Vlas of Zaagsel in stal????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 16:08

MiSsY_Me schreef:
Heeft vlas verder ook geen nadelen voor de hoeven?

Jep,dat zei ik dus een paar posts hierboven

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 16:09

radje schreef:
Blue_Star schreef:
Vlas lijkt ideaal maar is zeer slecht.
Het absorbeert lekker de urine maar men vergeet dat vlas ook het vocht in de hoef absorbeert->paard heeft droge hoeven->gaat meer brokkelen

Door dat snertding,vlas dus,moeten wij elke avond modder smeren op de hoeven van ons paard

dan vetten we toch een paar x vaker

Vetten??Dat maakt het juist erger!!!

develwife

Re: Vlas of Zaagsel in stal????

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 06:54

Moonny schreef:
Ik gebruik vlas en houtvezel door elkaar gemengd werkt ook perfect.
Dit heb ik gedaan omdat mijn paard dus idd ook vlas eet en als ik het meng met krullen eet ze het niet.
Ik betaal voor een pak vlas 6,25 maar heb hier op bokt al eens gelezen dat sommige een stuk minder betalen.

Hoi,

Ja ik betaal € 4,25 per pak.

Groetjes

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 06:57

En mag ik vragen waar jij die haalt en hoeveel je dan per keer afneemt?
En merk je verschil met goedkope en duurdere?

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 14:29

Vlas. Hebben wij ook, ik raad het je echt aan!!

latitia111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 14:36

Die droge hoeven is echt gelul! die van mij staat ook op vlas en komt op moment niet buiten in paddock of iets dus daar worden ze ook niet nat van. En als het wel een probleem zou zijn dan maak je ze toch even vochtig met een borstel en emmer water.

Helina0611

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 16:23

ALS EERSTE BEDANKT IEDEREEN.

ik heb gister van een collega een pak zaagsel gekregen. ligt nu in de stal. ze vind het maar raar ze staat er steeds naar te kijken als ze op het erf loopt. echt grappig om te zien.
die collega zei probeer het maar uit haar ene paard staat op zaagsel en de ander op vlas waarom weet ik niet maar ja. ik mag ook vlas proberen van haar. echt supper lief.
ik ga dus ook een keer vlas uit proberen. het gaat met name om haar hoeven wat het beste droog blijft en of ze het accepteerd. ze heeft last van open stralen en moet dus echt droog staan. en op stro staat ze helaas niet droog.

om zo te zien is haar stal droog en is makkelijk te mesten. ik ben hier meer over te spreken dan over stro. het gaat nu ook supper. ze eet er niet van en kan lekker rollen en zacht liggen zonder dat ze er vies van word.
GR Franca(ik) en Helina(paard)

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 16:47

latitia111 schreef:
Die droge hoeven is echt gelul! die van mij staat ook op vlas en komt op moment niet buiten in paddock of iets dus daar worden ze ook niet nat van. En als het wel een probleem zou zijn dan maak je ze toch even vochtig met een borstel en emmer water.

GELUL?? Echt niet hoor!!
Smeer maar eens modder op die hoeven en na een halfuur heb je droge modder.Dan zie je echt de functie van vlas!!

Een emmer water helpt echt niet hoor!!Ik durf wedden dat je paard zijn hoeven lichte scheuren of brokkelen

Arm paard

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 16:51

En zulke reacties zijn onnodig
Die wil ik hier dus ook geen meer zien

alyssa80

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 17:05

[quote="Blue_Star"]
[quote="radje"]
[quote="Blue_Star"]
Het absorbeert lekker de urine maar men vergeet dat vlas ook het vocht in de hoef absorbeert->paard heeft droge hoeven->gaat meer brokkelen

Mijn paard staat anderhalf jaar op vlas altijd last van rotstraal gehad en nu niet meer, de straal is keurig droog.
Zaagsel geprobeert, maar bleef nog te nat.
Brokkelhoeven heb ik totaal geen last van ze staat ook niet op ijzers.

Ik doe altijd na het rijden de hoeven nat maken en daarna een laagje vet om het water vast te houden, dus dat vetten erger maakt ben ik het ook niet mee eens.

