Welke boom in de wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 11:45

Wat ik heb zitten googelen.
Is dat vooral de bloem vorst gevoelig is
Dus kans op bevriezing en geen noten.

Maar persoonlijk zou ik dat niet erg vinden

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 16:50

ik had in belgie een walnotenboom,maar die groeide helemaal niet zo snel,weinig blad ook,zal eens kijken of ik er ergens een foto van heb,daarnaast bergen walnoten elk jaar!!!

hier is een foto van de boom...die was zeker al een jaar of 15 oud!!!

Afbeelding

ik zou kiezen toch voor grotere bomen,alleen welke dat zijn??ik heb dus echt geen verstand van bomen enzo...

shemar

Re: Welke boom in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 22:23

Wilgen zijn makkelijk, je kan gewoon een flinke wilgentak in de grond steken, flink nat houden en dan komen er vanzelf wortels aan.

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 00:55

Voordat je een wilg hebt staan van enig formaat ben je enige jaren verder denk ik RK.

Als je op de korte termijn iets wilt, zou ik voor bijv. de walnoten boom gaan. Die kun je veel groter aankopen.

Gjilke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 07:53

Wij hebben een walnotenboom in de tuin. Van vorst weinig last gehad. Het is wel zodat hij het ene jaar heel veel noten heeft, het volgende jaar weinig. Maar denk niet dat dat voor jou wat uitmaakt . Hij geeft idd wel veel schaduw. Geen idee hoe hard hij groeit, omdat ie dr al stond toen wij kwamen wonen. Vliegenwerend effect kan ik ook niks zinnigs over zeggen, hij staat nl niet in de wei.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 12:44

Ik zal eens de foto's nakijken op een foto van onze walnoten, die twee in de wei naast elkaar zijn ook 15, en stukken groter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 13:47

Ik zet onze bomen eigenlijk bijna nooit goed op de foto merk ik

Enfin.

Nog een foto gevonden waar te zien is hoe je jonge boompjes beschermt :
Afbeelding
(bescherming mag er idd onderhand af, maar foto is nog van vorig jaar)

Ene kant van de wei : Klik voor foto

(Aman = haf, tinker is Dewi) Links van Amanda zie je op de volgende foto een van de twee walnootbomen van ong. 15 jaar.
Klik voor foto

Achter Aman de walnoot, zoals je ziet een behoorlijk stuk dikker dan die van Kimmie261
Klik voor foto

Al die bomen in het midden zijn frutbomen, appels peren enzo. Links staan een stoofperenboom en nog wat die ik niet gelijk weet. Op de achtergrond zie je de hoge iepen.
Afbeelding

Fruitbomen, zoals je ziet snap je waarom die niet geschikt zijn voor paardenwei, laag, redelijk wat blad, en dunne stammen. Nochtans zijn dit varierend van hele oude bomen (50 jr en ouder) tot 10 jaar oud.
klik voor de foto

Stoofpeer dacht ik.
Klik voor foto

Paardenkastanje van nu 35 jaar.
Klik voor foto

Rechts op de foto zie je alle iepen, die zijn een jaar of 10 geloof ik, lekker hoog, maar voor ons echt voor de houtproductie (kachel) schaduw heb je er niet aan.
klik voor foto

In het midden een gewone kastanje van 10 jaar (die schuin naar rechts buigt) En rechts de wilg.
klik voor foto

Links in beeld dezelfde kastanje als iets hoger, kan je zien hoe hoog die wordt
klik voor foto

Wilg, hoe oud deze is weet ik niet... Oud
klik voor foto

De wilg bij de paddock, evenals jonge kastanjes etc. heb ik eigenlijk niet op de foto staan zie ik nu.

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 13:59

jou bomen zijn inderdaad veel dikker...

nou ja,dat was een foto van het notenboompje die daar stond,wist niet dat ze zo groot werden!!

hij is ook in die 3 jaar dat we daar hebben gewoond amper gegroeit...

en die nootjes waren nog best wel lekker

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 16:55

wat dacht je van een walnotenboom? schijnen eerst een meter per jaar te groeien (behalve de mijne natuurlijk ) en geven heerlijk veel schaduw

Citaat:
Onvoorspelbaar
Wie een walnoot eenmaal heeft geplant, moet engelengeduld hebben om de boom te zien bloeien en vruchten te oogsten. In de periode april tot en met mei bloeit de boom. Aan een en dezelfde boom verschijnen zowel manlijke en vrouwelijke katjes. De boom is eenhuizig. Manlijke katjes bloeien soms ver, voordat de vrouwelijke katjes rijpen (protogynisch); vandaar dat de bevruchting soms moeilijk is. In andere gevallen rijpen vrouwelijke vruchtbeginselen eerder dan dat er manlijk stuifmeel vrijkomt (protogynisch). Schommelingen in de temperatuur in het voorjaar zijn verantwoordelijk voor een onvoorspelbaar bloeigedrag en ook vruchtzetting. De vruchtzetting kan ook plaatshebben zonder bestuiving (apomixie).

