kosten eigen paard, klopt dit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 20:11

sorry, maar dan is het nog niet genoeg...

Pluutje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 20:19

Inderdaad, ik zal niet weer alles gaan opnoemen wat ik net heb gezegd maar aub, denk er niet te makkelijk over! Het is denk ik makkelijker om het heel erg jammer te vinden dat je geen paard hebt dan als je eenmaal een paard hebt en er aan gehecht bent hem te moeten verkopen!

edit: ik zie nu in de profiel dat je ook nog best jong bent. Ik zou zeggen, probeer eerst wat meer ervaring op te doen met verschillende paarden/pony's. Probeer zoveel als je kunt te rijden, km maken, daar leer je van en dan op lekker veel verschillende paarden. Ik denk dat dat je daar later veel plezier van zult hebben als je dat nu doet. En misschien dat je ouders dan zien hoe serieus je bent en dat je het kunt en dat ze dan meer willen betalen. Maar ik zou me als ik jou was nu eerst richten op het meer ervaring op doen!

Tinkerlady

Re: kosten eigen paard, klopt dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 20:31

Op onze site geven we een realistische indicatie:

Overzicht terugkerende kosten eigen tinker/paard per maand (exclusief de aanschaf!)

VASTE KOSTEN
Boxhuur 225,00 EUR
Enting (omgerekend per mnd) 7,50 EUR
Wormkuur (omgerekend per mnd) 5,00 EUR
Hoefsmid (omgerekend per mnd) 37,50 EUR

ADDITIONELE KOSTEN
Ziektekosten 50,00 EUR Reserve (apart leggen per maand voor kosten opvangen van dierenarts per jaar)
Reiskosten 25,00 EUR Van huis naar stal en terug

In bovenstaand overzicht zijn ook niet meegenomen: de kosten van dierenarts bij ernstige aandoeningen, foto's en bezoek aan kliniek. De kosten van extra voedingssupplementen en verwennerij (winterpeen, appels).

En een goede tip is dat je veel kunt besparen door niet alles nieuw te kopen (zadel, hoofdstel, dekens, kleding voor jezelf, chabrakjes en allerlei andere accessoires).

De stalling/accommodatie is veelal de grootste kostenpost, door creatief te zijn kun je soms deze kosten halveren (neem een bijrijdster die deelt in je kosten of zoek een adres bij de boer waarbij je zelf wel wat meer aan de verzorging doet (zelf helpen met mesten en voeren bijvoorbeeld).

Als je met een krap budget aan een paard moet beginnen, raden wij dat iedereen af. Een paard houden is een kostbare aangelegenheid. Ook onvoorspelbaar omdat het levende have betreft. Een fiets schaf je aan en misschien een keer een nieuwe bagagedrager erop, is te overzien. Als je paard een blessure of aandoening krijgt, is dat veel minder zeker. Dat moet je gewoon op kunnen vangen, anders moet je er (nog) niet aan beginnen.

Een ideale manier om eens te kijken of het wat is en of het te betalen is, is ergens een paardje leasen voor een paar maanden. Dat doen wij ook en je wilt niet weten hoeveel mensen die zo verliefd op het idee gestart zijn, toch afhaken! Geschrokken van de kosten, voorzieningen, en tijd die het vergt.

Orienteer je goed, en zorg dat niet weer een paardje de dupe wordt! Beslis tijdig heel verstandig.....

Succes!
Groet Tinkerlady

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 21:44

Bedenk ook wat er gebeurt als je daar van het land af moet, en waar je je paard laat als het weiland is stuk getrapt. De wei moet nl. kans krijgen om te herstellen tussendoor.
Ik kan me niet voorstellen dat je 66 Euro per maand betaalt aan een wei inclusief voer, aangezien je dan praktisch alleen al betaalt voor voer en hooi en ze dus bijna niks aan het weiland verdienen. En wat als je paardje zich blesseert en boxrust moet hebben, betalen je ouders dan wel stalgeld?

Ik zou eerder denken aan het overzicht van Tinkerlady.

