Paard laat manen niet trekken !!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 17:37

Ik heb vandaag de manen eens niet getrokken.
Ik heb ze eerst op de goede lengte afgeknipt. En daarna met een uitdunschaar er overheen. En dan een plukje pakken en vervolgens de uitdunschaar er dicht bij de haarwortel in zetten en dan in het midden van het plukje en dan een paar knipjes bij de haarpunten. zo worden de manen heel wat dunner en ik vind ze er nu erg mooi uitzien

Spoec

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 21:01

Zelfs na het rijden is het nog een onmogelijke klus om de manen te trekken, ik had er namelijk zelf ook al aan gedacht en gister uitgeprobeert, nou had amper één plukje gedaan en ze begon al te stieren ..
Ze vind het dus gewoon echt niet fijn ..

Maar het zal aan mij liggen hoor, maar ik snap nog steeds niet hoe die uitdunschaar nu werkt
Je pakt een plukje en knipt daar gewoon stukjes in?

Ik moet toch eerst echt even weten hoe het werkt, voordat ik er eventueel eentje aanschaf ..
En wat voor mesje is dat van de lidl?

Brennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 13:38

Mijn paard heeft ook dikke manen, kom er zonder equishine niet eens met een kam door! En ze had dus ook altijd een hekel aan manentrekken, heb nu een mesje gekocht bij de ruitersportzaak en het is nog steeds veel werk, omdat ze dus zulke dikke manen heeft, maar ze is niet meer vervelend en het lijkt alsof de manen getrokken zijn.

merrieveulen

Re: Paard laat manen niet trekken !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 13:58

toen ik nog korte manen had bij Faram, knipte ik het onderste laagje helemaal weg, en de rest op goede lengte. dat moet je dan wel regelmatig bijhouden, maar het resultaat is dan wel mooier. het onderste laagje haar deed ik met een gewone schaar, en de rest met een mesje on het niet kaarsrecht te hebben.

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 14:38

Spoec schreef:

Maar het zal aan mij liggen hoor, maar ik snap nog steeds niet hoe die uitdunschaar nu werkt
Je pakt een plukje en knipt daar gewoon stukjes in?

Ik moet toch eerst echt even weten hoe het werkt, voordat ik er eventueel eentje aanschaf ..
En wat voor mesje is dat van de lidl?

de uitdunschaar: je pakt een plukje haar en maakt een paar knipjes verspreid over het plukje. Dus een knipje dicht bij de haaraanzet 1 in het midden van het plukje en een paar bij de puntjes zodat die niet meer zo recht zijn. zo heb ik het igg gedaan, en zo ziet het er netjes uit

silkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 10:37

Mijn haflinger was ook nooit zo'n fan van dat manengetrek. Maar ik heb de spuitbus equishine ontdekt. Even sprayen en de manen worden zo mooi glad en soepel dat je er zo met de kam doorheen kan en ik vind ze er ook veel dunner door (lijken?)

Bruintje_87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 11:52

Bij mijn paard is dit helaas ook echt onmogelijk...
Ik knip ze dus altijd

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 12:03

Ik zou het ook gewoon met een trekmesje doen.
Dus een kammetje met een scheermesje erin.

Zou jij het dan prettig vinden als je haar uit je hoofd wordt getrokken
Die gene die op dat idee is gekomen is niet goed wijs geweest
En wat ik veel ben tegen gekomen is dat veel mensen als ze toch trekken het verkeerd doen.
Je moet dus het langste stukje manen pakken dan met een kammetje tegen de haren in kammen en wat er dan overblijft trekken, het zijn meestal maar een paar haartjes en dus geen plukken zoals veel mensen dus doen

Dus kies voor een paardvriendelijke optie zoals dus een trekkam die bij elke ruitersportzaak te koop is of een uitdunschaar en laat het door iemand doen die ervaring heeft en het je dus kan leren

Succes!!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 22:21

pony25 schreef:
Ik zou het ook gewoon met een trekmesje doen.
Dus een kammetje met een scheermesje erin.

Zou jij het dan prettig vinden als je haar uit je hoofd wordt getrokken
Die gene die op dat idee is gekomen is niet goed wijs geweest
En wat ik veel ben tegen gekomen is dat veel mensen als ze toch trekken het verkeerd doen.
Je moet dus het langste stukje manen pakken dan met een kammetje tegen de haren in kammen en wat er dan overblijft trekken, het zijn meestal maar een paar haartjes en dus geen plukken zoals veel mensen dus doen

Dus kies voor een paardvriendelijke optie zoals dus een trekkam die bij elke ruitersportzaak te koop is of een uitdunschaar en laat het door iemand doen die ervaring heeft en het je dus kan leren

Succes!!

inderdaad, ik denk ook dat veel mensen gewoon een plukje pakken en dat er in zijn geheel uittrekken, waarbij een gedeelte van de haren afbreekt. nogal pijnlijk, lijkt me.

arjaaaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 22:37

als t paard erg vervelend is dan zou ik idd ook een uitdunschaar gebruiken...

Ik trek de manen van bijna alle pony's en paarden van de manege, stuk of 40... t loopt echt uiteen wat de paarden ervan vinden, sommigen staan ervan te genieten, anderen vinden het helemaal niks...
Meestal ga ik gewoon heel rustig door en dat werkt wel. hele kleine plukjes nemen en idd de manen die je niet vast hebt terugschuiven voor je de pluk goed vastpakt en eruit trekt. Anders trek je wel aan een aan een paar haren, maar trek je ze er heel langzaam uit en dat doet pijn.
Als het paard het echt echt echt niet leuk vind gebruik ik een uitdunschaar.
Heeft het paard juist hele dunne manen, dan gebruik ik eerst een mesje en werk ik het bij met een trekkam...
En k moet zeggen dat het resultaat best goed is...

