geld vragen aan verzorgster. Doen jullie dat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 23:37

Maar dan nog steeds slijten je spullen extra, de eventuele hoefijzers etc. Dat is een bijkomend probleem waar je in zo'n geval niet direct een keuze in hebt. Bovendien is een bijdrage, hoe laag ook, altijd een stok achter de deur.

bokjebok

Re: geld vragen aan verzorgster. Doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 23:38

ik vind het wel een vergelijking die verzorgster zoekt togh ook met een reden een verzorgpaard
(waarschijnlijk omdat ze wilt rijden) ze maakt gebruik van je paard je spullen (ook spullen die op gaan,waar zij aan meehelpt)weet dat nie jan en alleman er op rijdt
ik vind het meer dan normaal dat zoon iemand een kleine bijdrage leverd
al is het maar de hoefsmit

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 23:45

Ik ga nu dus even uit van het geval waarbij de eigenaar een verzorgster nodig heeft, wegens omstandigheden of tijdgebrek.

Een verzorgster kan je erg lastig helpen met het verzorgen van je paard als ze de spullen niet mag gebruiken. Dus die moet ze wel gebruiken.. ze heeft nou eenmaal niet de keuze de hoefijzers er steeds af te halen bijv
De spullen slijten helemaal niet sneller, aangezien de eigenaar ze normaal zelf zou gebruiken op die dagen- was het niet dat deze wegens tijdgebrek of omstandigheden die dagen niet het paardje kan verzorgen.

Bovendien is het niet zo dat veel verzorgsters willen rijden, dan zoeken ze wel naar een bijrijdpaard en niet een verzorgpaard. Er zijn natuurlijk ook bij die een verzorgpaard zoeken waar ze op mogen rijden, maar laaang niet allemaal. Sommige vinden het gewoon leuk, en dan kan je daar dus een leuke wederdienst van maken Je hebt een verzorgster nodig, en iemand zoekt een verzorgpaard. Ofwel, de verzorgster helpt de eigenaar, en de eigenaar maakt de verzorgster blij.. ik zie niet in waarom betalen dan nodig is

bokjebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 23:50

oke voor een beetje poetsen enz oke
maar als zoon meisje gaat rijden vind ik dat ze ook mag betalen!
ze maakt togh gebruik van je paard
en uit ervaring weet ik dat als een verzorger(ster) mijn elke eerst van de maand betaalde hij/zij ook egt kwam (anders was het weggegooit geld) en er werd gemest!
en ik vind het togh wel wat anders als je op iemands paard mag rijden of op een manege paardje ik heb respect voor die beesjes hoor daar nie van maar ik heb niet egt veel geleerd van een manege paard

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 23:57

samflame schreef:
@WildWings

als zoon verzorger(ster) een paard op de manege huurt moet ze togh ook betalen? en bij een verzorgpaard mag je wel wat meer denk k! en je heb een zadel dat lekker zit

Ik heb zelf een verzorgpaard maar rijd ook op de manege.

Op mijn manege hebbben ze prima kwaliteitszadels die lekker zitten.
Voor mijn vorige bijrijdpaard heb ik zelf een zadel gekocht omdat ik niet lekker zat in het zadel van mijn bijrijdpaard. Er zijn ook genoeg eigenaren die het goedkoopste winteczadel op de rug van hun paard leggen dus dat je op een verzorgpaard altijd lekkerder zou zitten is onzin.

Bovendien vergeten eigenaren voor het gemak maar even dat je op een manege wel geld betaald maar dat je in ruil daarvoor ook ook les krijgt.
Terwijl een eigenaar al geld wil zien voor het verzorgen / rijden op zich.
Als je les wilt komen de kosten van les er bijna altijd nog bij.

En dat je met een verzorgpaard meer mag is ook niet altijd waar.
Oké de verzorgster van TS mag het paard zelfs meenemen op vakantie dat krijg je bij geen enkele manege voor elkaar. Maar er zijn ook genoeg eigenaren die allerlei beperkingen stellen aan het omgaan met hun paard. Bijvoorbeeld geen buitenritten of niet te vaak en te hoog springen. Dagen waarop alleen gelongeerd mag worden.

