Brandweeroefening op stal, laat jij jouw paard mee doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Supertje

Re: Brandweeroefening op stal, laat jij jouw paard mee doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 22:16

ikke schreef:
Tuurlijk, meteen! Zoek je nog een leuke lokatie?
Brandweermannen gaan heus niet als een stel dolle met de paarden om, daar wordt ook een stuk instructie aan gewijd, zodat ze weten wat te doen. Bovendien zou ik het wel erg prettig vinden als ik weet dat de brandweer in mijn dorp oefent met paarden, zodat ze ook weten wat te doen als de boel ECHT in de hens gaat!
Te veel stress? Kom, daar leert ie maar mee omgaan, er hangt hem nog wel meer stressvols boven het hoofd. Bovendien zou ik het wel prettig vinden als hij wat minder achterlijk op vreemden zou reageren.
Dat not-in-my-backyard-gedrag van sommigen, dat snap ik niet. Als er str*nt aan de knikker is, dan moet de brandweer wel ala minuut verschijnen en weten wat te doen, maar waar de heren het leren, zoeken ze maar uit, maar niet hier........

Absoluut helemaal mee eens, niets aan toe te voegen.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 07:50

Ja hoor, mijn pony's zouden zo mee mogen doen.
Iemand nog een stal waar zoiets gedaan word met pony's te kort?

Het is leerzaam voor mijn pony's en voor de brandweer, dus waarom niet?

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 09:52

Ja hoor de mijne zou mee mogen doen, zou er niet aan moeten denken als het voor het eggie is en ze niet mee durft te lopen. Dat kan dus zo mooi geoefend worden.

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 09:57

Ja hoor, ik zou ze gewoon mee laten doen.
Leren zowel de paarden als de brandweermannen van, en is een hele goede oefening denk ik

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 10:18

ikke schreef:
Tuurlijk, meteen! Zoek je nog een leuke lokatie?
Brandweermannen gaan heus niet als een stel dolle met de paarden om, daar wordt ook een stuk instructie aan gewijd, zodat ze weten wat te doen. Bovendien zou ik het wel erg prettig vinden als ik weet dat de brandweer in mijn dorp oefent met paarden, zodat ze ook weten wat te doen als de boel ECHT in de hens gaat!
Te veel stress? Kom, daar leert ie maar mee omgaan, er hangt hem nog wel meer stressvols boven het hoofd. Bovendien zou ik het wel prettig vinden als hij wat minder achterlijk op vreemden zou reageren.
Dat not-in-my-backyard-gedrag van sommigen, dat snap ik niet. Als er str*nt aan de knikker is, dan moet de brandweer wel ala minuut verschijnen en weten wat te doen, maar waar de heren het leren, zoeken ze maar uit, maar niet hier........

Hier ben ik het helemaal mee eens! Mijn paard zou ook zeker mee mogen doen, lijkt me ook geweldig om het dan zelf te kunnen zien! Heel leerzaam voor de paarden ook, mijn paard is niet zo snel bang, ben benieuwd of hij hier van onder de indruk zou zijn Hooguit zou ik misschien overwegen om voor de zekerheid peesbeschermers om te doen, maar zelfs dat misschien niet eens.

Freekje83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 13:31

Hoi!

Ik werk op een kleine stal in Haarlem en wij hebben een paar maanden geleden zo'n oefening 6 x op ons terrein gehad. De weken daarvoor hebben twee van onze mederwerksters les gegeven bij de brandweer (met paard) over hoe ze een paard moeten benaderen en leiden. Hierdoor was iedereen al op de hoogte want wel en wat niet kan en hoe ze met een paard om moeten gaan.
De oefeningen gingen erg goed. De paarden waren eigenlijk erg relaxt. De eerste keer vonden ze het nog wel wat spannend maar ging het allemaal prima en in de weken daarna was het allemaal geen probleem. We hebben wel met de brandweer afgesproken dat ze zonder perslucht zouden werken omdat ze hier een hele rare stem van krijgen en die flessen nog wel een rare sis geluiden maken.

2 paarden die bekend staan bij ons als echt stresskippies hebben we wel al in het land gezet voordat de oefeningen begonnen.

Bij ons ging het dus erg goed, paarden weer een ervaring rijker, erg nuttig dat die brandweerlui wat meer over paarden heeft geleerd en voor ons ook erg boeiend om eens mee te kunnen kijken. Ik zou dus zeggen, doen!