Pluutje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 08:01

Urielle schreef:
Ik zou eerder denken aan het overzicht van Tinkerlady.

Ja ik opzich ook wel, ik hoop alleen dat de TS echt begrijpt dat dat dus EXCLUSIEF heel wat dingen is en dat ze niet naar haar ouders gaat en zegt: een paard kost maximaal € 375,- per maand...

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 08:17

Ik ben heel erg weinig kwijt aan mijn fjord.

Ze staat 24/7 op het land bij ons thuis. Er is ruimte om de ene wei te laten herstellen en ze zolang op een andere wei te zetten.

1 wormkuur kost mij zo rond de 6 euro (heb massakorting) hier kan ik 1 keer helemaal mee doen en een 2e keer voor 150 kg samen doen met een andere spuit.
1x per jaar kost de wormenkuur me een euro of 14.

hoefsmid kost alleen bekappen mij 25 euro per keer (dit is niet iedere 2 maanden eerder 3 of 4)

Hooi alleen in de winter en dan ben ik voor 100 tot 150 euro klaar (nov. t/m maart/april).

je eigen kleding kost ook het nodige.

Ik dnek inderdaad ook dat het lijstje van Tinkerlady heel wat realistischer is. Dit is een opzetje, het kan dus goedkoper, maar ook absoluut duurder. Het ligt helemaal aan jouw situatie. Schat alles voor je zelf een beetje ruim in.
Je kunt beter zeggen aan het eind van het jaar "he ik heb nog zoveel over, laat ik daar iets leuks mee doen, of ik bewaar het voor noodgevallen"dan oh sh*t ik kom tekort en moet in het ergste geval het paard weer verkopen.

Maisie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 08:23

mijn hoefsmid kost ook 75 euro. en hooi en stro in de winter en brokken musli enz. een trailer hooi kost 35 pakken a 2 euro 70 euro en daar doen wij met 3 paarden 1 maand mee. en 100 euro voor extra dingen. zou daar maar snel 500 euro van maken. en idd als je naar een kliniek moet ben je al snel een paar honderd euro kwijt.

imposantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 08:23

Ik heb het voor mijn paard een keer uitgerekend, ik heb wel ruim geteld.
Wat ik er verder nog bij wil zeggen is dat ze thuis staat en dat ik alles zelf doe en betaal.
Hier het lijstje:

Lijstje vaste kosten Nikita per jaar.

- Zaagsel per pak: 6,- totaal: E 300,-
Verbruik 4 pakken per maand.
Per jaar ongeveer 50 pakken

- Hoefsmid per keer: 90,- totaal: E 540,-
Per jaar ongeveer 6 keer

- Tandarts per keer: 95,- totaal: E 95,-
Per jaar ongeveer 1 keer

- Brokken per keer: 7,- totaal: E 175,-
Verbruik 2 zakken per maand
Per jaar ongeveer 25 zakken

- Haver per keer: 6,- totaal: E 36,-
Per jaar ongeveer 6 zakken

- Dierenartskosten: 300,- totaal: E 300,-
Gemiddeld per jaar

- Ontworming: 10,- totaal: E 60,-
Per jaar ongeveer 6 keer

- Extra voorzieningen: totaal: E 500,-

Totaal kosten: ongeveer E 1916,-

Dit zijn gemiddelde kosten, het kan per jaar verschelen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 08:26

verzekering is bij mij 600 euro per jaar en je weet van te voren nooit hoeveel je per jaar kwijt ben.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 08:34

Sorry hoor maar mijn paard stond voor 50 in de winter per maand en 25 per maand in de zomer. Daar zat bij : biks, hooi/kuil, stro, zaagsel, ruime box, bak, en weide. Dat komt dus neer op 450 per jaar. Helemaal niet onmogelijk dus.

Maar ik zou de rest toch wel wat ruimer nemen.

Pluutje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 08:39

Tuurlijk, het zal best mogelijk zijn. Maar zoals ik en anderen al hebben gezegd: wat als dat land om de een of andere reden niet door gaat? Als je er naar een tijdje vanaf moet om wat voor reden dan ook? Tis toch niet erg fijn als je daarom je paard zou moeten verkopen...