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 22:47

Ooit móest en zóu ik ook de manen van mijn paard trekken. Met alle geweld heb ik zijn manen getrokken, vervolgens gevlochten want de volgende dag had ik wedstrijd. Ik maak altijd mooie scheidingen en meteen toen ik erop zat zag ik tot mijn grote verdriet...allemaal BLOED spetters!
Arm, arm, arm paard! Ik ben helemaal geen tuttebel maar dit vind ik ronduit zielig. Als je paard toch zelfs gaat liggen omdat hij het niet prettig vindt, ga je toch niet met alle geweld door?

Ik vind het een achterhaalde methode, om te trekken. Koop een uitdunschaar/-mesje en dun de boel uit. Je moet het even leren maar het staat net zo netjes als 'getrokken' manen.
Nee, ik zal nooit meer, van wélk paard dan ook, de manen trekken. Bij voorbaat pak ik het uitdunmesje!

(En volgens mij doet het bij paarden net zoveel pijn als dat je bij jezelf een pluk haren eruit zou (laten) trekken...)

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 22:50

Uit een ander topic: (even ter toelichting: een effileerschaar is dus een uitdunschaar)
Francis schreef:
Graag gedaan hoor. Dat vet haal je bij 't Kruidvat en die hebben denk ik bij de haarspul afdeling ook wel een efileerschaartje hangen, dat hoeft natuurlijk niet zo'n dure te zijn als ik heb.
Probeer er wel een te vinden die aan één kan 'tandjes' heeft (je hebt ze ook met aan twee kanten 'tandjes') en hoe grover/breder de tandjes, hoe 'sneller' hij knipt, dus knipt'ie meer ineens dan eentje met 'fijne' tandjes. Ben je onzeker over je knipwerk dan is een fijne dus prettiger, dan ga je nog weer minder snel de fout in dan met een grove.

Een effileerschaar is dus dit:
Afbeelding
Afbeelding

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 22:51

DeedeJee schreef:
Ik had hetzelfde probleem met mijn paard. Toen heb ik een solocomb gekocht (wel duur hoor), maar dat werkt perfect. Manen zien er hetzelfde uit als na het trekken, alleen met deze kam trek je ze niet maar snijd je ze af.

Die heb ik ook werkt echt super snel!

Siddieqje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 12:44

Mja, die van mij is ook geen fan. Vanaf ik begon te trekken (met zo een mesje) begint ze contstant haar hoofd te schudden. Lukt niet zo goed dus.

Zijn paardenmanen niet te dik voor zo een efileerschaar. Die van mij heeft een enorme bos manen, dus volgens mij zou ik er met zo een schaar enorm lang aanzitten.

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 21:33

mijn lieve paard vindt alles goed... behalve manen trekken! volgens mij doet 't 'm echt zeer.
dus ik heb ook een solocombb gekocht. moet er nog wel handiger mee worden; ziet er nu toch een beetje geknipt/happerig uit.
ging wel heel goed, paard blij, en ik was snel klaar ik vind 't de investering meer dan waard.
succes!

Paradox_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 08:58

ik knip de manen van mijn paard zo af en toe werkt ook prima

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 11:11

Nimro laat het ook absoluut niet toe! Hij breekt de hele boel af!
Ik heb ook met afleiden/voer/praam/sedalin geprobeerd. Maar helpt allemaal niets.
Ik heb geen zin om iedere keer zo'n ongelofelijke strijd aan te gaan voor zijn manen. Is ook echt niet leuk voor t paard!

Ik knip zijn manen op iets langer dan de lengte dat ik ze uiteindelijk wil hebben en dan ga ik er door met een uitdunkam/schaar.
Duurt wel even maar je hebt best een mooi effect.
Tip! werk onderlangs met de uitdunkam, de manen gaan nl een beetje sprieten en dat ziet er niet uit als je gaat vlechten.

Spoec

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 11:16

Oee dankje voor de tip
Want dat vroeg ik me idd ook af, of het met dan "snijden" dan niet gaat pieken of zo ..

Maar als ik het goed lees, dan trekt eigg bijna niemand de manen van zijn paard echt .. Maar bijna iedereen doet het met zon uitdunschaar ..

* Dat wordt weer een nieuwe investering*

mirkip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 11:20

Ik gebruik alleen een uitdun kammetje met mesje. Uitdunmesje dus om de manen korter te maken.
Ik wil ze ook graag dunner hebben, sanessa heeft ook een superbos manen!
Hoe kun je dan het beste snijden? Aan de onderkant van de manen, of aan de bovenkant, of juist ertussenin?

__horses__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 11:22

ik gebruik ook altijd een uitdunmesje het is voor jou makkelijker en het doet geen pijn bij je paard !!

Flabbergast

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 11:23

Ik snijd ze gewoon altijd aan de onderkant af. Het is echt 10 minuten werk en weer helemaal netjes

mirkip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 12:54

En dan gewoon bij de haarwortel afsnijden, of met de haarbeweging mee naar beneden afsnijden? (dus wat je kappers altijd ziet doen zeg maar, voor het laagjes effect )

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 13:04

Ik snijd de manen ook af gewoon met een scherpe schaar Ik snijd de manen ook niet in een keer af maar in veschillende dagen ( Dus elke dag een beetje) en ik houd het gewoon bij Scheelt ok veel

Flabbergast

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 13:05

Haha nee ik snijd het af hoe kort ik het wil hebben. Gaat super makkelijk .

mirkip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 13:40

haha ja ik doe het dan ook zoals jij dus haha!
maar bij mij worden ze er niet dunner van op deze manier.