Groetjes, Freke

wreckh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 13:38

Mijn vriend zit ook bij de brandweer en ze hebben nog nooit zulke oefeningen gedaan. Ga maar is in de groep gooien dat er dit soort oefeningen gedaan moeten worden. Vind het geen verkeerd idee.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 14:42

het lijkt mij een goede oefening die veel te weinig gedaan word. bij de brandweer hier hadden ze vorig jaar geen eens spullen om nylon banden van de koeien kapot te maken. lekker als er brand uitbreekt, kunnen die niet naar buiten

nou mijn paarden zouden gerust mee mogen doen, leren ze alleen maar van!

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 16:54

Zeker mee doen.

Alleen maar goed voor ze, ik zou me veel geruster voelen als ik wist dat de brandweer weet wat ze moeten doen bij brand, en ook fijn dat je paard alvast een beetje aan de situatie is gewend.

Lynn_Nikita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 17:02

ik zou het ook doen, zoals iemand anders al zei, toch ff peesbescherming omdoen omdat er 1 een stresser is, maar zo wennen ze wel aan dingen en is goed eoefening voor brandweer. Als paarden weten dat zoiets niet eng hoeft te zijn en op wei komen is toch alleen makkelijker als echt een iets gebeurd?

_MV_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 17:20

Ik zou mijn paard zeker mee laten doen. Voor velen een 'ver van mijn bed show' maar wat als er echt brand uit breekt? Als hij deze 'oefening' kent en die positief afsluit zal hij bij een echte brand waarschijnlijk minder paniekerig en gestessd zijn. Deze ervaring neem je hem nooit meer af.

Een paar jaar terug is er daadwerkelijk brand uitgebroken bij ons op de manege/pensionstalling. Het is niet te beschrijven wat er dan gebeurt en hoe mens en dier reageren. Bij ons is het hooi en stro de hens in gegaan, en dan gaat het hard.

Ze hebben alle paarden tegelijk uit hun boxen gehaald, de pony's staan in gezamenlijke boxen, ook die zijn los gelaten. We hebben nog een 30 tal paarden/pony's op stands staan, ook zo snel mogelijk los gelaten, alle hekken dicht op het terrein en hek naar weiland open. Geloof mij maar, deze beesten zijn niet dom hoor, ze rennen achter elkaar aan. Een voordeel dat ze dit gewend waren want zo worden ze dagelijks naar het weiland 'gebracht'. Alleen sommige pensionpaarden snapten het niet helemaal maar wanneer één gaat, gaan ze allemaal.

Die van mij is een behoorlijke stresser als het gaat om dit soort situaties maar hij bleef best kalm en rende gewoon naar het weiland en de meeste paarden gingen gewoon staan grazen, hij ook. Ook nu is hij niet getraumatiseerd oid. Van alle paarden die op stal stonden, en dat waren er nogal wat (0ng 100-120) is er eentje overleden. Deze is tijdens het naar buiten gaan tegen een punt van een bobcat opgelopen met zijn borst. Deze was helaas niet meer te redden.

Ik zou je aanraden om wel mee te doen en er voor te zorgen dat er genoeg mensen zijn die een BHV diploma oid hebben. Zulke mensen kunnen levens redden. Bij ons heeft bijvoorbeeld iemand de brandvertragende deur dicht gedaan, echt toppie.

Oja, en laat geen groot matrieel op de vluchtroute staan, je weet maar nooit. Je mag immers in openbare gelegenheden ook nooit de nooduitgang blokkeren met matrieel. Dit had bij ons een leven kunnen redden.

