wat hij wel of niet ervoor over heeft. Enz.

Idd een discussie die geen goede of foute antwoorden kent en waar je dus nooit 1 mooi antwoord uit krijgt.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 23:38

Sonja"]
[quote="Desiree schreef:
[ Het is een eer en een voorrecht om op mijn paarden te mogen rijden. En niet andersom. Ja, Anky van Grunsven mag gratis op mijn paarden rijden. DAN ben ik wel vereerd. Maar Sonja zou er voor moeten betalen. Dat is het verschil.
[/quote]

Tja, in zulke eigenaren ben ik nooit geinteresseerd geweest. Zal wel nooit gebeuren ook niet.... Iets zegt me trouwens dat Anky ook afhaakt... *LOL*

Je weet niet wat je mist, grinnik! Als anky geen paarden had om op te rijden, zou ze vast ook wel op mijn paarden willen rijden, ook al zijn die niet zo goed als die ze nu heeft.