Ik zou er dus maar vanuit gaan dat de stalling heel wat meer kost (en de rest natuurlijk), als je dan zo goedkoop kunt staan is dat altijd mooi meegenomen,maar ik zou van te voren ook maar even naar de alternatieven kijken!

MDWStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 13:18

Ik vind het heel knap als je voor zo'n bedrag je paard kan houden in Odijk deze omgeving is niet bepaald goedkoop.

Ik ben aan stalling al E2.400,- kwijt.
Hoefsmid rondom 75,- per keer (eens per 8 weken)

Ik ga voor een jaar zomaar uit van E 4.000,-

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 13:26

In denk dat je wat al te optimistisch bent geweest met het opstellen van je lijstje. Je gaat overal uit van de meest minimale kosten die maar mogelijk zijn. Stel dat je wil overstappen naar een andere hoefsmit of inderdaad niet meer je paard op dit weiland kan zetten dan klopt je lijstje al niet meer.

Je kan beter uit gaan van de berekening van Tinkerlady.

Maar al zou je lijstje perfect kloppen. Je gaat uit van een bijdrage van je ouders van 1200 euro per jaar. Als je ouders dat niet willen bijdragen houd het op. Wel of geen realistisch lijstje maakt dan ook niet meer uit.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 14:43

Als je het allemaal zo precies wilt berekenen, dan kan de praktijk wel eens behoorlijk tegenvallen. Ons paard heeft deze week haar been opengehaald. In het weekend 's avonds gehecht. Een hele serie injecties. Vijf huisbezoeken..... Ik wil er maar mee zeggen, dat als je het slecht treft je ineens voor een hoop kosten staat. Nu is dit nog maar een betrekkelijk klein akkefietje en toch loopt het zo nog aardig op. Ik neem aan dat je niet bij het eerste beste ongelukje je pony laat inslapen, omdat je geen dierenartskosten kunt betalen. Er is op dit forum nog een TS die alles precies van te voren wil berekenen. Ik vind dat daar toch een risico aan vastzit. Je ouders zullen in staat moeten zijn, om eventuele financiële tegenvallers op te vangen. Als dat niet kan, dan moet je nog eens goed nadenken of je wel aan een eigen pony moet beginnen. Dit alles klinkt misschien niet zo aardig, maar veel eigen pony/paarden bezitters weten hier alles van.

neetje86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 14:53

het valt altijd tegen idd. als je slim bent pak je het beter aan dan mij! ik heb dus ook in een soort opwelling een pony gekocht (waar ik heel blij mee ben) maar niet goed naar de kosten gekeken. ik heb dus een pony die slechte hoeven heeft en echt uiterlijk elke 6weken nieuw beslag nodig , verdoofd moet worden door de dierenarts elke 6weken om beslagen te worden anders leeft mijn hoefsmit niet lang al deze kosten had ik dus niet berekend en dat is dus wel elke 6weken 165,35 euro!!! pas had ze een wond dierenarts geweest antibiotica gehad ezn. ja even 180 euro. nou daar sta je dan met alleen maar studie financiereing, heb gelukkig hele lieve ouders die dus nu bijspringen elke keer. maar wie zecht dat jou ouders dat gaan doen? denk er aub goed overna, want geld zorgen zijn NIET leuk en je paard moeten verkopen al helemaal niet. denk er echt goed overna want het is een hele verantwoordelijkheid veel geld en zorgen. en als ik dit van te voren goed geweten had weet ik niet of ik een paard had gekocht, nog niet iig.

