Oplossing waterbak probleem in wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 06:29

Toydoll schreef:
joyce B schreef:
Zo'n watertank van 1000 liter zie je vaak genoeg op marktplaats staan voor zo'n 35 euro per stuk.
Een pomp met een slang eraan is een goedkope oplossing op langere termijn omdat je dan geen kraanwater hoeft te gebruiken. En niet elke keer met een kar heen en weer hoeft te rijden. Moet je wel aan stroom kunnen komen voor de pomp natuurlijk

Daarom vroeg ik wat voor put ze hadden, wij handen een grondwater pomp die je met de hand moest bedienen. Dus slang eraan, en pompen maar, netzolang tot die bakken vol waren.
Maar als je een 'echte' put hebt lukt je dat niet

Wij hebben dus een 'echte' put....

shemar

Re: Oplossing waterbak probleem in wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 13:04

Citaat:
Daarom vroeg ik wat voor put ze hadden, wij handen een grondwater pomp die je met de hand moest bedienen. Dus slang eraan, en pompen maar, netzolang tot die bakken vol waren. Maar als je een 'echte' put hebt lukt je dat niet

Hoe werkt dit dan of hoe ziet zo'n ding eruit?

Ik heb een weidepomp staan voor ze, de slang hangt in de sloot in een oude wasmachinetrommel zodat er geen rotzooi mee naar boven gepompt wordt door ze.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 13:53

Vonnie84 schreef:
Jerrykannen gebruiken en vervoeren met de kruiwagen. Dat scheelt al heel veel gesjouw.

Idd, zo doe ik het ook .

Arizona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 19:49

ellepel schreef:
een jerrycan is niet zo duur, even kijken bij een zaak waar ze ook tenten enzo verkopen die hebben ze vaak voor weinig geld.

ik zet twee jerrycans op een kruiwagen en vul zo mijn bak, is toch de makkelijkste oplossing denk ik

Zo doe ik het ook.
Ik heb van die grote jerrycans met dop, dus dan knoei je ook niet
Ik maak er wel een klein gaatje bovenin, dat is handiger met leeggooien.
Ik zet er altijd een paar extra op de wei zo hoef ik 's avonds (als ik een wijntje op heb ) niet nog es met die kruiwagen te sjouwen.

Sies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 19:52

Een jerrycan aanschaffen lijkt me niet zo'n probleem. Ik heb er pas 30 gekocht voor 2 euro per stuk. Op MP. Heeft een hoestsiroop ingezeten dus we hebben ze wel 20x omgespoeld. Maar kei handig hoor. Handeriger dan kruiwagen. Op steekwagen. Hoef je niet die 25 kg water zo hoog te tillen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 20:55

shemar schreef:
Citaat:
Daarom vroeg ik wat voor put ze hadden, wij handen een grondwater pomp die je met de hand moest bedienen. Dus slang eraan, en pompen maar, netzolang tot die bakken vol waren. Maar als je een 'echte' put hebt lukt je dat niet

Hoe werkt dit dan of hoe ziet zo'n ding eruit?

Ik heb een weidepomp staan voor ze, de slang hangt in de sloot in een oude wasmachinetrommel zodat er geen rotzooi mee naar boven gepompt wordt door ze.

Zoiets:
Afbeelding
En dat hadden wij op een grondwater put, en daar kan je een slang aan maken, dan draaien (je hebt ze ook dat je echt moet pompen) en dan stroomt er water door je slang

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 20:59

Wow!!! Dat is wel gaaf!! Maar denk niet dat de staleigenaar daar aan gaat beginnen...maar die jerrycans voor een laag prijsje is wat anders...

anne7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 10:27

[[/quote]
Zoiets:
Afbeelding
En dat hadden wij op een grondwater put, en daar kan je een slang aan maken, dan draaien (je hebt ze ook dat je echt moet pompen) en dan stroomt er water door je slang [/quote]

Zoiets zoek ik ook.
Ik heb een schone sloot bij de wei in de buurt waar ik water uit kan halen, maar het is lastig met mijn emmertje en vervolgens naar de waterbak (speciekuip) toe.
Waar kan ik zoiets vinden?

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 10:33

@anne7 waarschijnlijk bij de Wildkamp, zie www.wildkamp.com.

