met onweer je paard buiten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 21:39

Bill staat ook gewoon buiten.
Hij heeft ruimte genoeg om zich uit te leven als hij schrikt, smelt niet van de regen en er staan hoge bomen aan de kant van het weiland. Ik hou niet van dat getrut met die paarden. Hij gaat eind april naar buiten en komt er in principe in oktober pas weer in Haha!
De enige uitzondering die ik maak is dat ik hem in september wel eens eerder naar binnen haal, als het heel veel regent en hij constant nat staat.
Dan wordt de wei ook te nat waardoor de kans op blessures en zo mij te groot wordt. Maar als het ff kan blijft hij tot 1 okt buiten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 21:41

Ja okee , da's ook wel weer waar , weet ik .
Maar de stal staat verscholen tussen andere bebouwing en is in de omgeving het laagste gebouwtje .

Die meteoriet of whatever daar kun je toch niks aan veranderen ,
(schuilkelder ! Haha! )
maar als de bliksem ergens inslaat is de kans groot dat het in die boom gebeurd ,
en dan is het toch l*llug als ik zo laks ben geweest om mijn paardje daaronder te laten "schuilen" .

Beestje weet niet beter , maar ik wel.
En ik ben verantwoordelijk voor haar welzijn.

Ook al is de kans klein ,
ik wil mijn knollebeest niet aan dat gevaar blootstellen als het niet nodig is.
En die enkele keer met onweer iets langer op stal.....
da's ook geen drama.

Heb ik wel lekker rust in m'n kop en die pony staat ook veilig binnen , met een hapje eten , lekker knusse stal , bij haar buurman
ipv alleen doornat op de wei onder een bliksemafleider....

Vergeef je jezelf nooit als er toch wat gebeurd.
Om over het trauma voor de pony maar te zwijgen mocht de schade meevallen ... Lips are sealed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 21:49

Lekker knusse stal..... Verward Heeft 'ie gordijnen en een schemerlampje met lichtdimmertje ? *LOL*

Een paard is geen mens! Het land in met die dieren!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 22:00

Bleeeh ! Flauw hoor !

Maar al goed , dan weet jij het maar lekker beter ..... Lips are sealed

Ik hoef iig geen barbecue-paard .

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 22:00

wij hebben ze binnen gezet. Het begon te onweren dus snel ernaar toe. Wei is ruim kwartier lopen van stal. Nou mijn pony is dus van 1 ding bang en dat is van onweer. Was ik bijna bij hem kwam er een knal en weg was hij. Uiteindelijk hadden we hem maar rick wou liever buiten blijven. Uiteindelijk konden we hem pakken toen het droog was Frusty En wij helemaal zeik Verdrietig Haha!
grrr

nicolietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 22:02

nou ik kan je vertekllen dat er bij ons een pony een keer is geraakt door de bliksem, en die moesten we helaas laten inslpane sinds dien hebben we nooit meer een paard in de onweer laten staan!!

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 22:03

De mijne blijven ook buiten hoor. Ik moet al een half uur lopen om Udinde überhaupt te vinden, denk je toch zeker niet dat ik dan ook nog eens twee uur ga lopen om haar thuis te krijgen??

Alle drie de paarden hebben een fijne bescherming in hun vacht, ook Isolda, ik poets vrij weinig. Een slag-regen kunnen ze best hebben. Bang van onweer zijn ze niet.

Ik zou niet weten waarom ik ze binnen moest halen Verward Weet je hoe groot de kans is dat de bliksem daadwerkelijk in je paard slaat? Volgens mij net zo groot dat de bliksem in je stalletje slaat. Stel je voor dat de bliksem in een boom slaat? En dat die boom dan op je stalletje valt??

*LOL* Ik ben vrij nuchter gelukkig!
(alhoewel ik snachts ook wel eens lig te denken wat ze daar doen Knipoog )

StalDoorstap

Onweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 22:06

Ik laat ze buiten staan, maar zet wel de stroom af!!!!
Heb hier al veel ongelukken door horen gebeuren.

nicolietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 22:18

jantina schreef:
Ik zou niet weten waarom ik ze binnen moest halen Verward Weet je hoe groot de kans is dat de bliksem daadwerkelijk in je paard slaat? Volgens mij net zo groot dat de bliksem in je stalletje slaat. Stel je voor dat de bliksem in een boom slaat? En dat die boom dan op je stalletje valt??
dfaarom ehbben wij ook op de stal bliksmeafleidng en dan is de omgevind in d ebuurt

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-02 22:22

De bliksem is allang voorbij, en nog geen telefoontje van de stalhouder Knipoog dus Tos is in leven Haha!
*en ik kan rustig gaan slapen Dromen *

ik maak er zeker weten geen watje van (was ik iig niet van plan) maar ieder zijn keus.

