Omheining: koord band of stroomdraad?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Omheining: koord band of stroomdraad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 15:29

Blijvende afrastering sowieso voor houten weidepalen gaan, gewoon goed spul kopen en die gaan jaren mee. Plastic paaltjes heb ik persoonlijk gewoon geen veilig gevoel bij Kan natuurlijk wel altijd voor tijdelijk of om verzetten enzo, dat doe ik zelf ook, maar de blijvende afrastering is met goede houten palen.

Verder heb ik de paddock waar die van mij dus permanent op staan (9*15) met die palen, en dan om de 30 cm lint, boven breed van 5 cm, dan smal van 2 cm, en dan weer breed, en onderaan weer smal. Dat brede lint (van Gallagher) valt me alleen wel wat tegen van de kwaliteit, heb het nu 7 jaar staan, en begint zo onderhand op te raken. Dat smalle lint heb ik paar weken terug na 3 jaar weer vervangen.

Om de graswei hebben we prikkeldraad omdat daar ook koe(ien) in hebben staan En ja, ik weet wat voor wonden dat kan opleveren, Aman heeft er al eens ingezeten bij rollen, weer opgestaan paar japen en is vlot genezen zonder blijvende schade

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 20:31

Maya, mijn paardenweide was voorheen ook koeienweide, maar dat prikkeldraad was het eerste wat weg ging

Maar wat betreft het investeren, dat ben ik met je eens. Als je het 1x goed doet ben je er jaren vanaf.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 20:40

Toen we dit huis kochten was het ook koeiewei
Prikkeldraad direct vervangen en de koetjes bleven braaf achter het lint

Monday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 14:29

De hoofdafzetting van de weide op onze stal zijn slootjes, dus dat is makkelijk. De afzetting tussen de verschillende landjes is met van die kunststof prikpaaltjes en dat witte stroomlint van ong. 1,5 cm breed.

Zo ziet het weitje waar mijn paard in staat eruit.
Afbeelding

ArcesStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 15:08

dat zijn weer mooie voorbeelden voor hoe k t thuis kan doen, vooral van runningkawa en magic_lover, netjes hoor!

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 00:32

Ik heb kunsstof palen.
Dat zijn niet de witte die ik hier op de verschillende plaatjes zie maar gewoon zwarte kunststof palen van 1.80 mtr. die als je er bovenop kijkt een kruismodel hebben.
Ik geloof dat gallager ze verkoopt.
Je stopt er een soort grote haarspeld in van metaal waar de draad door loopt.
Ze zijn erg veilig.
Ik heb helaas geen foto.

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 10:08

Fijn topic, ik heb nu ook paard aan huis staan en moet ook de wei afmaken.
Ik heb gekozen voor de houten palen met 2x breed lint van 40mm...
De wei gaat ook door het midden met dezelfde afrastering, dit ivm een hengst en een merrie in 1 grote wei
Dan ga ik de wei afzetten met prikpalen en lint om altijd gras te hebben.
Er zit nu ook prikkeldraad omheen en dat gaat er echt uit. Liekie ging er al in staan toen hij andere paarden zag, gelukkig geen enkel wondje omdat ik hem er direct weer uittrok. Wil niet weten wat er gebeurde als ik hem niet vast had gehad en hij gewoon door was gelopen door het prikkeldraad, gevolgd door een sloot...
Hij staat nu in de wei met het prikkeldraad maar dan gewoon een stuk afgezet met prikpalen (zonder stroom) en daar blijft hij goed achter gelukkig...

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 10:40

Ik zou zeker geen koord kiezen, mijn paard heeft daar ook een keer ingezeten en ik mag blij zijn dat ik hem na dat ongeluk nog heb.
Houten palen met wat breder lint zijn goed zichtbaar.
Hoewel mijn voorkeur uit gaat naar hout, maar dat is behoorlijk kostbaar.

Dat iemand anno 2006 nog een paard in het schrikdraad zet, dat kan ik werkelijk niet begrijpen...

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 10:47

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 10:47

Die van mij staat in een RONDOM afgezet stuk met prikpalen en lint, maar dan IN een wei met prikkeldraad...
Prikkeldraad gaat eruit! Maar zolang staat hij ff zo...
Schrikdraad is toch niet zo slecht!?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 10:48

Schitterend
Maar moet daar niet een draadje bij omdat ze anders aan het hout knagen?

Wat er erg is aan schrikdraad snap ik ook niet. Of het moet een spraakverwarring met prikkeldraad zijn.

Ik ben blij als ze een goede optater krijgen van het lint, blijven ze er tenminste weg.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 10:54

Sja, van alles kan je lelijke wonden krijgen, stroomdraad, schriklint, houten palen, plastic afrastering en prikkeldraad, dus als iemand zegt dat hij het niet snapt dat ik een paard in wei met schrikdraad (neem aan dat je hier even prikkeldraad bedoelde) zet. Dan is dat diens zaak, kan ik me echt niet druk om maken

Die van mij staan er enkel paar uur per dag in voor te grazen, er is totaal geen reden waarom ze door de draad zouden vliegen. En onze koeien kan je niet achter schriklint houden, die gaan daar doorheen, plus ze hebben het zo door als er geen (of minder door een lek) stroom op staat. Dan gooien ze elkaar er doorheen... Het is een koeienwei waar ook mijn pony's in komen te staan voor even per dag, niet andersom.

