Wie heeft geen verlichting in de buitenpiste?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 11:14

Ik zit er aan te denken om het te gaan proberen...

Zunzuncito

Re: Wie heeft geen verlichting in de buitenpiste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 11:17

Wat gaan proberen? Kaarsen op de hoeken van de wei?

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 11:29

Zo'n lamp op mijn cap

Kaarsen kan ook, maar die waaien zo snel uit he?

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 16:18

Dan moet je er lantaarntjes om heen doen

Maar zonder gekheid, reken eens uit wat het kost als je elke keer bij een rijhal een uur gaat rijden waar je wellicht 4-5euro per keer betaald. Een beetje fanatieke ruiter rijd 5-6x per week, onze bakverlichting heeft zich afgelopen winter alweer dik terug verdient.

Yorghos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 17:19

Ik heb ook altijd in een onverlichte buitenbak gereden. In de zomer geen enkel probleem, want dan is het vaak nog tot na 10 uur licht genoeg.
In de winter kan het wel lastig zijn, maar als je paard eraan went om in donker / schemering te rijden, kan dat ook prima.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 17:47

Onze pensionstal had tot een jaar geleden 2 rijbakken, waarvan 1 met verlichting (een bouwlamp). Wel genoeg licht om te longeren, maar te veel schaduwen en daardoor kabouters om lekker te rijden.
Sinds een jaar hebben nu beide bakken verlichting. Wij hebben nu van die ´voetbalverlichting´. Van die grote lichtbakken. Je rijdt werkelijk waar in een bak die zo verlicht is zodat je bijna denkt dat het gewoon overdag is. De achterste bak heeft vier van deze lichtbakken. Ze zijn inmiddels iets bijgesteld omdat het verkeer er last van had De voorste bak, aangrenzend aan de weg heeft er twee. Dit ivm het verkeer.
De aanschafkosten waren fiks, maar de energierekening is een stuk lager dan met een bouwlamp.

Suzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 19:09

Ga dit topic ook eventjes volgen
In de winter is het voor mij ook vaak onmogelijk om een paar keer per week te rijden overdag, dus ik wil komende winter ook verlichting..
Maarja, liever natuurlijk geen dure kosten hieraan, aangezien de bak ook niet de gehele winter berijdbaar is.

Is er geen goedkope oplossing om aan oude lantaarn palen te komen? Met van die natriumlampen, die erg weinig energie verbruiken?

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 23:27

Suzy, als je ca 2000watt aan lampen hebt heb je een 20 x 40m bak goed verlicht en zit je qua onkosten op 2euro per uur aan verbruik..

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 14:34

Wij hebben ook geen licht in de bak (mag niet, aangezien we in een 'wijk' wonen.. ) en dus moet ik ook zonder licht rijden..
Ja, fijn is anders, maar het valt prima te doen hoor. Soms moet je alleen wel een beetje plannen dat je niet té laat gaat rijden.

Chupa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 14:35

Wij hebben geen licht in de bak, en dat vind ik eigenlijk niet zo geweldig moet ik zeggen. Gelukkig hebben we voor dat de winter weer begint buitenverlichting en misschien ook een binnenbak.

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 15:02

Zonder licht lijkt mij niets maar het maakt denk ik toch nog wel verschil als je zoals Ommiejo in een wijk woont. Dan heb je toch nog wat licht van straatlantaarns of verlichting van omwonenden uit de buurt.

Heb je een bak echt op het platteland aan een weg waar ook geen straatlantaarns meer zijn. Nou dan is het dus echt donker.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 16:55

OemmiejO schreef:
Wij hebben ook geen licht in de bak (mag niet, aangezien we in een 'wijk' wonen.. ) en dus moet ik ook zonder licht rijden..
Ja, fijn is anders, maar het valt prima te doen hoor. Soms moet je alleen wel een beetje plannen dat je niet té laat gaat rijden.

Waarom zou dat niet mogen? Informeer eens bij je gemeente, in de meeste gemeentes mag je tot 7m hoogte verlichting hebben....

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 19:11

wij hebben geen verlichting bij de bak. In de winter is dit wel erg vervelend, maarja dan kan ik sowieso niet veel in de bak rijden aangezien die dan vaak onberijdbaar is.

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 19:14

Ik rij in de bak bij de buren en doe de lampen nooit aan, je raakt er aan gewent vind het niet zo erg. Het is daar ook niet echt pikkiedonker. Weet eigenlijk geen andere oplossingen gewoon goed opletten dat je niet tegen iets aanrijd.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 19:16

Wij hebben geen licht bij de bak. Maar in de schemering/ begin van de winteravond is het nog wel te doen. Met een los teugeltje rond stappen en een beetje draven. Paarden zien namelijk best wel veel in het donker.

Je kan ook van die breedteschijners halen. Die zijn niet zo heel duur, paar euro. Ze schijnen heel breed, die aan elke lange zijde op een paar meter hoogte en je hebt genoeg licht.