wat wel/niet deugt aan amerikaans rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-02 08:44

Raja"]
Ga een keer naar Duitsland, waar ik mijn paard vandaan heb.
Hoe die mensen met hun paarden omgaan. Daar kunnen een hoop mensen nog een heleboel van leren! En degene die mijn paard traint is zelf al weet ik niet hoe vaak wereld kampioen geworden dus het kan ook op een vriendelijke manier.

Ik woon trouwens in Reeuwijk.
Dat ligt bij Rotterdam in de buurt.
[/quote]

Ga een keer in Duitsland zeg je, daar heb je het al: in amerika hoef je dus niet te wezen voor goed rijden. sorry, ik discrimineer amerikanen wanneer het aankomt op paardensport. Je hebt er alleen de top die goed kan rijden maar verder is het niet veel soeps.

[quote="SuperPepeijn schreef:
Correct klassiek rijden is feitelijk al een vorm van fysiotherapie.

mee eens

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 08:49

Volgens mij wordt alles hier door elkaar gegooid!! Dat saddlebred rijden zoals je hier op de foto’s ziet vind ik 3 x niks en echt afschuwelijk, inderdaad gehonk en gebonk!! Maar ik meen dat dit topic begon over Amerikaans rijden in bijv. de dressuur – of springwijze? Veel Amerikaanse springruiters rijden paarden op een ‘lichtere’ wijze dan hun Duitse collega’s. Maar je kan niet gelijk over geschop en geruk beginnen want ze rijden ook veel lichtere paarden met meer bloed en die Duitsers hebben zwaardere paarden die een andere benadering vragen. Daarbij ligt dus ook veel aan het paard: mijn vorige reed IKop mijn pinken en ik hoefde maar te blazen of hij raasde ervan door. Nu heb ik een Duitser Haha! die veel meer druk nodig heeft. Ik kan dus allebei maar anticipeer op het paard.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 09:42

Dit topic is gestart n.a.v. het topic over Just in Time, waarin gesproken werd over tuigers die onder het zadel werden gereden op de saddlebredmanier.

Ik heb ooit een artikel gelezen over de trainingsmethoden voor Saddlebreds en de tranen schoten me in de ogen.... nu weet ik niet of dit standaard zo gebeurt of dat dit excessen waren, laten we hopen het laatste...

De paarden worden op zo hoog mogelijke voorhoeven gehouden en daar worden nog eens enorme blokken onder gezet, met scherp gepunte kettingen om hun kroonranden, scherpe blisterende zalf op hun benen, staartwortelpees of spier doorsnijden, de meest vreemde bitten gebruiken etc... je wordt er koud van.

Nu weet ik ook van de excessen hier in europa bij sommige springruiters, dressuurruiters en niet te vergeten de drafsport. DAt is soms ook niet mis.

Al met al hebben die paarden het soms aardig te verduren met ons mensen....

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 09:56

Op zich doen ze dat met tuigpaarden ook. Ze hangen tijdens de training extra zware ijzers eronder om de knieactie te trainen. Alleen ze hebben die alleen om met trainen. Zie daar verder geen schade van of zo. Ik zie in de dressuur iemand naast het paard lopen en met een zweep tikken geven om het achterbeen er beter bij te laten lopen ? Dat is in mijn ogen erger.

Zodra ze iets gebruiken wat pijn gaat doen ben ik idd geen voorstander van laten we zeggen TEGEN. Vroeger werd er altijd Gember gebruikt om de staart omhoog te houden dat is nu verboden maar ja je ziet ze gebruiken gewoon wat anders om het toch voor elkaar te krijgen. Slechte zaak.

Mieke ben blij dat je niet alleen de tuig/gangen paarden aankaart want ik denk dat er in de dressuur/springen en draverij veel meer mishandeling plaatsvind.

