Waarom 'paardenhaar' niet vaak borstelen, 'mensenhaar' wel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Riëtte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 22:00

sjakie schreef:
Bij mensen is het ook niet zo bevordelijk om het dagelijks te kammen. Het haar breekt er gewoon eerder vanaf.

Dat wou ik ook net zeggen.
Ik kam het ongeveer om de dag. Maar dan moet ik wel zeggen, dat ik lang, steil en erg fijn haar heb, wat snel klit. Ik heb het eigenlijk nooit los hangen, en draag het 's nachts in een vlecht (met een heel zacht elastiekje zodat de onderkant niet breekt).

Mijn paard doe ik 1 x per 2 weken zo'n beetje. Eerst anti-klit erin, dan doe ik de hoeven (kan de anti-klit wat opdrogen) en dan kam ik het ergste met een oude haarborstel los, en dan met de handen verder pluizen.

DendroFleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 21:58

Als ik de staart was dan gaat er shine in en wordt hij helemaal uitgeplozen. Paarden met steile haren kam ik direct vanaf onderen door en werk daarna naar boven. Paarden met pijpenkrullen pluis ik eerst met de hand uit. Ik borstel de staart eigenlijk niet maar kam ze stukje voor stukje door met een hard plastic waterborstel maar dit zou ook met een kam kunnen.
Als ik het iedere dag bij houdt, blijft de staart makkelijk doorkambaar totdat ze een keer in de plas hebben liggen rollen en dan kleeft het toch weer aan elkaar. Dan moet ik het eerst weer wassen voordat ik me er weer doorheen worstel. Ga niet met alle geweld die staart dan uit de klit halen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 09:48

Als ik de staart van m'n paard te vaak borstel, verliest ze gewoon veel te veel haren. En zo'n lange staart groeit ook niet even 1,2,3 aan. Zelf borstel ik m'n eigen haar behoorlijk ruw, volkomen onbewust. Maar ik blijf nog steeds een enorme haarbos houden; en groeien gebeurt razendnsnel!

Van de staart van mijn paard blijf ik dan ook af, manen behandel ik met antiklit, soms uitpluizen of gewoon voorzichtig van onderen naar boven uitborstels, zo verlies je paard minder haren; geldt ook voor je eigen haar!