Bovendien met een manegepaard hoef je verder niets alleen te rijden en soms te borstelen. Eigenaren verlangen soms allerlei karweitjes varierend van tuig invetten tot stallen uitmesten.
Kortom een verzorgpaard kun je niet vergelijken met een uurtje rijden op de manege. Dus de vergelijking dat je voor een manegepaard ook moet betalen gaat mank.

bokjebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 00:09

maja zoals dit meisje die kan dit paard gwn beschouwen als eigen voor 50%
vind ik dat ze makkelijk wat kan bij betalen!

Wiesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 05:29

De TS is er zelf bij in wat ze toestaat en wat niet. Om dan achteraf te zeggen dat het paard vor 50% van verzorgster is of dat verzorgster alleen de lusten en TS alleen de lasten heeft is onzin.
De verzorgster vraag overal toetemming voor en krijgt die van TS. Daar is ze zelf bij dus dan moet ze achteraf niet zeggen, jaaa, maaaar dan kan verzrogster ook wel meebetalen in het stalgeld. Ik vind persoonlijk dat je daar dan al te laat mee bent.
Als ik trouwens een verzorgster had, ging mijn paard never nooit niet met haar mee op vakantie, maar dat is uiteraard een heel ander verhaal. Wat ik maar wil zeggen is dat de insteek nog altijd is dat het 'verzorgster-bijrijder' idee is geboren uit het feit dat TS in dit geval minder tijd voor haar paard had en verzorgster helpt haar uit de brand. In deze tijd is het al moeilijk zat om een verantwoord iemand te vinden en legio mensen zijn op zoek naar een verzorgster. Ik zou dus even voorzichtig in mijn handjes knijpen ipv geld te vragen voor dingen die je zonder verzorgster ook voor je eigen paard zou moeten betalen.

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 08:05

Ik vind dat ze best de helft in alles mee kan betalen . ze maakt gebruik van jou paard en spullen dus het is een kleine moeite . Je zegt dat ze het wel zou kunnen betalen dus waarom niet .

Lynn_Nikita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 08:14

ik vind dat meer een bijrijder is dan verzorgster en die van mij betaakd met 60.- pm. Zijn de onderhoudskosten maar ze mag er mee doen wat ze wil. Veearts en hoefsmid en spullen zijn voor mijn rekeing maar weidegele betaald zij. Ze betaald zelfs nog vaker de zakken wortelen die mijn ander paard ook gevoerd krijgt.
Klusjes doen we ook allebij. Ik vind niet meer dan normaal dan als iemand kan doen en laten met je paard en als eigen paard kunnen beschouwen ze meebetalen. lekker makkelijk als hun alle skunnen doen en jij maar betaald, met eigen paard hebben ze nog meer kosten en zo is toch een goede oplossing?
Als ze alleen mag poetsen en uitmesten vind ik ander verhaal, maar ze mag rijden en meenemen op vakantie, een kleine bijdrage zou best netjes staan, aangezien ze er ook het geld voor heeft.
en die mensen die zeggen dat ze weggaan als ze moeten betalen, lekker hypocriet zeg, we willen rijden en gebruik maken van alles maar meehelpen in klasten ho maar.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 08:48

Loesjuh schreef:
Maar dan nog steeds slijten je spullen extra, de eventuele hoefijzers etc. Dat is een bijkomend probleem waar je in zo'n geval niet direct een keuze in hebt. Bovendien is een bijdrage, hoe laag ook, altijd een stok achter de deur.

Ik vind dat altijd zo'n komisch argument. Wat slijt er nou toch? Je borstels, je zadel? Ik heb hier nog borstels liggen uit mijn begintijd meer dan 20 jaar geleden! Evt. kun je nog stellen zelfs dat je ruiter eigen spullen mee moet brengen. Ijzers slijten sowieso, je paard loopt erop.
Het zou ook maar erg zijn als een eigenaar liever heeft dat zijn paard een dag op stal blijft dan dat de ijzers sleten

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 08:54

Lynn_Nikita schreef:
en die mensen die zeggen dat ze weggaan als ze moeten betalen, lekker hypocriet zeg, we willen rijden en gebruik maken van alles maar meehelpen in klasten ho maar.

