hengst laten of ruinen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 12:10

Als je geen stalling kan vinden zal dat al een antwoord op je vraag zijn natuurlijk.Het is jammer als je hem hengst wil houden en moet ruinen voro de stalling maar als je niks kan vinden waar ze hnegsten accepteren zal je toch moeten denk ik

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 13:08

Als je een paard als hengst geen fijn leven kan geven dan vind ik dat je hem moet laten ruinen. Maar als je dit wel kan dan zie ik geen probleem.

Ik heb 2 hengsten en mijn vriend heeft ook een hengst...ze kunnen lekker met z'n allen naar buiten.
Zo lang dat gewoon goed gaat vind ik dat ze een goed leven hebben op deze manier.
Het zijn echt 3 maatjes van elkaar.

Anoniem

Re: hengst laten of ruinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 14:34

Castreren! Wat heb je aan een hengst? Helemaal niets als hij niet mag dekken. Paard heeft zelf last van zijn hormonen, je bent beperkt in alles.

En als ze jong zijn zijn ze meestal nog wel braaf, maar als ze een jaar of 5 zijn vind ik het levensgevaarlijk als mensen er mee op concours gaan. Dat moet je aan profs overlaten.......

Ze blijven gewoon altijd onbetrouwbaar...

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 14:36

Yup daar ben ik het mee eens, heb de mijne ook van de week laten doen, en ik kan nu al gewoon wandelen langs andere paarden. Ik heb er na een week al meer lol van! Verder vind ik dat zo'n jong dier niet in een stal moet staan!

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 16:26

Ik ben het gedeeltelijk met jullie eens..
Ik vind dat als je een hengst een goed leven kan geven..lekker met zijn vriendjes naar buiten en als het dier gewoon goed naar je luisterd en dus geen levemsgevaarlijk monster is...dat het prima kan.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 16:53

Wat een rare gedachten allemaal....net of alle hengsten als remy door het leven gaan en allemaal levensgevaarlijk zijn als ze ouder worden, echt onzin!

De mijne is hengst en blijft hengst, zeker tot en met zijn 3 jaar!
Hij staat nu in de opfok met drie andere hengsten en deze blijven ook hengst!
Reden : volgend jaar worden ze klaargemaakt voor de KWPN hengstenkeuring.

Dus
A. Ze zijn zeker niet eenzaam, ze spelen de hele dag met elkaar in de wei....in de zomer dag en nacht!
B. een goede reden om hem hengst te laten
C. Ben ik geen € 300,- in de maand kwijt

Dus gewoon blijven zoeken naar een goed opfokadres waar ze wel hengsten houden....deze zijn er genoeg!
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 29-05-06 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 16:58

listiglistje schreef:
Wat een rare gedachten allemaal....net of alle hengsten als remy door het leven gaan en lallemaal levensgevaarlijk zijn als ze ouder worden, echt onzin!

De mijne is hengst en blijft hengst, zeker tot en met zijn 3 jaar!
Hij staat nu in de opfok met drie andere hengsten en deze blijven ook hengst!
Reden : volgend jaar worden ze klaargemaakt voor de KWPN hengstenkeuring.

Dus
A. Ze zijn zeker niet eenzaam, ze spelen de hele dag met elkaar in de wei....in de zomer dag en nacht!
B. een goede reden om hem hengst te laten
C. Ben ik geen € 300,- in de maand kwijt

Dus gewoon blijven zoeken naar een goed opfokadres waar ze wel hengsten houden....deze zijn er genoeg!

Tadaaam! Eindelijk iemand waar ik t mee eens ben!! Die van ons staat ook in de opfok met drie andere.. Ze voeden mekaar gewoon op hoor..

En 1 is (vind ik) gewoon veel te jong..!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 17:27

Ik vind dat tot 3 jaar hengst houden prima, zo doe ik het zelf ook.

Echter op het moment dat je er mee aan het werk gaat, zie ik het nut er niet van in.

Tuurlijk..........het hoge pennygehalte wat het stoer vind om een "wilduh" hengst te rijden....

PocoMisss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 20:00

Pipo schreef:
Tuurlijk..........het hoge pennygehalte wat het stoer vind om een "wilduh" hengst te rijden....

