"Noodzaak" van een hele strakke neus- en sperriem?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 14:21

Tja wat is strak en wat is los???? ik denk dat dat per persoon verschillend is.

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 14:26

Pipo schreef:

Strak vindt ik dat je er geen vinger meer tussen kan krijgen en als je het hoofdstel hebt uitgedaan en je de neusriem nog een paar uur in z'n neus ziet staan!!!

Boogiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 14:27

strak denk ik strakker dan 1 vinger en los losser dan 3 vingers?
ik reed eerst ook met een hoofdstel, dat was te groot en Boefje(manegepony) liep in het begin nergens naar, ik reed met gecombineerd en normaal wordt hij met lage gereden.
laterna ging hij gewoon net zo als normaal(voor toen). de neusriem(en sperriem) zaten zo los dat ze er net goed goed af konden eigenlijk, geen nut dus.
niet dat dit hier echt wat mee heeft te maken, maargoed..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 14:30

napoleon"]
[quote="Pipo schreef:

Strak vindt ik dat je er geen vinger meer tussen kan krijgen en als je het hoofdstel hebt uitgedaan en je de neusriem nog een paar uur in z'n neus ziet staan!!!
[/quote]

Dat vind ik ook strak!! Haha!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 15:01

Ik heb geleerd dat als je de neusriem te strak doet het paard niet goed meer kan slikken. (probeer zelf maar eens met je kaken stijf op elkaar) Het is bij mij per paard verschillend hoe strak ik de neusriem doe. Normaal vind ik in 1 vinger ertussen. Mijn eigen paard wordt dan echter gruwelijk taai en loopt veel beter met de neusriem een gat losser.

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 15:06

Pipo"]
[quote="napoleon"][quote="Pipo schreef:

[/quote]

Dat vind ik ook strak!! Haha!
[/quote]

Tja en weet je, als ik bij Nappie 2 vingers er nog tussen kan doen vindt hij al dat ie niets meer kan eten, geen snoepje, helemaal niets. Staat ie heel maf te doen Haha!

marije999

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 15:22

Ik ben het inderdaad met jullie eens dat er wel een verschil van paard tot paard bestaat. Er zit een behoorlijk verschil tussen het gebruik van een lage neusriem (zoals bij de eerder genoemde foto´s) en een gecombineerde neusriem (en er zit ook een heel verschil tussen een goed bevestigde maar wat strak zittende neusriem en een lossere, maar schuivende of scheef zittende neusriem, het nadeel van internet is dat je niet even bij iedereen in de stal kan kijken...). Maar het blijft een goed voorbeeld om kritisch te blijven op wat je doet. Maar ach, in principe zit iedereen die bereid is om kritisch naar zijn eigen manier van rijden te kijken al aardig in de goede richting.
Prisca: als het zo over kwam, het was niet mijn bedoeling om je aan te vallen. Het klinkt alsof je weet wat je doet en als je paard er blij mee is ben ik het ook Haha! Haha! Haha! ! En het klopt, een mooie tussenweg is meestal maar moeilijk te vinden in de boekjes!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 15:23

Citaat:
Western ruiters hebben over het algemeen, niet zo'n vriendelijk bit in!

Okee dat is waar.

Okay hier gaan dus mijn haren nog overeinder staan dan overeind.
Geen een bit in welke sport dan ook is onvriendelijk met juiste gebruik.
Westernruiters houden ook geen constant contact met de mond, en schakelen pas later over op een stang. Tussen snaffle en stang zitten nog veel meer bitten.
Een western stang die goed gebruikt wordt is altijd nog vriendelijker dan iemand die aan een bustrens loopt te trekken en te sjorren.

Ik zou me volgende keer maar eerst wat meer verdiepen in de western sport voor je zulke opmerkingen neerzet.

Na mijn 3 jaar western ben ik ook wel eens gaan afvragen waarom engelse ruiters met zoveel neusriemen rijden.
Ik rijd nu ook weer met neusriem sinds ik dresuur rijd, en ja waarom eigenlijk? Omdat het hoort. In de toekomst gaat de sperriem eraf.
Bij mij kan ik een vinger tussen beide riempjes doen.

En dan nog wat aan dat woordt Aansnoeren heb ik toch wel zo'n hekel Misselijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 15:32

Maar een westernbit en een bustrens die allebei slecht gebruikt worden, dan kies ik toch liever voor de bustrens.