Dat is ook een van de redenen mijn onderschrift we moeten wel geod blijven kijken wat werken is en wat dierenmishandeling is. Ik denk dat weinig mensen dat verschil nog ziet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 10:01

Iemand enig idee hoe ze in huize Van Grunsven/Janssen een paard piaffe aanleren? Hoe ze het daar doen, staat in geen enkel africhtingsboek beschreven hoor en het valt ook zeker niet onder 'geduldige methoden'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 10:04

Lovely, ik denk dat veel mensen het liever niet willen weten, heb wel eens wat dingetjes gehoord namelijk!!, Haha! maar goed, anky haar dieren lopen natuurlijk wel super, en iedereen die bij haar lest, pik je er op wedstrijd direct uit, zoveel veer erin, er zijn weinig trainers die dat voor elkaar krijgen.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 10:07

Ben ik toch benieuwd... (PB?)

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 10:08

Margreet schreef:

Hahahaha, ik was je al voor Margreet Knipoog (PB) hihi

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 10:10

Er worden hier inderdaad een heleboel dingen door elkaar gegooid. Niet alleen Americaans en Engels en Western, Saddleseat en wat dies meer zij, maar ook de gangen van een Saddlebred.

Een rack van een American Saddlebred is te vergelijken met de toelt bij IJlanders, geen zweefmoment en daardoor één soepele en glijdende beweging. Zit heerlijk, geen twijfel over mogelijk. De favoriete gang van de Plantation Walkers.

De Park Trot van American Saddlebreds is heel moeilijk uit te zitten, vergelijk het inderdaad met de draf van een tuiger. Hoge knieactie, ziet er spectaculair uit.

Ik denk dat Raja de rack bedoelt. Een park trot valt zeer moeilijk uit te zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 10:13

Ik heb gepbt!!! Haha!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-02 10:21

paarden die moeilijk uit te zitten zijn moeten al helemaal met goed rug- en achterhand gebruik rijden, anders stoor je NOG erger in de rug, waardoor rugproblemen ontstaan. En ik zie die ruiters in de amerikaanse stijl dat niet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 10:23

Onze nederlandse paarden krijgen bij het aanzicht van die ruiters al een hernia!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 10:26

Pipo schreef:
Lovely, ik denk dat veel mensen het liever niet willen weten, heb wel eens wat dingetjes gehoord namelijk!!, Haha! maar goed, anky haar dieren lopen natuurlijk wel super, en iedereen die bij haar lest, pik je er op wedstrijd direct uit, zoveel veer erin, er zijn weinig trainers die dat voor elkaar krijgen.

Dat wil je inderdaad liever niet weten. Het doel heiligt de middelen gaat ook hier niet op.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 10:32

Wil ik toch ook wel erg graag weten welke dingen ik volgens lovely niet wil weten...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-02 10:33

Maar we hebben het nu even hier over het merendeel van de ruiters die hun paarden trainen, en die lopen niet in de top, en hun paarden kunnen geen piaffe en passage, want als ze op z niveau lopen is het al veel. En die trainen hun paarden toch met de bedoeling om ze fysiek sterker en soepeler te maken, zodat ze minder snel geblesseerd raken. Ik kan hier in de amerikaanse rijkunst niets terugvinden, en daar ging deze discussie over.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 10:42

orri"]
[quote="Margreet schreef:

Hahahaha, ik was je al voor Margreet Knipoog (PB) hihi
[/quote]

Doe mij er even een kopietje van please! Pling

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 11:07

Desiree schreef:

Ga een keer in Duitsland zeg je, daar heb je het al: in amerika hoef je dus niet te wezen voor goed rijden. sorry, ik discrimineer amerikanen wanneer het aankomt op paardensport. Je hebt er alleen de top die goed kan rijden maar verder is het niet veel soeps.

De gene die mijn paard traint is dus een Amerikaanse Bloos
she just happens te live in Germany........ Lips are sealed

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 11:10

Cassidy schreef:
Er worden hier inderdaad een heleboel dingen door elkaar gegooid. Niet alleen Americaans en Engels en Western, Saddleseat en wat dies meer zij, maar ook de gangen van een Saddlebred.

Een rack van een American Saddlebred is te vergelijken met de toelt bij IJlanders, geen zweefmoment en daardoor één soepele en glijdende beweging. Zit heerlijk, geen twijfel over mogelijk. De favoriete gang van de Plantation Walkers.

De Park Trot van American Saddlebreds is heel moeilijk uit te zitten, vergelijk het inderdaad met de draf van een tuiger. Hoge knieactie, ziet er spectaculair uit.

