Paard afspuiten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RUBYWHITE

Re: Paard afspuiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 17:09

droogstappen wil met dit weer niet zo snel, maar ik vind het niet meer dan normaal dat je een paard uitstapt tot de ademhaling weer normaal is. verder spuiten we de benen af met koud water en met dit warme weer met lauwwater ook de rest van het lijf. Daarna droogtrekken en dan mogen ze met wat hooi, water en een wortel op stal even opdrogen tot ze de wei weer op gaan.

ziatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 17:14

Als het zo warm is spuit ik mijn verzorgpaard helemaal af, dan met een zweetmes eroverheen. Daarna gaan ze de wei op

classeygurl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 10:26

Als het zo warm is spuit ik ze na het rijden helemaal af.
De benen met koud water en de rest van het lijf met lauwwater, daarna gaat er een zweetmes overheen.
Met dit weer rijd ik vaak 's ochtends vroeg dus dan komt hij na het rijden nog even op stal om biks te eten en gaat daarna gewoon de wei in.
Of ik rijd 's avonds als het een beetje is afgekoeld en dan komt hij daarna dus op stal.
Het hoofd neem ik altijd even af met een spons en maak ik weer droog met een handoek.

shahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 11:30

Even lekker onder de slang als het heel warm is.

MVG G&E.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 17:27

Hangt van het weer af; Met echt van die hete dagen in z'n geheel.
Na werk de benen + zweetplekken.

_Martine_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 19:55

Ik heb van de DA vernomen, dat je een paard áltijd met koud water af moet spuiten. Met extreem warm weer, zelfs met ijswater.

En dan géén zweetdeken opdoen, ook 's winters niet. Dan kan de warmte namelijk niet weg.

Wij mensen leggen een paard een zweetdeken om, omdat we denken dat deze net zo snel verkouden wordt als wij. Maar het is niet voor niets een paard met een vacht!

Dus koud water, zonder deken.

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 20:02

Ja, in de zomer (en evt. lente) krijgen mn paarden altijd een koude douche na het rijden. Over het gehele lichaam (begin bij de hoeven, dan naar boven en zo naar achter ), ze vinden het heel lekker!

Als na-behandeling? Ik laat ze eerst altijd net zolang uitstappen in de bak, totdat ze niet meer 'moe' zijn, als ze dan nog niet droog zijn ga ik er buiten eventjes mee lopen of ik laat ze even kaal rollen in de bak. En nouja, daarna afspuiten, zweetmes erover heen en weer naar buiten.

mariska1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 20:21

Ik spuit helemaal af, het hoofd doe ik met een sponsje. Dit gebeurd met koud water (niet ijskoud maar rond de 20 graadjes ('buitentemperatuur') door de tuinslang erop te zetten. Ze vind het heerlijk. In de winter spuit ik niet af, maar stap ik ongeveer een kwartier uit.

Angeliek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 21:39

Als ik hard heb getraint en ze zijn bezweet spuit ik ze lauw af. Helemaal. Daarna natuurlijk met het zweetmes droogmaken, dan gaan ze op stal/of in de stapmolen, en krijgen wat lekkers.
Ook als het heel erg warm is, en ze hoeven niet te werken, douch ik ze toch vaak af (ook lauw), zodat ze lekker fris op stal staan.

Ik douche ze nooit met koud water!
Als ze op stal staan en je geeft ze een koude douche zodat ze frisser op stal staan, gaan ze na de douche zichzelf opwarmen, waardoor ze het NOG warmer krijgen.
En na het werken koud douchen is ook ECHT slecht. De spieren krijgen een klap door het koude water, waardoor je dus sneller spierverzuring oid hebt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 12:17

Met lauwwarm water, zomers met fris lauw water. Benen met koud water.