Geen van de paarden heeft hinder ondervonden van de rook of van de brandweerauto's cq brandweermannen.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 17:57

ik zal zeker meedoen!!!
onze stal is afgebrand en mn pony was volledig in paniek, net zoals ik zelf, brandend dak en achter de muur van de box een en al vlammenzee en een auto die ontplofte ivm volle tank diesel
ga dan maar eens proberen je pony uit de stal te krijgen die volledig in paniek is door al het geknal en de hitte etc en nog geen brandweer in de buurt...

wel is mn pony daarna nooit meer dezelfde geweest, veel paniekeriger op stal, niet gek ook het brandde al heel lang voordat het ontdekt werd, pas toen het dak van de loods naast de stal de lucht in ging merkten we de brand op(was om 4 uur 's nachts) het had toen al lange tijd gebrand, gelukkig achter een dikke stenen muur maar de hitte was goed te voelen in de stal

toen we haar de volgende dag smiddags uit de wei wilden halen om naar de pensionstal te brengen durfde ze de wei niet uit, dan moest ze langs de stal en dat heeft heel veel moeite gekost
nieuwe stal is totaal anders en op andere plaats teruggezet, als ales rustig is gaat het goed, scheelt dat de andere 2 paarden niet bij de brand waren dus die zijn erg relaxed op stal, maar met onweer&vuurwerk schiet desje in de stress op stal
voor de brand was ze volledig bomproof, ook op stal...

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 18:00

Kelly_Brunny schreef:
Nou ik zou er absoluut niet aan mee doen zo'n vreemde man pakt je paard die er mischien wel niet eens mee om kan gaan en als je paard in paniek raakt kan die brandweer man toch niks doen want hij weer er niks van ...... Ik zou het echt nit doen!

en hoe moet meneer de brandweerman ooit leren hoe hij wél met paarden om moet gaan als je niet met zo'n oefening mee wil doen met je paard?
wacht maar tot er echt brand op stal is dan geef je er geen zak om hóe en door wie je paard uit stal komt, dan wil je maar 1 ding en dat is dat je paard uit die brandende stal weggaat!!!

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 09:26

Ik zou het wel doen, maar dan alleen met Liekie, Sabiha is daar te paniekerig voor, en heeft daarvoor al te veel meegemaakt... Nadeel is wel dat ze dan ook meteen rekening moeten houden met een hengst wegzetten in een noodsituatie... Maar goed, ook daar leren ze weer van, paard en brandweer

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 14:19

Ik zou mijn paard mee laten doen. Maar het is natuurlijk jouw paard, dus als jij het niet wilt, is het jouw keuze.

Monday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 14:29

Als vriendin van een vrijwillig brandweerman zou ik haast wel verplicht zijn om mee te doen. Ik zou het ook wel doen hoor, even in de beenbescherming hijsen en gaan met die banaan.

Brandweermannen die echt totaal niets op hebben met paarden zullen ook echt niet zomaar aan je paard gaan trekken hoor. Daarbij weten zij wél wat er aan de hand is en handelen niet vanuit een paniek reactie maar op een getrainde effectieve manier.

Brandweermannen werken (vrijwel) altijd in koppels van 2. De nummer 1 en 2 gaan in principe een pand binnen. In de wagen op weg naar de brand wordt bepaald wie dat zullen zijn. Mijn vriend is (bij oefeningen, want er gebeurt bij ons gelukkig weinig) vaak de 1 of 2. Maar hij vindt paarden eng, dus de kans is groot dat er iemand naar binnen gaat die wel ervaren of iig niet angstig is met paarden. Er zullen ook brandweermannen zijn die water opbouwen (slangen uitrollen etc). Dus voor wie bang mocht zijn dat er tig mannen tussen de paarden doorrennen, dat zal heus meevallen.

sjuutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 21:18

Coby schreef:
sjuutje schreef:
Ha ha wat grappig, mijn paard is gisteren net naar jullie stal verhuisd! Ik heb het ook overwogen en besloten dat Kiran gewoon mee kan doen. Hij is nog jong dus de brandweerlui zullen hun handen vol aan hem hebben maar dat is in het echt ook zo en daar leren zowel de brandweerlieden als mijn paard weer van.

Dus ik ben er wel voor. Kweet wel dat het risico's met zich meebrengt maar een weide vol met ballorige ruinen doet dat ook! Zal Tiede nog even bellen dat Kiran ook mee kan doen.

Groetjes, van Susan (en Kiran!) vanuit Friesland....

Grappig! Toevallig een vriendin van Chantal? Ik hoop geen ´alleenstaande´?.

Ja, ik ken Chantal via de endurance en zij zal me gaan helpen met het verder inrijden van Kiran. Wat bedoel je met "alleenstaande"??? Mijn paard of ik? Ik niet, Kiran wel hahahaha (alhoewel zijn buurvrouw er anders over denkt volgens mij....).

Groetjes, Susan