Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

. Hij geeft idd wel veel schaduw. Geen idee hoe hard hij groeit, omdat ie dr al stond toen wij kwamen wonen. Vliegenwerend effect kan ik ook niks zinnigs over zeggen, hij staat nl niet in de wei. 

) en geven heerlijk veel schaduw 
Citaat:Onvoorspelbaar
Wie een walnoot eenmaal heeft geplant, moet engelengeduld hebben om de boom te zien bloeien en vruchten te oogsten. In de periode april tot en met mei bloeit de boom. Aan een en dezelfde boom verschijnen zowel manlijke en vrouwelijke katjes. De boom is eenhuizig. Manlijke katjes bloeien soms ver, voordat de vrouwelijke katjes rijpen (protogynisch); vandaar dat de bevruchting soms moeilijk is. In andere gevallen rijpen vrouwelijke vruchtbeginselen eerder dan dat er manlijk stuifmeel vrijkomt (protogynisch). Schommelingen in de temperatuur in het voorjaar zijn verantwoordelijk voor een onvoorspelbaar bloeigedrag en ook vruchtzetting. De vruchtzetting kan ook plaatshebben zonder bestuiving (apomixie).
Bodemkieskeurig
In de eerste plaats moet het walnotenras geschikt zijn voor het heersende klimaat. Geringe verschillen kunnen tot mislukking van de vruchtzetting leiden. Naast een fraai ogende boom is een nootje op z'n tijd toch wel welkom. Een walnoot houdt van een goed ontwaterde, water doorlatende en vruchtbare bodem. De grond mag absoluut niet zuur zijn en moet veel kalk, magnesium, sporenelementen en fosfaat bevatten.
Licht en ruimte zijn de tweede belangrijke eis, waaraan voldaan moet worden, wil je op den duur een goed gevormde boom krijgen. Houd rekening met een kroondoorsnede van tussen de acht tot vijftien meter. Voorafgaande aan het planten moet de grond diep worden losgemaakt, het liefste tot aan het grondwater; een walnoot groeit zowel in de diepte als in de breedte.

Oprtalj schreef:Het nadeel van de walnootbomen is wel dat er bij ons een hele familie relmuizen in huist, zodat je in het najaar niet meer veilig onder zo'n boom kunt staan. Je krijgt dan constant die noten op je kop gegooid.
Vind het wel humor.
Maya schreef:Oprtalj schreef:Het nadeel van de walnootbomen is wel dat er bij ons een hele familie relmuizen in huist, zodat je in het najaar niet meer veilig onder zo'n boom kunt staan. Je krijgt dan constant die noten op je kop gegooid.
Roflol, serieus?!Vind het wel humor.
Enige waar wij 'last' van hebben zijn al die uilen met uileballen en andere uitwerpselen.
Bij ons eten ze niet van de walnoten en bolsters, maar onze wei is ook vrij groot, als je een schrale wei hebt misschien wel? Al lijkt me dat niet waarschijnlijk
Toydoll schreef:Gaaaaaf ik wil ook relmuizen!!!
Ze zijn lieffig!! Stuur er een paar op, ik plant wel een boom voor ze
tamary schreef:Walnotenhout is giftig voor paarden, dus de takken kan je ze in elk geval niet voeren.
Wat ook een snelle groeier is is bv berk, die takken kunnen ze wel veilig eten. Verder werken zowel vlier als hazelaar ook tegen vliegen.

RUBYWHITE schreef:Wij hebben langs onze paardenweides eikenbomen staan...die staan er al dik 50 jaar ... ze voorzien zomerdag echt van veel schaduw en de paarden maken er gretig gebruik van. Enige nadeel is al die eikels die er herfst dag afvallenonder 1 boom liggen er altijd erg veel, uit voorzorg halen we de eikels daar altijd weg (letterlijk met een schep en een kruiwagen
)...
ik volg dit topic verder even...