Uit de wei halen probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_SteR_

Re: Uit de wei halen probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 11:08

Bij mij werkt al het bovenstaande dus niet... Verdrietig
Als mijn paard mij aanziet komen, sprint hij al weg. Dit doet hij sinds ik weer terug ben van een weekendje weg...

Ik ben laatst anderhalf uur bezig geweest om hem te pakken te krijgen! Hij kon er wel dood bij neervallen, helemaaal bezweet en hij stond verschrikkelijk te hijgen.

Hij toont absoluut geen interesse in mij, als ik in dat weiland een boek of i.d. ga lezen. (Wat heb ik hem misdaan!! Huilen Tong uitsteken )

Vanmiddag moet hij ingeent worden..
Ik hoop maar dat ik hem te pakken krijg..

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 11:11

SisLeone schreef:
Wat houdt die Bach Bloesen Therapie in?
Want idd alles wat hier beschreven wordt werkt met mijn paard niet. Terwijl hij niet eens vaak hoeft te werken dan.

Dat zijn druppels die ik haar elke dag geef en daar zitten bepaalde bloesems in, welke een gunstige invloed hebben op de geest. Het wordt op ieder individu persoonlijk afgestemd, bij Vera zitten er o.a. bloesems in die een positieve invloed hebben op het feit dat ze in korte tijd vaak verhuisd is en dat zij "nukkig" is. Als je haar ging halen dan had ze echt zo'n houding van "nu even niet", maar als je haar dan eenmaal had en met haar bezig was had ze het reuze naar haar zin.
Ik kan ook melden dat ze het halster ook niet meer om heeft in de wei en dat ze zich heel makkelijk laat vangen en ook niet meer aan de haal gaat als ik het halster om wil doen Haha!
Ik merk dus echt hele positieve vooruitgang bij haar, ze komt zelfs al naar me toe lopen als ik de wei in kom.
Mocht je besluiten om dit ook te gaan doen, hou er dan rekening mee dat ze na 1 dag al super kunnen reageren, maar dat er een terugslag komt. Heeft Vera ook gehad, maar nu zijn we echt op de goede weg Pling

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 14:30

_SteR_ schreef:
Als mijn paard mij aanziet komen, sprint hij al weg. Dit doet hij sinds ik weer terug ben van een weekendje weg...

Ik ben laatst anderhalf uur bezig geweest om hem te pakken te krijgen! Hij kon er wel dood bij neervallen, helemaaal bezweet en hij stond verschrikkelijk te hijgen.

Hij toont absoluut geen interesse in mij, als ik in dat weiland een boek of i.d. ga lezen. (Wat heb ik hem misdaan!! Huilen Tong uitsteken )

Iets gebeurt bij iemand anders die hem verzorgde ofzo? Langskomend volk die hem wat heeft misdaan? (je hoort nog wel eens rotverhalen over lui die steentjes gaan mikken op dieren in de wei, helaas..)
Ehm..Andere jas aan sinds toen met een kleur die misschien nare ervaringen omhoog haalt?

En ga eens na hoe groot het land is waar je paard staat, zorg dat je hem op een kleiner afgezet stuk neerzet. Niet achteraan rennen, ook niet opsluiten in een hoek of iets.. En komt ie op den duur niet bij je als je een emmer met brok op een meter van je af hebt staan?

_SteR_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 14:41

Bienotje schreef:
_SteR_ schreef:

Iets gebeurt bij iemand anders die hem verzorgde ofzo? Langskomend volk die hem wat heeft misdaan? (je hoort nog wel eens rotverhalen over lui die steentjes gaan mikken op dieren in de wei, helaas..)
Ehm..Andere jas aan sinds toen met een kleur die misschien nare ervaringen omhoog haalt?

En ga eens na hoe groot het land is waar je paard staat, zorg dat je hem op een kleiner afgezet stuk neerzet. Niet achteraan rennen, ook niet opsluiten in een hoek of iets.. En komt ie op den duur niet bij je als je een emmer met brok op een meter van je af hebt staan?

Nou, als er andere meiden het weiland inlopen om een ander paard op te halen, sprint hij ook weg. Mss is er idd wel iets gebeurd.