Bodemkieskeurig
In de eerste plaats moet het walnotenras geschikt zijn voor het heersende klimaat. Geringe verschillen kunnen tot mislukking van de vruchtzetting leiden. Naast een fraai ogende boom is een nootje op z'n tijd toch wel welkom. Een walnoot houdt van een goed ontwaterde, water doorlatende en vruchtbare bodem. De grond mag absoluut niet zuur zijn en moet veel kalk, magnesium, sporenelementen en fosfaat bevatten.
Licht en ruimte zijn de tweede belangrijke eis, waaraan voldaan moet worden, wil je op den duur een goed gevormde boom krijgen. Houd rekening met een kroondoorsnede van tussen de acht tot vijftien meter. Voorafgaande aan het planten moet de grond diep worden losgemaakt, het liefste tot aan het grondwater; een walnoot groeit zowel in de diepte als in de breedte.

en

de walnoot

edit: eerst lezen pellie, hij wordt al aangeprezen zie ik

kimmie dan was bij jou de voedingsbodem waarschijnlijk niet ideaal genoeg voor de boom!

Grote_Beer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 20:46

Wij hebben walnootbomen in de tuin en inderdaad eigenlijk best weinig last van vliegen. Nooit bij stilgestaan, maar nu het hier genoemd wordt.... Misschien inderdaad een optie om ze ook in de wei te planten. Daar hebben we nu alleen nog maar een paar tamme kastanjes staan, maar aangezien het er zomers loeiheet kan worden, wil ik er nog wel wat boompjes bij. Wilg zal er denk ik niet groeien. Daarvoor is het klimaat te droog.
Het nadeel van de walnootbomen is wel dat er bij ons een hele familie relmuizen in huist, zodat je in het najaar niet meer veilig onder zo'n boom kunt staan. Je krijgt dan constant die noten op je kop gegooid.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 20:57

Ik zou eerst eens uit zien te vinden of de paarden die bolsters niet eten voordat ik een walnotenboom zou planten. Tamme kastanje groeit ook heel hard en daar blijven ze van de bolsters af. (staat bij ons naast de wei)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 09:43

Kastanje/Walnotenboom, zelf hebben wij ook wilgen staan. Groot succes

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 10:08

Oprtalj schreef:
Het nadeel van de walnootbomen is wel dat er bij ons een hele familie relmuizen in huist, zodat je in het najaar niet meer veilig onder zo'n boom kunt staan. Je krijgt dan constant die noten op je kop gegooid.

Roflol, serieus?! Vind het wel humor.

Enige waar wij 'last' van hebben zijn al die uilen met uileballen en andere uitwerpselen.

Bij ons eten ze niet van de walnoten en bolsters, maar onze wei is ook vrij groot, als je een schrale wei hebt misschien wel? Al lijkt me dat niet waarschijnlijk

wheezie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 12:29

Wij hebben wilgen en meidoorns staan. Gaat prima. Als we de wilgen snoeien krijgen ze lekker wat takken om op te knabbelen...

Grote_Beer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 20:58

Maya schreef:
Oprtalj schreef:

Roflol, serieus?! Vind het wel humor.

Enige waar wij 'last' van hebben zijn al die uilen met uileballen en andere uitwerpselen.

Bij ons eten ze niet van de walnoten en bolsters, maar onze wei is ook vrij groot, als je een schrale wei hebt misschien wel? Al lijkt me dat niet waarschijnlijk

Ja, dat is echt waar, hoor. Maar ik geloof dat die beestjes in Nederland niet voorkomen, dus de meeste bokkers zullen veilig walnootbomen kunnen planten.
Ik heb er vorig jaar trouwens nog een foto van gemaakt:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=ZYT4ZIMQ

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 21:39

Gaaaaaf ik wil ook relmuizen!!!

Ze zijn lieffig!! Stuur er een paar op, ik plant wel een boom voor ze

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 23:50

*gniffel* héél bijzonder!!

Grote_Beer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 21:26

Toydoll schreef:
Gaaaaaf ik wil ook relmuizen!!!

Ze zijn lieffig!! Stuur er een paar op, ik plant wel een boom voor ze

Ik zal ze een vliegticket geven

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 21:34

Walnotenhout is giftig voor paarden, dus de takken kan je ze in elk geval niet voeren.

Wat ook een snelle groeier is is bv berk, die takken kunnen ze wel veilig eten. Verder werken zowel vlier als hazelaar ook tegen vliegen.

ArcesStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 20:37

tamary schreef:
Walnotenhout is giftig voor paarden, dus de takken kan je ze in elk geval niet voeren.

Wat ook een snelle groeier is is bv berk, die takken kunnen ze wel veilig eten. Verder werken zowel vlier als hazelaar ook tegen vliegen.

