Bang voor inslag in de weide

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

koetjeboe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 15:46

Je moet de stroon af zetten, als je stroom op de draad hebt staan trekt dat ook de blisem aan.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 18:34

ikke schreef:
Nou vooruit dan, die technische verhandeling over bliksem en de afleiding daarvan.
Bliksem trekt altijd naar het hoogste/best geleidende punt in de omgeving. Hoogspanningsmasten zijn goed geaard en zullen dus zowel de bliksem aantrekken als deze goed afvoeren naar aarde.
Men gaat er vanuit dat vanaf dat hoogste punt een kegelvorming beschermingsgebied bestaat. De tophoek van de kegel is 60gr. Binnen dit gebied zou alles beschermd zijn door de afleider. Helaas is het tot heden niet gelukt om deze aaname wetenschappelijk te onderbouwen, maar ervaring heeft geleerd dat het wel ongeveer klopt.

Bedankt voor je uitleg.

Moet ik eens gaan kijken wat 60 graden is bij zo'n ding
Zou mooi zijn als we daar in vallen

Ik heb ook al geen idee hoe hoog zo'n gevaarte is

haflingertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 23:59

Citaat:
Nou vooruit dan, die technische verhandeling over bliksem en de afleiding daarvan.
Bliksem trekt altijd naar het hoogste/best geleidende punt in de omgeving. Hoogspanningsmasten zijn goed geaard en zullen dus zowel de bliksem aantrekken als deze goed afvoeren naar aarde.
Men gaat er vanuit dat vanaf dat hoogste punt een kegelvorming beschermingsgebied bestaat. De tophoek van de kegel is 60gr. Binnen dit gebied zou alles beschermd zijn door de afleider. Helaas is het tot heden niet gelukt om deze aaname wetenschappelijk te onderbouwen, maar ervaring heeft geleerd dat het wel ongeveer klopt.

Ik ben ook altijd als de dood dat er iets met mijn paarden gebeurd als het onweert!
Er staat een hoogspanningsmast in hun weide!
Ben ik nu toch een beetje gerustgesteld!
Bedankt!

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 11:02

runningkawa schreef:
Bedankt voor je uitleg.

Moet ik eens gaan kijken wat 60 graden is bij zo'n ding
Zou mooi zijn als we daar in vallen

Ik heb ook al geen idee hoe hoog zo'n gevaarte is

Is heel simpel: Neem een lat, zet die op 60gr t.o.v. horizontaal en kijk langs de lat totdat ie in lijn is met de punt van de mast. Dat is de rand van je beschermkegel.
Afhankelijk van de spanning op de lijn, zijn de masten ongeveer tussen de 30 en 60mtr hoog.

kimmy1985 schreef:
Je moet de stroon af zetten, als je stroom op de draad hebt staan trekt dat ook de blisem aan.

Om te beginnen zet je de spanning af (sorry, vakidioot) en daarbij, denk je nu echt dat die 5000V van je schrikdraad invloed heeft op 1.000.000V+ die omgaat bij een bliksem?
De enige zinvolle reden om je schrikapparaat uit te zetten is dat ie niet stuk gaat bij een inslag.