Ik denk dat Raja de rack bedoelt. Een park trot valt zeer moeilijk uit te zitten.

En weet je wat ze doen???
LICHTRIJDEN!!!
Ze zitten niet door op deze paarden! Lips are sealed

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 11:20

Ok hier kan ik dus niet tegen hoe leren anky en sjef volgens jullie dan de piaff aan??? Boos! pb mij ook maar is dan want heb ze vaak zat aan het trainen gezien en les zelf bij sonja gademann die ook daar traint ik weet niet waar die wijsheid van jullie vandaan komt maar dat zijn allemaal verhaaltjes die op afgunst gebaseerd zijn dat raakt nog kant nog wal niemand is altijd even lief tegen ze paard en soms moeten ze wat aanmoediging krijgen maar ben wel benieuwd wat jullie denken te weten over de paiff training van anky ik weet niet of jullie allemaal sydney hebben gekeken??? arjen ellen anky super piaff, en wat deden die duitse paarden allemaal met 1 achterbeentje in de piaff??? heel hoog optillen met andere woorden dat is er gewoon ingemept duitsers kunnen zo goed paardrijden... ja de kennis hebben ze wel maar wij hier ook alleen helaas te weinig mensen die dat hebben en willen aannemen!!!

en over dat rijden in de states heb er heel wat verkocht daarheen en ze lopen allemaal super ok het nivo is gewoon wat lager maar heb je heb wel is belgie gekeken?? daar zijn er ook maar een handjevol die echt goed kunnen sturen.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 11:43

gelieve ontopic te blijven het ging over amerikaans rijden en niet over hoe Anky of weet ik het wie hun paarden de piaffe aanleren

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 11:47

Wouter24 schreef:
en over dat rijden in de states heb er heel wat verkocht daarheen en ze lopen allemaal super ok het nivo is gewoon wat lager maar heb je heb wel is belgie gekeken?? daar zijn er ook maar een handjevol die echt goed kunnen sturen.

ik bleef on topic maar sorry just emotoins taking me over!!!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 11:51

Pipo schreef:
Onze nederlandse paarden krijgen bij het aanzicht van die ruiters al een hernia!!

Onze Nederlandse RUITERS krijgen bij het zien van deze plaatjes al spontaan een hernia ! (ik wel Clown )

Hihi , de gemiddelde ruiter begint toch spontaan te krijsen volgens mij als z'n paard er ineens ZO snuivend vandoor stuiterd Extreme duivel Haha! .

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 11:59

Ach als ik nog heel even off-topic door mag gaan:

Ik weet ook hoe ze de paarden laten piafferen bij Anky enzo en dat gaat er idd niet altijd even zachtzinnig aan toe, maar ze slaan t er heus niet in hoor....ieder paard heeft weleens een duidelijke aanpak nodig. Maar dat doen ze in elk land hoor niet alleen in Nederland, Duitsland of Amerika.

Het valt me wel op dat de Amerikanen die goed presteren niet in Amerika trainen maar in Nederland of Duitsland..... Lips are sealed

Enne Wouter: Gebruik alsjeblieft hoofdletters, komma's en punten, leest wat makkelijker.... Lachen Knipoog

Lot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 12:15

Ja ik wil ook graag even in de verdediging voor Anky. Ze kan gewoon ongelooflijk goed rijden en tuurlijk zal er wel eens eentje op zijn sodemieter krijgen , maar dan heeft hij het vast verdiend. En inderdaad Prisca: ik werk ruim 40 uur om mijn paard te kunnen betalen en daar staat meneer op zijn schone bedje met PAVO sportbrok dus mag hij asjeblieft even anderhalf uur ook wat doen om de kost te verdienen? Persoonlijk vind ik dat hij helemaal geen slecht leven heeft. En de paarden van Anky ook niet! Die hebben in ieder geval iemand op hun rug die ze goed begrijpt en dat kunnen de meeste paarden helaas niet zeggen.

Ieder zijn smaak maar wat je ziet op die foto's hierboven: daar heeft God or who ever het paard volgens mij niet voor geschapen. Gevaarlijk want nu krijg ik alle dressuurhaters misschien voer me heen, maar dit kan niet goed zijn voor de rug...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 12:19

en nu echt weer on-topic, anders gaat dit op slot