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 16:56

Iedereen doet zo hectisch over verzekeren maar als je een haflinger of fjord koopt is een verzekering geen must.
(sowieso heb ik mijn paarden niet verzekerd)

Maar ik zal als ik jou was wel zorgen voor een goede hoefsmid

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 18:01

Natuurlijk is verzekeren niet noodzakelijk. Maar een ongeluk zit in een klein hoekje en als je geen geld hebt om een flinke dierenartsrekening te betalen dan heb je dus echt een probleem. Het lijkt me dat als je alles zo precies wilt uitrekenen, je ook niet veel geld zult hebben voor onvoorziene kosten. Ook al heb je een Fjord of een Haflinger dan wil dat nog niet zeggen dat je nooit een dierenarts nodig hebt. (En als je die nooit nodig hebt, dan ben je echt een bofkont!)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 20:16

Ik zal mijn lijstje ook even doorgeven, TS kan er maar iets aan hebben misschien

Stalling per maand 320 Euro all in = 3840 Euro
Wormenkuur 1x per 2 mnd 13 Euro = 78 Euro
Hoefsmid elke 6 weken 20 Euro = 160 Euro (bekappen, als hij beslagen wordt 80 Euro = 640 Euro)
Verzekering: heb ik niet, wel een paar duizend euro achter de hand voor noodgevallen!
Maandelijkse kosten materiaal kopen/liksteen/supplement/vliegenspray/dekens bijkopen/tuigreparaties... etc. etc.: gemiddeld 100 Euro = 1200 Euro per jaar, de ene maand is duurder dan de andere
2x per jaar inenten: gemiddeld 50 Euro per keer = 100 Euro per jaar

Jaarlijkse kosten: 5378 Euro of 5858 Euro bij beslaan.

Dit zonder noodgevallen, lessen, wedstrijdkosten en eigen kleding.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 20:34

Yvonniej schreef:
Iedereen doet zo hectisch over verzekeren maar als je een haflinger of fjord koopt is een verzekering geen must.
(sowieso heb ik mijn paarden niet verzekerd)

Maar ik zal als ik jou was wel zorgen voor een goede hoefsmid

waarom is dat geen must?
als mijn paard onverwacht iets zou breken of weet ik veel wat en hij zou geslacht moeten worden zou ik het toch "fijn" vinden er wat centjes aan "over" te houden! dan is die verzekering wel mooi meegenomen!

ontopic,
mijn kosten plaatje laat ik achter wege, aangezien ik veel geluk heb dat wij een melkveebedrijf hebben, zijn de kosten voor mij minimaal!

maar wat de TS laat zien, is érg weinig!

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 20:37

TS, hoe zit het nu met je stalling? Het zal toch niet.......

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 21:18

Als je niet verzekerd bent dan loop je een groot risico, stel je paard loopt schade op en hij hoeft maar een peesblessure te krijgen en je komt op hoge kosten. Als mijn paard iets heeft dan kan ik er voor zorgen dat het goed behandeld wordt. Zelf ben ik ook verzekerd ik vind het niet meer dan normaal dat je je paard verzekerd. Maar daar denkt iedereen verschillend over.

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 21:23

waarom tel je t geld wat t kost en wat je verzorger gaat betalen bij elkaar op? lijkt me dat je dat eraf moet trekken juist. of ga je haar betalen voor t verzorgen

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 08:17

Als ik het goed zie heeft ze eerst alle kosten opgeteld en daarna wat haar ouders + verzorgster betalen. Dus dan zou het eerste de kosten zijn en dan de "inkomsten", die volgens die lijstje nog hoger zijn...

Sacramenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 16:07

Ik wilde ook van te voren precies uit rekenen hoeveel alles zou gaan kosten, want ja je wil natuurlijk niet er opeens achterkomen dat je na de aanschaf van een paard eigenlijk toch niet in staat bent om alles te bekostigen. Maar mijn ervaring hiermee is dat het heel slecht in te schatten valt, van te voren gedacht om maximaal 1000 euro aan een zadel uit te geven en dat werd toen de zadelmaker er eenmaal was ook veel meer.
De vaste dingen kan je natuurlijk wel een beetje berekenen, maarja zorg in ieder geval dat je in die berekening FLINK wat ruimte houdt voor onvoorziene zaken!

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 17:38

Als ik een paard zou kopen kom ik van jaarlijkse kosten op 1575 uit ongeveer.. Dat zit opzich nog best goed, niet duur ...
Ik heb dan niet meegeteld dat je elke maand een dekje ofzo koopt. Wel 500 euro extra kosten.