En smeer eens modder op de hoef, dat is sowieso na een half uur wel droog, ookal staat ie op stro.

develwife

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 18:10

runningkawa schreef:
En mag ik vragen waar jij die haalt en hoeveel je dan per keer afneemt?
En merk je verschil met goedkope en duurdere?

Hoi,

Als ik me niet vergis in someren.

En we merken geen verschil tussen duurdere en goedkopere dat blijft hetzelfde.

Groetjes

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 18:21

Bij ons op stal staat alles op vlas.
Het is makkelijk schoon te houden, geen allergie-problemen, en super absorberend..

Het zou idd kunnen dat de hoeven er droger van worden, echter hebben wij er geen last van omdat ze zo vaak en zo lang mogelijk buiten lopen..

Als je bv rotstraal hebt zou vlas een goede oplossing kunnen zijn..

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 18:57

radje schreef:
Mijn paard staat anderhalf jaar op vlas altijd last van rotstraal gehad en nu niet meer, de straal is keurig droog.
Zaagsel geprobeert, maar bleef nog te nat.
Brokkelhoeven heb ik totaal geen last van ze staat ook niet op ijzers.

Ik doe altijd na het rijden de hoeven nat maken en daarna een laagje vet om het water vast te houden, dus dat vetten erger maakt ben ik het ook niet mee eens.

En smeer eens modder op de hoef, dat is sowieso na een half uur wel droog, ookal staat ie op stro.

Natuurlijk is de straal droog Maar de mijn had toch wel lekker last van rotstraal en ja hij staat ook op vlas.

Vetten maakt erger in de zin:ja je houd het water vast maar het laat ook een aantal dagen geen water door,dus in die zin krijgen de hoeven een aantal dagen geen water.

Modder na een half uur al droog?Echt niet hoor Dat kan een tijdlang lekker nat blijven

susie_anne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 19:06

Blue_Star schreef:

Door dat snertding,vlas dus,moeten wij elke avond modder smeren op de hoeven van ons paard

Sorry, maar ik vind dit een beetje kort door de bocht...

Al onze paarden staan op vlas en er is er geen één bij met te droge hoeven. Heb dit trouwens ook nooit vaker gehoord.

Ik vind vlas ideaal en vooral als je weet hoe je ermee om moet gaan. We hebben ook een poosje zaagsel gehad, maar mijn voorkeur gaat zeker uit naar vlas.

Helina0611

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 21:04

bedankt voor de reacties. zelf ga ik het nu onder vinden heb nu zaagsel in stal liggen en volgende keer probeer ik vlas. dus ik zal jullie vertellen hoe het nu gaat en of ik echt verschil zie tussen droge hoeven ja of de nee. gr Franca

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 23:20

susie_anne schreef:
Blue_Star schreef:

Sorry, maar ik vind dit een beetje kort door de bocht...

Al onze paarden staan op vlas en er is er geen één bij met te droge hoeven. Heb dit trouwens ook nooit vaker gehoord.

Ik vind vlas ideaal en vooral als je weet hoe je ermee om moet gaan. We hebben ook een poosje zaagsel gehad, maar mijn voorkeur gaat zeker uit naar vlas.

Hoe bedoel je?Je hebt dit nog nooit vaker gehoord??
Het is toch logisch dat als vlas absorbeert,het ook het vocht uit de hoef haalt??

Ben je zeker dat je paard geen te droge hoeven heeft??Heeft een smid dat gezegd??

Wij weten dit pas sinds een maandje,nooit iets van gemerkt!

latitia111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 23:29

Blue_Star schreef:
latitia111 schreef:

GELUL?? Echt niet hoor!!
Smeer maar eens modder op die hoeven en na een halfuur heb je droge modder.Dan zie je echt de functie van vlas!!

Een emmer water helpt echt niet hoor!!Ik durf wedden dat je paard zijn hoeven lichte scheuren of brokkelen

Arm paard

Heb je wel eens van een klei (modder) masker gehoord? is binnen vijf minuten opgedroogd, daar staat modder om bekend en heb toch echt geen vlas op mijn gezicht zitten hoor.