Ik veronderstel dat de klasten de kosten zijn
Ik vraag me af wie toch het idee heeft dat een verzorger zo wanhopig graag wil rijden dat hij geen andere mogelijkheid meer ziet dan de gelukkige eigenaars van een eigen paard te smeken om paard te mogen rijden tegen betaling. Ik zit helemaal niet te springen om paarden. Nu heb ik weer een eigen paard staan maar daarvoor ook niet. Bij ons in de regio krijg je aanbod genoeg om te komen rijden en daar krijg je zodra je van het manegeniveau af bent (en dan bedoel ik dus echt the basics, voor de manegeruiters weer opspringen ) nog een kleine vergoeding tot een uurloon toe. Als een eigenaar ineens zou zeggen dat ik zou moeten betalen zou ik me echt besodemieterd voelen. Je stopt tijd en werk in een paard, je hecht je eraan en ineens komt er iemand met zijn portemonnee open.
Met de prive-uitgaven van een eigenaar heb jij als verzorger/bijrijder toch geen zaken?

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 09:09

Urielle schreef:
Loesjuh schreef:

Ik vind dat altijd zo'n komisch argument. Wat slijt er nou toch? Je borstels, je zadel? Ik heb hier nog borstels liggen uit mijn begintijd meer dan 20 jaar geleden! Evt. kun je nog stellen zelfs dat je ruiter eigen spullen mee moet brengen. Ijzers slijten sowieso, je paard loopt erop.
Het zou ook maar erg zijn als een eigenaar liever heeft dat zijn paard een dag op stal blijft dan dat de ijzers sleten

Ben het volkomen met Uriële eens.

Vogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 09:15

Ik rijd een jonge haflinger in, hier hoef ik niks voor te betalen. Maar ik ga binnenkort ook een jaar lang een paard van iemand over nemen. Hier hebben wij duidelijk bij afgesproken dat we allen kosten delen. Ik zou gewoon tegen je verzorgster zeggen dat je de kosten van je paard veel vind en of zij het erg zou vinden om mee te betalen per maand. Hoeft dan niet 50/50 te zijn maar zou wel iets van 50 tot 100 per maand (ik weet niet hoeveel je kwijt bent). Ik vind ook dat zij dit moet respecteren want zij maakt gebruik van jou paard en heeft zelf alleen reiskosten, terwijl een eigen paard rijden heel prettig is vergeleken met een manegepaard...

doniaxxsiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 09:15

Ik zelf ben ook een verzorgster ik hoef NIET te betalen. En om heel eerlijk te zeggen zou ik dit ook nooit doen. Ook ik zou me besodemieterd voelen als ik ineens wel zou moeten betalen maar ik zou het wel doen omdat ik me dan al aan het paardje gehecht zou hebben. Dat ze jouw pony mee op vakantie neemt is een ander verhaal dan zou ik haar wel de helft laten betalen want jij betaalt stalgeld terwijl jouw paard er niet eens is. En waar het paard gestalt word op vakantie dat moet ze toch ook wel zelf betalen??

En met borstels enz. Die heb ik zelf net zoals een singel en dekjes,halsters en halstertouw. Ook als ik vind dat er iets nieuws moet komen betaal ik het zelf. Net zoals ik iets stuk zou maken. Ik denk dat de enigste oplossing is het er een keer met haar over hebben!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 10:17

samflame schreef:
oke voor een beetje poetsen enz oke
maar als zoon meisje gaat rijden vind ik dat ze ook mag betalen!
ze maakt togh gebruik van je paard
en uit ervaring weet ik dat als een verzorger(ster) mijn elke eerst van de maand betaalde hij/zij ook egt kwam (anders was het weggegooit geld) en er werd gemest!
en ik vind het togh wel wat anders als je op iemands paard mag rijden of op een manege paardje ik heb respect voor die beesjes hoor daar nie van maar ik heb niet egt veel geleerd van een manege paard

Als die verzorgster rijdt omdat jij anders geen tijd hebt om je paard beweging te geven (zie de schuine tekst voor de situatie waar ik vanuit ga) en jij vind het goed dat zij rijdt, waarom zou ze dan ook nog moeten betalen? Ik vind het zo'n onzin, ik zie gewoon niet in waarom betalen zou moeten.