Maar ik weet niets over westernrijden, dat klopt. ( en wil dit ook graag zo houden)

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-02 15:34

Een neusriem is, als het goed is, een overbodig artikel, maar zit gewoon standaard aan een engels hoofdstel. Eigenlijk belachelijk, maar niemand die daar blijkbaar over nadenkt... Dat bedoel ik dus ook met bewust zijn wat je doet en waarom je het doet. Niet iets doen omdat dat nou eenmaal al eeuwen lang zo is.

Misschien laat ik de neusriem bij Toon er wel af, als dat me tenminste bevalt. We zien wel.

Een bit is, net als sporen, zo scherp als degene die hem gebruikt...

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-02 15:36

Pipo, waarom wil je niets weten over westernrijden? Verward

Om even offtopic te gaan, maar deze opmerking begrijp ik niet helemaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 15:39

Tja, ieder zijn interesses, maar ik heb wel eens staan kijken ernaar. En ik vind er gewoon niets aan. ( sorry voor degene die ik ermee beledig). Ieder zijn hobby, maar niet de mijne.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 15:41

Pipo schreef:
Maar ik weet niets over westernrijden, dat klopt. ( en wil dit ook graag zo houden)

Gaan we weer. Omdat het anders is en je het zelf niet doet is het niet noodzakelijk slecht. Soms is het goed om je te verdiepen in andere manieren van rijden en daar voor jezelf weer de goede dingen uit te halen.
Maar ik zal verder niet meer off topic gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 15:42

Lees erboven katja, ik vind het gewoon echt niet leuk.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 15:46

Moet idd kunnen ene stelt zich er wel open voor andere niet.

BBL van bokt heeft ook een western paard en staat bij mij op stal. Volgens mij rijdt die met een gewoon rolletjes bit?? Als ik haar zie rijden zit ze niet veel in de mond teugels hangen altijd wel los. Zo zie ik het graag.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 15:48

Het zal mijn hobby ook nooit worden. Toch heb ik er wel een paar boeken over gelezen en gebruik ik sommige dingen ook in mijn rijden. Waarschijnlijk niet op de westernmanier maar het is ook afwijkend van de engelse manier.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 15:50

Volgens mij schreef Pipoi niet dat western slecht is Verward
Ik vind Western persoonlijk ook niet de leukste tak van sport, maar wel een goede...

Ik heb de neusriem altijd vrij strak,
hij zou nog strakker kunnen maar dan spreken we echt over na-singelen.
Ik heb het altijd zo gedaan, het stamt eigenlijk een beetje uit de tijd dat ik op een stal werkte met bijzonder veel jonge paarden
Als die net in de periode zittten waarin een beetje zadel-wijs worden, gaan ze vaak ontdekken wat voor leuks je met al de nieuwigheid kan doen.
Als je dan de neusriemen strak genoeg doet voorkom je dat ze leren om de tong buiten de mond te hangen, over het bit te gooien, tong te rollen, te knarsetanden e.d.

Verder stoor ik me enorm aan die neusriemen die op 'half zeven' hangen, waarom heb je dan in godsnaam een neusriem nodig, dan kan je hem net zo goed meteen aan de wilgen hangen.
En die standaard 2 vingers vind ik persoonlijk ook onzin, je zou 'officieel' ook 2 vingers tussen jukbeen en hoge neusriem moeten passen, dat vind ik dus echt lelijk, ik heb de neusriem zo goed als helemaal tegen het jukbeen aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 15:52

[quote="Sjuimpje"]Volgens mij schreef Pipoi niet dat western slecht is Verward
quote]

Ik schrijf inderdaad niet dat western slecht is, alleen dat ik het niet leuk vind. Zijn ook genoeg mensen die engels niet leuk vinden.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 15:53

Yep Sjuim klopt helemaal kan me idd behoorlijk irriteren een die dingen die op half 7 hangen. Kom op die dingen moeten vast en RECHT niet scheef.

Als je met een mexicaanse rijd doe hem dan strak en ander NIET om want dat heeft gewoon geen zin. Of je moet het stoer vinden Verward .

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 16:04

Ik rijd altijd met een lage neusriem. Schijnt behoorlijk uit de tijd te zijn, want al dat leer om 't hoofd vind iedereen tegenwoordig mooier, maar ieder zijn smaak natuurlijk (maar met een echt ramshoofd zie ik ook liever een gecombineerde of hoge neusriem).

