IS het erg als een ruin op een merry springt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jol1

Re: IS het erg als een ruin op een merry springt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 16:42

Je kan een rijpaard in Nederland niet vergelijken met een paard in de wilde natuur. Een paard in de wilde natuur wordt ook niet bereden, dus als die last van zijn rug heeft, merk je daar niet zoveel van. Daarnaast is er in een kudde maar één hengst die mag dekken en ruinen komen er al helemaal niet voor.

ManOnniie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 20:26

Nee maar hengsten zijn erger dan een ruin

Jol1

Re: IS het erg als een ruin op een merry springt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 20:28

Qua gewicht op de rug van een paard maakt dat echt niet uit hoor!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 16:00

tantjeuh schreef:
Puur natuur vind ik dat allemaal... gewoon rustig laten doen!

Hier ben ik het niet geheel mee eens....

In de natuur wordt een merrie drachtig en wordt daarna niet meer gedekt.
Nu worden ze per jaar meerdere malen (bij iedere hengstigheid) gedekt, lijkt mij toch niet bevordelijk voor het merrieruggetje!
Verwondingen etc. zijn ook sneller opgelopen op deze manier, tevens is het niet voor niks dat de meeste merrie´s geinsimineerd worden tegenwoordig. Het natuurlijk dekken brengt gewoon erg veel risico´s met zich mee.

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 17:13

Anoniem schreef:
tantjeuh schreef:
Puur natuur vind ik dat allemaal... gewoon rustig laten doen!

Hier ben ik het niet geheel mee eens....

In de natuur wordt een merrie drachtig en wordt daarna niet meer gedekt.
Nu worden ze per jaar meerdere malen (bij iedere hengstigheid) gedekt, lijkt mij toch niet bevordelijk voor het merrieruggetje!
Verwondingen etc. zijn ook sneller opgelopen op deze manier, tevens is het niet voor niks dat de meeste merrie´s geinsimineerd worden tegenwoordig. Het natuurlijk dekken brengt gewoon erg veel risico´s met zich mee.

Inderdaad, vooral voor de mensen die het doen! KI is er omdat er meer aan te verdienen valt. Immers bij dezelfde opbrengst per rietje, heb je als hengstenhouder veel minder kosten..............

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 08:06

ik vind dat er veel te veel doorgezwamd wordt.
Het gebeurt nu eenmaal vaak dat ruinen merries dekken, so what.
Bij ons staan 60 paarden in groepen in de wei. En ja, sommige ruinen dekken er lustig op los.
Er is echter maar 1x geweest dat een ruin erg agressief dekte en een merrie beschadigde, dat waren een paar krasjes op de rug...
Het valt allemaal wel mee.

En wat betreft klophengsten, je merkt al bijtijds dat een hengst een klophengst is hoor. Er zijn geen eigenaren die hun klophengst dan zo in de wei knallen. Dit merk je al in de opfok.

Sharonaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 14:29

het zal denk ik wel niks uit maken,..
ik zag laatst bij mijn pony in de wei dat een grote ruin.. 168 ofzo, een kleine shet. tussen de benen had, waarschijnlijk wilde die daar ook op springen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 18:23

Citaat:
ikke schreef:

natuurlijk dekken brengt gewoon erg veel risico´s met zich mee

.

Inderdaad, vooral voor de mensen die het doen! KI is er omdat er meer aan te verdienen valt. Immers bij dezelfde opbrengst per rietje, heb je als hengstenhouder veel minder kosten..............

Ook voor de hengst en de merrie is het wel degelijk risicovol.
Vraag maar aan een willekeurige hengstenhouder.
Het gebeurde regelmatig dat een hengst mis sprong en zich zo verwonde.

Maar sowieso komt mijn merrie niet bij een dekkende ruin, gewoon te veel risico die gemakkelijk vermeden kan worden.

En tja om geld draait de wereld