Als hij het gerammel van biks hoort, rent hij juist harder weg... Clown (Ik heb een heeel vreemd paard, geloof ik Tong uitsteken )

Morgen gaat hij gelukkig het andere weiland weer in, deze is een stuk kleiner dus hoop ik dat hij dit niet meer doet.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 18:14

In eerste instantie zou ik zeggen: het lijkt erop dat hij zich beledigd voelt doordat je weg bent geweest. In een daaropvolgende reactie zei je dat hij dit bij anderen ook doet. Zorg dat je em te pakken krijgt en doe er dan een paar uurtjes alleen maar leuke dingen mee. Een wandeling waarin hij gras mag happen, een goede poetsbeurt, lekker tutten, maar op een heel rustige en ontspannen manier. Zorg dat het weer leuk is om bij jou te zijn.

Als je dit bereikt hebt kun je misschien af en toe wat gehoorzaamheidsoefeningen doen in de wei? Ik doe dat met de mijne ook wel. Gewoon in de wei en de bal er met een bepaalde snelheid naartoe schoppen. Een longeerzweep werkt niet, een bal wel. Daar is ze verder ook niet bang voor, maar op de een of andere manier werkt dat. gewoon stappen draven en galloperen op commando.

Als ik met mijn vingers knip krijg ik haar aandacht en op het moment dat ik mijn handpalm omhoog naar haar toe hou draait zij haar hele lichaam om met het hoofd naar mij toe en staat onmiddelijk stil. Wenk ik haar vervolgen met mijn vinger, komt ze naar me toe stappen.

Zo kun je het wegrennen over een tijdje oplossen door al in de wei een leuk gehoorzaamsspelletje te doen. Leer hem het gebaar dat je wilt gebruiken om hem te laten komen en in de toekomst zul je weinig last meer ondervinden.

Tjha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 19:22

Ik moet m'n paard altijd eerst even opjagen en dan wil die even spelen en dan wil die pas komen.
als ik de gelijk na toe loop gaat die ook altijd weg rennen Tong uitsteken

_SteR_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 19:55

Ik had hem vandaag binnen de 10 minuutjes gevangen..
Een hele verbetering dus, ipv anderhalf uur Tong uitsteken

Fjordnina: Goeie tip Haha! Ik hoop dat het vanaf vandaag beter gaat.. zoniet, ga ik jou tip eens proberen Haha!

lisa_mii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 11:23

fjordnina,, dat zijn egt leuke idee-en,
zo heeft je paard er tenminste ook gewoon plezier in!! Haha!

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 11:57

Ik heb hetzelfde probleem, ga ik de wei in komt hij wel, ik heb iets mee om te eten, hij eet ervan, maar vanaf hij voelt dat ik hem wil uit de wei halen is hij ervan door... Ik heb nu ook al een paar keer gezien als ik terug weg ga dat hij zo staat te kijken van "wat doet ze nou?" Dus ik ga eens proberen om hem te negeren, zelfs als hij komt, gewoon me om draaien en terug weglopen, en telkens opnieuw..

Koss_Binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 12:38

Ik krijg mijn paard alleen maar binnen.. als ik de andere twee binnen zet, erg frustrerend. En zodra ik in het land gaat staan.. en net doet of ie niet interessant is, komen ie andere twee kijken, maar hij echt niet..
En heb het ook geprobeerd met poetsen en aanhalen en er voor zorgen dat ie het niet associeert met werken. Maar hij komt alleen maar als ik ie andere twee uit het land haalt. Hij komt eigenlijk alleen naar me toe, als hij een goed humeur heeft.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 12:45

Ik heb met Kim ook heel wat gevochten, Ik heb zelfs de eigenaren gebeld dat die haar maar moesten komen pakken omdat ze bij mij echt niet meer kwam... Nu staat ze te hinniken als ik aan kom rijden, en af en toe speelt ze nog wel een spelletje met me, en rent een keer weg. Als ik dan een keer haar naam en HALT roep. blijft ze gewoon netjes staan. Daarna krijgt ze *soms* een brokje als beloning. Juist door interval training (dus de 1e keer wel, de andere neit) houd je ze nieuwsgierig..

SANEX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 12:48

SisLeone schreef:
Ik heb dat wel eens geprobeerd wat Petrarca in berichtje zet maar euh het hielp niet. Ook niet bij andere mensen die het deden. Ik heb het wel opgegeven na 2 dagen wachten. Hij kwam echt niet. Uiteindelijk hebben we hem te pakken gekregen mbv 8 mensen die hielpen en nu staat ie alleen nog maar in een paddock en niet meer op de wei. Het heeft ons toen 4 dagen gekost om hem weer te pakken te krijgen op de wei.

