Sportpaard 2 (of 3) weken vakantie en 24/7 buiten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 08:51

Is het een idee om het land waar hij op komt te staan eerst even te hooien? Of in ieder geval te zorgen dat het niet zo vet meer is? Op mijn oude stal gingen ze helaas altijd van de een op de andere dag naar buiten, twee keer een half dag, keertje een hele dag (overdag) en dan maar 24/7 op de wei. Gelukkig nooit problemen mee gehad maar echt geweldig vond ik het niet.

Ik nam de paarden altijd aan de hand mee naar buiten en liet ze dan even grazen. Eerst vijf minutjes (erg vet gras) volgende dag kwartiertje. Dan een dag je niks. En steeds op bouwen tot wat langer. Heb ook wel eens twee uur daar gezeten.

moonshine88

Re: Sportpaard 2 (of 3) weken vakantie en 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 08:54

Mijn paard staat nu zomers dag en nacht in de wei met twee of drie andere paarden. Hij word ongeveer 6 keer per week gereden incl. buitenrittenn en soms een les naar de manege en af en toe een wedstrijd. Is het dan ook nodig om hem vakantie te geven als ik bijvoorbeeld op vakantie ga of zal ik hem door een ander laten rijden?

Hoe doen jullie dat. (Hij krijgt per dag ong. halve kilo biks omdat de wei best vet is).

jjs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 10:25

utjelover schreef:

Sommige mensen , hebben nou eenmaal
niet

alle luxe!

Naar buiten kunnen is geen luxe. Het is een eerste levensbehoefte van je paard.

Als iemand een hond houdt, maar deze 23 uur per dag in een hok stopt waarin die zich net om kan draaien. Of een kat 23 uur per dag in een reismandje stopt, dan zou je dat toch ook niet normaal vinden? Dat zou dan toch ook zielig zijn?

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 10:31

die discussie is off topic, gaarne elders voeren.

_10_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 12:04

Mijn paard is van de een op andere dag het land op gegaan, dag en nacht. Dit is niet de meest ideale situatie maar het was of dit of helemaal niet. en het is prima gegaan.
Ben hem overigens wel gewoon blijven rijden.

Mistic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 12:17

Mijn paard is ook van de een op de andere dag het land ingegaan.
Op advies van mijn instructrice heb ik hem toen wel veel aan het werk gezet.
Shah heeft nergens last van gehad.

Misschien is een graasmasker een idee. Er is vast wel iemand die na een tijdje voor jou het graasmasker er weer af wilt halen.

Bino_Pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 12:22

Je kan proberen hem elke dag wat te laten grazen aan de hand!
en steeds langer laten grazen.. als het echt een braaf,rustig betrouwbaar paardje is ,dat niet snel verschiet, kan je je ergens bij hem zetten en wat lezen,maar hou hem wel goed in het oog! dat hij bv. niet op zn touw gaat staan of zo'n dingen.. is voor jou gezllig en voor hem!
misschien kan je dit altijd doen met hem, na het rijden (als je tijd hebt natuurlijk) hem een kwartiertje laten grazen aan de hand.. daar zal hij vast wel al blij mee zijn.. het is natuurlijk nog lang niet hetzelfde dan een paar uur op de wei,maar het is iets
je kan misschien een wei zoeken wat je kan huren! en hem een aantal uur per dag op kan zetten..

Succes!!

Maaiikii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 15:26

Kan je hem niet ergens laten grazen in de buurt en dan elke dag opbouwen?
Ik vind het altijd een beetje riskant op je paard opeens in de wei te zetten zonder het op te bouwen.
Ik hoop dat het gaat lukken, succes!