Tja ooit eens op een show geweest waar allemaal profs hun paarden reden en daar liepen ook hengsten bij en ja het was voorjaar... Twee hengsten vonden elkaar niet zo leuk en of ze nou profs op hun rug hadden of niet, ze vlogen elkaar aan. Gevolg: ritje ziekenhuis i.p.v. show rijden. Penny gehalte of niet, een hengst houden moet je niet onderschatten.

Espoir_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 22:16

Ligt aan ook aan de afstamming hoor. Ik ken er 2 die van Pion afkomstig zijn, nou wat een (...) beesten. En denk maar niet dat dat aan de opvoeding of iets ligt hoor want ze staan op een hengstenhouderij en daar staan er wel meer dan 2! En die 2 zijn echt het meest onhandelbaar..

Skribbleee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 22:20

Als je een hengst hebt maar hij mag niet dekken zal ik hem laten ruinen, maar als ie heel rustig is en hij wil niet bovenop elk paard dat ie tegenkomt zal ik hem hengst laten.. Ik vind het wel zielig als je hem hengst laat en hij is vet druk en hij wil op elk paard.. ( maar hij mag niet)..

Maar weet je zeker dat je hem niet wil laten keuren ik bedoel je kan er best veel geld mee verdienen en het is toch stoer

Veel succes met beslissen!!!

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 22:27

Ik zou hem allereerst dus geen hengst laten omdat hij dan een mooiere bouw krijgt want dat doet er voor mij niet echt toe. Mijn pony hiervoor heb ik ook laten ruinen en die had evengoed een mooie body door gewoon goed te trainen. De enigste reden dat ik hem hengst zou laten is omdat er goed papier bij zit en hij misschien wel door kan gaan voor goed gekeurde dekhengst maar zelfs dat hoeft van mij niet. Voor hengstenkuren ben ik niet bang mijn vorige pony was ruin maar had praatjes voor 10. Ik heb het besluit genomen ik wil hem niet in de opfok omdat ik hem gewoon elke dag in de hand wil hebben en ook merk dat hij dit fijn vind het is een mega knuffel. Hij hoeft niet perse naast me huis te staan hoor maar ik wil hem wel graag zover in de buurt dat ik er minstens om de dag heen kan. Nu op dit moment staat hij op het land met nog 2 hengsten en daar blijft hij tot het zomerseizoen afgelopen is aan het eind van de zomer laat ik hem ruinen. Want in de winter moet hij anders helemaal alleen staat wat ik dus zielig vind want hij moet gewoon met andere kunnen. Ook weet ik nu al dat ik het niet belangrijk vind dat hij dekhengst word ik wil gewoon gezellig met hem rijden en af en toe een wedstrijdje doen dus eind van de zomer laat ik hem ruinen.

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 22:31

@erleyne bedankt ik heb jou lijstje gebruikt en dat was voor mij dat ik de knoop heb doorgehakt van de zomer mag hij nog lekker hengst zijn en tegen het eind van de zomer laat ik hem ruinen vind hem nu ook nog ffies te jong eind van de zomer is hij alweer wat ouder:)

timokyana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 22:35

veel dubbele berichten wat ik hier lees.Mijn mening ik heb twee hengsten, op de eerste plaats niet omdat het stoer is, timo (nu 2) kreeg ik als veulen en tja ik heb er eigenlijk nooit zo bij stil gestaan om hem te castreren, hij krijgt nu wel wat streken bijten, maar er zijn wel meer paarden die dat doen ook ruinen of merries.Verder stond hij gewoon lekker 24/7 buiten tussen andere paarden (hengst en een ruin) wat harstikke goed ging.Nu staat hij met Shane (3jaar ook hengst) nog steeds 24/7 buiten,ze spelen en ravotten lekker met elkaar,hinniken wel wat naar de merries maar verder niets.Dus nee ik geloof niet dat ze het nu slecht hebben als hengst en ze zijn gewoon paard.En nee ik laat ze niet voor mezelf hengst,ik heb het gewoon nog niet nodig gevonden ze te castreren.Mochten er in de toekomst gevaarlijke situaties voor doen kan ik ze nog altijd laten ruinen,maar er zijn ook zoveel goed opgevoede hengsten die paardwaardig door het leven kunnen gaan.Consequent zijn, en als t echt niet gaat kun je ze zoals ik zei nog steeds laten ruinen.En als hij op stal moet en niet bij andere paarden kan ivm hengst zijn dan zou ik hem wel laten ruinen.ik zou toch eerst voor de opfok gaan.Succes!even de voors en tegens afwegen dan kom je er wel uit.

timokyana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 22:36

oh sorry zie net dat je de beslissing gemaakt hebt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 22:45

PocoMisss schreef:
Pipo schreef:

Tja ooit eens op een show geweest waar allemaal profs hun paarden reden en daar liepen ook hengsten bij en ja het was voorjaar... Twee hengsten vonden elkaar niet zo leuk en of ze nou profs op hun rug hadden of niet, ze vlogen elkaar aan. Gevolg: ritje ziekenhuis i.p.v. show rijden. Penny gehalte of niet, een hengst houden moet je niet onderschatten.