De kosten vallen erg mee voor zo'n pomp. Zeker gezien het gemak je ervan zult hebben.

vivalavida_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 10:44

is er ook een sloot rondom die wei of niet?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 10:45

whoopylover schreef:
Of je maakt gebruik van 1 slang die je in de dichtstbijzijnde waterbak legt.
Vervolgensvul je die helemaal en dan 'zuig' je aan het uiteinde van de slang die in de lege bak ligt. Dan vultie zich met het water uit de eerste bak. Die moet je dan weer bijvullen, maar die achterste hoeft dan niet meer.

Dit wilde ik ook als tip geven

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 10:48

vivalavida_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 10:51

zo'n ding (hierboven) is echt makkelijk.. heb ik zelf ook IDEAAL!

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 10:52

Voor degene die een normale weidepomp voor de paarden wil neerzetten; voor paarden die het moeten leren is het gemakkelijker om er eentje voor jongvee neer te zetten, die gaat lichter op en neer.
Heeft ook minder capaciteit dan eentje voor volwassen vee.
Misschien zijn er tegenwoordig ook wel die geschikter voor paarden zijn.

Ik zou er wel twee plaatsen, voor als het om een groepje paarden gaat, de bazige willen de sukkeltje nog weleens het werk laten doen en zij drinken de bak leeg.

Je hebt trouwens ook waterbakken met zonne-energiecellen. Deze pompen dus zelf het waterop, uit een bron of uit de sloot.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 10:54

Je hebt speciale voor paarden

Maar om eerlijk te zijn kan ik niet merken dat die zoveel lichter gaat dan de koeien weidepomp.

De jaarlingen drinken er iig ook uit.

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 10:55

Als ze het van jongsaf aan gewend zijn, maakt het inderdaad niet uit, maar sommige oudere paarden vinden het erg lastig om uit zo'n weide pomp te moeten gaan drinken.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 11:05

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 20:15

We hebben geen sloot bij de wei nee...zo'n pomp als hierboven is ook een super idee...ik ga het allemaal es aankaarten op stal...bedankt voor alles reacties!! Had er niet zoveel verwacht!!

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 20:20

runningkawa schreef:
http://www.marktplaats.nl/index.php?url ... D%26df%3D1

heb jij met zulke ervaring Tienus?
klinkt ook erg goed

Nee, die ken ik alleen van zien. Idd meestal bij schapenboeren.

We dachten altijd dat mijn vroegere pony niet uit een weidepomp kon of wilde drinken, ze heeft weleens tussen de pinken gelopen en later bleek dat ze het wel kon.
Onze huidige paarden kennen het ook wel, maar die worden verwend met leidingwater of grondwater.
Wij hebben een bron bij huis gespoten/geweld (mesttank vol water, dunne slang aankoppelen met ijzeren buis aan het eind en zorgen voor sterke kerels, ze zijn ruim 8 meter diep gekomen), en daar een elektropompje op aangesloten, de bron wordt eigenlijk gebruikt voor het sproeien van de bak en als de paarden er vlakbij lopen krijgen ze ook grondwater.

Ik vind met de tuinslang zeulen gemakkelijker dan de dikke slangen van de waterpomp.

Toevoeging: op de boerderij van mij ouders hebben we tegenwoordig ook waterleiding in het land liggen voor de koeien, ook via een grondwater bron. Er ligt een drijver in de bak zodat de leiding afgesloten wordt als de bak vol is.

Zeker bij een grotere groep dieren haal je de kosten t.o.v. leidingwater er gemakkelijk uit.

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 22:30

Die blauwe pomp heb ik ook, ik heb er een plaat onder geschroeft om te voorkomen dat de paarden hem omgooien als het ze niet snel genoeg gaat.

M'n mini shetjes drinken er ook water uit, ze drukken deze eigenlijk met hun voorhoofd naar achteren waardoor er weer water in de bak loopt. Volgens de verkoper was hij ook geschikt voor schapen vandaar dat ik deze genomen heb.

Nadeel van die pompen is wel dat het water wat al in de slang zit bij warm weer opgewarmd wordt. Ik heb één pony die dat ding dan een paar keer een zwieper geeft net zolang tot er weer fris water uitkomt, de rest staat te wachten totdat zij dit gedaan heeft

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 23:13

ik heb jerrycans van 25 liter, soms loop ik met twee tegelijk in de kruiwagen, maar meestal zet ik er één achterop de fiets, en dan fiets ik naar het land. dat is licht en snel!

water direct in de kruiwagen werkt niet, de helft is eruit eer je bij de bakken bent.