Je mag je gelukkig prijzen als je een verzorgster vind met verantwoordelijkheidsgevoel die zich ook nog eens goed aan de afspraken houdt..

sinneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 10:37

Ik verzorg paarden en hoef niets te betalen, wat ik ook vrij logisch vind. Ze hebben mij aangenomen, dus ik help hen.
Er is natuurlijk ook een verschil tussen alleen rijden en nog helpen ook. Ik mag alles met de paarden doen, maar ik mest dan ook 3x per week de 11 stallen uit, geef de paarden drinken en eten als ik daar ben, ga mee op wedstrijd als ze hulp nodig hebben, ga nu af en toe kijken of alles met ze inorde is nu de eigenaars op vakantie zijn...
Ik ben nu zelfs mee aan het helpen bij de opbouw van ons clubhuis

(mijn ouders kunnen niet geloven dat ik zo hard kan werken )

xamindu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 12:07

WildWings schreef:
^ Ja, maar die verzorger helpt toch juist, waarom zou ze dan ook nog moeten betalen? Ze helpt iemand 3 dagen per week al uit de brand..

Het is dus niet zo dat ze me uit de brand helpt... Ik zou zelf makkelijk 7 dagen in de week kunnen rijden en ik ben zowiezo al iedere dag bij mijn paard te vinden. De reden dat zij erop rijdt is dus echt gewoon voor haar eigen plezier.
Ik snap ook dat als iemand je echt uit de brand helpt dat je geen geld moet vragen, maar in mijn geval ligt het dus anders.

Het is niet zo dat ik mijn gedane afspraken niet nakom; ik vraag haar nog steeds geen geld voor die vakantie. Ze heeft toestemming gevraagd en ze mag mijn paard dus ook meenemen. Dat ik dit verhaal aankaarte was dus gewoon als voorbeeld dat zoveel mag doen met mijn paard. Ik ga natuurlijk geen maandelijkse bijdrage vragen voor als ze één keer mn paard meeneemt

Wiesje schreef:
Als ik trouwens een verzorgster had, ging mijn paard never nooit niet met haar mee op vakantie, maar dat is uiteraard een heel ander verhaal.

De reden dat ik dit doe is gewoon omdat ik haar 100% vertrouw. Ze heeft enorm veel paardenkennis en ik zie dat ze goed met mijn paard om kan gaan, vandaar...

Ronja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 12:29

Als ik op vakantie ga heb ik ook een verzorgster voor mijn paard, al jarenlang dezelfde. Ik betaal haar altijd als ik terugkom voor de tijd en moeite die ze erin heeft gestoken! Het is tevens een goede vriendin van mij en ze zegt telkens dat het niet hoeft omdat ze het voor haar plezier doet, maar op zijn minst koop ik dan een cadeautje voor haar ofzo. Sowieso betaal ik de lessen die ze in die tijd met mijn paard neemt (met het idee dat mijn paard daar ook baat bij heeft)

Als ik mijn paard voor een langere periode echt 50/50 met iemand zou delen qua tijd, dan zou ik ook wel willen dat diegene meebetaalt aan de kosten. Maar dat zou ik dan wel van het begin af aan afspreken, en ook het liefst met iemand die ik van tevoren al goed ken enz.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 15:25

Jol1 schreef:
Ik vind dat je verzorgster in dit geval best een financiële bijdrage kan leveren. Nu is het dat zij alleen de lusten heeft en jij de lasten. Als het nu nog iemand zonder inkomen was, dan lag het moeilijker, maar in dit geval vind ik een bijdrage vragen helemaal niet onredelijk.

Hier sluit ik me volledig bij aan.
En laten we wel wezen, op een manege betaal je ook voor het rijden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 15:26

Maar op een manege krijgen de paarden al beweging genoeg en is de eigenaar ook niet geholpen als hij eens een paar daagjes vrij kan zijn, maar weet dat het paard toch zijn beweging en aandacht krijgt

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 14:29

dat "geholpen" vind ik een groot woord ( sorrie RK ) om een verzorger dan maar leuk gratis een paard aan te bieden. ik vind dat het een wisselwerking van beide partijen moet zijn. de eigenaar zou kunnen zeggen dat het bedrag laag blijft en er af en toe uitgemest moet worden of een ander klusje die een normale eigenaar ook heeft. de verzorger mag verwachten dat ze op de dagen dat het afgesproken is, haar verzorgpaard beschikbaar is. men helpt elkaar, de een wil een verzorger en de ander een rijpaard.
beide maken offers ( eigenaar betaalt het leeuwendeel en verzorger bv de hoefsmid) en beiden hebben hun voordelen.