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 12:18

Fair schreef:
Ik spuit helemaal af, en daarna rollen in de paddock en dan naar het land of naar stal

jep dat doe ik ook.. ik laat ze wel rollen in de rijbak anders worden ze zo vies

Yellowfish

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 12:32

Hangt van het weer af.. als het echt warm is helemaal afspuiten, als het iets frisser is alleen de benen afspuiten en verder een beetje afsponzen.. als het koud is alleen de benen afspuiten Verder mag ze zowiezo daarna altijd nog even in de bak rollen voor ze weer het land opgaat, vind ze lekker

Felies_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 20:38

Mijn Ex- Verzorgpony die spuitte ik altijd helemaal af met lauw water..! Lachen Daarna met t zweetmes ... De bak in en lekker rollen daarna gewoon op stal zetten

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 20:44

Ik spuit de paarden die ik rijd met dit weer af met warm water.
Daarna gaan ze of meteen op stal, of nog even in de molen

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 21:59

Ik geef Prom na het werken een lekkere douche, zet haar daarna in de schaduw met een emmertje voer (waar ik overigens met dit weer ook nog water door doe, granenmix met water) en tegen de tijd dat ze het emertje leeg heeft loop ik met haar naar de wei (zo'n 5 minuutjes lopen) en dan is het eerste wat ze doet rollen.. naar mijn idee werkt dit prima Knipoog

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 22:48

zomers spuit ik haar helemaal af, na het longeren/rijden of buitenrit ofzo, als ze maar een beetje gezweet heeft.

lekker even afkoelen en ze verkleurd minder snel Lachen

ze vind het heerlijk Ja

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 22:54

Met dit weer stap ik even uit door het water en het bos, daarna gaat de slang er helemaal over. Koud water, zweetmes erover en de wei weer in.

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 06:32

De benen spuit ik na het rijden altijd af. Verder spons ik haar rug, hals, flanken en kont en rondom de staart goed het zweet af (oa zodat de kans kleiner is dat ze gaat schuren door opgedroogd zweet)
Als het heel warm is spuit ik eerst de benen af en als ze zelf weer een beetje op temp. is spuit ik haar helemaal af. Daarna droogtrekken met zweetmes en dan even stappen en de stal in of lekker de wei op ( waar ze dan accuut gaat rollen : liefst op een plek waar stof ligt zodat het allemaal goed blijft plakken Haha! )

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 08:27

Ik spons de bezweette plekken (onder het zadel, singel, hals), en de benen af. Lachen

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 08:32

Ik spons af met lauw water. Vooral waar het tuig heeft gezeten, ook dr koppie Haha! vind ze heerlijk! En als het erg warm is spons ik dr helemaal af. En de benen spuit ik af met koud water. Ik heb nl geen warm water met de slang en ik denk dat het idd niet goed is voor de spieren als die een opdonder van het koude water krijgen... Dat water is trouwens ook écht ijskoud. Komt uit de grond Lachen
Daarna gaat ze lekker de wei in om vervolgens uitgebreid te rollen en pikzwart weer op te staan, hehe Vork

Liaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 12:31

Ik spuit met dit weer helemaal af met lauw water en daarna mag hij nog even in de stapmolen, ongeveer 7 minuutjes en dan zet ik hem op het land.

Over koud water denk ik hetzelfde als hierboven Bloos

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 13:50

Ik spuit altijd helemaal af, met koud/lauw water. Behalve als het echt vriest ofzo, maar dan zweten ze ook niet.
Daarna meteen het weiland weer op, zweet messen vind ik onzin Knipoog
Swinters doe ik het ook, door die vacht zweet ze dan net zo hard. Zolang ze daarna maar in beweging blijven (en niet geschoren zijn) kan het geen kwaad

Op stal zetten na afspuiten na werk is enorm slecht, zet ze dan eerst een half uurtje in een paddock ofzo voordat je ze op stal zet.

Op voor de paarden vrije dagen en als het meer dan 25 graden overdag is en de grond droog, spuit ik ze tegen middag uur helemaal af, laat ze in aarde rollen en zet ze dan weer terug in het weiland. Ten eerste hebben ze dan minder last van vliegen, ten tweede brand de zon minder op ze, en hebben ze dan geen last meer van uitgedroogde hoeven.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 13:55

lekker helemaal afspuiten,. vinden ze heerlijk.
en dan zweetmes dr over. en ff in de stal om te drogen en deken dr weer op.. Knipoog

Maaiikii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 14:58

Met zulk warm weer spuit ik hem helemaal af. Dan kan hij lekker naar de wei en gaat hij uitgebreid liggen rollen. Lachen

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 15:01

Ik spuit lekker even al dat zweet eraf Lachen Daarna meteen weer t land op, krijgen ze niks van met dit warme weer.