Dus omdat jij het geduld niet kan opbrengen om langer dan 2 dagen te oefenen om te communiceren met je paard waardoor hij , uiteindelijk, naar je toe zal komen, wordt dat paard nu 'gestraft' door weide-onthouding?!
Daar breekt mijn klomp van, sorry

MIjn pony was toen ik hem kocht doodsbang voor mensen, en kwam dus ook niet bij je in de wei. Ik heb MAANDEN LANG elke dag soms wel uren in de wei gezeten met een appel voor me, wachten tot hij kwam. 9 van de 10 keer kwam hij niet eens in de buurt van die appel, als hij de 10e keer wel kwam had ik geluk, kreeg hij zn appeltje en een aai en was mijn dag weer goed.

Breng geduld op en leer je paard kennen...

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 16:53

Elke keer wat lekkers meenemen. En dan komt ie vanzelf wel en dan neem je een keer niet mee. Dan wissel je gewoon af. De ene dag wel iets mee, andre dag niet.

SisLeone

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 17:32

SANEX schreef:
SisLeone schreef:
Ik heb dat wel eens geprobeerd wat Petrarca in berichtje zet maar euh het hielp niet. Ook niet bij andere mensen die het deden. Ik heb het wel opgegeven na 2 dagen wachten. Hij kwam echt niet. Uiteindelijk hebben we hem te pakken gekregen mbv 8 mensen die hielpen en nu staat ie alleen nog maar in een paddock en niet meer op de wei. Het heeft ons toen 4 dagen gekost om hem weer te pakken te krijgen op de wei.

Dus omdat jij het geduld niet kan opbrengen om langer dan 2 dagen te oefenen om te communiceren met je paard waardoor hij , uiteindelijk, naar je toe zal komen, wordt dat paard nu 'gestraft' door weide-onthouding?!
Daar breekt mijn klomp van, sorry

MIjn pony was toen ik hem kocht doodsbang voor mensen, en kwam dus ook niet bij je in de wei. Ik heb MAANDEN LANG elke dag soms wel uren in de wei gezeten met een appel voor me, wachten tot hij kwam. 9 van de 10 keer kwam hij niet eens in de buurt van die appel, als hij de 10e keer wel kwam had ik geluk, kreeg hij zn appeltje en een aai en was mijn dag weer goed.

Breng geduld op en leer je paard kennen...

Sorry ik vind dit een poedersuiker reactie en kan hier behoorlijk boos om worden. Het geduld kan ik wel op brengen aangezien ik dit vijf jaar geprobeerd heb en ieder jaar als de wei weer open ging op nieuw ging proberen. zelfs zo dat mensen op stal echt niet meer snapten dat ik er nog tijd en energie in stak en ik werk ook fulltime en onregelmatig en heb de tijd niet om uren op de wei te zitten. idd op een gegeven moment heb ik de keus gemaakt hem voorlopig alleen in de paddock te zetten. Ik geef hier niet een lange versie maar een zeer korte versie van het verhaal. Je moest eens weten wat ik allemaal doe en ervoor over heb. ik ben nu zelfs van stal veranderd (en moet daar ook meer betalen) zodat hij de hele dag op de wei kan staan en waar mensen zijn die mij nu helpen met hem. Als ik werk werk ik 16 tot 24 uur achter elkaar en ook de nachten so excuse me als ik er niet de tijd voor heb om daar dagen in de wei te gaan zitten. Als jij weet wat voor een achtergrond mijn paard heeft en hoeveel tijd, energie en ook nog eens heel veel geld (wegens een zware blessure van zijn kant na zware mishandeling door zijn vorige eigenaar) het me heeft gekost om hem te krijgen zoals ie nu is dan zeg jij niet wat je hier boven zegt. En voor dat je hierop nog wat negatiefs te zeggen hebt Ik doe het met liefde want ik ben dol op mijn knol.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 12:17

Sjoert schreef:
RUBYWHITE schreef:
Sluit me bij bitch aan...vaak denken paarden "oh pakken = werken" zorg dat je paard graag bij je komt en beloon hem als hij komt. Een paard heeft, in mijn ogen, ook geen reden om niet te hoeven komen. Wij hebben wel pensionpaarden gehad die wij bijv. zo konden pakken maar de eigenaar niet. Dit komt in mijn ogen door het feit dat ze bij ons niets hoefden te doen en bij de eigenaar wel.