zo doe ik het hier ook. ik heb meiden die als ik op vakantie ga of een weekendje weg die hier in weer en wind komen om de stallen te doen en de paarden te longeren etc. ze hebben nog nooit nee gezegd en doen het met veel plezier.
in ruil daarvoor laat ik ze af en toe gratis rijden of gewoon een middagje lekker klooien wat ze zo leuk vinden. stel ze willen echt een paar dagen per week een pony hier voor zichzelf ( heb ik in het verleden gehad) dan zitten daar ook iets aan kosten aan vast.

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 20:35

Ik vind het op zich niet echt raar om geld te vragen aan je verzorgster.
Zij boft dat ze altijd op je paard mag rijden en hem zelfs mee mag nemen op vakantie. Jij doet het niet voor jezelf maar voor haar. Als zij jou er nou ontzettend mee zou helpen zou ik ook geen geld vragen, maar dat is hier niet het geval.

Een kleine bijdrage mag je dus best vragen! Zo weet je ook meteen dat ze het serieus meent!

Paradox_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 08:39

ik heb geen verzorgster maar als ik er 1 zou hebben dan zou ik het ook niet vragen want zij/hij diet dat wel maar even voor je als jij geen zin heb of niet kan ...

Prescious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 01:57

neej ben al blij dat er iemand is die wil rijden en ik bene r erg mee geholpen dus vraag ik er ook geen geld voor, en ze mogen er mee naar buiten en zo rijden

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 08:24

Ik heb zelf twee bijrijd/verzorgpaarden en betaal daar niks voor. Bij één paard help ik iemand echt uit de brand, de eigenaar kan het paard geen beweging geven, omdat ze er geen tijd voor heeft en bovendien kan ze zelf op dit moment niet rijden vanwege rugklachten. Ik ben de enige die ze er op laat, omdat het echt een rotbok kan zijn. Ik hoef er voor de rest niks te doen. Ik doe wel altijd even de stal, gewoon de drollen eruit, het echte leegrijden doet iemand anders. Ik zou echt stoppen als ze er geld voor zou gaan vragen in deze situatie, ik weet ook zeker dat er maar weinig animo zou zijn om het van me over te nemen. Ik krijg wel les van de eigenaresse, zo'n twee keer in de week, maar dat is meer noodzaak omdat ik er anders echt niet uit kom.
Mijn andere verzorgpaard, daar liggen de verhoudingen heel anders. Daar help ik ze natuurlijk ook een beetje uit de brand, maar niet te vergelijken met het andere paard. Als ik een tijdje niet kan, dan wordt hij gewoon gereden door de eigenaresse. Ik mag alles met dat paard ( nou,ja wel vragen natuurlijk ), ze brengen me naar wedstrijden, regelen een instructeur. Ik hoef daar eigenlijk niks te doen, soms wel eens voeren of 's avonds afsluiten, maar ja dat is ook maar tien minuten werk. Ik zou best willen uitmesten, maar als ik er kom is het meestal al gedaan. Tuig poetsen doe ik wel eens, maar ook niet echt vaak. Ik heb toen ik daar kwam ook aangeboden iets te betalen, alleen wilde ze daar niks van weten. Als ze nu geld zouden gaan vragen, zou ik denk ik wel blijven. Het hangt er een beetje vanaf wat voor bedrag.
Ik vind het gewoon supergezellig en ze staan me met raad en daad ( en met koekjes en blikjes drinken ) bij. Ook als ik wat heb met mijn eigen paard kan ik altijd advies/hulp vragen, ze rijden met de trailer heen en weer om mijn paard van de wei naar stal te brengen etc.
Dus ik denk dat je op zich wel een bedragje kan vragen, het hangt een beetje af van de positie van de verzorgster. Als ze toch weer een ander paard kan vinden met ongeveer dezelfde voorwaarden waar ze niks voor hoeft te betalen, is ze misschien weg. Maar dat kan je zelf het beste inschatten.