Ik zie het probleem niet zo eigenlijk. Gewoon stukje waar de pony's lopen kleiner maken zodat het precies goed is voor het aantal pony's en de rest af en toe maaien. Zo heb je (en je oma) geen last met andere mensen, niet meer werk als nu en een stroomdraadje is zo geplaatst, dat kan je zelf ook nog wel.
Het is wel een beetje zonde, maar verder helemaal niet erg als een stuk van het land 'niets staan te doen'.
En anders kun je altijd nog een Greenguard proberen (sorry voor de reclame). Dat is een soort maskertje wat je aan het halster bindt, voor de mond van de pony, zodat de pony's wel kunnen eten, maar veel minder gras binnen kunnen krijgen. Zie www.paardendrogist.nl, zoeken op greenguard. Je kunt hem ook eerst testen. Misschien een idee? Heb er zelf geen ervaring mee, maar misschien werkt het voor jouw ponies?
@Viola: Inderdaad gewoon een stukje kleiner maken en de rest gewoon maaien. We hebben 1 wei al kleiner gemaakt. De rest van de weitjes kunnen we niet verkleinen omdat er dan niet meer gemaaid kan worden. De bevriende boer doet dat met groot materieel en maakt van dat gras hooi/kuil voor de koeien. Zouden we die weitjes verkleinen kan hij er niet meer bij en kan er dus niet gemaaid worden, tenzij iemand een zakje met tijd te koop heeft zodat we het zelf kunnen doen.
@Agnes75: Ik ken het, maar omdat er ook dagen zijn dat wij gewoon niet aanwezig zijn daar is het risico toch groot dat er ongelukken mee gebeuren. Bovendien vind ik ze ook aardig aan de prijs.