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 11:00

Ik bedoelde inderdaad prikkeldraad.

Maya schreef:
Die van mij staan er enkel paar uur per dag in voor te grazen, er is totaal geen reden waarom ze door de draad zouden vliegen.

Nee, die reden is er voor niemand, maar toch gebeuren zulke dingen soms... Dan heb ik liever dat ze door schriklint heen gaan dan door prikkeldraad. Lint breekt eenvoudig, prikkeldraad niet en koord ook niet.
Van een houten omheining kan je ook heel nare wonden krijgen, maar een houten omheining is dusdanig duidelijk aanwezig dat een paard daar niet zo snel doorheen gaat.

Monday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 11:00

runningkawa schreef:
Wat er erg is aan schrikdraad snap ik ook niet. Of het moet een spraakverwarring met prikkeldraad zijn.

Schrikdraad is dacht ik het prikkeldraad, maar dan zonder de prikkels (volg je me nog?), dus alleen het ijzerdraad zeg maar. Daar zou ik mijn paard ook niet graag achter zetten.

Dat hout is inderdaad prachtig, maar alleen handig als het echt je eigen weide is. Bij ons op stal wordt in de zomer een naast gelegen weiland gehuurd dus dan zit je al snel aan prikpaaltjes.

Lottie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 11:01

Er zit inderdaad een klein draadje langs gespannen.. Maar ze knagen er niet aan.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 11:04

Uiteindelijk kun je van alles een nare verwonding krijgen.
Maar dat is dan gewoon pech hebben.
Dan heb je alles gedaan wat je kon, meer kun je niet doen

Achter gladdraad (Prikkeldraad zonder prikkels ) zou ik ze ook niet durven zetten, dat blijkt te werken als een kaas schaaf
en het is bijna onzichtbaar.

Ietswat zichtbaar is vind ik ook een prettig idee

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 11:06

Dat gladde draad vind ik ook niet geschikt .

Lottie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 11:07

Daarom is een houten hek erg fijn, en dat gekombineerd met prikkelloos prikkeldraad Maar ik begrijp dat dat te kostbaar is om het vervolgens te gaan verhuren...

ikke20

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 11:09

ik heb het ook moet de wei van mn pony ook opnieuw gaan omheinen omda er nog een paard bij komt en de omheining daar te laag voor is we gaan nou depalen op 5 meter zetten en 1,50 hoog en de bovenste wordt het dikte lint en daar onder pakken we er nog 2 van dunner lint. ik pak nooit koord pard van mn vriendin heeft daar een keertje een ongeluk mee gehad toen ik erbij was. en prikkeldraad al helemaal niet mn pony heeft al 1 draadbeen van bij de vorige eigenaar.

wizewo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 11:20

Die van mij heeft zich ook al een paar keer in de omheining (witschrik lint van een 3-4cm dik) weten rollen.

Aan de eindpunten is het opgerolt en vast geduwd door zo' isolater die de draard op elkaar duwt (snap je wat ik bedoel?). Het voordeel is, dat als je paard erin vast komt te liggen, de draad door de kracht van het paard losgetrokken wordt.(eigen ervaring) Dus de kans op afknellen is heel klein en de draad breekt ook zo snel niet (goed voor de portemonee).

Enige nadeel: Als de stroom er niet opstaat en hij hangt er eens over voor het gras aan de andere kant, heb je ook een uitgerokken lint(zo'n boogje ) maar omdat het de kracht van een paard in paniek mis lost het niet.

Volgens mij ben ik volslagen onbegrijpbaar voor iemand die niet weet waar ik het over heb. Kan iemand die het snapt ,het verduidelijken (met foto's ofzo)? Anders wil ik vanavond nog wel een poging doen om het begrijpbaar te maken.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 11:21

KarinvdM schreef:
Nee, die reden is er voor niemand, maar toch gebeuren zulke dingen soms... Dan heb ik liever dat ze door schriklint heen gaan dan door prikkeldraad. Lint breekt eenvoudig, prikkeldraad niet en koord ook niet.

Lint breekt niet eenvoudig, weet niet welk merk lint jij hebt? Maar mijn lint breekt niet, rekt alleen uit. Het gaat juist schuren en branden als je paard daarin verwikkelt raakt, plus nog altijd die stroomstoten, wat je bij prikkeldraad niet hebt.

Gladddraad lijkt mij ook niks. Wij hebben gewoon prikkeldraad, bijna overal (iig langs driekwart van de afrastering) staan ook bomen/struiken, en het ene stuk wat niet altijd goed zichtbaar is, en wat de koeien het eerste zien als ze na de winter de wei opstormen, daar heb ik allemaal touwtjes aan geknobbeld, en hangen plastic zakken op. Zodat ze zien dat dat niet 'open' is.

Als ik later groot en superrijk ben, dan zou ik idd ook voor hout gaan op een eigen locatie, maar dat is nu echt ver onbetaalbaar.

Wizewo, ik snap je volledig hoor

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 11:24

Dat smalle lint van galangher knapt direct

breed lint denk ik ook niet

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 11:28

Ah, maar voor permanente afrastering verkies ik juist breed lint wegens zichtbaarheid, en ook omdat dat wat langer meegaat dan dat smalle lint

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 11:28

Daarom heb ik dus ook wat anders voor het permanente gedeelte

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 11:39