Dat probeer ik dus juist te zeggen, als prof is het al moeilijk genoeg om hengsten in de hand te houden, dus laat de amateurs aub ver weg blijven van hengsten.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 22:51

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 22:53

Chip2 schreef:
@erleyne bedankt ik heb jou lijstje gebruikt en dat was voor mij dat ik de knoop heb doorgehakt van de zomer mag hij nog lekker hengst zijn en tegen het eind van de zomer laat ik hem ruinen vind hem nu ook nog ffies te jong eind van de zomer is hij alweer wat ouder:)

Een wijze beslissing...en idd Erleyne, het was een heel nuttig lijstje!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 23:41

Blij dat ik er iemand anders mee heb kunnen helpen! Succes met de castratie dan maar

PienZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 00:18

hahah nou gelukkig duurt dat nog even:) heb het bij mijn vorige paardje gezien was geen leuk gezicht vond ik

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 00:21

Je kunt het ook in een kliniek laten doen. Heel veel paarden bij ons op stal krijgen een castratie via kijkoperatie (in Utrecht). Geen open wonden, geen kans op infectie. Een roesje, paard hoeft niet helemaal onder narcose, hoeft niet neergelegd te worden, een paar sneetjes in de flank en hij moet een week blijven.
Staande castratie met open wond zou ik zelf niet zo snel doen. Als er wel een belangrijk bloedvat geraakt wordt is de bloeding niet zo snel te stelpen....

En bij een algehele narcose (dus neerleggen) is het risico ook aanwezig dat ze niet meer wakker worden.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 00:23

Die van mij is liggend in de wei gedaan. Vond het een minder erg gezicht dan ik van te voren had gedacht. Alleen die wonden achteraf, dat ziet er niet lekker uit. Gelukkig is er bij die van mij geen infectie ingekomen, maar dat kan natuurlijk wel.

listiglistje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 11:01

Cassidy schreef:
Je kunt het ook in een kliniek laten doen. Heel veel paarden bij ons op stal krijgen een castratie via kijkoperatie (in Utrecht). Geen open wonden, geen kans op infectie. Een roesje, paard hoeft niet helemaal onder narcose, hoeft niet neergelegd te worden, een paar sneetjes in de flank en hij moet een week blijven.
Staande castratie met open wond zou ik zelf niet zo snel doen. Als er wel een belangrijk bloedvat geraakt wordt is de bloeding niet zo snel te stelpen....

En bij een algehele narcose (dus neerleggen) is het risico ook aanwezig dat ze niet meer wakker worden.

Bovenstaande is niet altijd mogelijk....Als een bal nog niet ver genoeg is ingedaald en hij zit ver boven in de lies dan kun je een staande castratie vergeten.
Kan de veearts er niet bij, dan is een algehele narcose noodzakelijk.

Je kunt dus nooit vooraf bepalen op welke manier je de castratie laat uitvoeren.....Laat altijd eerst een veearts kijken!

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 11:41

er zit een dierenkliniek bij ons in de buurt daar ga ik straks eventjes langs om wat dingetjes te vragen. Weet trouwens iemand hoeveel entingen een veulen krijgt in januari heeft hij de eerste gehad wanneer moet nu de volgende weer?Hij is vorige week 1 jaar geworden Sorry voor de vele vragen maar ik was alweer een tijdje uit de paardjes

Greentea01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 11:48

influenza moet elke 8 maanden en tetanus elke 18 maanden. Meestal geven ze een 1 x per jaar beide entingen tegelijk. Zo lang geen wedstrijden rijdt volstaat dat. Wanneer je wel wedstrijden rijd moet influenza wel 2 x per jaar. Voor de basis enting is het geloof ik 1 enting en dat 6 weken later de 2 de enting. maar daar ben ik niet 100% zeker van