Vlakbij de wei, staat een super hoge antenne, met bliksem-geleider...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 22:23

Voor de doordrammers onder ons nog 1 keer :

jantina"]
De mijne blijven ook buiten hoor. Ik moet al een half uur lopen om Udinde überhaupt te vinden, denk je toch zeker niet dat ik dan ook nog eens twee uur ga lopen om haar thuis te krijgen??
[/quote]

Marena staat 5 seconden van de wei af en staat toch al 's nachts binnen ....

[quote="jantina"]
Alle drie de paarden hebben een fijne bescherming in hun vacht, ook Isolda, ik poets vrij weinig. Een slag-regen kunnen ze best hebben. Bang van onweer zijn ze niet.
[/quote]

Zoals gezegd is de mijne een echt dekentjes-paard geweest , en ik heb haar na een mini-buitje als eens doornat en door-en-door koud van de wei geplukt , ze bibberde zo erg dat het eng was , klapperde letterlijk met haar knieen tegen elkaar en je zag haar hart achter haar elleboog kloppen , ging tekeer als een gek.... ze begint nu een buitenpaard te worden , dat heeft even tijd nodig .

[quote="jantina schreef:

*LOL* Ik ben vrij nuchter gelukkig!
(alhoewel ik snachts ook wel eens lig te denken wat ze daar doen Knipoog )

Ik ben ook behoorlijk nuchter , daarom realiseer ik me dat er een zeer bestaande kans is dat de bliksem er in slaat , en als de boom zelfs omgaat dan heb ik liever niet dat m'n beestje gelijk mee getroffen wordt of van pure doodsangst door het hek heen vliegt , of een boom op z'n donder krijgt.
Het stalletje is veel lager dan de rest van de bebouwing eromheen en de boom staat buiten het bereik van de stal.

Dit is het laatste wat ik erover zeg ,
als je niet weet over welke omstandigheden je oordeelt reageer dan even niet zo banketstaaf .....
Jullie situaties zijn weer heel anders.

Ik schrik er nog van trouwens dat best veel bokkers ervaringen hebben met door de bliksem getroffen beesten !
Dan zie je toch maar weer dat de kans niet zo klein is als je denkt ....

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 22:23

In mijn wei staat een electriciteitsmast en die heeft uiteraard een bliksemafleider. Ik ga er daarom ook vanuit dat mijn paarden redelijk veilig zijn met onweer. Bovendien gaan ze meestal de schuilstal in en dat is niet gevaarlijker dan de schuur.

Maar vanavond hadden we wel grote paniek. Er ging opeens een bolbliksem over ons erf. Op zich een prachtig natuurverschijnsel en heel uniek om een keer te zien maar de paarden waren volledig in paniek aan het rondrennen. Gelukkig lieten ze zich met een paar handjes brokken uiteindelijk kalmeren en staan ze nu weer tevreden buiten.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 03:24

Ook ik haal mijn paarden met onweer binnen. Niet omdat ze 'watjes' zijn, want in de regen staan ze buiten, maar idd ivm de kans op bliksem.

Gelukkig heb ik het zelf nog nooit mee gemaakt, maar een aantal vrienden/kennisen wel, in totaal ken ik 4 paarden die door bliksem getroffen zijn.

Voor mij zijn dat er al 4 teveel, dus ik neem de moeite ze naar binnen te brengen.

Uiteraard kun je niet alles voorkomen, en natuurlijk kan de bliksem ook in de stal slaan, maar dan zijn ze niet zowiezo dood.

En ik moet ook zeggen dat ik veel geruster ben als ze dan binnen staan... Dromen

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 06:22

Ik haal mijn pony's niet binnen normaal gesproken. Dus ook niet met onweer. Ik haal ze wel is naar binnen een paar uur voor ik les heb zodat hij kan drogen. Maar als ik op school zit kan ik ze ook niet binnenhalen, dus waarom wel als het 's avonds een keer onweert. Ze zouden door de bliksem getroffen kunnen worden, maar die kans is gelukkig erg klein.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 06:55

Ik heb ze wel buiten staan maar echt lekker slaap ik niet als het heel erg onweert.

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 08:42

Twee jaar geleden is een vriendin van mij haar jaarling verloren. Getroffen door de bliksem Huilen Sindsdien staan onze paarden altijd binnen met onweer. Gisteren ben ik dus weer rap naar stal gereden om mijn paard binnen te halen; het knetterde weer van de lucht....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 08:58

Als ik er ben en het ziet er naar uit dat het gaat onweren, gaat hij naar binnen. Wel zet ik de stroom uit. Ken een verhaal van een paard wat een meter van de stroomdraad af stond, Bliksem slaat in de stroomdraad, paard dood in de wei. Ook een ander paard gewoon getroffen door de bliksen, verkoold in de wei. Deze verhalen van een paardenhandelaar die al 40 jaar in het vak zit. Het zal een kleine kans zijn, maar het kan gebeuren. Vaak regent het daarna keihard, laatst een flinke hagelbui met grote hagelstenen, de mijne stond toen gelukkig al binnen.