Hmm erg arm paard! heb het beest al vijftien jaar, hij is nu 21 en zijn hoeven zijn nog nooit zo mooi geweest. Volgens de kliniek superhoeven dus denk dat het wel mee valt.

Moonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 06:40

Ik sta ook al jaren op vlas (meng het dan sinds een paar maanden met houtvezel) iedereen trouwens bij ons op stal staat op vlas en hebben ook nog nooit last van droge hoeven ofzo gehad.
Het ene paard zou daar wat gevoeliger voor kunnen zijn dan het ander.
Wij hebben er nog nooit last van gehad in ieder geval.

RelarDevi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 07:45

Blue_Star schreef:

Hmm, alle paarden op de stallen hebben perfecte hoeven. Niet te droog en ze zijn allemaal keihard/sterk.
Heb eigenlijk nooit paarden gezien met brokkelhoeven daarzo

susie_anne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 10:02

Blue_Star schreef:

Hoe bedoel je?Je hebt dit nog nooit vaker gehoord??
Het is toch logisch dat als vlas absorbeert,het ook het vocht uit de hoef haalt??

Ben je zeker dat je paard geen te droge hoeven heeft??Heeft een smid dat gezegd??

Wij weten dit pas sinds een maandje,nooit iets van gemerkt!

Wat ik bedoel met nog nooit vaker gehoord is dat ik veel mensen ken die op vlas staan en dat zij geen van alleen last hebben gehad van droge hoeven door het vals in de stallen.

En ja ik weet zeker dat ze geen droge hoeven heeft. Je kan dat ook testen met hoefmechanisme. Haar hoeven zijn in perfecte staat, net als alle anderen bij ons op stal.

En oké .. het zou kunnen dat jou paard er meer gevoelig voor is, maar als ze genoeg uit de stal komen is er, bij ons iederegeval, niks aan de hand.

Helina0611

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 20:49

helina heb ik vandaag voor het eerst op vlas gezet. een ding is zeker ze zal en niet van eten ze vond het maar vies spul. na een hapje is ze gelijk genezen.
bedankt voor alle reacties. ik laat jullie over een weekje weten hoe de vooruitgangen zijn. gr franca

radje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 21:19

Ik ben nu anderhalve week op vlas en het bevalt goed, betre als zaagsel.

Veel droger maar veel werk om al de drolletjes bij elkaar te rapen.... Ach ja, je moet er iets voor over hebben he??

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 05:40

Ik heb voorgelegd aan onze stalhouder om vlas te gaan gebruiken maar volgens hem (en zijn vrouw) is het duurder dan stro?

Uitgaande van 70 balen vlas van ongeveerd 4 euro per paard komt dat op 280 euro per paard en volgens hun schijnt stro goedkoper te zijn?

Ik weet helaas de stroprijzen niet.. weet iemand anders dat? Dan kan ik voor mezelf ook een voorbeeld maken met de prijzen. Wij gebruiken grote strobalen op stal..

Moonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 06:25

Ik denk dat dat afhangt van de hoeveelheid sto die je gebruikt, maar ik denk dat je op de lange termijn wel eens goedkoper uit kan zijn met vlas. Aangezien je ,als je paard erg vies is, elke dag een hele hoop stro uit je stal haalt en dan ook weer elke dag je stal bij vult met stro. En met vlas niet (tenminste dat was bij mijn paard zo hoor, was altijd een gore bende met stro kon de stal echt elke dag leeg halen).

Bij ons is een baal stro 3,75 (kleine baal) wat die grote kosten weet ik niet. Dus als ze bij jullie zo'n 4 euro voor vlas betalen zou ik het zeker gaan proberen.

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 14:47

Ik wil het wel proberen ik moet alleen een rekensommetje voor de stalhouder gaan maken en die denkt dat stro goedkoper is.
Ik heg het ook al over minder mestafval gehad, maar dat is volgens de mestboer niet waar... ze komen zowiezo elke 2 weken de mest ophalen anders wordt het te oud.