Het voordeel van een lage neusriem is dat je er wel voor kunt zorgen dat de mond niet ver opengespert wordt (jonge paarden, noodsituaties etc., wie overkomt zoiets nooit?), maar dat de kaken niet opelkaar geklemd kunnen worden. Met andere woorden; er is meer mogelijkheid tot bewegen van de kaak (mond).

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 16:31

Ik rijd mijn pony's op veschillende bitten en neusriemen. Bij mijn Shetties, die allemaal een bustrens/watertrens hebben en een lage neusriem doe ik 2 vingers tussen de neusriem. Mijn NF rijd ik met een hackamore en die zit sowieso al los. En mijn appaloosa rijd ik op een snaffle zonder neusriem. Dit bevalt prima. Ik heb zelfs een tijd mijn Welsh A zonder neusriem voor de kar gereden en ook dat gong prima. Rijd er nu wel weer mee, omdat het op wedstrijden verplicht is.
Bij de meeste paarden is het niet nodig om heel stak aan te snoeren. En mond open is in de eerste plaats een aanleuningsfout die bij de ruiter vandaan komt. En wat bitten betreft, het is idd waar dat het bit zo hard of zacht is als de ruiterhand. Ik heb mijn NF vroeger gereden met een gedraaid westernbitje van zo'n 5mm. Liep ie prima op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 16:43

Ik heb de neusriem ook altijd strak maar heb daar een heel andere reden voor.
Mijn paard heeft een heel gevoelig huidje en transpireerd behoorlijk. Met een gewone neusriem rij in snel zijn kaak en neus open. [Ik heb een goed onderhouden Lemetex hoofdstel met gecombineerde neusriem]
Ik rij dus altijd met bontjes onder de neusriem. Ik merk ook dat wanneer de neusriem gewoon strak zit, het leer minder gaat schuren wanneer het nat wordt en je minder last hebt van wondjes.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 16:55

Pipo schreef:
Nee zij is jurylid. ( en wat voor een)

ik vind haar aardig Lovers ik heb een best smal bitje, en ze ging het controleren. ze zei: als een jurylid zegt dat het te smal is, moet je maar zeggen dat mvr. turksma het goed vond Haha! . ook geeft ze me altijd wp! bijna iedereen trouwens Knipoog

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 17:23

paardje"]
[quote="Pipo schreef:

ik vind haar aardig Lovers ik heb een best smal bitje, en ze ging het controleren. ze zei: als een jurylid zegt dat het te smal is, moet je maar zeggen dat mvr. turksma het goed vond Haha! . ook geeft ze me altijd wp! bijna iedereen trouwens Knipoog
[/quote]

Lijkt mij meer op voortrekken!!!!! Maargoed dat zie je wel vaker bij dressuur......... ( het is trouwens niet dat ik het je misgun ofzo, zal mij niet veel uitmaken, rij toch nog geen wedstrijden)
Mevr. Turksma heeft onlangs bij de Lipizzanerkeuring als keurmeester rondgelopen en verdomd......bleek ze alle Lipizzaners die ook maar enigzins een beetje richting KWPN standaard komen geweldig te vinden en hoge punten te geven maar de Lipi's die echt horen te zijn als Lipi's vond ze maar nix :

Nou vraag ik je, is dat niet bevooroordelen Verward Sorry, ben ff oftopic gegaan Schijnheilig

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 17:35

napoleon"]
[quote="paardje"][quote="Pipo schreef:

[/quote]

Lijkt mij meer op voortrekken!!!!! Maargoed dat zie je wel vaker bij dressuur......... ( het is trouwens niet dat ik het je misgun ofzo, zal mij niet veel uitmaken, rij toch nog geen wedstrijden)
Mevr. Turksma heeft onlangs bij de Lipizzanerkeuring als keurmeester rondgelopen en verdomd......bleek ze alle Lipizzaners die ook maar enigzins een beetje richting KWPN standaard komen geweldig te vinden en hoge punten te geven maar de Lipi's die echt horen te zijn als Lipi's vond ze maar nix :

Nou vraag ik je, is dat niet bevooroordelen Verward Sorry, ben ff oftopic gegaan Schijnheilig
[/quote]

nou ze geeft bijna iedereen altijd punten *LOL* ik ga ook niet op haar punten af ofzo, want ik weet dat je het bij haar bijna altijd krijgt. maar van dat bitje vond ik toch wel aardig! sorry dit was een beetje oftopic Lips are sealed