Zijn er ook al mensen die geinformeerd hebben voor de prijzen?
Zal bij mij waarschijnlijk toch wel om een boom van rond de 10 a 20 jaar worden, zodat ik direct al veel schaduw heb.

Onze buren hebben een walnotenboom staan, van zo'n 30 jaar oud, en die doet het super goed, kei groot en veel blad.
Lijkt me dus ideaal voor bij ons in de wei, dit zal dan gaan om zo'n 6 bomen, zal ook eens bij de gemeente en bosbeheer etc. navragen of ik er geen subsidie op kan krijgen, zie ik nederland nog wel voor aan Knipoog

de berk, vlier en hazelaar zal ik ook in mijn achterhoofd houden.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 12:03

Ik zal me er ook even tegenaan bemoeien:

De walnoot is een optie: let wel, de bolsters kleuren zwart...en kunnen vlekken geven op handen en kleding, dus misschien ook op schimmels. De grootste maat walnoot bij de kwekerijhiernaast kost 50 euro...

Verder kan denken aan wilg (al dan niet geknot), de wilg is één van de snelst groeiende bomen, en is niet duur in de aanplant (stok in de grond en hoppa)...

De berk heeft een lossere structuur, groeit het best op zand.
Beuk -> niet doen, is niet goed als solitair (ivm zonnebrand) en zeker niet op zand!
Eik, groeid langzaam en je hebt eikels
Wilde (paarden)kastanje -> mooie boom, kastanje zijn volgens mij niet goed in grote hoeveelheden,maar ik weet niet zeker of paarden ze eten. Verder heb je er op een erf veel rommel van.
Tamme kastanje -> mooie boom, veel schaduw, wel prikbolsters, maar handige paarden eten toch de kastanjes eruit. Wat voglesn mij niet veel kwaad kan
Verder kan je nog denken aan de Linde, Es en Populier. De laatse is wel de bekenste boom die hard groeit en niet veel eisen steld aan de bodem.

Vlier, hazelaar en andere soorten als els, zijn meer geschikt voor een houtwal. Het zijn struikachtige bomen, en niet echt geschikt voor een paardenweide.

Subsidie lijkt mij niet haalbaar, dan moet je vaak een groter beplantingsplan hebben. Maar je kan het uiteraard proberen.

Als iemand nog meer vragen heeft: stel maar!! (hier of per PB)

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 12:40

Ik heb mijn zinnen gezet op een walnoot en een pruimeboom (let wel: niet bij een weiland maar bij ons in de tuin, als aanvulling op de appel, peer, rode bessen, blauwbessen, bramen, witte en rose framboos, wijnbes, druif en aardbeien die we al in de tuin hebben.
Een beetje walnoot aan de maat moest ik rekenen op een 70 euro, dan had ik er 1 uit de volle grond ipv een potkweek, schijnt makkelijker aan te slaan. Overigens moest de winkel hier in de buurt op de veiling kijken, want hij had er niet op voorraad staan. Ik kan me voorstellen dat als je meerdere wilt hebben, het voordeliger kan zijn een kweker op te zoeken...

marilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 12:45

Ik zou een mooie linde planten, krijgt een mooie grote kroon.

amplonia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 15:11

Wij hebben bij de wei diverse walnoten staan , deze staan op de zandgrond en zijn ± 30 jaar oud heel hoog en hebben grote kronen. (meters) Geweldige schaduwplaatsen voor de ponies en weing vliegen en muggen. De vraatzuchtige ponies eten niet van de bolsters of het blad . Hebben zelf zakken vol walnoten in de herfst.
Vorig jaar hier bij de kweker een jonge walnootboom bij gekocht voor 30 euro . Boompje is ongeveer 4 meter hoog , geeft nog nauwelijks schaduw. Hoe groter hoe duurder.
Een boom kun je het best bij een kweker kopen en niet bij een tuincentrum.
Bij de eerste heb je meestal een veel betere kwaliteit voor minder geld en zijn de bomen niet in een pot gekweekt.
Als je de boom in de herfst plant heb je grote kans dat hij goed aanslaat.

Een combinatie van goedkope snelgroeiende wilgen en een duurdere wat langzaam groeiende walnoot ?

Helma

develwife

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 15:22

RUBYWHITE schreef:
Wij hebben langs onze paardenweides eikenbomen staan...die staan er al dik 50 jaar ... ze voorzien zomerdag echt van veel schaduw en de paarden maken er gretig gebruik van. Enige nadeel is al die eikels die er herfst dag afvallen Haha! onder 1 boom liggen er altijd erg veel, uit voorzorg halen we de eikels daar altijd weg (letterlijk met een schep en een kruiwagen Haha! )...

ik volg dit topic verder even...

Hoi,

Hier hetzelfde wij hebben ook eikenbomen in ons land.

Groetjes