Hoe zou het zijn als je paard op ijzers staat en de wei staat even blank en de bliksem slaat in bv ergens op de wei of in de stroomdraad, misschien een raar idee, maar zou het kwaad kunnen? Ik dacht dat er 2 soorten bliksemschichten zijn, die altijd het hoogste punt zoeken en die gewoon altijd ergens in slaan, al is het in een grasprietje. Kennen jullie het verhaal van de voetbalwedtrijd? Tijdens onweer wordt een van de spelers getroffen. Al heel wat jaartjes terug, maar gebeurt in mijn dorp. Dat heb ik altijd in mijn achterhoofd.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 09:14

Tiko kan helaas niet dag nen nacht buiten. Maar een paar uurtjes per dag (als ik er bij ben) waar hij nu staat. Als het dan slecht weer is haal ik hem alleen binnen als ik nog les heb of als hij bij het hek komt staan. Maar als hij wel dag en nacht op het land zou staan, zou ik hem daar lekker laten staan als het ging onweren.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 09:26

Mijn pony blijft lekker buiten en over getroffen worden door de bliksem...tja zou kunnen, maar die kans is zo klein. De kans dat je de staatsloterij wint is zelfs groter Haha!

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 09:41

Sonja schreef:
Tegen de tijd dat ik de paarden binnen ga zetten omdat het onweert, hoop ik dat iemand me een flinke schop onder m'n kont komt geven. Onzin. Een paard kan prima tegen onweer, daar zijn ze niet bang voor (trauma's daargelaten, doorgaans veroorzaakt door de paniek van eigenaren die niet snappen dat een paard geen mens is). Ik doe ze wel een regendeken op omdat ze geen schuilstal hebben, zodat ze geen slagregens onder de vacht kunnen krijgen.

Paarden zijn ook niet bang voor onweer, maar ik ken een paar paarden waar de bliksem dus is ingeslagen. Het is gewoon een risico om ze buiten te laten als het onweert. Soms kan je ze niet naar binnen halen, bijv. bij een grote koppel jonge paarden. Maar als ik op stal ben en het onweert, haal ik ze altijd naar binnen.

Mirte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 09:42

Die blijft gewoon buiten, in het open veld. Ten eerste ga ik zelf dus echt niet met onweer nog even m'n paard van achter op het veld plukken (hij blijft met onweer gewoon dooreten dus het boeit hem niets) en ten tweede, de kans dat die in een paard slaat is kleiner dan in de stal. Je voelt je vaak onveiliger in een open veld, maar hier is die alleen nog maar in huizen ingeslagen die midden in een wijk lagen, en de kerktoren. Dus dat zegt ook niet alles. Zo nu en dan slaat de bliksem in een mens of dier, maar de kans dat je paard aan iets anders bezwijkt is echt honderd keer groter dan dat die getroffen wordt.

Universe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 10:29

Jamaica gaat onmiddelijk naar binnen als het dreigt te gaan onweren! Ze heeft ooit 1 keer buiten gestaan met onweer met als resultaat een gat in haar knie wat 6 maanden heeft geduurd voordat dat dicht was!

Dus als het dreigt te gaan onweren hup naar binnen!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 10:33

Merrie's met veulen, haal ik meestal wel naar binnen, maar de jonge dieren lekker laten lopen.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 10:49

Jura schreef:
Paarden zijn ook niet bang voor onweer, maar ik ken een paar paarden waar de bliksem dus is ingeslagen. Het is gewoon een risico om ze buiten te laten als het onweert. Soms kan je ze niet naar binnen halen, bijv. bij een grote koppel jonge paarden. Maar als ik op stal ben en het onweert, haal ik ze altijd naar binnen.

En toch weet ik zeker dat smiles behoorlijk bang is voor onweer. Hij staat helemaal te shaken bij een donder. Als ik rustig tegen hem praat en hem kalmeer gaat het wel beter maar het blijft toch eng. Dus het niet helemaal waar dat paarden niet bang zijn voor onweer

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 11:06

Ineke2 schreef:
Mijn pony blijft lekker buiten en over getroffen worden door de bliksem...tja zou kunnen, maar die kans is zo klein. De kans dat je de staatsloterij wint is zelfs groter Haha!

Als je zoals ik dat van dichtbij hebt meegemaakt dan denk je daar wel anders over.