En wij hebben er dus 1 staan die niet van de wei meer af wil. Nagelbijten / Gniffelen
Dan kan iedereen het proberen, maar ze blijft weglopen. (En wij zetten haar nog niet eens aan het werk. Nagelbijten / Gniffelen
Over het algemeen proberen wij het op te lossen door eerst met andere paarden te gaan fozen/paaien/je weet wel. Dan wordt de koppige ezel vaak wel te nieuwsgierig. *LOL*

//edit:
Wat Neonlight dus zegt. Lachen

Aaah zo`n paard heb jij dus weer Haha! Maar zo te lezen is dus overal een oplossing voor. Ik heb ook wel eens een paard laten lopen wat echt niet naar binnen wilde. Maar dan krijgt ie ook geen brok en al helemaal geen aandacht Haha!

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 13:40

SisLeone, ik vat jouw eerste post op als laksheid. Als je die zelf ook doorleest zonder enige achtergrond te weten, dan komt dat raar over, een paar dkrijgt weide-ontzegging nadat eigenaar na 2 dagen het paard niet uit de wei krijgt..

Maar ondanks de achtergrond van je paard en dat je werkt blijf ik zeggen dat je geduld moet hebben en vind ik het raar dat je paard de wei niet meer op mag omdat je 'm dr niet uit kan krijgen.

Ik werk ook, en heb ook een pony met verleden,, dus in principe verschilt er niks tussen jouw en mijn geval. Door mijn maandenlange geduld en doorzettingvermogen ( geloof me, elke dag wachten op je pony op de wei die niet wil of durft te komen trekt ook tranen )heb ik nu een pony die wél naar me toekomt in de wei. En nog heeft hij zn dagen hoor, dat hij niet komen wil, en al kom je dan met de duurste brok, als hij niet komt dan komt hij niet.

De manier waarop jouw eerste post overkwam op mij was : "Peerd komt niet na 2 dagen wachten, nou dan mag hij niet meer op de wei" en dat gaat mij dus boven mn pet

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 18:25

Ja had het uitgebreider moeten neer zetten. Doe er echt alles voor om hem op de wei te hebben maar ja dat stond niet in die eerste post. Was niet zo bedoeld zoals jij het had opgevat aangezien ik het nog steeds blijf proberen.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 18:36

hetgeen dat ook heel goed werkt, maar in het begin nog wat tijd nodig heeft:

je zet een stuk wei af (is makkelijker voor jezelf, minder ver lopen) en zodra hij weg loopt loop je erachter aan. keert hij je de kont toe, jaag je hem weg. net zolang totdat hij netjes blijft staan. hierdoor is hij helemaal overrompelt en geeft hij zich ten slotte over. het is toch een spelletje dat hij met je speelt

heb je een moeilijk paard, dan kan je er de eerste keer wel wat tijd voor uittrekken, maar het gaat elke dag beter. het langste dat het mij ooit heeft gekost is 25 min, dus goed te doen.

ook moet je natuurlijk niet alleen je paard komen halen om aan het werk te zetten, maar af en toe ook alleen komen kroelen enzo.

succes en laat maar horen!

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 20:35

Mijn paard kon ik gisteren zo uit de wei halen, hij stond al te wachten. Maar vandaag was het weer zoals anders en liep hij terug weg.
Ik ging er naar toe maar hij liep weg, ik keerde m'n rug en ging op m'n kont in de wei gaan zitten, met wat worteltjes voor mijn neus. Heb er zo'n 10 minuutjes gezeten en ging toen terug naar m'n paard, hij liep al minder ver maar nog steeds weg van mij, dus ik draaide me terug om en ging zitten, toen stond hij constant te kijken "wat doet zij nou?" Hij probeerde heel voorzichtig dichter te komen, hij kwam dichten ik gaf hem een worteltje, kwam nog een stapje dichter gaf er nog ééntje, toen stond ik terug recht en liep een eindje verder en ging zitten. Hij kwam direct achter, vanaf hij bij me was gaf ik hem nog een worteltje, stond weer recht en ging een beetje verder zitten. Dit duurde wat langer, maar toch hij kwam Lachen Toen ben ik rechtgestaan en worteltje gegeven. Ik wild z'n hoofd strelen maar dat liet hij niet toe, ik draaide mijn rug naar z'n borst , zodat mijn schouder onder zijn hoofd kwam en gaf hem nog eens stukje wortel en streelde zijn hals. Toen bleef hij staan en kon ik hem zonder moeite uit de wei halen.

Zal laten weten hoe het morgen verloopt.
Het is echt een kwestie van geduld, en je mag er zeker nooit achter lopen..

EDIT: Ben toch zo'n wel een klein uurtje in de wei geweest.